• 0

Van Print naar mobiel -- uw mening...

Beste Forumleden,

 

ik zou jullie graag kennis willen laten maken met een concept dat we willen gaan opstarten.

maar voordat we deze stappen nemen, zou ik eerst jullie mening hierover willen horen..

 

Printreclame zoals advertenties en billboards worden door velen als irritant en saai gezien, we lopen

en lezen er meestal langsheen. Consumenten kunnen echter binnenkort gratis ringtones en filmpjes

downloaden via deze zelfde printreclame, dat maakt een advertentie vele malen interessanter

en biedt veel meer mogelijkheden voor de adverteerder. De consument beleeft het product!

 

Doormiddel van speciale codes op de advertentie die je met je mobiele telefoon kunt scannen, wordt

men geleid naar een speciale mobiele portal waar een ringtone of filmbestand direct gedownload

kan worden op zijn/haar mobiel. Deze codes maken de cross-over van print naar mobiel internet zeer

eenvoudig en zijn voor elke telefoon met ingebouwde camera beschikbaar.

 

Zodra iemand met zijn mobiele telefoon de quick response code scant, verschijnt er een link op het

scherm, door deze link aan te klikken wordt men verwezen naar de mobiele portal waar de ringtone

zonder registratie of andere moeilijkheden, direct te downloaden is.

De Quick response scan software is standaard op elke nieuwe Nokia te vinden, ook zijn er al vele

andere merken die de software standaard hebben geïnstalleerd op de nieuwste modellen.

Maar voor wie de software niet heeft is deze ook heel gemakkelijk gratis te downloaden en te installeren.

 

De opkomst van mobiel internet ontwikkelt zich in een hoog tempo.

Waar mobiel internet 2 jaar geleden nog een uitzondering was, gebruiken nu heel veel

Nederlanders mobiel internet en worden de abonnementen en mobiele telefoons steeds

beter in het verschaffen van betaalbaar mobiel internet.

 

De mogelijkheden van dit concept zijn erg divers denk ik. Niet alleen voor de muziek en filmbranche is

een concept als MusicShots interessant, maar denk ook eens aan de mogelijkheden voor makelaars

die voor elk huis een eigen mobiele portal kunnen hebben, of organisaties van evenementen die

bezoekers veel meer informatie kunnen geven dan voorheen. Men laat een product beleven in plaats van zien.

 

Ik hoor graag jullie mening over dit soort concepten..

 

( om meteen een aantal opmerkingen te beantwoorden.. nee QR is niet nieuw maar

wellicht geeft onze mogelijkheden voor mobiel webdesign in combinatie met de toegankelijkheid

via QR codes een geheel nieuwe impuls)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Is Layar trouwens niet al veel cooler dan het scannen van zo'n suf vierkantje?

 

Ja natuurlijk wel.. maar of het nu een QR Code een BeeTagg Code, een Datamatrix of Layar is.. het doel is hetzelfde.

Maar volgens mij ( ??? ) is Layar nog niet op elke telefoon beschikbaar.. en is de kans op foutieve scans nog te groot..

Link naar reactie
  • 0

 

Goh, misschien toch eens uitzoeken waarom dit in Japan en bv Singapore wel goed werkt, maar in Europa en Noord-Amerika nooit goed van de grond gekomen is. Is echt heel veel over te vinden, en één van de oprichters van HL heeft zijn voeten plat gelopen om Shotcode te promoten.

 

Inderdaad... zijn we er nog niet klaar voor is dan de grote vraag? Ik denk dat ik op zoek moet naar een grote partij die vooral de promotie van het concept krachtig de markt in kan blazen.. ( Er is contact met enkele grote partijen)

Link naar reactie
  • 0

Trouwens wordt er ook vaak gesproken over NFC.. maar dat is ook niet iets wat zeer snel en simpel

geïnstalleerd kan worden op een mobiele telefoon

 

NFC, of Near Field Communication, is voor zover ik weet veel meer voor betaalmogelijkheden. De Rabobank speelt hier bijvoorbeeld mee voor het mobiele betalen, en ik geloof dat bij Diergaarde Blijdorp een pilot is gestart om het onder de aandacht te brengen. Probleem is dat maar zeer weinig toestellen deze technologie in huis hebben, op dit moment wordt het vooral aangebracht op een aantal Nokia toestellen. De N97 en N72 - de nieuwe toestellen van Nokia - hebben deze functionaliteit bijvoorbeeld al niet.

 

Ik heb eerlijk gezegd niet zo veel verstand van de "barcodes" die in te scannen zijn met je mobiele telefoon, maar weet dat voorheen in ieder geval het ontbreken van één standaard de complicatie was. Als ik het goed zag was jouw plaatje voorzien van een Nokia code, echter schijnen andere toestellen weer andere codes te gebruiken. Ik denk dat dit een belangrijke reden is dat er tot op heden nog niet al te veel gebruik van gemaakt wordt.

 

Alhoewel dit een interessante manier is voor bedrijven om de prospective customer een dienst of product te laten beleven, denk ik dat veel mensen weinig meerwaarde zien in de techniek. Een actie aan de man brengen op deze manier is wel leuk, maar ik denk dat voor het moment een krachtige URL in een abri het nog beter doet (bijv. 'stopdecrisis.nl'). Deze onthoud je ook, maar kosten je minder tijd.

 

Op de plekken waar veel print reclame wordt gemaakt, zoals op stations of bushaltes, zijn mensen vaak al bezig met andere zaken, zoals bellen bijvoorbeeld. Een URL kan je dan nog makkelijk lezen, je gaat echter niet ophangen om even snel een foto van een code te maken.

 

Tenslotte denk ik dat nog onvoldoende mensen mobiel internet écht op zo'n manier gebruiken dat ze hier snel en handig mee om kunnen gaan. Tijdens mijn werk beantwoord ik allerlei vragen over mobiele telefoons en mobiel internet, en je hebt geen flauw idee hoeveel mensen al geruime tijd onbeperkt mobiel internet afnemen, maar het eigenlijk niet of nauwelijks gebruiken. Ook hebben de meeste mensen op dit moment nog geen toestel dat de specificaties heeft om snel en makkelijk surfen mogelijk te maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we hier in europa voor dit soort reclame-toepassingen NFC en QR-codes een beetje zullen gaan overslaan. NFC is echt heeel traag met dataoverdracht, het is wel weer te doen als je NFC gebruikt om een bluetooth verbinding te openen, maar dat vereist (volgens mij) ook een stukje redelijk ingewikkelde software.

Ik weet de naam niet, maar noem het even full-image-augmented-reality, dat is echt heel gaaf. Dit komt er eigenlijk op neer dat je geen speciale code nodig hebt, maar dat de gehele poster (of product-verpakking) dient als AR-code. Dus theoretisch gezien zou je het dan ook overal in kunnen stoppen. Het is een stuk makkelijker als het een kwestie is van 'mik je camera op deze poster en zie direct meer info op je scherm'.

 

Ook zie ik echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel heil in wifi-direct. Sowieso is bluetooth dan eigenlijk direct onnodig, wifi-direct kan met een simpele software update ook werken met de huidige bestaande wifi-hardware. Het is eigenlijk hetzelfde als bluetooth, maar kun je de verbinding ook niet beveiligen of eenzijdig beveiligen. Het maakt het mogelijk om client-client connecties aan te gaan met de snelheid van Wifi. Superdik dus.

 

Iedereen kan wel SMS'en. Ik denk dat SMS xxx naar xxxx nog steeds heel goed kan werken (mits er gigantische letters bij staan dat het GRATIS is). Hierop kun je de SMS'er een MMS-bericht terugsturen. De mogelijkheden zijn iets beperkter (en kosten wellicht iets meer) dan een mobiele-website, maar de handeling is een stuk meer ingeburgerd dan het installeren, opstarten en gebruiken van een mobiele telefoon applicatie.

 

Daarnaast is bluetooth wel redelijk ingeburgerd, ik denk eerlijk gezegd dat er meer ringtones/ filmpjes/ games gedownload zullen worden (hogere response) als het een kwestie is van een bluetooth verbinding leggen met de (hele sterke) zender.

 

Zeker als je dit in de binnenkant van bushokjes wil hangen ofzo, daar hebben mensen nog wel die 20 seconde de tijd om het bestand binnen te halen.

 

Waarom heeft een applicatie die werkt met QR-codes de voorkeur? Is het doel traffic te trekken naar de mobiele site? Kan je niet voldoende verwerken in een 'pre-roll' van de aangeboden filmpjes.

 

 

Aanvulling op bovenstaand bericht, de mobiel-betalen-proef van Payter in Rotterdam is gestopt:

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2990769

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik denk juist dat toepassingen waarin je binnen een straal van X meter moet blijven om je content te

ontvangen niet werkt... simpelweg omdat mensen die reizen of ergens langslopen niet zullen blijven staan

omdat er content te downloaden is.

 

Ook denk ik dat de extra hardware bij WIFI achtige oplossingen een struikelblok zal zijn.

 

Waar ik echter wel wat in zie is de oplossingen die ik hoor in de vorm van Layar en

de "full-image-augmented-reality" oplossingen. Ik weet alleen niet in hoeverre deze oplossingen binnen korte tijd

door zo'n beetje elke mobiele telefoon ondersteunt wordt. nu is dat nog redelijk beperkt.. waar de QR toepassing

voor bijna elke telefoon beschikbaar is.. zie http://www.beetagg.com/supportedphones/default.aspx

Link naar reactie
  • 0

Dat stil blijven staan zal wel meevallen. Binnen een straal van 100m kan Wifi direct 54Mbps versturen en de telefoon kan dat ook zo snel ontvangen.

 

Hardware puntje heb je absoluut gelijk aangezien dat ook in billboards verwerkt zou moeten worden.

 

Het is wel zo dat QR-codes door veel telefoons ondersteund worden, ik zie alleen de adoptie onder de kritische massa niet gebeuren. En tegen de tijd dat dat er wel aan zit te komen, gok ik dat een AR-oplossing al rijp genoeg is voor dergelijke toepassingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.