• 0

Agentschap babykleding

Beste Forum leden,

 

Graag jullie mening over het volgende.

 

Ik ben in contact gekomen met een babykleding merk uit Portugal. Er is mij gevraag om een agentschap op te starten in Nederland.

 

Het klinkt allemaal erg intressant maar ik heb eerlijk gezegd geen idee of de commissie welke zij mij geven wel marktconform is voor kleding, ik kan daar ook niet direct iets van terugvinden via Google. Het voorstel dat zij doen is 10 % commissie van de retailprice.

 

Nu ga ik voor het gemakt even van het volgende uit als ik een order inzet van € 3.000,- dan levert dat mij € 300,- op, maar als ik daar van mijn auto, verzekeringen, pensioen en afschrijvingen enz van moet betalen en dan ook nog eens een salaris voor mezelf aan over wil houden dan lijkt mij 10 % wel erg matig of zie ik dat verkeerd. Ik kan in de toekomst wel impoteur worden maar dan krijg je een ander overzicht want dan willen zij 25 % verstrekken. Maar voor het begin vind ik dat nog een te grote stap eigen voorraad, debiteuren, hoger kosten enz.

 

Graag jullie idee hier over.

 

Groet,

 

OranjeMuis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

10% is niet heel raar in mijn ogen. Je loopt namelijk geen enkel risico en wordt gehonoreerd voor je verkoopinspanningen en geniet daarnaast ook nog een zekere bescherming als agent (als importeur zijn de risico's veel groter)

 

Betekent alleen dat je 750k tot 1miljoen (ex. BTW) om moet zetten op jaarbasis om voor jezelf een beetje goede boterham te verdienen.

 

De vraag is of je dat kunt en of je alleen van dit agentschap afhankelijk bent voor je inkomen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Beste Frans,

 

Bedankt voor je reactie!

 

De eerste maanden zal ik mij zeker alleen op dit agenschap kunnen richten het is een onbekend merk en er zal de nodige branding moeten plaatsvinden om sowieso mensen te overtuigen van de kwaliteit van het procuct.

 

Maar goed om te horen dat 10 % opzich nog niet zo heel verkeerd is. Nu is even de vraag of ik de 750 K of 1 miln kan halen. De eerste maanden zal het zwaarste worden omdat je dan nog niks hebt verkocht maar wel kosten aan het maken bent maar ja dat heeft denk ik iedere ondernemer de eerste maanden.

 

Groet,

OranjeMuis

Link naar reactie
  • 0

is het eventueel te combineren met andere agentschappen met aanvullende (baby)artikelen ? Zodat je bij je toekomstige klanten voor meerdere leveranciers kan verkopen. Dan kom je wellicht sneller aan die omzet. Bovendien kan dat je interessanter maken voor retailers.

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • 0

Los van die 10% is het redelijk gebruikelijk dat de leverancier tenminste een deel van de promotiekosten draagt.

 

Alles is natuurlijk onderhandelbaar. Je zou ook kunnen stellen dat ze 10% geven, dat jij dat aan de lage kant vindt, maar er dan wel vanuit gaat dat zij zorgen voor Nederlandstalige informatie, folder en fotomateriaal, bijdragen in de marketing etc.

 

Ga in ieder geval niet direct accoord met 10% maar probeer er linksom of rechtsom wat meer uit te slepen. Wellicht een staffelbonus (bij omzet x nog 2% extra, bij omzet Y 4%, bij orders groter dan 50k een extra procent etc.)

 

Probeer dus het contract uit te onderhandelen en zoveel mogelijk in jouw voordeel voor elkaar te krijgen.

 

De internationale Kamer van Koophandel heeft trouwens standaard agentschap contracten met toelichting op de plank liggen. Moet je helaas wel voor betalen, maar geeft je wellicht wat meer houvast. Zie de publicatielijst op www.icc.nl (word document)

 

Beetje off-topic

Vergeet trouwens niet dat als het contract ooit eens mocht aflopen om wat voor reden dan ook, je recht hebt op een goodwill-vergoeding voor het netwerk en de naamsbekendheid die je hebt opgebouwd in de periode dat je agent was.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bekijk je het verkeerd, want ik vraag me af waarop jij baseert dat die 10% te weinig is. Ik heb de indruk dat je erg onervaren bent met dit "probleem". Dat is uiteraard geen schande, maar pas dan goed op waar je aan begint!

Ik verkoop wel eens voor 1% commissie, lijkt bar weinig maar niet als je nagaat dat de omzetwaarde van die opdracht meer dan € 5 mln is.

 

Ga zelf eerst eens er goed voor zitten en ga een reeële inschatting maken wat je verwacht te kunnen verkopen in een jaar.

Verder reken je uit welke kosten je verwacht. Dan ga je vervolgens terugrekenen wat dat voor een percentage van de omzet zou moeten zijn en dat percentage probeer je bij je fabrikant te krijgen.

 

Let wel: de meeste agenten hebben meerdere agenturen omdat je van 1 fabrikant (vaak) niet kunt leven. Daarnaast is het voor jezelf ook handig om er wat bijproducten bij te hebben. Je hebt tenslotte toch al contact met een bepaalde klant, dan is het net zo makkelijk om te proberen die andere producten te slijten die ook verwant zijn aan babykleding.

Daarmee verminder je trouwens ook een fiscaal risico: als je voor 1 fabrikant zou gaan werken, kun je problemen krijgen met "fictief dienstverband" omdat je maar 1 factuuradres hebt.

 

Kijk hier eens: http://www.vnt.org/nl/default.asp

of ga eens een dagje naar het Confectiecentrum in Amsterdam en probeer daar wat info te krijgen van aanwezige agenten.

 

Misschien is 10% wel een heel goede beloning maar dat kunnen wij niet bepalen, jij moet het zelf uitrekenen en daarna nog zien waar te maken. Daarom mijn dringend advies om eerst heel veel info te vergaren omdat je nu nog redelijk onervaren overkomt.

 

 

Succes in ieder geval.

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.