• 0

BTW verleggen binnen NL

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet btw rekenen. Buiten NL hoef je geen btw te rekenen, wel moet je dan een juiste btw nummer hebben van je klant.

 

Ik neem aan dat dat zo is omdat je in NL btw makkelijk kan terugvragen als je daar recht op heb. Stel je koopt wat in in bv Duitsland en Belgie dan is het echter veel meer geregel om terug te vragen.

 

Wel kan je verlegging aanvragen als je bv goederen inkoopt uit het buitenland, zodat verzendbedrijven geen btw rekenen over je hoge invoerrechten en afhandelingskosten.

Link naar reactie
  • 0

Wel kan je verlegging aanvragen als je bv goederen inkoopt uit het buitenland, zodat verzendbedrijven geen btw rekenen over je hoge invoerrechten en afhandelingskosten.

 

Anna, bedoel je hier invoer (dus van buiten de EU) mee? Als dat zo is, is de BTW met zo'n art.23-invoervergunning net zo hoog als zonder, dacht ik. Graag hoor ik van je als 't anders is.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Als dat zo is, is de BTW met zo'n art.23-invoervergunning net zo hoog als zonder, dacht ik. Graag hoor ik van je als 't anders is.

 

De BTW verandert niet, want er zijn maar een paar percentages en het artikel of dienst bepaald wat het percentage is. Wat wel verandert is het moment van betalen en dus de liquiditeit.

 

Bij een invoervergunning (alleen nodig voor invoer van buiten de EU) is het niet noodzakelijk meer om de BTW aan de grens te betalen (vaak via je expediteur), maar mag je het aangeven in je aangifte. De werkelijk betaalde BTW mag je als voorbelasting gewoon verrekenen in je aangifte als voorbelasting. Als je een vergunning hebt geef je eerst aan hoeveel je hebt geïmporteerd, berekend daar zelf het de te betalen BTW over, maar mag dat dan ook gelijk weer opvoeren als voorbelasting in dezelfde aangifte. Per saldo maakt het dus niets uit, maar is het gewoon voor de ondernemer een liquiditeitsvoordeel.

 

Invoer vanuit binnen de EU (ICT transactie) doe je alleen de berekeningsmethode.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het netjes uitleggen Sander. :)

Voordeel van dit reglement is dat je niet duizenden euro's (loopt snel op als je volle container invoert) hoeft te betalen aan het verzendbedrijf terwijl je het recht heb om het paar maanden later weer terug te vragen. Vooral als je net begint komt zo 'n regel erg goed van pas.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anna,

 

Wel kan je verlegging aanvragen als je bv goederen inkoopt uit het buitenland, zodat verzendbedrijven geen btw rekenen over je hoge invoerrechten en afhandelingskosten.

 

 

De invoerregeling geldt alleen voor de BTW over de goederen. Invoerrechten en inklaringskosten (accijnzen van de overheid) zijn vrijgesteld van BTW (heffing over heffing) en afhandelingskosten is een dienst binnen Nederland en daarom wel belast met BTW.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je correctie en sorry voor mijn fout. Alleen....er staat nooit btw op de facturen die ik krijg, dus ook niet over de afhandelingskosten en transportkosten van haven naar mij....Heb even nagekeken bij 2 verschillende verzendbedrijven en bij beiden staan geen btw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.