• 0

Aan het einde van mijn businessplan pagina's 'over'

Lectori salutem,

 

gedurende het schrijven van mijn ondernemingsplan heb ik gretig gebruik gemaakt van alle kennis hier op het higherlevel forum wordt aangeboden. Nu ben ik met het 'daadwerkelijke businessplan' (zie columns van Ties van der Laan https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/8) begonnen, mede geinspireerd door Ties, en heb naar aanleiding hiervan heb ik een aantal vragen;

 

Ties poneert in deze column het volgende;

 

'De ideale lengte van de samenvatting is anderhalve pagina, het business plan zelf rond de 25 pagina’s'

 

Ikzelf kom, tot nu toe, niet in de buurt van 25 pagina's, en dus vraag ik mijzelf af wat er dan exact in dat gedeelte vermeldt moet worden.Kan iemand mij meer over de inhoud van het businessplan ( 'die-25-pagina's-tellende' wel te verstaan) vertellen?

Geldt dat werkelijk voor alle bedrijven?

De meeste voorbeeld-ondernemingsplannen komen ook niet in de buurt van 25 pagina's voor uitsluitend het businessplan. Zijn dát dan gebrekkige ondernemingsplannen? (dat kan ik mijzelf haast niet voorstellen, gezien het feit dat zij door professionele partijen (lees banken) worden aangeboden)?

 

Ben benieuwd de mening van 'higherlevel' ::)

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Er zijn andere legendarische HL-ers die het houden bij slechts 10 pagina's excl. bijlagen.

 

Niet het aantal pagina's is bepalend, maar de kwaliteit van je plan. Lees de post van Ruben eens door en leg hem naast je eigen plan. Let niet op de pagina's maar op de onderwerpen en de manier waarop je die uitgewerkt hebt.

 

Kwaliteit gaat ook hier heeeeeel ver boven kwantiteit.

 

Succes

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je volkomen gelijk in (thnx voor de snelle reactie ;) ), maar toch vraag ik mijzelf dan af wat er dan exact in moet komen, want ik heb nu echt het gevoel dat ik iets ben vergeten terwijl ik alle punten van een voorbeeld ondernemingsplan heb verwerkt in mijn eigen businessplan. Waar ontbreekt het dan aan? Wat neemt een bank serieuzer? 10 pagina's of 25 pagina's?)

 

vragen, vragen vragen...........

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook naar het doel van het ondernemingsplan.

 

Voor jezelf kun je wel met een paar A4tjes uit.

 

Voor een banklening heb je al meer onderbouwing nodig (vooral zekerheden, en dat je hun laat zien dat je redelijk zeker de lening plus rente kunt terugbetalen uit je exploitatie).

 

Voor een investeerder of VC heb je nog veel meer onderbouwing nodig.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

In een recent plan heb ik vier of vijf appendices toegevoegd met voornamelijk beeldmateriaal. Als je hiermee denkt te kunnen scoren, waarom zou je dan geen visueel georiënteerde informatie toevoegen? Als een plan met minder pagina's rond is, is dat natuurlijk ook prima.

 

Een uitgebreide prognose, assortimentsoverzicht of wat dan ook op aanvraag beschikbaar stellen (en dit dan ook daadwerkelijk paraat hebben) is ook niet verkeerd.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook van mening dat een goed idee zichzelf grotendeels zelf uitlegt in weinig woorden. Wij zijn nu druk bezig met een businessplan, en besparen daar een hoop ruimte door een zeer overzichtelijk infographic te maken waarin het gehele concept duidelijk wordt gemaakt! Ook de cijfers over de prijsstelling hebben we grafisch weergegeven, waardoor het in 1 oogopslag duidelijk is. Uiteraard zit er nog wel uitleg bij, maar tot nu toe heeft iedere lezer ervan meteen door wat de bedoeling is...!

 

Ik denk dat er geen 'standaard' is voor een goed plan, maar door te vergelijken met zaken die je hier op HL tegenkomt moet je er toch wel uitkomen, lijkt me...?

Succes!

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook naar het doel van het ondernemingsplan.

 

Voor jezelf kun je wel met een paar A4tjes uit.

 

Voor een banklening heb je al meer onderbouwing nodig (vooral zekerheden, en dat je hun laat zien dat je redelijk zeker de lening plus rente kunt terugbetalen uit je exploitatie).

 

Voor een investeerder of VC heb je nog veel meer onderbouwing nodig.

 

Met mijn ondernemingsplan wil ik in eerste instantie naar de bank, en daarnaast eventueel contact opnemen met andere investerende partijen, dus zal ik mijn businessplan goed moeten 'onderbouwen', zoals jij zegt. Mijn vraag aan jou is dan waaruit die extra onderbouwing voornamelijk bestaat? Wat moet ik toevoegen aan een (mijn inziens) goed plan, alleen omdat het een investeerder/vc betreft? :-[

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

Als gezegd, vergelijk allereerst de post die je tegenkomt als je de link volgt eens met je eigen plan. Zie je alle daar genoemde punten terug in je eigen plan?

 

Als je het aantal pagina's vergeet en je moet nu het zwakste onderdeel van je plan noemen, wat is dat dan?

 

Frans

 

Ja ik zie die punten terug. Het is niet een kwestie van een bepaald zwak gedeelte maar eerder van tekort plan (volgens ties's column) qua aantal pagina's. En daarom vraag ik me af óf en in hoeverre dat van belang is bij het presenteren van mijn plan aan een bank/investerdeer

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook van mening dat een goed idee zichzelf grotendeels zelf uitlegt in weinig woorden. Wij zijn nu druk bezig met een businessplan, en besparen daar een hoop ruimte door een zeer overzichtelijk infographic te maken waarin het gehele concept duidelijk wordt gemaakt! Ook de cijfers over de prijsstelling hebben we grafisch weergegeven, waardoor het in 1 oogopslag duidelijk is. Uiteraard zit er nog wel uitleg bij, maar tot nu toe heeft iedere lezer ervan meteen door wat de bedoeling is...!

 

Ik denk dat er geen 'standaard' is voor een goed plan, maar door te vergelijken met zaken die je hier op HL tegenkomt moet je er toch wel uitkomen, lijkt me...?

Succes!

 

Sounds good, zo'n infographic, maar wat houdt het precies in? Is dat slechts toepasbaar in bepaalde sectoren?

 

Raar eigenlijk, dat er geen standaard is voor een goed businessplan, ten slotte hebben (door banken/investeerders goedgekeurde) businessplannen naar alle waarschijnlijkheid veel overeenkomstige eigenschappen.

 

 

Uiteraard vergelijk ik mijn plan met wat ik hier aantref op HL, juist daarom deze post, omdat ik tiel's column, die ik eerder aanhaalde, heel inspirerend vind, maar mijzelf ook de vraag stel waarom een dergelijk businessplan slechts goed is wanneer het een bepaald aantal pagina's bezit.

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

In een recent plan heb ik vier of vijf appendices toegevoegd met voornamelijk beeldmateriaal. Als je hiermee denkt te kunnen scoren, waarom zou je dan geen visueel georiënteerde informatie toevoegen? Als een plan met minder pagina's rond is, is dat natuurlijk ook prima.

 

Een uitgebreide prognose, assortimentsoverzicht of wat dan ook op aanvraag beschikbaar stellen (en dit dan ook daadwerkelijk paraat hebben) is ook niet verkeerd.

 

Groet,

 

Highio

 

Heb jij/hebben jullie nog interessante literatuur ter aanbeveling beschikbaar omtrent het opstellen van een degelijke, uitgebreide prognose? :)

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

...Mijn vraag aan jou is dan waaruit die extra onderbouwing voornamelijk bestaat? Wat moet ik toevoegen aan een (mijn inziens) goed plan, alleen omdat het een investeerder/vc betreft? :-[

 

Een investeerder loopt meer risico dan een bank, vandaar dat zo iemand dieper graaft dan een bank. Als een bank voldoende zekerheden heeft (onderpand) zal het kort door de bocht al snel goed zijn.

 

Aangezien ik jouw plan niet ken kan ik daar verder geen uitspraak over doen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals: aantal pagina's is m.i. niet zo van belang, zolang het maar beknopt, helder, volledig en onderbouwd is.

 

Onderbouwen bijvoorbeeld door als achtergrond marktcijfers toe te voegen waar je je berekeningen op gebaseerd hebt, toelichtingen waarom je bepaalde aannames hebt gemaakt.

 

Vraag je bij iedere zin af: Waarom is het zo wat ik schrijf en hoe toon ik dat aan. (niet dat je alles direct in je plan hoeft aan te tonen, maar je moet het wel kunnen verdedigen)

 

Zonder verder je plan te kennen kan ik er net zoals Fred weinig meer over zeggen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

...Mijn vraag aan jou is dan waaruit die extra onderbouwing voornamelijk bestaat? Wat moet ik toevoegen aan een (mijn inziens) goed plan, alleen omdat het een investeerder/vc betreft? :-[

 

Een investeerder loopt meer risico dan een bank, vandaar dat zo iemand dieper graaft dan een bank. Als een bank voldoende zekerheden heeft (onderpand) zal het kort door de bocht al snel goed zijn.

 

Aangezien ik jouw plan niet ken kan ik daar verder geen uitspraak over doen.

 

Uiteraard loopt een investeerder meer risico, daar ben ik mijzelf van bewust, maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals: aantal pagina's is m.i. niet zo van belang, zolang het maar beknopt, helder, volledig en onderbouwd is.

 

Onderbouwen bijvoorbeeld door als achtergrond marktcijfers toe te voegen waar je je berekeningen op gebaseerd hebt, toelichtingen waarom je bepaalde aannames hebt gemaakt.

 

Vraag je bij iedere zin af: Waarom is het zo wat ik schrijf en hoe toon ik dat aan. (niet dat je alles direct in je plan hoeft aan te tonen, maar je moet het wel kunnen verdedigen)

 

Zonder verder je plan te kennen kan ik er net zoals Fred weinig meer over zeggen

 

Frans

 

Dankje voor de tip, maar ik vind het dan vreemd dat een iemand als Ties van der Laan dit dan zo stellig poneert in zijn column, dat is mijn inziens té kort door de bocht. Waarom nuanceert/onderbouwt een dergelijk 'expert' zijn verhaal niet accurater als zijn intentie (in mijn opvatting) is de lezer als 'expert' te informeren?

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

Stuur Ties een PM of een email? ;)

 

Je blijft heel erg vasthouden aan die 25 pagina's. Daar kan ik je verder niet mee helpen. Mijn (laatste) advies: focus op een goed plan, niet op het aantal pagina's...

 

En ik herhaal:

 

Aangezien ik jouw plan niet ken kan ik daar verder geen uitspraak over doen.

 

Zonder meer info kan ik je geen beter antwoord geven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ties inderdaad gewoon pm-en, maar hij bedoelt ongetwijfeld hetzelfde als wij hier zeggen: Maak er geen 100 pagina's van en geen ellenlange lappen tekst waar niet snel de essentie uit gehaald kan worden.

 

"Ik heb een heel goed idee, en dat zit zo: Mijn moeder heeft een vriendin in Zwartsluis die ontzettend graag de plaatjes uit de Hema Folder knipt en vervolgens op kleur sorteert , voorziet van kernwoorden (tegenwoordig zouden we dat tags noemen), en inplakt in plakboeken van gemiddeld 50 pagina's, terwijl ze, als ze selectiever was, ook met 25 pagina's toe zou kunnen.

Nu blijf je namelijk bladeren.

Affijn, het probleem is dus dat zij persé die 50 pagina's wil halen omdat een plakboek nu eenmaal 50 pagina's telt, waardoor ik op het lumineuze idee ben gekomen een hema-folder-plaatjes-verzamelalbum te ontwikkelen met gekleurde pagina's voor ieder thema, beperkt tot 2 pagina's per kleur. Nu heb ik dat overlegd met de locale afdeling van de HFPV-stichting (HemaFolderPlaatjesVerzamelstichting) en die zijn enthousiast, affijn....etc"

 

Zoiets wil Ties denk ik voorkomen, zonder dat die 25 pagina's heilig is.

 

Maar goed, mocht je er zelf anders over denken, een pm is zo gestuurd :) (edit: pm heb ik maar even gestuurd. Als hij hem leest en de tijd kan vinden zal hij wel reageren, zo heeft iedereen er wat aan)

 

Succes met je plan

 

Frans

Link naar reactie
  • -1

Stuur Ties een PM of een email? ;)

 

Je blijft heel erg vasthouden aan die 25 pagina's. Daar kan ik je verder niet mee helpen. Mijn (laatste) advies: focus op een goed plan, niet op het aantal pagina's...

 

En ik herhaal:

 

Aangezien ik jouw plan niet ken kan ik daar verder geen uitspraak over doen.

 

Zonder meer info kan ik je geen beter antwoord geven.

 

 

Het is niet zo zeer vasthouden aan die 25 pagina's, en uiteraard focus ik op een goed verhaal, maar als er in een column zo stellig iets geponeerd wordt, is het logisch dat, als ik 'slechts' 12 pagina's tot nu toe heb geschreven, er verwarring onstaat.

Wat is de toegevoegde waarde van een dergelijke opmerking als zoiets niet genuanceerd wordt. Dat vind ik een gebrek van de zogenaamde expert, en dus vraag ik hier verder over een hoe een businessplan, jullie inziens, er inhoudelijk het beste uit kan zien.

 

Als ik dan vervolgens opmerkingen krijg als 'zonder plan kan ik je voor de rest niet helpen', 'je houdt teveel vast aan die 25 pagina's' e.d. dan helpt dat mij dat niets, en vraag ik mijzelf af of men oprecht niet begrijpend lezen kan of dat men willens en wetens niet op mijn vragen reageert. The point is, 'lieve mensen'; tracht mijn vragen te beantwoorden behalve als je het gevoel hebt 'hier heb ik niks zinnigs op te zeggen' reageer dan liever niet, dat is in deze situatie wenselijker.

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo zeer vasthouden aan die 25 pagina's, en uiteraard focus ik op een goed verhaal, maar als er in een column zo stellig iets geponeerd wordt, is het logisch dat, als ik 'slechts' 12 pagina's tot nu toe heb geschreven, er verwarring onstaat.

 

Lees het hele topic nog eens door, en zie hoe vaak je er wel degelijk aan vasthoudt?

 

Wat is de toegevoegde waarde van een dergelijke opmerking als zoiets niet genuanceerd wordt. Dat vind ik een gebrek van de zogenaamde expert, en dus vraag ik hier verder over een hoe een businessplan, jullie inziens, er inhoudelijk het beste uit kan zien.

 

Is volgens mij al antwoord op gegeven. Wat heb je daar mee gedaan?

 

Als ik dan vervolgens opmerkingen krijg als 'zonder plan kan ik je voor de rest niet helpen', 'je houdt teveel vast aan die 25 pagina's' e.d. dan helpt dat mij dat niets, en vraag ik mijzelf af of men oprecht niet begrijpend lezen kan of dat men willens en wetens niet op mijn vragen reageert. The point is, 'lieve mensen'; tracht mijn vragen te beantwoorden behalve als je het gevoel hebt 'hier heb ik niks zinnigs op te zeggen' reageer dan liever niet, dat is in deze situatie wenselijker.

 

We zijn hier geen school waar je een opleiding of cursus volgt; daar zijn andere instellingen voor. Hier zijn we van de zelfwerkzaamheid. Dus: laat zien wat je al wel weet, waar je vast zit en waar je hulp bij kunt gebruiken. Niet vaag of in het algemeen of theoretisch, nee specifiek!

 

Voor je anderen verwijt niet begrijpend te lezen, zou het je sieren je eerst eens te verdiepen in dit forum. En dus zelf begint met begrijpend lezen. ;)

 

Dit forum bestaat uit ondernemers, die vrijwillig en gratis vragen beantwoorden van andere ondernemers. Met eisen stellen zul je weinig bereidwilligheid merken om jouw vragen beantwoord te krijgen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ties inderdaad gewoon pm-en, maar hij bedoelt ongetwijfeld hetzelfde als wij hier zeggen: Maak er geen 100 pagina's van en geen ellenlange lappen tekst waar niet snel de essentie uit gehaald kan worden.

 

"Ik heb een heel goed idee, en dat zit zo: Mijn moeder heeft een vriendin in Zwartsluis die ontzettend graag de plaatjes uit de Hema Folder knipt en vervolgens op kleur sorteert , voorziet van kernwoorden (tegenwoordig zouden we dat tags noemen), en inplakt in plakboeken van gemiddeld 50 pagina's, terwijl ze, als ze selectiever was, ook met 25 pagina's toe zou kunnen.

Nu blijf je namelijk bladeren.

Affijn, het probleem is dus dat zij persé die 50 pagina's wil halen omdat een plakboek nu eenmaal 50 pagina's telt, waardoor ik op het lumineuze idee ben gekomen een hema-folder-plaatjes-verzamelalbum te ontwikkelen met gekleurde pagina's voor ieder thema, beperkt tot 2 pagina's per kleur. Nu heb ik dat overlegd met de locale afdeling van de HFPV-stichting (HemaFolderPlaatjesVerzamelstichting) en die zijn enthousiast, affijn....etc"

 

Zoiets wil Ties denk ik voorkomen, zonder dat die 25 pagina's heilig is.

 

Maar goed, mocht je er zelf anders over denken, een pm is zo gestuurd :) (edit: pm heb ik maar even gestuurd. Als hij hem leest en de tijd kan vinden zal hij wel reageren, zo heeft iedereen er wat aan)

 

Succes met je plan

 

Frans

 

Dat is een zeer wijze interpretatie kerel, maar toch zou ik graag ook van jou het volgende willen weten, als je een businessplan (voor bijvoorbeeld een investeerder) moet opstellen, welke eisen zou jij daar zelf dan aan stellen (lees wat zou er, jou inziens, minimaal in vermeld moeten zijn), ongeacht het bedrijfsidee.

None are more enslaved than those who - falsely - believe they are free

Link naar reactie
  • 0

Die vraag wordt met de doorverwijzing in de eerste reactie van deze draad beantwoord (reus voor Frans). Misschien dat een investeerder daarnaast nog meer informatie wil over de ondernemer als persoon, zijn track record en mede-ondernemers/team plus aangeboden aandelenpercentage/winstdeling.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Hoi Dusprositos,

 

Een draadje over mij dat was nog niet voorgekomen op ons prachtige forum. Dank hiervoor. Ook is vraag heel relevant en interessant.

 

De reden van een businessplan van ongeveer 25 pagina’s is de psychologie van lezer ervan, de potentiële financier(bankier of investeerder). In dit draadje verwoordde Frans Sijtsma het goed: “Maak er geen 100 pagina's van en geen ellenlange lappen tekst waar niet snel de essentie uit gehaald kan worden.”

 

Een financier wil geen tijd vrijmaken om een ondernemer te ontmoeten waar hij toch niets mee kan. Ook zal hij of zij geen businessplan lezen zonder dat zijn interesse gewekt is. Dit doe je met je samenvatting (of executive summary). Die zou hij of zij in 3-5 minuten moeten kunnen lezen. Als zijn of haar interesse gewekt is, gaat hij of zij je businessplan lezen in ongeveer 15-30 minuten. Als hij of zij nog steeds geïnteresseerd is nodig hij of zij je uit voor een gesprek. En dat is een van de belangrijkste doelen van een businessplan: een gesprek krijgen met een financier waarin jij jezelf en je bedrijf kunt presenteren.

 

Afhankelijk van je research, je schrijverskwaliteiten en handigheid met spreadsheets kan een businessplan erg lang maken. Een goed onderbouwd businessplan is een samenvatting van je bedrijf met alleen die informatie die financiers belangrijk vinden. Dat is een van de uitdagingen van een businessplan.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.