• 0

Uitgever levert slecht werk, maar mijn rechten zitten vast

Enige tijd geleden heb ik een multimediaproduct aangeboden bij een uitgever. De uitgever heeft een groep auteurs bij zich en uitgaven op zijn naam staan wat mij aansprak. Er werd een principe overeenkomst gesloten. De aanloop naar de uiteindelijke publicatie verliep zeer chaotisch en een definitief contract bleef lange tijd uit. Uiteindelijk is er met hulp van een deskundige (met een behoorlijke reputatie) een soort mediation geweest om publicatie snel vlot te trekken. Zodoende is er uiteindelijk een contract uitgekomen waarover ik volgens de deskundige 'zeer tevreden moest zijn'.

 

Er werd een uitgave gerealiseerd. Mooi zou je denken. Maar er diende zich een nieuw ellendig hoofdstuk aan. De vormgeving van het product, promotie was dramatisch slecht, er werd en wordt gerommeld met auteursrechten afdracht en verkoopresultaten/honoraria. Ergste is dat de documentatie van de uitgave vol grote fouten zit. De uitgever vindt dat alles zo slecht niet is, behalve de verkoopcijfers. De uitgever ziet desalniettemin geen reden om vormgeving, promotie en fouten in de documentatie aan te passen. Ik zie een product waaraan ik lang en intensief gewerkt heb langzaam naar de ramsj verdwijnen. Voor mij is de maat (al heel lang) vol maar ik heb een paar strohalmen waaraan ik me kan vasthouden en liefst te komen tot ontbinding van het contract.

 

Belangrijkste onderdelen van het contract voor de huidige situatie:

----------------

PARTIJEN NEMEN IN AANMERKING:   

"dat de auteur en de uitgever erkennen dat het werk en de uitgaven meerdere jaren achtereen geëxploiteerd en aangepast moeten kunnen worden"

 

PARTIJEN KOMEN HET VOLGENDE OVEREEN:

Beheer van de uitgaven; titel van de uitgave:

"De uitgever heeft de verantwoordelijkheid over de materiële verzorging en exploitatie van de uitgaven."

"De uitgever houdt de auteur op de hoogte van datgene dat voor hem van belang kan zijn en zal met de auteur voldoende overleg voeren"

Promotie:

De uitgever draagt er zorg voor dat de uitgave behoorlijk bekend wordt gemaakt en maakt hiertoe naar eigen inzicht de nodige reclame. Op verzoek van de uitgever zal de auteur een actieve bijdrage leveren aan de op de promotie van de uitgaven gerichte activiteiten.

--------------

 

Als ik wat kan doen aan de situatie is het denk ik op het gebied van morele/persoonlijkheidsrechten. Als dat zo is, wat is de termijn die een auteur kan stellen om inbreuk op morele/persoonlijkheidsrechten door een uitgever ongedaan te maken?

 

Voor wat betreft de promotie die een negatieve invloed op de verkoop heeft. Als ik kan aantonen dat vormen van promotie juist een negatieve werking op de verkoop hebben, wat is de termijn die ik een uitgever mag stellen de promotie te staken?

 

Elke andere suggestie is welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Het merendeel van je bezwaren is subjectief. Je vindt de vormgeving niet goed en de promotie onvoldoende. Dat is voor een scheidsrechter lastig. Je zal je dus op de objectieve bezwaren moeten richten.

 

Tussen de regels door is te lezen dat er niet vanuit een enorme voorraad verkocht wordt. Verpakking en documentatie wordt echter wel in series gemaakt. Jouw uitgever wil eerst zijn voorraad verkopen voordat hij weer rond de tafel gaat zitten. En liefst wil hij helemaal geen extra kosten meer maken. Zeker omdat ontwerp en documentatie vooraf ter discussie gesteld hadden kunnen worden. Wat is er in die fase misgegaan? Geen auteurscorrecies?

 

Is het een consumenten- of vakproduct?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie

 

De mening over de vormgeving en promotie is niet alleen mijn mening, maar ook die van eindgebruikers. Dit zijn overigens geen consumenten maar eindgebruikers op een specifiek vakgebied. Bij mijn concept van het product werd de vormgeving in de testfase beter gewaardeerd.

 

Voor wat betreft de voorraad. Ik schat in dat de uitgever een voorraad heeft aangelegd voor een beoogde veroopperiode van twee jaar. In de huidige situatie zou dat zeker meer dan 5 jaar betekenen. Het ontwerp is natuurlijk met mij besproken. Ik heb tijdens de ontwerpfase een keer mogen kijken naar het concept. Vervolgens werd de oplage gemaakt zonder mij het eindresultaat te laten zien. Ik heb de definitieve teksten wel gezien. Maar deze zijn niet goed in de uiteindelijke documentatie gebruikt. Zelfs kwam ik een titel tegen die alleen in oudere versie van de documentatie voorkwam.

Link naar reactie
  • 0

De mening over de vormgeving en promotie is niet alleen mijn mening, maar ook die van eindgebruikers. Dit zijn overigens geen consumenten maar eindgebruikers op een specifiek vakgebied. Bij mijn concept van het product werd de vormgeving in de testfase beter gewaardeerd.

 

Waarom is die dan niet gebruikt?

 

Jouw probleem vertoont overeenkomsten met die van bandjes die een cd uitbrengen bij een platenmaatschappij of een scenarioschrijver/regisseur/acteur in een film. Het eindresultaat valt tegen (verkoop) en dan gaan partijen naar mekaar wijzen. Het hoesje was niet goed, de ondersteuning niet adequaat, enzovoort.

 

Top-auteurs, -musici, -regisseurs, -acteurs zorgen dan ook dat ze overal het laatste woord hebben, of tenminste het recht op afkeuring. Die kunnen zich goede agenten en advocaten veroorloven. Middenmoters moeten middelen en accepteren dat anderen invloed hebben op hun werk. Aan de onderkant van de content food chain zitten diegenen die blij mogen zijn dat ze een uitgever gevonden hebben. Die wil namelijk liever binnen twee jaar uitverkopen dan vijf jaar.

 

Tenzij de uitgever wanprestatie te verwijten is of contractbreuk, zul je het in overleg moeten oplossen. Constructief. Misschien kun je eens met een van die andere auteurs praten die bij dezelfde uitgever aangesloten zijn, om vast te stellen wat gebruikelijk is. Of zelf iets bedenken om de verkoop te bevorderen. Bloggen, buzzen, events, viraliseren!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo MM,

 

Je hebt lang en intensief gewerkt aan je product. Waarom dan zo weinig zorg besteed aan een goede overeenkomst? Bij vage termen als "meerdere jaren", "voldoende overleg", "behoorlijk bekend" en "een actieve bijdrage" gaan bij mij allerlei alarmbellen rinkelen.

 

Ik weet niet of je al weer bezig bent met een volgend product, maar misschien dat je je dan door iemand kunt laten adviseren bij het afsluiten van de overeenkomst?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo TwaBla

 

Met permissie, je laatste reply vindt ik suggestief en ook wel wat uit de hoogte, waarvan ik het doel niet zo goed begrijp.Daarbij heb je mijn laatste reply ook niet helemaal goed begrepen/gelezen denk ik.

 

Waarom mijn versie niet is gebruikt: Omdat mijn vormgeving teveel afweek van de huisstijl van de uitgeverij.

 

Ik denk dat uit mijn verhaal duidelijk blijkt dat de uitgever nalatigheid te verwijten is, en daarom heb ik betreffende fragmenten uit het contract in deze post vermeld. Als belangrijkste grove fouten in de vormgeving en teksten. maar ook gerotzooi met afdracht aan auteursrechten organisatie. De uitgever gaat niet in op mijn verzoek om fouten te verbeteren.

 

Dat ik zelf iets kan bedenken om de verkoop te bevorderen. Ideeen en inzet heb ik zat. En in het begin heb ik dat ook gedaan. Maar als blijkt dat je een product vol fouten zit te promoten, dan stop je al gauw mee en ga je kijken wat je daaraan kan doen.

 

Ik heb mijn contract goed laten checken en hierover advies gekregen van een professional. Op dit moment hoop ik, ook middels deze post, een antwoord of advies te krijgen op mijn vraag in post. Liefst van mensen die soortgelijke ervaringen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Mijn contract is door een professional op het gebied van auteursrecht gechecked. Het aantal jaren van de overdracht van de rechten is elders in het contract vermeld. "Meerdere jaren" staat hier om aan te geven day wanneer iets lange tijd wordt uitgegeven, het nodig kan zijn aanpassingen door te voeren.Ditzelfde geldt eigenlijl ook voor "voldoende overleg".

Wat betreft "een actieve bijdrage". Hierover wordt in het contract niet verder ingegaan. Wel heb ik heir inderdtijd een vraag over gesteld aan de pro. Hij vond dat de uitgever zelf ook belang had bij goede promotie en dat een verdere uitwerking in dit geval niet nodig was.

 

Groet, Paul

Link naar reactie
  • 0

Ik lees een aantal klachten in jouw post die jij hebt m.b.t. het geleverde werk:

[*]Slechte vormgeving product

[*]Slechte promotie

[*]Gesjoemel met auteursrechten, afdrachten en honoraria

[*]Documentatie zat vol met fouten

 

Nu is het van belang wat er schriftelijk is afgesproken tussen jou en de uitgever. Kun jij met de overeenkomst in de hand helder en duidelijk aantonen dat de uitgever een wanprestatie heeft geleverd? Zoals John al terecht opmerkte staan er nogal subjectieve termen in de overeenkomst. Volgens jou is dit contract met behulp van een vakdeskundige opgesteld. Nu kan ik niet vakkundig oordelen over het door jou uitgever geleverde werk, maar deze vakkundige of een andere deskundige derde partij kan dit wellicht wel. Mocht deze derde jouw klachten onderschrijven, dan sta je mijns inziens al een stuk sterker. Twijfelt ook hij of onderschrijft hij jouw klachten niet, dan is het wellicht verstandiger om de zaak te laten rusten, een nieuwe uitgever te zoeken en in het vervolg alle zaken nog duidelijker op papier vast te leggen. Het is een cliché, maar heldere, duidelijke schriftelijke afspraken zijn oh zo belangrijk. Zonder aantoonbaar bewijs op papier ben je in een geval van conflict nergens.

 

Ben je overtuigd van je zaak en/of steunt deze deskundige "derde" jou in je bevindingen, dan is het zaak om de uitgever schriftelijk in gebreke te stellen en alsnog nakoming te vorderen of vergoeding van de schade te eisen. Wanneer je nakoming eist, dan is het van belang een redelijke termijn te stellen waarbinnen de uitgever alsnog zijn verplichtingen moet nakomen. Blijft nakoming binnen de termijn uit, dan is de uitgever van rechtswege in verzuim. Is nakoming onmogelijk, dan kun je direct overgaan tot het indienen van een schadeclaim.

 

Link naar reactie
  • 0

Ter lering en vermaak een jaar later:

 

Over het contract. Gezien 9 van de 10 afspraken voor tekenen van het contract door de uitgever niet werden nagekomen wilde ik er eigenlijk vanaf zien. Echter vond de genoemde expert, Hans Kosterman van FNV-KIEM en BUMA-STEMRA, het een uitstekend contract. Hij haalde mij over om te tekenen.

In december 2009 heb ik een commerciele advocaat in de arm genomen om het contract te laten ontbinden. De ontbinding kwam snel omdat ik genoeg pijlen had. De schrik zat erin bij de uitgever. De ontbindingsovereenkomst was ondanks duizenden euri slecht. Zo slecht dat de uitgever nu nog loopt te zieken. Elk artikel dat niet dichtgetimmerd is, wordt omgekeerd opgevat en misbruikt. Omdat de centen op waren heb ik een beroep gedaan op de rechtsbijstand van FNV-KIEM. Immers adverteren ze zelfs het hun rechtsbijstand om ZZP-ers te lokken. Nu volgt een belangrijk advies: Wil je een karakter vormen in een kafkaiaans verhaal, roep dan de hulp in van de de rechtsbijstand van FNV-KIEM. 8 maanden zijn ze bezig met de 20 regels tekst van de ontbindingsovereenkomst, en ze hebben het nog steeds niet helemaal gelezen. Vooral houden ze van vakantie, en blijft een dossier vele, vele weken liggen terwijl er in diezelfde periode een ultimatum van reageren is gesteld aan de tegenpartij.

 

Wat leren we hiervan: Ga niet naar KNV-KIEM om je contract te laten checken (hiermee heb ik inmiddels drie slechte ervaringen waarbij de laatste hierboven topper is). Ga niet naar een dure commerciele advocaat die gespecialiseerd is in auteursrecht, tenzij je heel veel geld hebt. Wat moet je dan wel doen.... Ah! Omscholen! Nee, ik geef nu alles in eigen beheer uit. Het is keihard werken. Alles zoals drukken, workshops verzorgen, CD's persen, koffie zetten, componeren tot wc schrobben alles doe ik zelf. Nu zaken wat lopen begin ik onderdelen (zoals persen en drukwerk) uit te besteden. Mijn 'contract' is nu een factuur van de CD perserij, drukkerij, etc. Dat voelt een stuk beter....

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.