Beste lezers,

Wij zijn studenten en hebben een opdracht voor recht. Wij hopen dat u bereid bent ons te helpen of de goede richting op te sturen.

De situatie:

Een meneer heeft een eenmanszaak, schildersbedrijf, welke hij binnen enkele jaren wil overdragen aan zijn twee zonen. Hij heeft echter ook nog een dochter welke wel moet deelnemen in de winst maar niet werkzaam zal zijn in het bedrijf. Hij wil de eerste jaren een toezichthoudende functie vervullen. En dan heeft hij ook nog een werknemer al 26 jaar in dienst die hij wil ontslaan.

Nu dachten wij in eerste instantie om de eenmanszaak om te zetten in een BV, waarin in de eerste jaren de vader directeur blijft en uiteindelijk de twee zonen dat later over zullen nemen waarbij de vader, beide zonen en de dochter aandeelhouder zullen zijn.

Maar omdat wij dan nog niet van de werknemer af zjin die ontslagen moet worden hebben we een nieuw plan bedacht. De eenmanszaak opheffen en een BV onder de zelfde naam oprichten maar dan zonder die ene werknemer. Kunt u ons vertellen of dit mag en onder welke voorwaarden en welke wetten hierop van toepassing zijn.

Wij hopen dat u bereid bent ons te helpen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Paulien de Boer

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23550-eenmanszaak-naar-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Paulien,

Op HL staan we geen studievraagstukken toe omdat we er zijn voor ondernemers en HL anders overspoeld zou worden met huiswerkvragen. Om die reden zet ik dit topic op slot.

Ik wil je wel wijzen op deze column. Heb je in elk geval vast meer informatie.

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23550-eenmanszaak-naar-bv/#findComment-242686
Delen op andere sites

• 0

Maar omdat wij dan nog niet van de werknemer af zjin die ontslagen moet worden hebben we een nieuw plan bedacht.

Sorry dat ik toch nog ff reageer maar er zit met het volgende even dwars:

Als rechtenstudent speelt ethiek ook ergens wel een rol heb ik me laten vertellen (of het waar is weet ik niet).

Je kunt je dan afvragen of een dergelijke "oplossing" en manier van omgaan met een (weliswaar hypothetische) werknemer die al 26 jaar in dienst is van de firma onder het kopje ' ethisch handelen' valt.

Frans

(commentaar op deze post kan via pm)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23550-eenmanszaak-naar-bv/#findComment-242691
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar