• 0

Pensioen-BV

Mijn moeder heeft een pensioen-BV. Na het overlijden van mijn vader, is zij de enige eigenaar geworden. Maandelijks betaalt de pensioen-BV haar een pensioen.

De BV heeft als bezittingen alleen spaargeld en aandelen. De pensioenvoorziening wordt elk jaar, na aftrek van de pensioenbetalingen, met 6 procent verhoogd. Het rendement op het spaargeld en de beleggingen is echter veel lager. Hierdoor is het eigen vermogen van de BV inmiddels negatief geworden. Over vijf of zes jaar ‘is het geld op’.

Mijn vraag is, hoe lang wordt er nu precies pensioen betaald: tot dat al het geld op is? Of moet het startkapitaal (18 duizend euro) in stand blijven?

Als al het spaargeld op is, kan de BV dan nog verkocht worden (zonder startkapitaal)?

Vriendelijke groeten & bedankt voor de moeite van het antwoorden aan een leek op dit gebied. :'(

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Niet echt een ondernemersvraag, maar toch. Zoek even op stamrecht. Dat werkt min of meer hetzelfde en is al meer over geschreven. Dan zul je zien dat de uitkeringen gewoon doorgaan tot het geld op is. Daarna kun je afzien van het (restant van het) pensioenrecht en de BV ontbinden, verkopen, of wat je er dan ook mee wil doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar