• 0

Software ontwikkeld met kennis opgedaan tijdens vorige opdracht.

Als ZZPer gewerkt bij een opdrachtgever als systeem beheerder.

Voor deze opdrachtgever met behulp van scripting taal een applicatie ontwikkeld.

Na afloop van het contract, door deze opdrachtgever opgezegd, heb ik een nieuw software tool ontwikkeld, en daarbij gebruik gemaakt van kennis opgedaan bij deze opdracht gever. Het is een algemeen stuk gereedschap, dat door iedereen met hetzelfde OS gebruikt kan worden en niets te maken heeft met de werkzaamheden van de opdrachtgever.

Opdrachtgever stelt nu dat ik dit niet mag doen aangezien er contractueel is afgesproken dat alle software ontwikkeld in opdracht van, of tijdens het lopen van het contract, van de opdrachtgever is. Volgens opdrachtgever heb ik voor mijn nieuwe tool gebruik gemaakt van software die ontwikkeld is tijdens het contract.

Ik vind dit wel een ingewikkelde zaak worden. In hoevere mag ik wel of niet gebruik maken van kennis opgedaan tijdens vorige opdrachten. Als ik tijdens een opdracht een nieuwe versie van het OS installeer mag ik dit uiteraard melden in mijn CV bij ervaring, maar als ik een eigen stuk software ontwikkel, gebruik makend van opgedane kennis dan mag het niet.

Waar is de grens?

Groeten,

Piet

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Waar die grens precies ligt weet ik ook niet. In principe mag je je eigen software bouwen met kennis die je hebt opgedaan. Wat niet mag is de sourcecode van je opdrachtgever gebruiken.

Verder moet die opdrachtgever eerst nog maar eens aantonen dat jij daadwerkelijk fout zit.

Als je de verhoudingen goed wilt houden zou je kunnen kijken of er een deal te maken is: jij geeft hem een gratis versie plus updates, hij verkoopt jouw tool aan zijn relaties, of zoiets.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Hangt erg van je contract af, onder welke voorwaarden heb je daar gewerkt?

Het is overigens zo dat het copyright vaak bij de opdrachtgever terecht komt, maar de kennis is gewoon voor jou. Als er dus geen code gekopieerd is, is er niks aan de hand. Voor het vastleggen van ideeën is er niet voor niets het patentrecht.

De discussie of het tijdens werktijd/contracttijd is gebeurd is nog wel even relevant, want ook dingen die je thuis doet/voorbereid horen bij je opdracht als dat duidelijk gelinkt is. Toevallig dezelfde applicatie in je vrije tijd schrijven als tijdens de baas z'n tijd zal je meer problemen kunnen opleveren.

Maar goed, terug naar het begin:

Alle kennis, technieken en andere algemene zaken zijn voor jou vrij om te gebruiken. Anders zou je na een C++ opdracht nooit meer een C++ opdracht kunnen doen, je hebt immers al een keer if then else gebruikt.

• 0

Dat was eigenlijk ook mijn standpunt, scripting taal is vrij beperkt, je beht niet zoveel vrijheden om een compleet ander tool te schrijven dat in de basis het zelfde doet.

Een ander gebruikt argument is dat de schermuitvoer erg veel op elkaar lijken, Maar ja het is een applicatie voor een karakter terminal, 40 regels van 80 karakters, geeft ook niet zo veel vrijheid.

Ik heb informeel al het voorstel gedaan ok mijn nieuwe applicatie te laten gebruiken door de opdrachtgever.

Ik wacht nu even af.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar