• 0

Invoeren vanuit Azië: kan ik zelf inklaren? En wat met BTW en invoerrechten?

Goedenmiddag!

 

Even een kleine introductie, ik ben al enige jaren aan het importeren uit Asia.

Dit deed ik altijd als particulier dus kon hier en daar nog spelen met de regels.

Maar het loopt nu dusdanig uit de hand dat ik dit niet meer als particulier kan voortzetten en dat dit de reden is om te kijken of ik dit als bedrijf zijnde kan gaan doen. En dan bedoel ik niet dat ik 100 euros per maand ga verdienen maar erbij. Ik vind het voornamelijk ook gewoon leuk. Deed heel wat import voor vrienden en daar weer vrienden van en daar weer vrienden van, etc.

 

Nu heb ik een aantal vragen betreft de invoer, ik snap dat ik invoerrechten moet betalen en btw.

Geen probleem dan kan ik als nog een leuke prijs afspreken.

Maar ik heb wel wat vragen om te kijken hoe ik dit het beste kan opzetten:

- Kan ik zelf als particulier (in het begin om te kijken of het lukt) ZELF INKLAREN?

- kan ik een pakket verzenden en dan het aflever adres (consignee) mijn klant neer zetten en mij als Notify?!

Reden is dat wanneer het tegen word gehouden door de doaune ze contact met mij opnemen en niet met mijn klant (consignee) omdat de prijs die mijn klant heeft niet overeenkomt met wat ik betaal. Zodat ik de afhandeling kan doen van de douane formaliteiten?

- En is het ook niet zo dat wanneer de goederen onder de 150 euro zijn ik alleen als particulier zijnde alleen de btw hoeft te betalen en niet de invoer rechten? Had dat namelijk gelezen op de doaune site. Neem aan dat dit niet van toepassing is wanneer ik ingeschrijven sta bij de kvk. Maar dan kan ik de BTW terug vorderen toch?

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

Vriendelijke Groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenmiddag!

 

Even een kleine introductie, ik ben al enige jaren aan het importeren uit Asia.

Dit deed ik altijd als particulier dus kon hier en daar nog spelen met de regels.

Maar het loopt nu dusdanig uit de hand dat ik dit niet meer als particulier kan voortzetten en dat dit de reden is om te kijken of ik dit als bedrijf zijnde kan gaan doen. En dan bedoel ik niet dat ik 100 euros per maand ga verdienen maar erbij. Ik vind het voornamelijk ook gewoon leuk. Deed heel wat import voor vrienden en daar weer vrienden van en daar weer vrienden van, etc.

 

Nu heb ik een aantal vragen betreft de invoer, ik snap dat ik invoerrechten moet betalen en btw.

Geen probleem dan kan ik als nog een leuke prijs afspreken.

Maar ik heb wel wat vragen om te kijken hoe ik dit het beste kan opzetten:

- Kan ik zelf als particulier (in het begin om te kijken of het lukt) ZELF INKLAREN?

- kan ik een pakket verzenden en dan het aflever adres (consignee) mijn klant neer zetten en mij als Notify?!

Reden is dat wanneer het tegen word gehouden door de doaune ze contact met mij opnemen en niet met mijn klant (consignee) omdat de prijs die mijn klant heeft niet overeenkomt met wat ik betaal. Zodat ik de afhandeling kan doen van de douane formaliteiten?

- En is het ook niet zo dat wanneer de goederen onder de 150 euro zijn ik alleen als particulier zijnde alleen de btw hoeft te betalen en niet de invoer rechten? Had dat namelijk gelezen op de doaune site. Neem aan dat dit niet van toepassing is wanneer ik ingeschrijven sta bij de kvk. Maar dan kan ik de BTW terug vorderen toch?

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

Vriendelijke Groet,

 

Hallo,

 

ik kan je adviseren om , wanneer je niet meer particulier werkt, een douane agent in te schakelen. Kost wel wat maar brand je vingers niet aan dit. Alles wat met luchtvracht binnenkomt op Schiphol, moet via Sagitta worden ingevoerd. Sagitta is het electronische aangifte programma van de douane. Gevoed met product-codes.....

Als ondernemer kan je ook een verlegging met de belastingdienst afspreken, dan wordt dit automatisch met je uiteindelijke aangifte verrekend.

 

succes ROlf

GFF-EXPRESS-SOLUTIONS

Specialist in far east delivery and pick-up

www.gff-express-solutions.com

info@gff-express-solutions.com

Link naar reactie
  • 0

Dit deed ik altijd als particulier dus kon hier en daar nog spelen met de regels.

Maar het loopt nu dusdanig uit de hand dat ik dit niet meer als particulier kan voortzetten en dat dit de reden is om te kijken of ik dit als bedrijf zijnde kan gaan doen.

 

Hoi,

 

Voor de BTW ben je al lang geen particulier meer, dus meld je bij de KvK en je krijgt meteen een BTW-nummer.

Vervolgens voer je in als ondernemer en de BTW bij invoer is dan idd als voorbelasting aftrekbaar.

 

Verlegging bij invoer wordt alleen toegestaan bij grotere bedragen dan waar het hier om gaat.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Postregeling

U hoeft geen aangifte te doen voor postzendingen die binnenkomen, uitgaan of worden vervoerd, zolang ze 'onder verantwoordelijkheid van de post' zijn. Hieronder valt ook de vervoersfase vanaf het punt van binnenkomst naar de sorteer- of bergplaats van de post. De douaneprocedures en -formaliteiten worden afgehandeld door de post- en koeriersbedrijven. Deze bedrijven verzorgen de douaneaangiften en verlenen medewerking aan de Douane bij de uitvoering van de controlewerkzaamheden zoals onderzoek van de post- en koerierpakketten.

 

'Onder verantwoordelijkheid van de post' vallen alleen de poststukken die met toepassing van het Postverdrag worden vervoerd en niet de pakketten die u aan koeriersbedrijven toevertrouwt.

 

Deze info staat op Douane.nl

 

Je mag ervan uitgaan dat TNT het Postverdrag toepast, lijkt me. Als TNT dus de invoerbelastingen waaronder de BTW 'regelt',

zit die BTW als doorlopende post in het bedrag dat de invoerder aan TNT betaalt.

TNT zal die BTW als voorbelasting aftrekken en als zij aan de invoerder vervolgens geen factuur of een factuur zonder BTW sturen is er dus ook geen BTW aftrekbaar.

 

De inkoopfactuur bestaat dan uit het etiket dat op het pakketje zit.

 

Ik denk dat het zo zit.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Als ik u was zou ik niet zelf gaan inklaren, trouwens dit is niet eens mogelijk heb je allerlei vergunningen voor nodig. Een douane- expediteur of declarant doet dit. Bedrijven als DHL, Fedex, UPS hebben hun eigen declaranten afdelingen. Bovendien dient een product die ingevoegd wordt in de EU ingedeeld te worden in het geharmoniseerd systeem zie http://gebruikstarief.douane.nl/. succes als u hier uw product in kunt terug vinden. Namelijk elk product heeft een eigen unieke code en van die code wordt het invoerrecht berekend, althans invoerrecht wordt berekend aan de hand van de douane waarde: waarde van de goederen + leveringsvoorwaarde (FOB CIF etc) ik denk in uw gevalt FOB (free on board). Zo zijn er nog een aantal aspecten. Vandaar dat u dit beter over kan laten aan een douane agent.

 

Veel succes!

 

Jean-Paul Blommaert

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Futuro Marketing

Jean-Paul Blommaert

www.led-interiors.com

Link naar reactie
  • 0

Dat kan ik beamen. Op Schiphol zijn talloze expediteurs welke ervaren mensen in huis hebben op lading in te klaren bij binnenkomst en dit kenbaar te maken aan de douane. De douane weet in feite vooraf al wat er het land binnenkomt naar de luchtvaartmaatschappijen hun vracht manifesten vooraf aan de douane door geven.

Als particulier kom je ook al bijna niet meer op het terrein van een vrachtafhandelaar waar Uw lading ligt. De expediteurs zijn meestal lid van de ACN en hebben makkelijker toegang.

Een goede keus van een expediteur scheelt niet alleen geld maar ook veel tijd en heen en weer rijden.

 

Succes

 

Achim van der Graaff

 

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.