Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Alef Arendsen
Alef Arendsen
Beste mensen,
ik ben bezig met het binnenhalen van een grote opdracht die begin november begint en doorloopt tot ver in 2004. Ik heb tot eind 2003 weinig mensen nodig voor deze opdracht, echter in 2004 zal ik al heel snel een aantal mensen moeten aannemen. Onze (toekomstige) klant wil graag een groot vooraf gefactureerd hebben aangezien zij met subsidies en dergelijke zitten. Dit betekent dat ik voor einde boekjaar een factuur met een aanzienlijk bedrag de deur uit moet doen die meer dan de helft van het totaal te factureren bedrag zal beslaan. Niks mis mee, goed voor de cashflow. Maar dan de problemen.
Het voorzichtigheidsbeginsel en het realisatiebeginsel:
1) verliezen dienen verwerkt te worden zodra ze geconstateerd worden en winsten pas zodra ze gerealiseerd zijn. Verliezen en risico's die ontstaan zijn door beslissingen of andere acties in het huidige boekjaar, maar pas optreden in het nieuwe boekjaar mogen in het huidige boekjaar meegenomen worden. Dit betekent conreet dat ik in bovenstaande siuatie reserves mag aanleggen omdat ik nu al weet dat ik in 2004 mensen aan ga nemen voor de opdracht die mij in 2003 gegund wordt? Zijn dit dan inderdaad reserves (algemene)?
2) winsten mogen alleen opgenomen worden voor zover zij op de balansdatum gerealiseerd zijn kan ik uit mijn geheugen oprakelen. Concreet betekent dit dan - volgens mijn interpretatie - dat als een opdracht a) 4 maanden duurt, b) in november begint en in februari eindigt en c) geheel vooraf gefactureerd wordt (even deze getallen voor het rekengemak), ik maar 50% van het gefactureerde bedrag hoef mee te nemen in de winst van boekjaar 2003??? (als de werkzaamheden zich evenredig verdelen over 2003 en 2004). Dit klinkt op zich redelijk. Hoe ga ik dit verwerken in m'n boekhouding? Reserves aanleggen klinkt mij hier een beetje vreemd in de oren (of is het dan een winstreservering)??
Ik besef me dat dit eigenlijk een vraagstuk is waar andere mensen hun brood aan verdienen, maar het heeft een beetje haast. Volgende keer komt er zeker een fiscalist bij (iemand nog suggesties :))
onwijs bedankt!
Alef
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag