• 0

Relatiegeschenk kerst/nieuwjaar, kaartje of niks?

Ik heb snel even gezocht maar heb zo snel niet een topic gevonden dat zich hiermee bezighoudt.

 

Sinds dit jaar ontplooi ik B2B activiteiten (groothandel-winkelier) en ik bedacht me dat als ik iets wil doen aan een kaartje o.i.d. tegen de feestdagen aan wil doen, ik nu het één en ander regelen.

 

De opties die ik tot nu heb bedacht zijn de volgende:

 

-Helemaal niks

-Kaartje

-Bedrukte koffiemokken/kopjes

-Gebak via gefelicitaart.nl

 

Heb niet echt een budget in gedachte, maar heb er al aan gedacht om in ieder geval iedereen een kaartje te sturen en bij enkele klanten iets erbij.

 

Mijn vraag is eigenlijk wat jullie hiermee doen en als er een HL-er is die mij met één van deze opties kan voorzien ga ik hier graag op in..

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Draadje is er al meerdere keren geweest denk ik. Toen al heb ik vast kenbaar gemaakt dat ik relatiegeschenken in klassieke vorm regelrechte horror vind. De inkoopafdeling die met steekwagens vol langs de administratie loopt of de inkoopmanager die zijn privéadres op het visitekaartje zet "omdat hij altijd bereikbaar moet zijn".

 

Toch geef ik wel eens wat weg. Vorige week nog voor het voltallige personeel van mijn groothandel een paar dozen van mijn spullen achter gelaten. Kostprijs een enkele tientjes. Kwam zo uit. Of ik stuur een goed marketingboek naar een relatie die dat kan waarderen. En de voor de 7 mensen die me elk jaar weer op de Jaarbeurs helpen door een dag mee te ploeteren (vaak een vrije dag nemen) geef ik een Kemdirect "after party". Kijk er samen met hen nu al naar uit.

 

Maar ik stuur geen kaartjes en geen wijn.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik stuur met kerst bewust niets. Waarom? Als je wel iets stuurt val je toch niet op, in de grote massa.

 

Ik stuur wel ieder jaar een kaartje in het voorjaar, als het veldseizoen voor ons weer begint (dan komen meestal ook de meeste projecten binnen). Voor de belangrijkste opdrachtgevers schrijf ik altijd iets "persoonlijks" voor de geadresseerde, dan wordt die tenminste niet bij de secretaresse al weggegooid. Daarnaast geef ik af en toe een "nuttig relatiegeschenk" met logo weg. Die is zo innovaties dat die vaak het gehele bedrijf rond gaat :).

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Het nadeel van kerstgeschenken is dat de meeste bedrijven al zo veel binnen krijgen. Kaarten hebben zowiezo weinig zin, die gaan vaak regelrecht de prullenbak in. De eerste taart die binnenkomt werd bij ons altijd met gejuich ontvangen maar bij de 4e in die week was het enthousiasme toch wel aardig getemperd ;D .

 

Dit soort acties op andere momenten die niets met de feestdagen te maken hebben zullen veel meer impact hebben.

 

Als je toch iets wil doen rond de kerstperiode schenk dan aan een goed doel. Zelf vind ik het wel aardig als de klant dan kan meebeslissen aan welk goed doel of goede doelen het geld gegeven gaat worden. Daar zijn verschillende varianten op te bedenken.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

En wat als je in de detailhandel zit? Wij hebben wel een paar zakelijke klanten, maar dat is niet per sé onze doelgroep.

 

Voorheen werkte ik bij een bedrijf waar we in januari altijd taarten stuurden bwv relatiegeschenk. En dan ook zoveel dat het hele bedrijf er een stukje van kreeg. Dat bleef wel hangen en er werd jaarlijks weer om gevraagd.

 

Ik kreeg ook altijd een mailing van een bedrijf rondom valentijnsdag, een teaser en later de echte mailing, op valentijnsdag zelf met een vies stuk suikergoed ofzo erin. Dat deden ze elk jaar en dat bleef wel hangen, bijna niemand gebruikt valentijnsdag zakelijkerwijs.

Afgelopen jaar kreeg ik van een relatie uit Engeland een mok met paaseitjes met pasen. Dat vond ik ook erg leuk.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk doe ik de administratie voor freelancer's, zzp-ers en kleine ondernemers. Het leek mij wel leuk om iets te geven aangezien ik het idee heb dat deze mensen niet veel relatie geschenken zullen ontvangen. Ik ga ze wel zelf langs brengen voor het persoonlijke contact.

In mijn geval ben ik van plan om Merci (=bedankt) te weg te geven waar ik mijn eigen draai aan ga geven. De meeste mensen lusten tenslotte wel eens een chocolaatje of anders eten de kinderen het wel op ;)

 

Kortom ik denk dat het ook van belang is wie je klanten zijn en hoe je het aanpakt etc.

 

Ik ben erg benieuwd naar meer ideeen hierover.

www.skyb-administraties.nl: persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben het geld dat we hier aan besteden gegeven aan een evenement voor 170 kinderen die wonen in weeshuizen (mexico) en de eerste week van december hun 'Kerst pakjesavond' vieren. Wij sponsoren het eten en sturen de foto's door naar onze klanten eind december.

 

Zo van... sorry we hebben de kerstkaart opgegeten en ervan genoten ... bedankt!

 

--

 

Dus zoiets kun je ook doen... sponsor / doneer en stuur een bedankje naar je klanten met foto dat iemand erg genoten heeft van het geld dat je normaal besteed aan relatiegeschenken of kerstkaarten. Voor 250-500 euro kun je al zoveel leuks doen in de wereld

 

;)

 

Fijn kerst

Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er dit jaar voor gekozen een kaartje te sturen samen met een pen waar een kalender inzït..

 

Het kaartje beschrijf ik persoonlijk omdat mijn diensten ook persoonlijk zijn. Mensen die ik vaker zie bij de massages of bij gewichtscoaching heb ik zelfs een stukje geschreven met een reflectie over afgelopen jaar en een wens voor komend jaar. Geen een kaartje is hetzelfde. Het kost wat tijd: maar dan heb je wel iets speciaals en waar ik als bedrijf een USP in heb.

 

Edit: Ik ben echter wel altijd zo van; wat is nou de juiste timing van verzenden; net na kerst zodat je opvalt, halverwege december of op het laatste moment?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.