dimitri1973 Geplaatst: 4 november 2009 dimitri1973 3 0 Geplaatst: 4 november 2009 Hallo, Ik ben nieuw op dit forum, Alleen heb al gelezen dat ik hier veel info kan vinden.Ik ben namelijk bezig met beginnen van klein eigen bedrijfje naast mijn gewoon baan.Alleen zit ik toch nog met een paar vragen wat ik het beste kan doen. Ben zaterdag naar een nieuwbouw loods gaan kijken welke graag wil kopen. Maar wat is nu het best om deze privé te kopen,en verhuren aan je bedrijf? Of gewoon via je bedrijf te kopen? Want je zit wel met of zonder btw. Hoop dat je jullie goede tips hebben. Bijvoorbaat dank Dimitri Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 4 november 2009 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2272 Geplaatst: 4 november 2009 Hoi Dimitri Als je de loods enkel zakelijk gebruikt, dan is het verplicht ondernemingsvermogen. Privé ben je dan juridisch de eigenaar, maar de loods komt wel op de balans te staan van de eenmanszaak. Denk aan afschrijven tot de helft van de WOZ-waarde en de investeringsaftrek. De BTW op de aanschaf kun je dan gewoon terugvragen. Let er wel op dat je die BTW terugvraagt in het aangiftetijdvak dat hoort bij de factuurdata van de bouwer. Meld jouw onderneming dus tijdig aan bij de fiscus. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 dimitri1973 Geplaatst: 4 november 2009 Auteur dimitri1973 3 0 Geplaatst: 4 november 2009 Hallo, Bedankt voor u antwoord Dus als ik het goed begrijp is het slimmer om deze op de zaak te kopen?? Want ga hem toch kopen voor mijn zaak. Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 4 november 2009 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2272 Geplaatst: 4 november 2009 Hoi Dimitri Even duidelijk ergens onderscheid in maken: je hebt juridische eigendom en de fiscale behandeling van de loods. De juridische eigendom ligt bij jou privé. Je koopt de loods dus als natuurlijk persoon in privé. Vervolgens neem je de loods in de boekhouding van jouw onderneming op en vraag je de BTW terug, pas je de investeringsaftrek toe en ga je erop afschrijven. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 Johan Mulder Geplaatst: 4 november 2009 Johan Mulder 1k 105 Geplaatst: 4 november 2009 Neem aan dat er geen B.V. aan te pas komt? Vergeet niet dat boekwinst bij verkoop van de loods (t.z.t.) belast is met inkomstenbelasting. JM juristen & adviseurs ondernemingsrecht: samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten. Link naar reactie
0 dimitri1973 Geplaatst: 4 november 2009 Auteur dimitri1973 3 0 Geplaatst: 4 november 2009 Hallo, Nee geen b.v. ik wil eigelijk een beetje net al u in Aprilia,maar dan in opel onderdelen. dus gewoon beetje onderdelen verkopen van opel naast mijn eigen werk. Alleen dan wel gewoon kvk. Alleen nu zag ik mooie loods te koop voor de spullen. Alleen ben hier helemaal niet in thuis wat het slimste is dus denk ga eens uitzoeken. Want de ene zeg koop hem op prive en dan andere weer zo. Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 4 november 2009 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2272 Geplaatst: 4 november 2009 Want de ene zeg koop hem op prive en dan andere weer zo. Dat zie je wel vaker bij dit soort zaken. Feit is dat er geen keuze is. Privé kopen en zakelijk op de balans van de onderneming. DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 anna82 Geplaatst: 4 november 2009 anna82 658 13 Geplaatst: 4 november 2009 Ze raden vaak aan prive te kopen want dan hoef je geen inkomstenbelasting te betalen over de winst als je het weer verkoopt. Als je het in de balans hebt staan moet je namelijk wel inkomstenbelasting betalen over de winst als je het weer verkoopt. Maar zoals Joost zegt heb je geen keus, als je het als zakelijk gebruikt moet je het ook als zakelijk in de boekhouding stoppen. Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 4 november 2009 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2272 Geplaatst: 4 november 2009 Ze raden vaak aan prive te kopen want dan hoef je geen inkomstenbelasting te betalen over de winst als je het weer verkoopt. Dat gaat op als er sprake is van een BV of (in geval EMZ) als het een woon/werkpand is dat onsplitsbaar is. Dan heb je de keuze. Anders niet en geldt gewoon dat zakelijk gebruikt OG in de boekhouding van de onderneming komt (even simpel gezegd). DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 anna82 Geplaatst: 4 november 2009 anna82 658 13 Geplaatst: 4 november 2009 Ik heb zelf een woon/werkpand (gekocht als 1 geheel, wel 2 huisnummers, 2 entrees) en ik begreep toen van de belastingdienst dat ik het niet helemaal als prive mag. 2/3 van de totale waarde mag ik als prive zien en 1/3 als zakelijk. De verhouding is bepaald aan de hand van een taxatie. Kan dit dan anders? Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 4 november 2009 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2272 Geplaatst: 4 november 2009 nee, dat kan dan inderdaad niet anders DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
dimitri1973
dimitri1973
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, Alleen heb al gelezen dat ik hier veel info kan vinden.Ik ben namelijk bezig met beginnen van klein eigen bedrijfje
naast mijn gewoon baan.Alleen zit ik toch nog met een paar vragen wat ik het beste kan doen.
Ben zaterdag naar een nieuwbouw loods gaan kijken welke graag wil kopen.
Maar wat is nu het best om deze privé te kopen,en verhuren aan je bedrijf?
Of gewoon via je bedrijf te kopen? Want je zit wel met of zonder btw.
Hoop dat je jullie goede tips hebben.
Bijvoorbaat dank
Dimitri
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag