• 0

Vraag omtrent Microsoft Windows7 licentie

Vandaag heb ik een uitgebreide discussie met Microsoft gehad, omtrent het gebruik van Windows7 op een iMac. Volgens hun redenatie moet ik een extra licentie aanschaffen om 1 en dezelfde installatie hetzij via Bootcamp, hetzij via VMware te mogen gebruiken op de Mac.

 

Ik zou graag jullie mening hierover willen peilen.

 

Situatie:

 

Ik werk op een iMac met OS X. Op een Mac heb je meerdere mogelijkheden om toch Windows te draaien, indien je daar bedrijfskritische aplicaties voor hebt.

 

Daar zijn 2 hoofdmethodes in te onderscheiden, Bootcamp en Virtualisatiesoftware

- Bij Bootcamp start de Mac op als een " normale" windows pc.

- Bij Virtualisatie start de Mac gewoon in OS X op en binnen OS X wordt dan Windows opgestart.

 

Beide methodes zijn functioneel in mijn geval.

 

Het voordeel van opstarten via Bootcamp is dat Windows alle hardware geheel tot zijn beschikking heeft.

Het voordeel van opstarten via Virtualisatie-software is dat je naadloos kunt schakelen tussen Windows en OS X zonder de machine te herstarten.

 

In het verleden moest je voor de virtuele omgeving eerst Windows apart installeren. Als je dan dus naar de harde schijf keek had je een partitie met de originele (Bootcamp-)Windows installatie en een partitie met de OS X installatie met daarin nog een virtuele partitie met je 2e Windows installatie.

 

Tegenwoordig is de techniek zo gevorderd dat je enkel nog de (Bootcamp-)Windows installatie en de OS X installatie zult aantreffen. De virtualisatiesoftware benadert Windows rechtstreeks.

 

De realiteit is dus zo dat je letterlijk 1 Windows-installatie op de computer uitvoert, niet meer en niet minder.

 

Als ik nu echter Windows opstart binnen OS X, begint Windows te stellen dat hij op een andere pc draait dan de (Bootcamp-)Windows en dat ik daarvoor een extra licentie aan moet schaffen. Dit is echter niet het geval, het is ECHT maar 1 installatie en die draait op exact dezelfde hardware, onafhankelijk van de ingang die ik gebruik, namelijk Bootcamp of de VM binnen OS X.

 

Ik heb dit bij Microsoft aangekaart en zij stellen simpelweg: " Tja, Windows ziet het als 2 verschillende pc's, dus u heeft 2 licenties nodig.". Mijn mening daarover is dat als ik Microsoft zie als verkoper van browsers die daar een besturingssysteem bij weggeven, dat nog niet perse ook de realiteit is. Het is maar een zienswijze.

 

Natuurlijk heb ik ook de gebruiksovereenkomst er bij gezocht, de beroemde EULA.

 

Daar vind ik het volgende in terug:

 

1. OVERZICHT.

a. Software. De software bevat desktopbesturingssysteemsoftware. De Windows Live-services maken geen deel uit van deze software. Windows Live is een service die door Microsoft onder een afzonderlijke overeenkomst wordt aangeboden.

b. Licentiemodel. Licenties voor de software worden per exemplaar per computer verstrekt. Een computer is een fysiek hardwaresysteem met een intern opslagapparaat waarop de software kan worden uitgevoerd. Een hardwarepartitie of blade wordt beschouwd als een afzonderlijke computer.

2. INSTALLATIE- EN GEBRUIKSRECHTEN.

a. Eén exemplaar per computer. U mag één exemplaar van de software installeren op één computer. Deze computer is de 'gelicentieerde computer'.

b. Gelicentieerde computer. U mag de software gelijktijdig op maximaal twee processors in de gelicentieerde computer gebruiken. Behalve voor zover anders bepaald in deze licentievoorwaarden mag u de software op geen enkele andere computer gebruiken.

c. Aantal gebruikers. Behalve voor zover anders bepaald in deze licentievoorwaarden mag u de software slechts door één gebruiker tegelijk worden gebruikt.

d. Alternatieve versies. De software kan meerdere versies bevatten, zoals een 32-bits en een 64-bits versie. U mag slechts één versie tegelijkertijd installeren en gebruiken.

 

Wat is jullie mening hier nu over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

In Vista staat (sinds de update bij SP1 zo uit m'n hoofd) de volgende clausule:

 

Instead of using the software directly on the licensed device, you may install and use the software within only one virtual (or otherwise emulated) hardware system on the licensed device.

 

Lijkt me dat die ook op Windows 7 van toepassing is (staat in ieder geval in de licentie voor de beta)

Link naar reactie
  • 0

Deze voorwaarde bedoel je:

 

d. Gebruik tezamen met virtualiseringtechnologieën. In plaats van de software direct op een computer te gebruiken waarvoor u een licentie hebt, mag u de software installeren en gebruiken op slechts één virtueel (of anderszins geëmuleerd) hardwaresysteem op de computer waarvoor u een licentie hebt. Tijdens gebruik in een gevirtualiseerde omgeving is inhoud die wordt beschermd door DRM-technologie, BitLocker of een coderingstechnologie voor een volledig schijfvolume mogelijk minder streng beveiligd dan beschermde inhoud in een niet-gevirtualiseerde omgeving. U dient zich te houden aan alle nationale en internationale wetten die van toepassing zijn op dergelijke beschermde inhoud.

 

Aangezien ik niet aan mijn hardware vast wil zitten met mijn OS, heb ik een Retailversie, geen OEM. Als ik dus morgen een andere pc koop, mag ik mijn software de-activeren op de huidige pc, en activeren op de nieuwe pc.

Zolang ik mijn OS maar op 1 pc tegelijk gebruik.

En hoe je het ook wendt of keert, in mijn huidige situatie zal ik de software ook maar op 1 machine tegelijk gebruiken.

 

Dus blijft in mijn opinie daardoor de stelling dat het niet zou mogen, zoals Microsoft zegt, volkomen onlogisch en daarmee mogelijkerwijs wel onredelijk bezwarend als algemene voorwaarde in de Gebruiksovereenkomst.

Link naar reactie
  • 1

Aangezien ik niet aan mijn hardware vast wil zitten met mijn OS, heb ik een Retailversie, geen OEM. Als ik dus morgen een andere pc koop, mag ik mijn software de-activeren op de huidige pc, en activeren op de nieuwe pc.Zolang ik mijn OS maar op 1 pc tegelijk gebruik.

 

Nee dus. Althans zoals ik de licentie lees is het toegestaan de software op één pc te installeren en gebruiken. Dus tweemaal installeren mag niet. MS stelt een virtuele machine gelijk aan een fysieke. Maar dat is allemaal juridisch geneuzel ;)

 

De technische kant: de activatiecode is niet zo strikt als die lijkt. Toen ik begin van het jaar een nieuwe pc kocht heb ik een OEM Vista aangeschaft. Omdat het schakelen naar een nieuwe pc even tijd kost heb ik van de oude een virtuele versie gemaakt en voor de zekerheid de oude pc nog even gehouden. De virtuele versie moest geactiveerd worden uiteraard dus dat heb ik gedaan. Daarna heb ik, tot de oude de deur uit kon, zowel de virtuele versie als de 'echte' pc in gebruik gehad. Kortom: twee pc's met een XP versie met dezelfde licentie. Volgens de voorwaarden niet correct maar zoals je zegt zijn die voorwaarden onzinnig / onredelijk in een specifiek geval. (Als MS dit leest: stuur maar een dagvaarding ;) ) Technisch: geen probleem.

 

Toevallig vanavond Windows 7 geinstalleerd (moest naar 64 bit omdat 4 gig toch echt te weinig geheugen is) Versie is een upgrade. Dit bericht type ik op mijn oude Vista installatie. Volgens de licentie mag dat ook niet. Technisch: geen probleem. Wanneer Windows 7 compleet ingericht is verwijder ik de Vista installatie dus ik zie geen probleem.

 

Nu jouw situatie: qua gebruik ben ik van mening dat je gebruik gewoon moet kunnen. Technisch gezien heb je echter wel een probleem. De geldigheid / activatie is gebonden aan de hardware van een systeem en die verandert iedere keer als je wisselt tussen de fysieke en virtuele versie. Hoe mooi de techniek van Apple ook is dit ga je niet oplossen (MS zal wel gek zijn om het activatiesysteem aan te passen aan het gebruikt op twee systemen) In jouw geval zou ik gewoon twee installaties maken en gebruik maken van 'roaming profiles'. Met 'roaming profiles' haal je de instelllingen van Windows vanaf een centrale plek. Eénmaal ingesteld is het verschil tussen de 'echte' en virtuele versie van Windows vrij klein. Kost wel wat tijd natuurlijk. Maar dat kost het ook als je wel een extra licentie koopt want die lost het probleem dat je bij het switchen tussen de 'echte' en virtuele versie moet activeren hoogst waarschijnlijk niet op.

 

Nota bene: dit is geen promotie voor illegale software. Het vermeldde gebruik van software net buiten de voorwaarden is mijns inziens allesinds redelijk gebruik.

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat je die rommel uit Redmond op je mooie veilige iMac wil gaan draaien. Draai die iMac als een iMac en koop er voor 299 euro een pc bij als dat moet.

Bootcamp is uit den boze. Gebruik Parallels of nog wat anders dat op www.versiontracker.com wel te vinden is.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik niet aan mijn hardware vast wil zitten met mijn OS, heb ik een Retailversie, geen OEM. Als ik dus morgen een andere pc koop, mag ik mijn software de-activeren op de huidige pc, en activeren op de nieuwe pc.Zolang ik mijn OS maar op 1 pc tegelijk gebruik.

 

Nee dus. Althans zoals ik de licentie lees is het toegestaan de software op één pc te installeren en gebruiken. Dus tweemaal installeren mag niet. MS stelt een virtuele machine gelijk aan een fysieke. Maar dat is allemaal juridisch geneuzel ;)

 

Misschien mijn fout, dat het niet duidelijk overkomt, maar voor zover mij bekend is, zitten er 2 grote verschillen tussen Retail en OEM.

OEM is gebonden aan de hardware waarmee het geleverd is en de ondersteuning komt van de leverancier van de hardware, niet van Microsoft.

Retail is niet gebonden aan de hardware (zolang het maar op 1 pc tegelijk is!) en wordt direct door Microsoft ondersteund.

 

Wanneer ik in hetgeen jij van mij quote spreek over de-activeren, bedoel ik dat ik met een Retail versie van Windows het recht heb om het OS van een systeem te verwijderen, een ander systeem te bouwen en het daar op te installeren. Dit in tegenstelling tot een OEM-versie waar dat officieel inderdaad NIET mag --> Nieuwe pc? Nieuwe Windows licentie.

 

Daarmee wordt het dus toch weer een " ja dus" ;)

Als ik mijn oude pc leeg maak, nieuwe componenten koop, een nieuwe pc bouw en Windows opnieuw daarop installeer is dat geheel legaal met mijn Retail licentie. Met een OEM licentie bevind je je minimaal in grijs gebied, en naar de letter van de EULA zou het zelfs niet legaal zijn.

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat je die rommel uit Redmond op je mooie veilige iMac wil gaan draaien. Draai die iMac als een iMac en koop er voor 299 euro een pc bij als dat moet.

Bootcamp is uit den boze. Gebruik Parallels of nog wat anders dat op www.versiontracker.com wel te vinden is.

 

Goh, dat je nu pas opduikt in deze discussie ;)

 

Ik gebruik inderdaad VMWare Fusion 3 al en juist daardoor kwam ik er achter dat ik dan een andere licentiecode zou moeten gebruiken. En daar gaat het me gewoon om, het is een principe-kwestie. Vroegah, moest je een aparte Vm installeren, en installeerde je dus daadwerkelijk Windows 2 keer, maar met de nieuwe Parallels en VMWare is dat niet meer van toepassing.

En dat snappen ze in Redmond (en in Amsterdam ;) ) nog niet helemaal geloof ik.

Link naar reactie
  • 0

Over het onderscheid tussen de voorwaarden van OEM en 'retail' had ik nog niet eens nagedacht eerlijk gezegd. Je hebt zeker gelijk dat een OEM versie nog verder beperkt is in het gebruik. Maar de voorwaarden voor de 'retail' versie met betrekking tot virtualisatie (voor een OEM dus bijna per definitie uitgesloten) en het gelijktijdige installatie op twee platformen hebben een reden. Die kan ik ook grotendeels volgens.

 

Na het nog een keer lezen van je situatie zou ik ook durven zeggen dat het gebruik van een enkele installatie die zowel via een de fysieke weg als door een virtuele binnen de licentie voorwaarden valt.

 

Maar dan nog blijft de activeringscode van MS in de weg zitten. En dan gaat pragmatisme bij mij boven principes. MS gaat het activeringssysteem niet zomaar aanpassen. Heel misschien wel wanneer er een voldoende gebruikers zijn met deze situatie en deze technisch ondervangen kan worden. Maar ik zou er niet op wachten.

Link naar reactie
  • 2

Even een technische opmerking: Het verbaast me dat Sun's Virtualbox hier nog niet is aangekaart. Dat is een behoorlijk goed alternatief op VMware, want gratis. Daarbij kan het heel mooi in full-transparency-mode draaien zodat je de Windows desktop niet ziet, maar wel toegang hebt tot de applicaties in de OSX-omgeving.

 

Om de thread-starter even bij te staan: Het is complete flauwekul vanuit Microsoft natuurlijk. Er moet duidelijkheid over zo iets zijn, en als MS er nog niet achter was dat er zo iets bestaat als virtualisatie, dan krijgen ze grotere problemen dan alleen een niet sluitende EULA.

 

Maar ik vermoed eigenlijk dat toen je de helpdesk belde, je gewoon een van de vele, vele ongeïnteresseerde incompetente medewerkers aan de lijn hebt gekregen die niet eens weten wat virtualisatie is. Misschien wat hard gesteld, maar ik heb weinig fiducie in helpdesks.

 

Ik zou voorstellen gewoon een dubbele licentie te draaien als je dat wilt. Ik zie het Microsoft SWAT-team nog zo snel niet voor de deur staan :)

 

Zelf draai ik Virtualbox met Windows XP, en dat integreert zo mooi in OSX dat ik er verder niet over nagedacht heb om dat als dual-boot optie te installeren. Je kunt alle hardware bereiken, internetverbindingen werken, je kunt CD's branden, en zelfs spelletjes spelen alsje de 3d-acceleratie aan zet.

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Martin het klopt inderdaad dat OEM gekoppeld is aan de fisieke computer. Dus op moment dat jij die pc sloopt mag je deze licentie niet op een andere pc gebruiken. Retail is niet computergebonden. Opzich begrijp ik wat microsoft wil. Als je de gemiddelde consument neemt is het toch "Geef ze een vinger en ze nemen je hele hand". Aan de andere kant kun je ook gewoon via telefoon activeren en aangeven dat je maar op 1 PC hebt staan...(je liegt dan niet! 8) )

Link naar reactie
  • 0

Ik heb jarenlang met windows gewerkt, maar bij aanschaf van een nieuwe computer eerder dit jaar overgestapt naar een IMac van Apple (met een prachtig 24" scherm). Maar voor mijn werk moet ik een aantal Windows programma's blijven gebruiken, gewoonweg omdat er geen Mac alternatieven bestaan.

Daarom ook Parallels aangeschaft en toen ook de discussie gehad mag ik mijn legale Windows 2000 en/of XP-versie (mijn twee Windows PC waren zelfbouw en uitgerust met losse Windows licenties) van de niet meer gebruikte opnieuw mag gebruiken.

Volgens mijn leverancier is dit zonder meer met mijn versies toegestaan (volgens de ontvangen informatie heeft de leverancier hierover contact met MS over gehad). Met een OEM versie had het niet gemogen. Met een losse licentie mag het wel, MITS deze uitsluitend op 1 machine staat geïnstalleerd (oude verwijderen en nieuwe installeren), waarbij het niet uitmaakt of dat een virtuele of een werkelijke omgeving betreft.

Het werkt inmiddels naar volle tevredenheid en m.i. binnen alle voorwaarden van de originele licentie.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel redelijk belachelijk dat ik hier voor mijn bijdrage een kneus krijg. Als ik nu complete flauwekul aan het spuien was, dan misschien. Mijn bijdrage komt echter uit mijn dagelijkse praktijk, en hoewel ik natuurlijk geen virtualisatie-expert ben, denk ik dat ik toch niet helemaal op mijn hoofd gevallen ben.

 

Daarbij, de persoon die mij zo gemakkelijk een kneus geeft, moet eens leren lezen. De redenen dat ik er volgens de uitreiker eentje zou verdienen staan niet in mijn post.

 

Mijn conclusie: Ongeïnformeerd, slap, respectloos. Een weinig nuttige bijdrage.

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Mark,

Met je eens, je probeert iemand te helpen en dit is je dank.... bedenk echter dat een uitgedeelde kneus meer zegt over de uitdeler dan over de ontvanger.....

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel redelijk belachelijk dat ik hier voor mijn bijdrage een kneus krijg. Als ik nu complete flauwekul aan het spuien was, dan misschien. Mijn bijdrage komt echter uit mijn dagelijkse praktijk, en hoewel ik natuurlijk geen virtualisatie-expert ben, denk ik dat ik toch niet helemaal op mijn hoofd gevallen ben.

 

Daarbij, de persoon die mij zo gemakkelijk een kneus geeft, moet eens leren lezen. De redenen dat ik er volgens de uitreiker eentje zou verdienen staan niet in mijn post.

 

Mijn conclusie: Ongeïnformeerd, slap, respectloos. Een weinig nuttige bijdrage.

 

Mark, ik weet niet wie de kneus heeft uitgedeeld, maar ik vind dat zeker ten onrechte. Je geeft in de eerste plaats je mening en ook nog een alternatief. Wellicht is de "kneuzen gever" een enorme fan van Microsoft en Windows dat elke kritiek daarop automatisch verkeerd valt. ik moet helaas in een aantal gevallen met Windows werken, maar als het even kan neem ik de producten die direct vanuit OSX werken. Jouw commentaar is in ieder geval genoeg reden voor de niet techneut jouw optie verder te bekijken, dus bedankt,

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Beste Martin,

 

Ik heb een klant met een tweetal iMac's.

Zij gebruiken op beide iMacs Parrallels met daarin een win xp pro voor MS applicaties.

Heb je bij gebruik van Parrallels uberhaupt nog Bootcamp nodig?

 

mvg,

 

Dirk Adamsky

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Nee, bootcamp is een tooltje om het installatieproces te vereenvoudigen, daarnaast installeert het o.a. een bootloader. Windows installeren zonder bootcamp is in feite ook vrij simpel, maar de installatieschijf van Windows ondersteunt geen partitionering met databehoud, waardoor bootcamp (of een andere tool) noodzakelijk is wanneer je je OS X installatie wilt behouden. Met Parallels maakt dat niets uit, omdat je in die virtual box alleen Windows installeert.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.