• 0

Computer aanschaffen.: BTW en aftrekbaar?

Voor mijn bedrijf ga ik een nieuwe computer aanschaffen. Ik werk nu nog op een laptop maar het wordt te traag voor beeldbewerking en ik krijg last van mn schouders door het voorover hangen (beeld is natuurlijk niet in hoogte verstelbaar).

 

Nu kwam ik dit tegen op de website van de belastingdienst:

 

------------------

U mag u aan een werknemer een computer en dergelijke apparatuur (en bijbehorende apparatuur) alleen onbelast vergoeden, geven of beschikbaar stellen, als de apparatuur voor 90% of meer zakelijk wordt gebruikt. Als de apparatuur meerdere jaren gebruikt kan worden, mag u maximaal het bedrag van de jaarlijkse afschrijving onbelast vergoeden. Als de kostprijs inclusief omzetbelasting minder is dan € 450, mag u het hele bedrag ineens onbelast vergoeden of verstrekken.

 

Een voorbeeld van dergelijke apparatuur is een organizer, omdat deze vooral bedoeld is om zelfstandig te worden gebruikt. Dat geldt ook voor pocket-pc’s, mini-notebooks en navigatieapparatuur. Maar een smartphone en een BlackBerry zijn communicatiemiddelen

 

Bijbehorende apparatuur is apparatuur die bestemd is om aan de computer te worden gekoppeld om informatie uit te wisselen. Voorbeelden hiervan zijn een modem, een printer, een fax en een docking station.

 

Bij de aanschaf van een computer met bijbehorende apparatuur wordt het zakelijk gebruik van het geheel getoetst. U moet het zakelijk gebruik van de bijbehorende apparatuur wel apart toetsen als deze apparatuur geheel of gedeeltelijk zelfstandig kan worden gebruikt en niet snel kan worden aangenomen dat zij voor 90% of meer zakelijk gebruikt wordt. Dit betekent bijvoorbeeld dat u een digitale camera meestal niet belastingvrij kunt vergoeden, geven of beschikbaar stellen.

------------------

 

De computer wordt zakelijk gebruikt en is dus geen loon. Ik koop geen kant en klare computer. Geen enkele computer voldoet aan mijn eisen dus ik ga het geheel zelf samen stellen en kom dan op een bedrag van €1014,-. Ik hoop hier ongeveer 4 jaar mee te kunnen doen. De componenten kunnen bij 1 webshop besteld worden, maar het is goedkoper als ik het bij verschillende doe.

 

Op de site staat "Als de kostprijs inclusief omzetbelasting minder is dan € 450, mag u het hele bedrag ineens onbelast vergoeden of verstrekken".

 

Wat houdt dit in? Kan ik het hele bedrag aftrekbaar maken of alleen de BTW? ???

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is mij allemaal duidelijk.

 

Nog 1 laatste vraag, wanneer kun je de afschrijving indienen? Gaat dat samen met de aangifte die ik per kwartaal doe of is er een andere regeling voor? Bijvoorbeeld nu kopen morgen afschrijven? Het is voor mij toch een grote investering en kan niet al te lang zonder het geld zitten. Dus ik wil de overbrugging kopen/afschrijven zoveel mogelijk beperken

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.