• 0

rente aftrek

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is maar welke renteaftrek je bedoelt.

 

De rente van de opname van het bedrag is niet prive aftrekbaar bij de IB als hypotheekrente. Dit deel van de hypotheek wordt ook niet als schuld op de eigen woning bestempeld. Dit deel is enerzijds een vordering (bezitting in Box 3) op je onderneming als prive persoon en anderzijds is dit deel van de hypotheek een schuld in Box 3 (aan de leningverstrekker/bank)

 

Jouw zaak kan jouw wel de rente vergoeden aan jou prive en is dus in jouw zaak aftrekbaar als zakelijke betaalde rente. In prive is de ontvangen rente uit de zaak onbelast. Let wel op dat dit een marktconforme rente moet zijn anders accepteert de fiscus dit niet. Je kunt wel een klein opslag% nemen voor jezelf omdat je er als privepersoon ook risico over loopt het geinvesteerde bedrag niet terug te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

 

hallo remco,

 

onder dankzegging voor jouw duidelijke uiteenzetting van mijn vraag, hoop ik dat jij (overige forummers natuurlijk ook)me het volgende kunt vertellen:

 

SITUATIE :

ik moet kiezen tussen een 1manszaak of BV.

1manszaak = prive 100% aansprakelijk, door op laten stellen van huwelijkse voorwaarden kan ik deze aansprakelijkheid deels beperken.

BV= in principe aansprakelijkheid beperkt tot aanwezige bedrag in BV.

 

als ik voor de BV kies, is het nodig/verstandig ook dan huwelijkse voorwaarden op te laten stellen, hierbij denk ik aan

een (hopelijk niet voor te komen) situatie, waarbij ik ondanks de BV toch persoonlijk aansprakelijk gesteld wordt?

 

hartelijke groeten,

 

johan

 

 

 

 

Het is maar welke renteaftrek je bedoelt.

 

De rente van de opname van het bedrag is niet prive aftrekbaar bij de IB als hypotheekrente. Dit deel van de hypotheek wordt ook niet als schuld op de eigen woning bestempeld. Dit deel is enerzijds een vordering (bezitting in Box 3) op je onderneming als prive persoon en anderzijds is dit deel van de hypotheek een schuld in Box 3 (aan de leningverstrekker/bank)

 

Jouw zaak kan jouw wel de rente vergoeden aan jou prive en is dus in jouw zaak aftrekbaar als zakelijke betaalde rente. In prive is de ontvangen rente uit de zaak onbelast. Let wel op dat dit een marktconforme rente moet zijn anders accepteert de fiscus dit niet. Je kunt wel een klein opslag% nemen voor jezelf omdat je er als privepersoon ook risico over loopt het geinvesteerde bedrag niet terug te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me wel verstandig om bij een BV die voorwaarden ook op te stellen. Het bedrijf is een risico voor jou, maar jouw persoonlijk financiele situatie is ook een risico voor het bedrijf. In geval van scheiding bijvoorbeeld, zou de situatie kunnen ontstaan dat de BV verkocht moet worden om deling van het vermogen mogelijk te maken.

Link naar reactie
  • 0

zou de situatie kunnen ontstaan dat de BV verkocht moet worden om deling van het vermogen mogelijk te maken.

 

Precies! Het is leuk om alleen maar aan de risico's van de BV te denken die je partner ook schade zouden kunnen toebrengen, maar het is verstandig ook na te denken over wat er gebeurd bij een scheiding! Klinkt lullig, maar wel verdomd belangrijk. De ondernemersgeest aan een kant van mijn familie is nogal groot en daar is het een keer flink misgegaan daardoor!

Link naar reactie
  • 0

en hoe zit het vervolgens met een woning in eigendom, deze staat nu op naam van echtgenote en mij; is het dan wijs deze woning op naam van mijn echtgenote te zetten?

 

wat zijn de gevolgen op fiscaal gebied en vind er een verrekening plaats opf kan het huis zomaar op naam van echtgenote vermeld worden?

 

wie heeft een goed advies?

 

gr,

johan

Link naar reactie
  • 0

Als je een BV begint hoef je verder niet je hele privezaken overhoop te gooien. Wel in je achterhoof houden dat in geval van scheiding je boedel (en dus ook je BV) wel eens verdeeld zou moeten worden. Wellicht dat je dat kunt uitsluiten. Verder zou ik, als je haar het huis "geeft" in ieder geval ook de hypotheek geven. Er zal fiscaal geen verrekening plaatsvinden. Jullie verdelen het eigendom op papier en als jullie verder gewoon fiscale partners blijven dan kun je in de aangifte inkomstenbelasting zelf nog blijven schuiven met de aftrekposten van box1 en de saldi in box3.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een oud topic, maar ik kon niks anders vinden voor mijn vraag.

 

De situatie van mijn vrouw en mij;

Voor onze aangifte inkomstenbelasting moeten we allebei een winstaangifte doen.

Omdat ik net ben begonnen met mijn onderneming heb ik maar een kleine winst en geen aftrekposten.

Mijn vrouw heeft echter wel wat meer winst.

Naast mijn onderneming heb ik ook een jaaropgave van mijn vorige werk.

Daarnaast hebben we ook onze eigen woning en een tweede woning welke al geruime tijd leeg staat.

 

Ik heb nu beide aangiftes ingevuld betreft de ondernemingen en mijn jaaropgaves.

Via de belastingtelefoon ben ik er ook achter gekomen hoe ik de huizen moet invullen. Van beide mogen we de volledige rente aftrekken en van het huis wat nu ons hoofdverblijf is moeten we de forfait aftrekken.

 

Nu komt het;

Om zoveel mogelijk geld terug te krijgen ben ik aan het schuiven gegaan. Heb er zelfs twee computers voor gebruikt. Een voor de aangifte van mij en een voor mijn vrouw.

Ik kwam er al snel achter dat als we alle rente van mijn vrouw haar inkomen aftrekken zij niet de optimale heffingsrente kan aftrekken, en er dus een lager bedrag uit komt. ( alleen het bedrag wat ze heeft betaald aan voorlopige aanslag).

Toen ik alle rente van mijn inkomen aftrok scheelde dat erg veel geld. Dit omdat er bij mij nog wat loonheffingen af te trekken zijn.

De aangiftes staan nu klaar om ingediend te worden.

Eerst zou ik graag nog wat advies in willen winnen of ik dit wel goed heb bedacht en of dit is toegestaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eerst zou ik graag nog wat advies in willen winnen of ik dit wel goed heb bedacht en of dit is toegestaan.

 

Ik neem aan dat je met de verdeling rente (minus forfait) eigen woning aan het schuiven bent?

 

Natuurlijk mag je dat. Gewoon van beiden de stand kiezen om het totale maximale voordeel te nemen.

Maar op de beide aangiften moet je wel gelijke aftrek bij gelijke persoon neerzetten.

 

Voorbeeld:

1000 aftrek bij jou gezet op jouw aangifte, moet ook op 1000 aftrek bij jou op de aangifte van je vrouw gezet staan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 313 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.