• 0

Reserves, Voorzichtigheidsbeginsel en winst

Beste mensen,

 

ik ben bezig met het binnenhalen van een grote opdracht die begin november begint en doorloopt tot ver in 2004. Ik heb tot eind 2003 weinig mensen nodig voor deze opdracht, echter in 2004 zal ik al heel snel een aantal mensen moeten aannemen. Onze (toekomstige) klant wil graag een groot vooraf gefactureerd hebben aangezien zij met subsidies en dergelijke zitten. Dit betekent dat ik voor einde boekjaar een factuur met een aanzienlijk bedrag de deur uit moet doen die meer dan de helft van het totaal te factureren bedrag zal beslaan. Niks mis mee, goed voor de cashflow. Maar dan de problemen.

 

Het voorzichtigheidsbeginsel en het realisatiebeginsel:

 

1) verliezen dienen verwerkt te worden zodra ze geconstateerd worden en winsten pas zodra ze gerealiseerd zijn. Verliezen en risico's die ontstaan zijn door beslissingen of andere acties in het huidige boekjaar, maar pas optreden in het nieuwe boekjaar mogen in het huidige boekjaar meegenomen worden. Dit betekent conreet dat ik in bovenstaande siuatie reserves mag aanleggen omdat ik nu al weet dat ik in 2004 mensen aan ga nemen voor de opdracht die mij in 2003 gegund wordt? Zijn dit dan inderdaad reserves (algemene)?

 

2) winsten mogen alleen opgenomen worden voor zover zij op de balansdatum gerealiseerd zijn kan ik uit mijn geheugen oprakelen. Concreet betekent dit dan - volgens mijn interpretatie - dat als een opdracht a) 4 maanden duurt, b) in november begint en in februari eindigt en c) geheel vooraf gefactureerd wordt (even deze getallen voor het rekengemak), ik maar 50% van het gefactureerde bedrag hoef mee te nemen in de winst van boekjaar 2003??? (als de werkzaamheden zich evenredig verdelen over 2003 en 2004). Dit klinkt op zich redelijk. Hoe ga ik dit verwerken in m'n boekhouding? Reserves aanleggen klinkt mij hier een beetje vreemd in de oren (of is het dan een winstreservering)??

 

Ik besef me dat dit eigenlijk een vraagstuk is waar andere mensen hun brood aan verdienen, maar het heeft een beetje haast. Volgende keer komt er zeker een fiscalist bij (iemand nog suggesties :))

 

onwijs bedankt!

 

Alef

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Alef,

 

Onder het motto, de lamme helpen de blinden het volgende. Het bedrag dat je vooruitbetaald krijgt in 2003, voor werk in 2004 kan je in zijn geheel "reserveren" en daarmee onttrekken aan de winst en verlies rekening van 2003 en direct boeken op de balans als een toekomstige verplichting. Ik geloof zelfs dat je dat MOET doen volgens de regels. Hoe het technisch in de boekhouding verwerkt wordt weet ik niet precies, maar dat weet je boekhouder wel.

 

BTW: je betaald wel meteen de BTW in 2003 die je pas terug krijgt in 2004. Of daar ook iets voor geregeld moet worden weet ik niet.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een project deel je over het algemeen op in deel-producten. Iedere keer als je een deel opgeleverd hebt, neem je voor dat deel de kosten en de omzet. Als de kosten van dat deel hoger zijn dan de opbrengsten neem je dus verlies, zijn de opbrengsten hoger dan de kosten, dan neem je winst.

 

Totdat een deel opgeleverd wordt, plaats je de kosten op de balans onder 'onderhanden werk' en de opbrengsten (de reeds verstuurde factuur) komt op 'vooruit gefactureerd' of 'vooruit ontvangen' (afhankelijk of je het geld al ontvangen hebt of niet).

 

Aan het eind van het jaar moet je eventueel verlies nemen op de delen van je project die je nog niet opgeleverd hebt, maar waarvan je nu al ziet dat ze waarschijnlijk verliesgevend worden.

 

De BTW gaat gewoon als altijd, op het moment van versturen of ontvangen van de factuur.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.