• 0

Beloning vennoot in VOF

Hallo beste mensen.

 

Ik zit met een vraag mbt een aannemelijke saliering voor de ondermer/ manager van de zaak.

 

Ik zal mijn situatie eerst even kort toelichten;

 

Ik en mijn zakelijk partner willen samen een VOF starten.

 

deze VOF gaat een franchise kledingwinkel exploiteren.

 

De bedoeling is dat ik als venoot de winkel moet gaan runnen voor meer dan 90%... de andere vennoot is niet meer dan een financieerder en zal misschien eens in de zoveel dagen ook in de winkel staan (hij heeft hiernaast nog een andere zaak die hij alleen moet runnen).

 

Het is natuurlijk logisch dat ik elke maand een aannemenlijk salaris wil ontrekken uit deze VOF.

De resterende winst gaat dan voor 50% naar mij en 50% naar de andere vennoot.

 

Hoeveel salaris zou ik nu maandelijks uit deze ondermening mogen ontrekken?

Ik kom af en toe tegen dat je 20% van de omzet zou mogen ontrekken.

Of moet ik gewoon een vast bedrag vaststellen onafhankelijk van de omzet?

 

Ik hoop dat iemand mij hierover kan advisieren. Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Benito

 

Welkom op HL.

 

Uit een VOF ontvang je geen salaris. Je maakt winst uit onderneming en die kun je opnemen als privé onttrekking.

 

Voordat je je afvraagt hoeveel dat is, lijkt het me verstandiger dat je eerst eens gaat becijferen hoeveel jullie elke maand overhouden. Pas als je dat weet ga je praten over winstverdeling en een beloning voor jouw meerdere uren.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Benito

 

Welkom op HL.

 

Uit een VOF ontvang je geen salaris. Je maakt winst uit onderneming en die kun je opnemen als privé onttrekking.

 

Voordat je je afvraagt hoeveel dat is, lijkt het me verstandiger dat je eerst eens gaat becijferen hoeveel jullie elke maand overhouden. Pas als je dat weet ga je praten over winstverdeling en een beloning voor jouw meerdere uren.

 

groet

joost

 

Hoi |Joost,

 

Hartelijk dank voor je feedback.

 

De benaming "salaris" is misschien verkeerd maar of ik nu winst of geen winst draait ik moet toch in mijn levensonderhoud voorzien?

Link naar reactie
  • 3

De benaming "salaris" is misschien verkeerd maar of ik nu winst of geen winst draait ik moet toch in mijn levensonderhoud voorzien?

 

Beste Benito,

 

op zich ben ik het eens met de opmerkingen Joost, maar eens kijken of ik je verder kan helpen omdat je in je woordkeuze toch een aantal zaken door elkaar lijkt halen..

 

Er zijn verschillende vragen die je je moet stellen bij de bepaling van de verdeling van de inkomsten/resultaat uit de VOF

1. welk basis inkomen heb ik minimaal nodig om in leven te blijven

2a. wat is een redelijke vergoeding voor de arbeid en (ondernemers)risico's die jij loopt / inbrengt.

2b. wat is een redelijk vergoeding voor je zakenpartner voor het kapitaal en arbeid dat hij inbrengt. (ik ga ervan uit dat hij geen inkomen uit de zaak hoeft te halen omdat hij al een bedrijf heeft)

3. Hoe verdelen we de eventuele overwinst nadat 1 en 2 zijn uitbetaald/verrekend.

 

 

Vraag 1 is relatief het eenvoudigst. Als dit jou hoofdinkomen is waaruit je al je vaste lasten prive moet betalen dan zul je maandelijks dit geld uit de zaak moeten onttrekken.

Kortom je zet alle noodzakelijke vaste lasten op een rij en dat heb je minimaal per maand nodig en met noodzakelijk bedoel ik echt alleen huur, gas water en electra en maaltijden, verzekeringen. Dus niet leuke extra's als uit eten ofzo. Het gaat dus niet om een inkomen om je huidige levensstijl te financieren maar om wat je minimaal nodig hebt. Het is verstandig dit bedrag in het begin zo laag mogelijk te houden, als je bijvoorbeeld spaargeld hebt waar je van kunt leven of samenwoont en je partner hebt die een groter deel van de vaste lasten kan betalen is dat handig om te doen om zo zoveel mogelijk geld in het bedrijf te houden in de opstartfase.

 

Vraag 2a is wat vind jij (en je zakenpartner) een goed inkomen voor jou werkzaamheden (dit zou de 20% van de omzet die jij noemde, eerlijk gezegd geen idee wat in dat opzicht redelijk is) en het risico dat je neemt als het goed loopt . Dit neem je dus niet uit de zaak totdat echt blijkt dat je het kan veroorloven. Meestal kun je dat pas na 6 maanden of zelfs een jaar pas goed inschatten of je dit realiseert. (feitelijk bij de eerste jaarrekening)

 

Vraag 2b is dus wat jullie afspreken als vergoeding voor het ingebrachte kapitaal (ik denk dat hij de voorraad inkoopt en financiert) en de arbeid. Dit zal vrijwel volledig afhangen van het resultaat van de onderneming en pas ook na verloop 6 of 12 maanden inschatten of het ook betaald kan worden

 

Vraag 2a+2b geven dus een indicatie van hoe de winstverdeling er uit ziet. elke euro winst zal volgens deze sleutel verdeeld worden totdat ieder zijn "doelbedrag" heeft bereikt.

 

Vraag 3 is eigenlijk ook relatief simpel. Als ieder zijn deel heeft gehad die zijn overeengekomen in 2a en 2b.. wat doen we dan met de rest van de winst? vaak word hier weer voor een 50/50 verdeling gekozen omdat iedereen al beloond is voor het risico en de inspanningen die hij heeft gedaan en dit dus extra beloning is.

Ik hoop dat het snel zo ver komt dat je overwinst kunt verdelen maar meestal is dit in de eerste jaren nog niet aan de orde. en dan krijgt dus ieder een deel van wat er is. voor jou zal het bedrag uiteindelijk minimaal moeten zijn wat je onder 1 hebt berekent anders is het niet levensvatbaar voor jou. (zo zal je zakenpartner ook zo'n minimum bedrag in gedachten hebben wat hij eruit wil halen, al heb ik die hier weggelaten voor de eenvoud)

 

Ik hoop dat dit je iets verder helpt, belangrijkst is om je te realiseren dat je in het begin even krap zult moeten leven en pas als de zaak structureel goed gaat draaien je ook meer geld kan opnemen en je richting een echt "fatsoenlijk inkomen" gaat komen. Het zou heel onverstandig zijn om vanaf het begin een fors bedrag per maand uit de zaak te trekken in de veronderstelling (of hoop) dat de omzet vanzelf komt.

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals dank Joost...en in het bijzonder dank aan Roel!

 

Ik was helemaal gefocussed op een bepaalde vaste "basisregel van 20%"....

Dit verhaal van Roel is super duidelijk en heeft mij dan ook direct weer licht in de tunnel gegeven. ;)

 

Voor de investeringsbegroting hebben wij 50.000 euro begroot.

 

Vennoot 1 legt 25.000 in

Vennoot 2 legt ook 25.000 in

 

Vennoot 1 gaat de toko runnen en zal er dan een maximaale (sobere) vergoeding uithalen en dit inboeken op de liquiditeitsbegroting van het ondernemingsplan.

 

Het pand wat we voor ogen hebben zit op een A1 locatie en is echt het neusje van de zalm. Nu realiseer ik mij wel dat dit nog geen garanties geeft voor veel klanten. ;)

 

Nog een vraagje: Wat versta jij onder "structureel" Roel? Een kwartaal een halfjaar een jaar?

 

Hoe denk jij hierover?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Benito,

 

Structureel is altijd een mooi vaag begrip. Het is lastig een definitie te geven maar over het algemeen kijk ik naar een 2 jaars horizon, wat overigens niet betekent dat als je ziet dat alles goed gaat je opnames niet kan verhogen.

 

Even in aanvulling op het goed verwoorde advies van Roel, een degelijk en doordacht VOF contract is met een dergelijke complexe winstverdeling mijns inziens wel een vereiste. Het standaard KvK contractje schiet in dit geval wel tekort.

 

Daarnaast is een VOF is een simpel, mooi ondernemingsvehikel met goede fiscale mogelijkheden voor starters. In geval van zakelijke tegenwind echter kan deze ondernemingsvorm nog wel eens leiden tot problemen door de inherente hoofdelijke aansprakelijkheid (beide vennoten zijn ook in prive voor de volledige schuld van de VOF aansprakelijk (een VOF contract regelt alleen de onderlinge verhoudingen). Zie bijvoorbeeld het topic dat nu loopt https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=28128;start=0#msg256993

 

Laat je hier niet door afschrikken overigens maar houdt wel alle risico's in het oog.

 

Grt,

Raymond

 

 

 

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

 

Nog een vraagje: Wat versta jij onder "structureel" Roel? Een kwartaal een halfjaar een jaar?

 

 

Structureel is inderdaad een lastig begrip. wat ik ermee bedoel is dat je niet op basis van een goede maand ineens de vergoeding omhoog doet. eigenlijk pas na je 1e jaarrekening of ongeveer een jaar heb je een goed beeld wat je overhoud op je inspanningen zeker omdat een kleding winkel veel met seizoenspieken te maken heeft is het goed om een langere periode te beoordelen, minimaal 1 seizoenscyclus. Je kunt best na een goede maand eenmalig wat extra opnemen en jezelf die maand wat meer gunnen om het succes(je) te vieren . Maar pas in het begin op met enthousiasme over goede resultaten en gelijk de beloning (structureel :) ) aan te passen. Je kunt beter na 6 maanden ineens een paar duizend euro extra opnemen uit de zaak omdat blijkt dat dat makkelijk kan door de goede resultaten als dat je er na 6 maanden achterkomt dat je elke maan 500 euro te veel uit de zaak hebt gehaald.

Structureel betekent voor mij ook dat je snapt waarom je resultaat mee- of tegenvalt en dat je gevoel hebt bij de resultaten die je behaald. Want als je je resultaat snapt kun je het ook herhalen of bijsturen.

In jou geval zou ook ik zeker kijken of de franchise organisatie je kan helpen aan vergelijkende cijfers die je helpen het resultaat van je winkel te beoordelen.

Zorg dat je voor jezelf een aantal kengetallen bijhoud waarlangs je het resultaat van je winkel meet. bijv. gemiddelde besteding per klant of omzet per week (hou ook bij of het een schoolvakantie week of er een feestdag in zit of andere seizoensfactoren of bijvoorbeeld heel slecht weer of heel goed weer) Die dingen meten zeggen in het begin niet zoveel maar als je het blijft doen ga je verband zien tussen de ontwikkeling van de totale omzet en de gekozen kengetallen. De dingen die ik noem zijn voorbeelden je moet voor jezelf kijken wat handige kengetallen zijn en of je ze makkelijk kunt (en wilt meten).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even aanvullend: het geld dat jij op die manier uit de VOF haalt is een bruto bedrag en daar moet je dus nog IB over betalen.

Correctie, de inkomstenbelasting wordt niet over de prive opnamen berekend maar over het winstaandeel. ::)

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals dank voor al uw feedback heren en dames.....ik ga dit weekend mijn begrotingen afronden.....en de 16e deze maand naar de bank ermee! 8)

 

Mocht dit niet lukken dan doe ik een microkrediet aanvraag.... wat denken jullie trouwens? +/- 25.000 euro krediet aanvragen voor het starten van een kledingwinkel in het hartje van Roterdam? Ik weet dat dit natuurlijk van meerdere dingen afhangt...maar hoor graag jullie mening erover.

 

Goed weekend.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.