• 0

Welk CMS is geschikt?

Ben er al een tijdje mee aan het klooien en nog steeds heb ik geen bevredigende oplossing. Bedoeling is om de mijn website (platte HTML en schone, gestroomlijnde code) van een CMS te voorzien.

 

Daarvoor zoek ik een goed CMS die:

1. Minimale impact op de HTML code heeft

2. Geen dwingende formats voor de site voorschrijft (zoals bijv. Joomla! doet)

3. Maximale flexibiliteit om er vanalles in te hangen

4. .... zijn er nog meer punten waar ik op moet letten?

 

Voor onze consulting website maken we gebruik van een zelfbouw ASP.NET CMS. Ik denk er over om dit CMS ook voor de andere website te gebruiken. Zit totaal geen franje aan en is heel flexibel. Maakt wel gebruik van 'view states' ??? en daarvan hoor ik dat het SEO nadelig beïnvloedt (vanwege de lange string aan tekens die het aan de HTML toevoegt). Kan je deze view states ook weglaten / uitzetten (waar dient het eigenlijk voor)?

 

Ander puntje m.b.t. dit CMS is dat content enkel via de remote desktop op de server die we hebben (allemaal Ms) kan worden geüpdate. Dat is niet altijd even handig. Zijn daar eenvoudige mouwen aan te passen zonder de beveiliging te vernaggelen?

 

Zijn er nog meer punten van belang bij de beoordeling van het CMS? Kosten vind ik minder relevant, gaat mij echt vooral om de kwaliteit. Tenzij alternatieven even goed zijn natuurlijk (blijf toch een boekhouder).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Maakt wel gebruik van 'view states' ??? en daarvan hoor ik dat het SEO nadelig beïnvloedt (vanwege de lange string aan tekens die het aan de HTML toevoegt). Kan je deze view states ook weglaten / uitzetten (waar dient het eigenlijk voor)?

 

'view states' zoals ik ze ken bepalen op welke manier je een pagina wilt zien. Voorbeeld: een pagina met een lijst met wijn. Die kun je sorteren op kleur en jaar. De url is site.nl/wijn/, wil je hem gesorteerd zien op kleur dan is de url site.nl/wijn/?sorteer=kleur. De pagina verandert dus inhoudelijk niet alleen de manier waarop je de pagina ziet.

 

Tot voor kort had je dus misschien wel 30 pagina's met dezelfde inhoud (combinaties van sorteren op rood, rose, wit, 3 jaar en jonger etc) Google heeft onlangs een aanpassing gedaan waardoor dit geen probleem meer hoeft te zijn.

 

Op de twee sites in je profiel zie ik trouwens geen url's met dit 'probleem'. Kun je een voorbeeld geven?

Link naar reactie
  • 0

Google heeft onlangs een aanpassing gedaan waardoor dit geen probleem meer hoeft te zijn.

 

Ook geen probleem bij .NET?

 

Op de twee sites in je profiel zie ik trouwens geen url's met dit 'probleem'. Kun je een voorbeeld geven?

 

Ik kan het zelf niet nagaan, maar ik hoorde dat dit op de consultingwebsite staat. Is er bij gekomen toen het .NET CMS aan de platte HTML site werd gekoppeld.

Link naar reactie
  • 0

Google heeft onlangs een aanpassing gedaan waardoor dit geen probleem meer hoeft te zijn.

 

Ook geen probleem bij .NET?

 

Concept is hetzelfde. Dus dit hoeft ook geen probleem te zijn bij .NET. Je moet er wel zelf iets voor doen om te zorgen het ook geen probleem meer is. Maar zie onder.

 

Ik kan het zelf niet nagaan, maar ik hoorde dat dit op de consultingwebsite staat. Is er bij gekomen toen het .NET CMS aan de platte HTML site werd gekoppeld.

 

Ik heb met 'site:questconsulting.nl' alle pagina's die Google indexeert van je site bekeken en zie weinig/geen url's met de stateview. De enige 'vreemde' urls zijn die van de blog: 'ViewBlog.aspx?BlogID=4'. Op zich is daar verder weinig mis mee. Iedere url toont namelijk een eigen pagina. Pas op het moment dat er url's gaan verschijnen die dezelfde pagina tonen moet je je zorgen gaan maken.

 

Ik zou me er geen zorgen om maken. Aan de veilige kunt kun de canonical url toevoegen. Dat is een van de oplossingen. De andere is het uitsluiten van delen van de parameters in Google webmaster tools. Voor de laatste moet je wel weten hoe die stateview in de url staat (zal lastig worden want ik kan hem op je site dus niet vinden ;) )

 

Toevoeging: de viewstate staat (ook?) als een formulier in de pagina. De viewstate kan groot zijn wat effect kan hebben op de indexering. In jouw geval is hij echter kort dus ook geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

De enige 'vreemde' urls zijn die van de blog: 'ViewBlog.aspx?BlogID=4'. Op zich is daar verder weinig mis mee. Iedere url toont namelijk een eigen pagina. Pas op het moment dat er url's gaan verschijnen die dezelfde pagina tonen moet je je zorgen gaan maken.

 

Dank je voor de opheldering. Blog URL's worden binnenkort aangepakt. Stond al op de agenda. Komt nu titel van blog of een apart veldje in CMS waarin de URL naam moet worden opgegeven. Overleg ik nog even met de bouwer.

Link naar reactie
  • 0

We hebben nog niet over het te gebruiken CMS gesproken hier.

Een interessante discussie is bijvoorbeeld wel of geen Open Source.

 

Voordelen Open Source:

lagere aanschafkosten (ik zeg dus niet gratis!)

Vaak kostenloos te downloaden wat de kosten flink naar beneden haalt. Toch moet een Open Source systeem altijd nog worden geïnstalleerd op een server, worden onderhouden, er moeten templates voor worden gemaakt , enz. Open Source is dus niet gratis, maar goedkoper.

 

Veel ontwikkelaars

Veel programmeerhobby-isten weten meer dan een klein team ontwikkelaars. Het pakket blijft in ontwikkeling en krijgt steeds meer mooie features. Het downloaden van upgrades is kostenloos.

 

Nadelen Open Source:

Niemand is aansprakelijk

Open Source is een gemeenschappelijk project, zonder juridische rechtspersoon om aansprakelijk te stellen.

Voorbeeld: een hacker vindt een lek en al je klantgegevens liggen op straat. Wie is aansprakelijk voor de schade? Of de nieuwste update bevat een grove programmeerfout en legt je site 3 dagen plat. Wie betaalt je omzetderving?

 

Maatwerk kost meer tijd

Je wilt een speciale, branchegerichte module toevoegen aan de site. Dit kan lastig worden als je Open Source gebruikt: vind maar eens een ontwikkelaar die jouw CMS op z'n duimpje kent... Een ontwikkelaar van een commercieel CMS heeft dit samen met zijn collega's zelf geprogrammeerd en kan gemakkelijker maatwerk inbouwen, ze kennen het systeem immers.

 

Graag jullie mening over Open Source vs. comerciële software

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de verwijzing naar de opensource discussie, ga het meteen lezen.

 

En laten we dit topic beperken tot de vraag welk CMS het meest geschikt is voor de topic starter?

 

Ik denk dat mijn post daarbij de eerste stap is. Na het bepalen van een licentietype die bij jouw onderneming past kun je gaan kijken welke aanbieders in de gekozen categorie actief zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat mijn post daarbij de eerste stap is. Na het bepalen van een licentietype die bij jouw onderneming past kun je gaan kijken welke aanbieders in de gekozen categorie actief zijn.

 

 

Persoonlijk zou ik liever eerst de gewenste functionaliteit bepalen, en daarna kijken welke pakketten en licentievormen daaraan voldoen.

 

Een andere insteek zou ook kunnen zijn: wil ik een SaaS oplossing of juist iets dat op mijn eigen computer(s) draait?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat mijn post daarbij de eerste stap is. Na het bepalen van een licentietype die bij jouw onderneming past kun je gaan kijken welke aanbieders in de gekozen categorie actief zijn.

 

Persoonlijk zou ik liever eerst de gewenste functionaliteit bepalen, en daarna kijken welke pakketten en licentievormen daaraan voldoen.

 

Oftewel - de vraag is veel te algemeen en kan zondeer meer informatie eigenlijk niet beantwoord worden... ;)

Link naar reactie
  • 0

Zijn de specs te algemeen? Zou kunnen. Maar komt in essentie toch op volgende neer.

 

1. Minimale impact op de HTML code heeft

2. Geen dwingende formats voor de site voorschrijft (zoals bijv. Joomla! doet)

3. Maximale flexibiliteit om er vanalles in te hangen

4. ....

 

Verder is het belangrijk dat je gemakkelijk kunt uitbreiden en dat menu auto update.

Link naar reactie
  • 0

@Stefan, voldoet je eigen CMS afgezien van de twee kritische punten? De 'stateview' is al afgetikt. Dus als:

 

Ander puntje m.b.t. dit CMS is dat content enkel via de remote desktop op de server die we hebben (allemaal Ms) kan worden geüpdate. Dat is niet altijd even handig. Zijn daar eenvoudige mouwen aan te passen zonder de beveiliging te vernaggelen?

 

op te lossen is dan ben je klaar

 

Ben meer thuis in Unix omgevingen maar in het algemeen: je kunt wellicht een VPN opzetten (soort virtuele netwerkverbinding), wachtwoord op de webpagina's voor beheer (open deur ;) ), als een wachtwoord niet voldoende is: een SSL certificaat vereisen voor de bezoeker (systeem zoals het kadaster / justitie gebruikt voor webdiensten) of als het niet webbased is de database verbinding beveiligen.

Link naar reactie
  • 0

Zijn de specs te algemeen? Zou kunnen. Maar komt in essentie toch op volgende neer.

 

Ik bedoelde het niet aan de hand van je openingspost, trouwens, maar aan de hand van de reakties van de heren die ik quotte. ;)

 

Wat je beschrijft zou eigenlijk voor elk CMS moeten opgaan. Helaas is dat niet altijd zo, zoals bij Joomla! inderdaad - ik heb daar ooit voor een webshop mee moeten werken en naar aanleiding darvan besloten nooit meer iets met Joomla! te maken te willen hebben.

 

Het nadeel van die generieke systemen is dat ze generiek zijn. Ze dekken de gemiddelde lading, en als jij aan de helft daarvan geen behoefte hebt zit je nog steeds met een CMS dat daar wel op ingesteld is. Het uitbreiden ervan met specifieke niet-standaard functionaliteiten is door de complexiteit die inherent is aan zulke generieke systemen vaak behoorlijk lastig, en de documentatie die je er voor nodig hebt heel summier.

 

Mede daarom ben ik een voorstander van lean & mean custom systemen.

Link naar reactie
  • 0

Het uitbreiden ervan met specifieke niet-standaard functionaliteiten is door de complexiteit die inherent is aan zulke generieke systemen vaak behoorlijk lastig, en de documentatie die je er voor nodig hebt heel summier.

 

Bij de 'grote' opensource pakketten is de documentatie inderdaad waardeloos. Bij de wat minder bekende is het al een stuk beter: eZ en CMSContainer (gebaseerd op MMBase, o.a. in gebruik bij het KNMI en de VPRO). WebGUI schijnt ook wel goed te zijn al mis ik daar op de site de developer documentatie.

 

Denk dat alle drie aan het wensenlijstje voldoen (en jouw wens wat betreft documentatie) Alleen 'maximale flexabiliteit om er alles in te hangen' is wat ruim omschreven en vooral afhankelijk van de partij die je CMS levert.

 

Als vierde: voor m'n blog gebruik ik Movable Type. Dat is een publicatie platform dat als CMS, blog e.d. te gebruiken is. Na registratie kan ik bij fantastische documentatie en goed forum. Na 10 minuten m'n eerste eigen plugin geschreven. De nieuwe layout is 100% op maat gemaakt (dus geen regeltjes opgelegd door de gebruikte software). Kortom ideaal en ik ga nooit zelf een CMS bouwen. Jammer dat ik en druk ben en geen zin heb me flink verder te verdiepen in Movable Type. Anders was dit een leuke sales pitch geweest :D

Link naar reactie
  • 0

Zijn de specs te algemeen? Zou kunnen. Maar komt in essentie toch op volgende neer.

Mede daarom ben ik een voorstander van lean & mean custom systemen.

En in dat opzicht is een CMS vaak niet eens nodig. Ik bouw tegenwoordig dankzij het framework waar wij in werken een bestaande statische website in enkele uren om in een dynamische, met een prima werkende backend. Soms is een CMS gewoon te veel van het goede. Of dat hier het geval is is natuurlijk meer aan de TS. Voor bepaalde klanten werken wij ook vaak met Wordpress en dat doe ik ook erg graag. Al is Wordpress in de huidige vorm meer een framework dan een CMS of simpele publishing tool.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

CMS kan ook heel eenvoudig buiten remote desktop worden benaderd. Dat probleem is daarmee opgelost. Verder maakt het gebruik van

elementen. Denk om tekst te updaten. Andere opties zijn hosted CMS-en die met werken. Kan je meteen in je site updaten. Tast HTML niet aan.

 

Maar wellicht is custom CMS wel meest lean & mean, alleen ben je dan natuurlijk wel sterk afhankelijk van de bouwer.

Link naar reactie
  • 0

CMS kan ook heel eenvoudig buiten remote desktop worden benaderd. Dat probleem is daarmee opgelost. Verder maakt het gebruik van

elementen. Denk om tekst te updaten. Andere opties zijn hosted CMS-en die met werken. Kan je meteen in je site updaten. Tast HTML niet aan.

 

Maar wellicht is custom CMS wel meest lean & mean, alleen ben je dan natuurlijk wel sterk afhankelijk van de bouwer.

 

LOL. Je bent of dronken of sarcastisch ;)

 

Gezien je vraag en omschrijving kan ik je niet meer antwoord geven dan ik al gedaan heb zonder je CMS te kennen en kennis te hebben van de gebruikte techniek. Poging: vraag de maker van dat CMS waarom het via remote desktop moet en hoe dat ook anders kan.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat er iets niet goed. Ben zeker niet ondankbaar m.b.t. de hulp. Zo zit ik niet op HL. Heb ook een hoop aan gehad, dus mijn dank is groot. Wil niemand beledigen, maar zal me wel wat ongelukkig hebben geuit. Vanaf GSM post ik wat vierkanter...

 

Heb even een korte toelichting op mijn vorige post willen geven door e.e.a. verder toe te lichten. Heb ondertussen nl ook navraag @ webbouwer gedaan. Ons huidige CMS (voor consulting) is momenteel enkel via CMS benaderbaar. Dat kan gelukkig anders blijkt nu. Wilde ik even met iedereen delen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens naar ExpressionEngine.com, ik zou een hele pagina vol kunnen volschrijven over hoe tevreden ik met hun producten (ze onderhouden ook een gratis PHP framework).

 

Ik heb deze website in een week gebouwd met Expressionengine, zonder eerder met het CMS gewerkt te hebben: http://allmarketing.com. Niet een grafisch hoogstandje maar de website is precies ingericht zoals ik dat wil dankzij de flexibiliteit van Expressionengine.

Link naar reactie
  • -1

Het uitbreiden ervan met specifieke niet-standaard functionaliteiten is door de complexiteit die inherent is aan zulke generieke systemen vaak behoorlijk lastig, en de documentatie die je er voor nodig hebt heel summier.

 

Bij de 'grote' opensource pakketten is de documentatie inderdaad waardeloos. Bij de wat minder bekende is het al een stuk beter: eZ en CMSContainer (gebaseerd op MMBase, o.a. in gebruik bij het KNMI en de VPRO). WebGUI schijnt ook wel goed te zijn al mis ik daar op de site de developer documentatie.

 

Documentatie bij de grote Open Source CMS-paketten niet goed? Kijk eens op http://api.drupal.org en op http://wordpress.org.

 

Niet waar, dus -> kneus.

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Pfffffffffffffffffffff. Hoort 'vaak' in die zin tussen documentatie en inderdaad. Ik heb slechts ervaring met enkele grote OS pakketten met waardeloze documentatie. Dus je hebt gelijk; mijn stelling is niet correct (althans ik kan er geen algemeen geldend oordeel over geven)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.