• 0

Auteursrechten Forum

Mijn vriend heeft een eigen forum ontworpen en gebouwd. (Vanaf de eerste letter!) Nu wil hij deze kostenloos aanbieden op internet, maar hij wil niet dat iemand anders er mee aan de haal gaat. D.w.z. dat iemand zijn forum gebruikt en aanpast en eventueel te koop aanbied en copyright aanvraagt.

 

Nu is mijn vraag: Is het verstandig om auteursrecht hierop aan te vragen en hoe gaat dat in zijn werk? Moet je daarvoor naar een advocaat?

Of moet je dan bij de dienst Registratie en Successie zijn?

Wat zijn dan de kosten van zo'n aanvraag?

Ik heb gezocht op internet, maar vind het allemaal maar vaag.

De meest interessante link voor eventuele auteursrecht aanvraag leek mij: http://www.dijkerman.nl/auteursrecht.html aangezien we in de regio Rotterdam wonen of adviseren jullie mij iets anders?

 

Alvast bedankt ook namens mijn vriend.

Tequila.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

@Parcye - Dat is nu juist hetgéne wat hij wil voorkomen,

bijv. de 'VBulletin' php scripten (is een zeer commercieel

en zeer bekend forum) kaap je ook niet zomaar even om

het na enige aanpassing alszijnde een werk van jouw

eigen hand te verkopen, dus waarom die van mijn

vriend wel ?! (Hij heeft er trouwens nu zo'n 100 uur

werk inzitten)

 

@zrski - Hij wil het niet als open source aanbieden maar ook niet verkopen, het idéé is dat van een gratis aan te bieden forum maar dan wel één waar Jan en alleman niet mee aan de haal kan gaan nadat ze een letter of wat veranderd hebben.

Hij wil gewoon voorkomen dat iemand, zoals bijv. Parcye zich

hierboven hypothetisch 'aanbiedt', zijn forum 'kaapt' en het dan vanuit winstbejag verder wil verkopen terwijl zo iemand voor de originele broncode niets heeft hoeven doen.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je het laat draaien op een server in je eigen beheer, en gebruikers dus alleen gebruik laat maken van jouw systeem, is de sourcecode natuurlijk niet zichtbaar.

 

Als mensen het op hun eigen server gaan gebruiken, kun je weinig doen om je source te beschermen. Behalve de zaak compileren en gebruik maken van een loader aan de serverkant. Zend heeft hiervoor het product ZendEncoder.

Link naar reactie
  • 0

Sorry dat ik me nog niet voorgesteld heb maar ik ben dus degéne die het forum heeft geschreven, de vriend van Tequila :)

 

De optie van de Zendencoder is overwogen maar 1000 EURO voor de compiler is een beetje te hoog gegrepen.....zeker omdat het gratis software zal worden.

 

Het zal inderdaad niet mogelijk zijn om de scripts te beschermen, na enig zoekwerk zijn we erachter gekomen dat we hoogstens de naam van het produkt kunnen beschermen en ook dat kost een aardige smak geld, voor bescherming van de naam in de Benelux alleen al ben je +- 200 EURO kwijt voor de registratie ervan.....het produkt geniet dan alleen nog maar naamsbescherming in de Benelux landen.

 

De software is weer een heel ander verhaal en valt niet te coveren voor een paar eurocenten, we praten dan eerder over vele honderden EURO's voor het wereldwijde copyright en dan nog zitten er vele mazen in de wetten die de scripten zouden moeten beschermen.....niet te doen dus, wat je er ook aan uit zou geven :-\

 

De naam beschermen is hetgeen we gaan doen en dan nog is die 200 EURO een hoop geld, zeker gezien de zeer beperkte bescherming die men ermee koopt en temeer daar we over een gratis produkt praten.

 

Het is niet anders...

 

Graag wilde ik jullie bedanken voor de reacties en de bijbehorende idééën.

 

Hartelijke groeten,

 

Raymond

Link naar reactie
  • 0

Als jullie het me niet kwalijk nemen had ik nog even een kleine offtopic vraag aan jullie (admins).

 

Graag zou ik weten welke webspace provider deze site voor jullie host, dit met het oog op een nog te zoeken provider om m'n forum(site) te laten hosten, het is me namelijk niet echt ontgaan hoe soepel en snel jullie site zich in m'n browser inlaadt :)

 

Alvast bedankt voor enige informatie erover,

 

Raymond

 

Dank voor het antwoordt ::)

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig heb je er nog maar 2,5 werkweek development inzitten om het te ontwikkelen voordat je hier achter komt ;)

Misschien kun je nu in het commercie en marketing forum een vraag zetten hoe je nu strategisch slim je investering terug kunt krijgen, je forum kunt vermarkten en jezelf wat promotie kunt bezorgen.

 

1000 euro voor een compiler te hoog gegrepen? Als het je code beschermt en je in staat stelt je oorspronkelijke plan uit te voeren lijkt me dat nog best goedkoop. There's no such thing as free lunch :-)

Je zult toch een zekere commerciële doelstelling gehad hebben toen je dacht: ik ontwikkel zelf from scratch een forum en verspreid het gratis.

 

See you in het andere forum?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om er ook nog even op terug te komen:

 

Inmiddels heb ik het volgende opensource pakket gevonden dat ongeveer dezelfde functies invult als de Zend optimizer en encoder:

 

http://turck-mmcache.sourceforge.net/

 

Er is: een compiler (optimizer, encoder), de serverside materialen om het te runnen, en een web-interface voor de encoder zelf.

 

techno-nerdo-mode aan

Installatie op een linux server vereist echter wel enige kennis aangezien je het zelf moet compileren. Ik heb er inmiddels met succes een 'loader' voor gecompiled die als losse apache module (.so) te gebruiken is, ook op andere servermachines. Vereiste is echter wel dat je deze dus zelf aanmaakt op een vergelijkbare installatie. De loader kun je (in php) via dl() aanroepen, zodat je niet per se shell access nodig hebt op de machine waar het een en ander op moet werken.

/mode

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.