• 0

Factuur betalen aan incasso of niet?

Heden kreeg ik een factuur van een incassobureau.

Dit was voor een factuur die nog niet betaald was van een leverancier van mij.

Nu had ik contact opgenomen met die leverancier en hem gezegd dat ik die facuur ging overschrijven naar zijn rekening, maar die wil dat niet...

Ik moet het betalen aan de incassobureau.

Kan dit zomaar?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zal terstond betalen aan je leverancier en de brief van het incasso als niet ontvangen beschouwen. Overigens doe je geen zaken met het incassoburo, maar met jouw leverancier en dus ben je de verhoging van het incasso niet verschuldigd. Betaal wel op tijd. Wie koopt moet ook betalen :)

Onjuist: de wettelijke rente en de redelijke buitengerechtelijke incassokosten zijn op grond van de wet verschuldigd, wanneer je in verzuim bent. En voor verzuim hoef je niet in gebreke gesteld te zijn, wanneer er duidelijk sprake was van een fatale betalingstermijn.

Link naar reactie
  • 0

Het beste kun je incassobedrag aan het incassobureau betalen. Waren er trouwens redenen om de factuur niet (op tijd) te betalen?

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zal terstond betalen aan je leverancier en de brief van het incasso als niet ontvangen beschouwen. Overigens doe je geen zaken met het incassoburo, maar met jouw leverancier en dus ben je de verhoging van het incasso niet verschuldigd. Betaal wel op tijd. Wie koopt moet ook betalen :)

 

Dit is niet waar. Wat Steven zegt klopt: zodra je in verzuim bent kan en mag een crediteur rente + buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen (art. 6:81, 82 & 83 BW). Schuldenaren voeren jouw trucje wel eens uit, omdat maar weinig incassobureaus voor enkel de incassokosten een gerechtelijke procedure zullen starten. De opdrachtgever is immers tevreden, want die heeft zijn geld. Het staat een ieder vrij deze weg te bewandelen, maar dat kan ook flink duurder uitpakken wanneer je een incassobureau tegenkomt dat wél bereid is te procederen voor de incassokosten. Eigen risico dus. En wanneer je zelf te laat betaalt, dan kun je ook gewoon als ondernemer je verantwoordelijkheid nemen en betalen. Ik neem aan dat je zelf ook gewoon op tijd betaald wenst te worden. ;)

 

Kijk wel even of het incassobureau niet te hoge kosten in rekening brengt. De maximale incassokosten die zij mag rekenen vind je hier. Veel incassobureaus brengen naast deze incassokosten ook nog allerlei spookkosten in rekening, bijvoorbeeld:

 

[*]Administratiekosten

[*]Leges

[*]Sommatiekosten

[*]Registratiekosten

[*]Aanmaningskosten

 

Deze kosten kun je negeren indien het incassobureau ze naast de incassokosten aan jou doorberekent.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.