Enige tijd geleden heb ik een multimediaproduct aangeboden bij een uitgever. De uitgever heeft een groep auteurs bij zich en uitgaven op zijn naam staan wat mij aansprak. Er werd een principe overeenkomst gesloten. De aanloop naar de uiteindelijke publicatie verliep zeer chaotisch en een definitief contract bleef lange tijd uit. Uiteindelijk is er met hulp van een deskundige (met een behoorlijke reputatie) een soort mediation geweest om publicatie snel vlot te trekken. Zodoende is er uiteindelijk een contract uitgekomen waarover ik volgens de deskundige 'zeer tevreden moest zijn'.
Er werd een uitgave gerealiseerd. Mooi zou je denken. Maar er diende zich een nieuw ellendig hoofdstuk aan. De vormgeving van het product, promotie was dramatisch slecht, er werd en wordt gerommeld met auteursrechten afdracht en verkoopresultaten/honoraria. Ergste is dat de documentatie van de uitgave vol grote fouten zit. De uitgever vindt dat alles zo slecht niet is, behalve de verkoopcijfers. De uitgever ziet desalniettemin geen reden om vormgeving, promotie en fouten in de documentatie aan te passen. Ik zie een product waaraan ik lang en intensief gewerkt heb langzaam naar de ramsj verdwijnen. Voor mij is de maat (al heel lang) vol maar ik heb een paar strohalmen waaraan ik me kan vasthouden en liefst te komen tot ontbinding van het contract.
Belangrijkste onderdelen van het contract voor de huidige situatie:
----------------
PARTIJEN NEMEN IN AANMERKING:
"dat de auteur en de uitgever erkennen dat het werk en de uitgaven meerdere jaren achtereen geëxploiteerd en aangepast moeten kunnen worden"
PARTIJEN KOMEN HET VOLGENDE OVEREEN:
Beheer van de uitgaven; titel van de uitgave:
"De uitgever heeft de verantwoordelijkheid over de materiële verzorging en exploitatie van de uitgaven."
"De uitgever houdt de auteur op de hoogte van datgene dat voor hem van belang kan zijn en zal met de auteur voldoende overleg voeren"
Promotie:
De uitgever draagt er zorg voor dat de uitgave behoorlijk bekend wordt gemaakt en maakt hiertoe naar eigen inzicht de nodige reclame. Op verzoek van de uitgever zal de auteur een actieve bijdrage leveren aan de op de promotie van de uitgaven gerichte activiteiten.
--------------
Als ik wat kan doen aan de situatie is het denk ik op het gebied van morele/persoonlijkheidsrechten. Als dat zo is, wat is de termijn die een auteur kan stellen om inbreuk op morele/persoonlijkheidsrechten door een uitgever ongedaan te maken?
Voor wat betreft de promotie die een negatieve invloed op de verkoop heeft. Als ik kan aantonen dat vormen van promotie juist een negatieve werking op de verkoop hebben, wat is de termijn die ik een uitgever mag stellen de promotie te staken?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MM_ondernemer
MM_ondernemer
Enige tijd geleden heb ik een multimediaproduct aangeboden bij een uitgever. De uitgever heeft een groep auteurs bij zich en uitgaven op zijn naam staan wat mij aansprak. Er werd een principe overeenkomst gesloten. De aanloop naar de uiteindelijke publicatie verliep zeer chaotisch en een definitief contract bleef lange tijd uit. Uiteindelijk is er met hulp van een deskundige (met een behoorlijke reputatie) een soort mediation geweest om publicatie snel vlot te trekken. Zodoende is er uiteindelijk een contract uitgekomen waarover ik volgens de deskundige 'zeer tevreden moest zijn'.
Er werd een uitgave gerealiseerd. Mooi zou je denken. Maar er diende zich een nieuw ellendig hoofdstuk aan. De vormgeving van het product, promotie was dramatisch slecht, er werd en wordt gerommeld met auteursrechten afdracht en verkoopresultaten/honoraria. Ergste is dat de documentatie van de uitgave vol grote fouten zit. De uitgever vindt dat alles zo slecht niet is, behalve de verkoopcijfers. De uitgever ziet desalniettemin geen reden om vormgeving, promotie en fouten in de documentatie aan te passen. Ik zie een product waaraan ik lang en intensief gewerkt heb langzaam naar de ramsj verdwijnen. Voor mij is de maat (al heel lang) vol maar ik heb een paar strohalmen waaraan ik me kan vasthouden en liefst te komen tot ontbinding van het contract.
Belangrijkste onderdelen van het contract voor de huidige situatie:
----------------
PARTIJEN NEMEN IN AANMERKING:
"dat de auteur en de uitgever erkennen dat het werk en de uitgaven meerdere jaren achtereen geëxploiteerd en aangepast moeten kunnen worden"
PARTIJEN KOMEN HET VOLGENDE OVEREEN:
Beheer van de uitgaven; titel van de uitgave:
"De uitgever heeft de verantwoordelijkheid over de materiële verzorging en exploitatie van de uitgaven."
"De uitgever houdt de auteur op de hoogte van datgene dat voor hem van belang kan zijn en zal met de auteur voldoende overleg voeren"
Promotie:
De uitgever draagt er zorg voor dat de uitgave behoorlijk bekend wordt gemaakt en maakt hiertoe naar eigen inzicht de nodige reclame. Op verzoek van de uitgever zal de auteur een actieve bijdrage leveren aan de op de promotie van de uitgaven gerichte activiteiten.
--------------
Als ik wat kan doen aan de situatie is het denk ik op het gebied van morele/persoonlijkheidsrechten. Als dat zo is, wat is de termijn die een auteur kan stellen om inbreuk op morele/persoonlijkheidsrechten door een uitgever ongedaan te maken?
Voor wat betreft de promotie die een negatieve invloed op de verkoop heeft. Als ik kan aantonen dat vormen van promotie juist een negatieve werking op de verkoop hebben, wat is de termijn die ik een uitgever mag stellen de promotie te staken?
Elke andere suggestie is welkom.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag