• 0

Is boekhouder aansprakelijk voor foute aangifte?

Beste allemaal!

 

Ik zoek al uren naar antwoord op de vraag of ik mijn boekhouder aansprakelijk kan stellen voor foute aangifte. Wellicht kan iemand mij helpen?

 

Waar het om gaat.

Ik lever elke maand mijn bonnetjes en facturen in bij mijn boekhouder, hij boekt ze in en doet btw aangifte en aan het einde v.h. jaar de IBaangifte. Maar nu: ik ben er achter gekomen dat hij, zonder overleg, heel veel bonnetjes als prive heeft geboekt. Daardoor mis ik een behoorlijk bedrag aan btw teruggaaf en te veel inkomstenbelasting. Nu moet ik bezwaarmaken en nieuwe aangiftes indienen, maar ik kan het niet zelf. De boekhouder wil daar geld voor rekenen, maar ik vind dat hij fout is, omdat hij mij nooit geinformeerd heeft dat hij bepaalde bonnetjes niet kon accepteren (kassabonnetjes zonder btw erop of kastransacties betaald contant etc.) Als ik een nieuwe boekhouder neem dan moet ik voor een heel jaar administratie opnieuw betalen.

 

Het argument van de boekhouder is dat sinds juli 2009 de boekhouder aansprakelijk gehouden kan worden door de belastingdienst voor fouten in de administratie en aangifte, daarom kiest hij het zekere voor het onzekere en boekt bij twijfel alles op prive.

 

Ik geloof daar niet van en daarnaast, als het zo is dan had hij het even kunnen zeggen.

 

Weet iemand iets over dergelijke aansprakelijkheid van boekhouders? En weet iemand wat ik kan doen in deze situatie?

 

Alvast hartelijk dank voor alle hulp/adviezen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, voor zover ik me kan herinneren is er onlangs iets met aansprakelijkheid van de boekhouder vastgelegd.

 

Joost Rietveld heeft daar volgens mij een column over geschreven die ik dus nu even ga zoeken

 

Tot zo ;) Edit: was iets te overtuigd van m'n zoekkwaliteiten. Gelukkig heeft Sander hem verderop al gepost

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Je oude boekhouder is aansprakelijk voor zijn fouten. Dat was altijd al zo. Alleen nu kan de belastingdienst ook de boekhouder aansprakelijk stellen in plaats van de belastingplichtige. Het precieze weet ik ook niet, maar ik heb ook zoiets gelezen.

 

Je kan ook tegen je boekhouder zeggen dat hij de bezwaren moet opstellen voor 0€ aangezien hij de fout heeft gemaakt en deze nu dus moet herstellen.

 

Zeg hem ook dat eventuele boetes ook op hem verhaald worden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben je meer hoofdelijk aansprakelijk dan je boekhouder. Het is wel enorm belangrijk om duidelijke afspraken over dit soort kwesties te maken met je boekhouder. Zelf ga ik elk kwartaal een complete middag met mijn boekhouder even zitten brainstormen zodat we samen de foutjes er uit kunnen halen. Bij mij gaat dit tegen een gereduceerd tarief omdat mijn boekhouder gebaat is bij een tevreden klant! Die blijven ook langer! En ik ben die onzekerheid kwijt. Oh ja een belangrijke...laat je boehouder de administratie inboeken op je eigen kantoor. Zo houd je er grip op en kunnen de vragen aan elkaar direct gesteld worden. Veel Succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

Sinds 1 juli 2009 kan de Belastingdienst inderdaad boetes opleggen aan accountants, boekhouders etc. die de fout ingaan, maar een voorwaarde is wel dat de boekhouder medepleger is. Dat wil zeggen dat de boekhouder met zijn cliënt samenspant en expres in opdracht van zijn cliënt een foutieve aangifte indient.

 

Aangezien hier duidelijk sprake is van een boekhouder die op eigen houtje opereert, is hier dus geen sprake van. Bovendien heeft de Staatssecretaris toegezegd dat de Belastingdienst vooralsnog zeer terughoudend zal omgaan met het opleggen van boetes aan accountants etc.

 

Als een boekhouder de fout ingaat, is het redelijk van hem te eisen dat hij de fout herstelt, zonder dat hij daarvoor extra kosten rekent. De fout moet dan wel bij de boekhouder liggen. Als de boekhouder geen kosten aftrekt, omdat er geen bonnetjes zijn of geen BTW aftrekt, omdat deze niet op de bonnetjes staat, heeft hij m.i. niets fout gedaan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de boekhouder niet aan de eisen van goed vakmanschap voldoet (lees: toerekenbaar tekort schiet), kan je 'm aansprakelijk stellen voor de schade. De stappen: 1. schade vaststellen (€), 2. verband leggen tussen schade en acties boekhouder, 3. aantonen dat tekort schieten toerekenbaar is...

Link naar reactie
  • 0

 

Thanx, heb me wezenloos gezocht., reus

 

Off-topic:

@Joost: Zet nu eens de goede keywords in die mooie posts van je, zoals ' accountant, boekhouder en aansprakelijk' , maakt het zoeken een stuk eenvoudiger ;D

Link naar reactie
  • 0

Maar nu: ik ben er achter gekomen dat hij, zonder overleg, heel veel bonnetjes als prive heeft geboekt. Daardoor mis ik een behoorlijk bedrag aan btw teruggaaf en te veel inkomstenbelasting. Nu moet ik bezwaarmaken en nieuwe aangiftes indienen, maar ik kan het niet zelf.

 

Dit stuk greep mij nogal aan, eerlijk gezegd....

 

Ik hield wél zelf mijn boekhouding bij, al was het dan in excel. Dagelijkse kassa-afslagen werden groepsgewijs geboekt, alle inkoop en verkoop netjes genummerd, ingeboekt en opgeborgen. (Om je een inzicht te geven : voor een winkel 9 ordners boordevol per kwartaal, is behoorlijk wat)

 

Mijn boekhouder controleerde ieder kwartaal mijn boekingen en deed de BTW-aangifte. Ik leverde boekhouding in, en na een dag of drie kreeg ik alles weer terug, inclusief aangifte. Toch zag ik altijd correctie's, op bonnen de code "privé opname" genoteerd (920), terwijl het toch duidelijk een zakelijke aankoop was. Op het laatst gebeurde mij dit allemaal net te veel, en na confrontatie met boekhouder een ander de boel door laten spitten.

 

Nadat Nr. 1 met dramatische boekhoudtechnische problemen kwam, toch nog maar een Nr.2 laten onderzoeken. Toen hier dezelfde uitslag uitkwam, al mijn moed bij elkaar verzameld, en met de "vragen" naar de boekhouder gestapt.

 

Na 1,5 uur stond ik , zonder kop koffie gehad te hebben, met mijn doos "bewijsmateriaal" , lamlendig op straat. Mijn 2 heren hulp lieten mij niet bij de pakken neerzitten en ik heb ruim 4,5 jaar boekhouding opnieuw verwerkt.

Na controle ruim 12.000 euro verkeerd geboekte BTW via suppletie ingediend (en terug gekregen !!), er was meer dan 40k op verkeerd privé geboekt (wat ik dus al wist, want die cijfers zie je in je kwartaalrapporten, maar altijd (!!!) weer een "plausibele" verklaring) ....

 

Na 1,5 jaar nog steeds aan het rommelen met BD Toeslagen. Ik had natuurlijk veel te veel privé opgenomen, dus géén recht op bijv huur- en zorgtoeslag.

 

Nu blijkt van wel, moet alles opnieuw berekend worden, je zit met voorschotten, verrekeningen, terugbetalingen, aanslagen, correctie's...

 

Wat ik met mijn boekhouder gedaan heb ?

 

Niets....

 

Na enkele weken gefrustreerd alles opnieuw ingeboekt te hebben, heb ik besloten mijn energie te steken in alle zaken die nog opgelost moesten worden. Mijn ervaring met zijn snelle babbel gaf me ook al geen goede hoop. Plus het feit dat ik 2 goede boekhouders achter me had staan (kostenloos, uit principe) gaven mij voldoende energie om te proberen de boel goed achter me te laten. En het feit dat ik zijn laatste 4 facturen weigerde te betalen (en hij daar niet op in ging) speelde natuurlijk ook mee ;)

 

Dankzij een deskundig HL-lid, wat zich geheel inzet voor mijn gezin situatie, komen we qua toeslagen bijna door de BD brij heen, hoewel we bijna 2-wekelijks wel weer voor een nieuwe verrassing komen te staan.

 

Dus...

 

Probeer inzicht te krijgen in je eigen boekhouding, boek je eigen bonnetje in (het is zo simpel...) houdt je vinger op het geheel, en bij twijfel ; schroom niet om een second opinion te vragen. Ook die kosten kunnen je zoveel geld en ellende besparen !

 

Succes, sterkte en kom op !

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Dus...

 

Probeer inzicht te krijgen in je eigen boekhouding, boek je eigen bonnetje in (het is zo simpel...) houdt je vinger op het geheel, en bij twijfel ; schroom niet om een second opinion te vragen. Ook die kosten kunnen je zoveel geld en ellende besparen !

 

Succes, sterkte en kom op !

 

Marcel

 

Hier ben ik het mee eens. Als je het niet zelf kan zijn er genoeg boekhouders die je gerust willen helpen om een goede administratie op te zetten, met uitleg over hoe precies goed te boeken. Daarnaast kun je ze altijd vragen stellen als je deze hebt en ze de ingeboekte administratie laten controleren. Op deze manier bespaar je op de langere termijn geld en weet je zelf zeker dat het goed gaat!

 

Op deze manier heb ik al meerdere klanten zeer gelukkig zien worden omdat ze ten eerste geld besparen door het zelf te doen en ten tweede precies weten hoe ze er voor staan en wat ze nog kunnen verwachten. Misschien is dit een oplossing die voor jou de problemen wegneemt. Al kunnen de fouten uit het verleden niet meer goedgemaakt worden, het is makkelijk ze in de toekomst te voorkomen!

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Jeetje Marcel, wat een verhaal!!! Zo erg is het bij mij gelukkig niet, maaaaarrr over een paar jaar zou het wellicht wel zo erg kunnen zijn. Ik ben er op tijd bij.

 

Ik geef toe dat ik erg gemakkelijk was met de administratie, ik betaalde niet al te veel aan de boekhouder en ik had er geen omkijken naar, lekker makkelijk. Ik neem nu de zaak in eigen hand. Ik heb hier en daar al gekeken naar een redelijk programmaatje voor simpel boekhouden. Mijn vriend is handig met Excel dus wellicht kan hij iets opzetten. Moet te doen zijn.

 

Nou ja en met de aangiftes dan ga ik de belastingdienst maar bellen voor hulp. Lukt dat niet dan maar een andere boekhouder, maar die ga ik wel goed in de gaten houden.

 

Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties en goede adviezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een boekhouder met karakter corrigeert de boekhouding en aangifte inkomstenbelasting ;D. Wanneer het werkelijk de fout van de boekhouder is dan doet hij dat kosteloos. Het argument om de uitgaven maar op privé te boeken om niet aansprakelijk te worden gesteld is te zot voor woorden.

Ik zou de boekhouder, middels aangetekend schrijven, wijzen op de geconstateerde fouten en hem aansprakelijk stellen. Je stelt hem 14 dagen in de gelegenheid om de fouten te herstellen. Verder deel je hem mee dat je na de 14 dagen iemand anders de boekhouding en aangifte laat corrigeren en dat je de kosten op hem gaat verhalen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.