• 0

investering 2009 (BTW, afschrijving, investeringsaftrek, verlies)

Beste forumbezoeker,

 

op 1 december zal ik als eenmanszaak een webshop openen.

 

Investering voor bouw website €10000 (excl. BTW). Dit bedrag zal in december betaald worden. Vragen hieromtrent:

 

- in 2009 heb ik alleen uitgaven, kan ik daarom over 2009 volledige BTW ad. €1900 terugvorderen?

- in 2009 maakt mijn eenmanszaak een verlies van -/-10000, dit betekent dat ik 10000 kan aftrekken van mijn inkomen uit loondienst over 2009?

- kan ik in 2009 ook investeringsaftrek in mindering brengen (25% over 10000), zodat mijn verlies -/- 12500 is?

- kan ik vervolgens ook aankomende 5 jaar deze investering afschrijven?

 

Klopt mijn denkwijze?

 

BVD voor uw reactie!

 

Henkert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Henkert,

 

- in 2009 heb ik alleen uitgaven, kan ik daarom over 2009 volledige BTW ad. €1900 terugvorderen?

Ja, geen probleem, hooguit een vraag van de belastingdienst om aan te tonen wat de voorbelasting is geweest.

 

- in 2009 maakt mijn eenmanszaak een verlies van -/-10000, dit betekent dat ik 10000 kan aftrekken van mijn inkomen uit loondienst over 2009?

Dit zie je verkeerd. Je investeert voor 10K en schrijft daar 1/60 deel van af. Deze 166.67 zijn je kosten en als je niets anders hebt (denk ook aan de inschrijving KvK, domeinnaam enz) is dit je verlies.

 

- kan ik in 2009 ook investeringsaftrek in mindering brengen (25% over 10000), zodat mijn verlies -/- 12500 is?

Nee, zie bovenstaand antwoord. Je mag wel de aftrek toepassen, maar je verlies wordt minder dan jij aangeeft.

 

- kan ik vervolgens ook aankomende 5 jaar deze investering afschrijven

Je moet het afschrijven in 5 jaar of mogelijk, indien je er gebruik van kan maken en het fiscaal aantrekkelijk is, willekeurig sneller afschrijven.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

dan k voor uw reactie.

 

Voor winst en verliesrekening van 2009 is het toch zo dat ik 0 inkomsten heb en 10000 aan aftrekbare kosten waardoor ik een verlies van 10000 heb? Of is aftrek echt alleen beperkt tot 1/60 van investering, nl. afschrijving in de maand december?

 

Ik kan dus wel 25% * 10000 als investeringsaftrek over 2009 in aftrek brengen?

Link naar reactie
  • 0

In 2009 ben je fiscaal geen IB-ondernemer. Dus geen investeringsaftrek/willekeurig afschrijven in 2009.

 

Die BTW krijg je wel terug in 2009.

 

Als je ook in de toekomst geen IB-ondernemer wordt kun je die site inderdaad op 5 jaar afschrijven en deze afschrijvingskosten in mindering brengen op je winst uit onderneming cq resultaat uit overige werkzaamheden.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Als je ook in de toekomst geen IB-ondernemer wordt kun je die site inderdaad op 5 jaar afschrijven en deze afschrijvingskosten in mindering brengen op je winst uit onderneming cq resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Hoi Ard,

 

Ik denk dat het IB-ondernemerschap voor 2009 zeer twijfelachtig is, maar uitgesloten? Kweenie.

Een slager die in december 2009 start is n.m.m. gewoon IB-ondernemer in 2009. Hij zal alleen de uren niet halen voor de fiscale aftrekposten.

 

In je gequote zin spreek je jezelf m.i. tegen:

In de toekomst geen IB-ondernemer? Dan dus ook geen winst uit onderneming, toch?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 2

Als TS op 1 januari 2010 ondernemer voor de ib is, is hij dat ook op 1 december 2009. Dus wel recht op investeringsaftrek en willekeurige afschrijving in 2009. Geen recht op zelfstandigenaftrek e.d., indien hij niet aan het urencriterium voldoet (1225 uur). Voor de zelfstandigenaftrek mag je m.i. ook uren meetellen, die gemaakt zijn t.a.v. van de voorbereiding van de onderneming, bv uren voor opzetten website, bezoeken aan banken en adviseurs, acquisitie, opzetten administratie etc.

Link naar reactie
  • 1

De vraag is of je voor de IB een onderneming hebt, of dat de inkomsten bijvoorbeeld als resultaat uit overige werkzaamheden kwalificeren. Dat is niet afhankelijk van het aantal uren dat je besteedt (hoewel het wel mee kan spelen).

 

Als je door de poort van de onderneming (voor de IB) heen bent, heb je recht op ondernemersfaciliteiten waarvoor het urencriterium niet geldt. Dit zijn o.a. willekeurige afschrijving (niet die voor starters, wel voor milieuinvesteringen en de tijdelijke regeling in het kader van de crisisaanpak), herinvesteringsreserve, investeringsaftrek, etc. Vanaf 2010 komt daar waarschijnlijk ook de mkb-winstvrijstelling bij.

 

Voldoe je wel aan het urencriterium, dan heb je daarnaast ook recht op de faciliteiten waarvoor het urencriterium wèl geldt. Dit zijn o.a. dotatie aan FOR, ondernemersaftrek, en in ieder geval in 2009 de mkb-winstvrijstelling

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik sluit me aan bij Ard, alleen dan op de zaterdagvooravond. ;)

 

Wat Odeon schrijft over de uren die meetellen vind ik heel belangrijk (reus). Veel adviseurs/ondernemers weten dit niet.

Odeon zet 'm.i.' ervoor, maar die afkorting kun je weglaten. Die voorbereidingsuren (ook ondernemingsplan schrijven, oriënteren, marktverkenning e.d.) tellen echt mee, ze staan in direct verband met je onderneming-in-spé.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.