• 0

Ik begrijp de termen van websitebouwers niet

Sinds kort ben ik bezig met mijn ondernemingsplan voor een webwinkel voor kinderkleding.

Informatie zoeken over de klanten, het produkt, etc. dat lukt me allemaal wel.

 

Nu moet ik dus een bedrijf zien te vinden die een website maakt/aanlevert.

Daar kom ik dus niet uit; ik vind genoeg websites van bedrijven die websites bouwen, maar ik begrijp de termen niet die ze gebruiken. ???

 

Ik wil gewoon een indicatie van de te verwachten kosten; bij de één kost een goede website € 1500 of € 2000 of zelfs €3000 en ik zie ook een heleboel bedrijven waar je voor €20 à €25 euro per maand een website kan "huren" (ik weet niet of dat het goede woord is).

 

Wie kan hier iets zinnigs over vertellen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik voel een nieuwe activiteit ontstaan...

Haha, je let wel goed op zo op de avond Henri! ;)

 

Een architect is inderdaad bij projecten die qua bedrag van een huis normaal zijn ook bij webprojecten aanwezig maar (helaas ;) ) zijn de meeste webprojecten echt een stuk kleiner, een honderdste daarvan vaak en dan schiet het niet meer echt op om dat te doen. Toch is het voor een klant vaak een enorm bedrag wat ze investeren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Is er niet een algemeen invulformulier (met verklarende bijlage!) te maken die je als begin-specificatie kunt gebruiken?

Heeft een webshopbouwer al zoiets liggen die hij/zij met ons wil delen?

Dus welke vragen (met indien mogelijk keuze antwoorden) zijn belangrijk voor het bepalen welk type webshop cms en eventuele extra functionaliteiten van toepassing zijn?

 

Ik noem maar wat:

Aantal producten in shop: <100, 101-1000, 1001-5000, 5000+

Verwachting aantal producten nu, over 1 en over 5 jaar:

Voorraad niveau: stuks/rating/vinkje/geen

Downloadbare producten: j/n

Kortingsbonnen: j/n

Betalingsmethoden: Ideal, creditcard, factuur, rembours,afhalen

etc

etc

etc

Link naar reactie
  • 0

Precies waar wij op dit moment mee bezig zijn. Intakeformulier maken wat we dan onderverdelen in diverse productgroepen. Dus: GO-ON (simpele) website formulier, maatwerk website formulier en een webshop formulier. Dan kan je relatief eenvoudig een indicatie maken van de basis functionaliteit welke gewenst is. Probleem is dat je vinkje kortingsbonnen j/n al 20 verschillende opties kan bevatten dus we gaan echt puur voor de standaard opties. Want kortingsbonnen moet je misschien als pdf kunnen printen, kunnen beperkte tijd geldig zijn of alleen bij aanschaf van x etc. Er kan zoveel, dat is zo mooi maar ook zo moeilijk!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik voel een nieuwe activiteit ontstaan...

Zo nieuw is dat niet. Zo is ons bedrijf in 2005 eigenlijk begonnen. We waren zelf developers en werkten vaak vanuit die ervaring met de klant toe naar een eindresultaat. Maar wij deden ook vaak het voorwerk waar een andere/goedkopere developer mee aan de slag kon. Evt. via ons op freelance-basis, maar ook meer dan eens vanuit de klant aangestuurd. Wel moet je je goed realiseren dat een goede developer geen goede "consultant" hoeft te zijn en andersom.

 

Ik merk overigens dat die activiteiten nu minder gevraagd zijn, omdat mensen denken door het overslaan van die consultancy-stap goedkoper uit te zijn, echt het thema van 2008/2009. Voor een aantal mensen zal dat inderdaad goed uitpakken, maar voor het overgrote deel niet.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Is er niet een algemeen invulformulier (met verklarende bijlage!) te maken die je als begin-specificatie kunt gebruiken?

Dat heeft twee kanten. Het oogt aan de kant van de klant misschien eenvoudiger, maar je oversimplificeert de boel vaak behoorlijk

 

Een goed gesprek met een klant waarin je de klant laat omschrijven wat hij met zijn website wil doen, hoe hij dat wil bereiken en waarom hij bepaalde dingen wil is een aardig begin. Dan ga je als developer aan het schetsen, je doet wat voorstellen om bepaalde zaken op te lossen en legt de klant eenvoudige dilemma's voor aan de hand waarvan je een richting bepaalt. Vaak kun je dan als consultant of zelfs developer een dagje later een zeer uitgebreid en nauwkeurig requirements document aan de klant voorleggen (waar nodig in Jip&Janneke taal: "gebruiker klikt op voeg toe en een product wordt toegevoegd in de winkelwagen"). De klant kan dat op z'n gemak doorlezen, vragen stellen en wijzigingen doorvoeren, tot het goed is. Daar gaat dan een handtekening onder en zo ontstaan er richting de oplevering over een paar weken zo min mogelijk misverstanden.

 

Bij zo'n webformulier ben je toch ook afhankelijk van wat een klant er nou eigenlijk van begrijpt. Ik heb met de wat meer onervaren klant veel liever een gesprek zoals ik omschreven heb.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Aan de mensen die niet webbouwer zijn hier en er niet echt veel kennis van hebben inhoudelijk: Zou je bereid zijn om een redelijk uurtarief, zeg 60 euro per uur, te betalen voor iemand (laten we het even geen consultant noemen, dat klinkt binnen het mkb vaak nogal duur) die je helpt met een webproject. Dus zou jij, gewoon zonder verdere wederdienst iemand een x aantal uren betalen om jouw wensen duidelijk verder uit te werken en vast te leggen?

 

Kijk, en hier loop ik wel vaker tegen aan.... en zal ik misschien een koppige kronkel in hebben...

 

Ik vind het verrekte veel geld eerlijk gezegd, en ik kan het ook niet plaatsen, omdat ik er de waarde niet van zie. Ik ken de wereld niet, ik weet alleen dat ik een site-bouwer zoek, die doet dit voor zijn werk. Ik breng post rond voor netto een tientje per uur, waarom moet die web bouwer (of de adviseur) dan in godsnaam 60 euro pakken....

 

Mijn schoonvader was schilder. Hij wordt gevraagd om een leuk landelijk boerderijtje te schilderen. Hij bekijkt de boel en brengt een offerte uit van 60 euro per uur. De eigenaars van dit boerderijtje slaan hem om de oren met een andere offerte : een concurrent vraagt maar 20 euro per uur, dus schoonvader is een oplichter !

 

Na de uitleg dat hij zorgt dat de houtrot weg is, de gaten geplamuurd, geschuurd, wederom geplamuurd, grondverf , en dan pas afgelakt wordt, en dat hij daar 6 jaar garantie opgeeft..... en dat zijn collega waarschijnlijk alleen verft en volgend jaar terug moet komen, werd het stil. Schoonvader had de klus.

 

Waarmee ik dus eigenlijk wil aangeven, dat de mensen in de diensten sector hun facturen en zeker hun meerwaarden duidelijker moeten maken !

 

Waarom betaal ik bij jou 60 piek en bij die ander 15 ?? Zo voorkom je ook onduidelijkheid, frustratie en problemen !

 

Ruben legde mij het volgende voorbeeld eens uit :

 

"stel nu, dat ik 100 euro per uur had gevraagd, om jou uit de shit te helpen, had je dit dan gedaan ? "

 

- Nee, natuurlijk niet, ik zit al zo aan de grond !

 

" OK, nu vraag ik 5000, en ik doe mijn knallende, uiterste best, (garantie geven kan niet) om jou van 2,5 ton schuld af te helpen, wat doe je dan ?"

 

- komt u maar !

 

Het is allemaal relatief natuurlijk, maar zeker voor de specialisten in de sector een punt om eens goed over na te denken, denk ik....

 

Mijn 2 centen, en ik hoop dat ik mijn gevoel redelijk bewoord heb.

 

Heeft trouwens iemand wel in de gaten dat de titel van het topic " Help, ik begrijp de termen niet" was, en dat het ineens een heel andere draad geworden is ??

Fijne avond !

 

 

PS : volgend op eerder bericht vanmiddag : Einde middag en daarnet nog zeer prettig gesprek gehad met site bouwer en uitgenodigd voor een face-to-face gesprek aankomende week. Leuk persoonlijk gesprek gehad, en een goed gevoel bij !

 

Link naar reactie
  • 0

En Cynthia... voel je je al een beetje geholpen? Of staan er nu nog meer bomen voor je bos?

 

De centrale boodschap lijkt mij dat je het echt helemaal goed moet doen of het beter niet kunt doen. Klinkt flauw, maar keuzes die je voor de site gaat maken zijn cruciaal voor je succes. Zorg dus dat je de taal van de webbouwers wel gaat begrijpen. Vaar ook niet blind op 1 partij. Iedereen heeft zo zijn eigen visie en stokpaardjes. Praat met veel mensen die er verstand van hebben en neem iemand in vertrouwen.

 

Omdat ik 1 keer onnodig en veel geld aan een slecht reclamebureau heb uitgegeven (nu zou ik toch graag een naam noemen) heb ik mijn lesje geleerd. Ook professioneel ogende partijen die voor grote namen werken kunnen troep opleveren! Daarna heeft een goede bekende van mij me met de huidige site geholpen (maar dat heeft heeel lang geduurd en veel hoofdpijn bezorgd). Hier ben ik zeer tevreden over (doet het goed in Google), maar converteert nog niet optimaal. Vandaar dat ik dus weer aan de slag ga en er een CMS aan ga hangen (had ik bewust nog niet gedaan, nu nog platte HTML) en het een beetje laat opleuken.

 

Inmiddels denk ik wat meer van de materie af te weten en om mij er van te verzekeren dat ik de juiste keuzes maak heb ik nu 4 experts die ik regelmatig raadpleeg (en HL natuurlijk ook nog) en 1 daarvan gaat het bouwen (terwijl de anderen meekijken). Dat bevalt erg goed en deze experts helpen elkaar ook om de beste oplossing neer te zetten. Daar zitten soms wat extra kosten aan verbonden (valt erg mee), maar is het meer dan waard!

Link naar reactie
  • 0

@stafanO

Ik ben het tot zekere hoogte met je eens. Alleen in het eerste gedeelte van je 2e alinea ga je mis (naar mijn idee).

 

Mijn vergelijking:

Ik ga een huis kopen, maar ik weet niks van de financiering.

 

Als eerste lees ik mij een beetje in. Dit levert basis kennis op (kinderklas niveau in vergelijking met de experts).

 

1. Dan ga ik orienteren. Dus ik zoek binnen mijn kennissen kring, advertenties en algemene bekendheid.

 

2. Dan ga ik naar een expert toe en die geeft mij een offerte op basis van mijn wensen.

 

3. Deze offerte neem ik mee naar de volgende expert. Deze laat ik eerst zijn verhaal doen en dan nog een keer schieten op de offerte die ik eerder heb gehad. Hij doet zijn uiterste best om zijn verhaal toch beter te laten overkomen, en zegt over de offerte die ik heb gehad "ja ik zie wat ze hier hebben gedaan, maar dat kan beter, of het klopt niet, of het kan beter zo etc". Deze zet ik als aantekeningen erbij en ga naar de volgende. Lekker glad, en voor mij als leek prachtig allemaal.

 

4. en 5. en 6. Zo ben ik naar 6 verschillende hypotheek verstrekkers gegaan.

 

Zo ben ik in 2 maanden tijd kortstondig expert geworden op het gebied van hypotheken. Daarna alles weer vergeten net zoals het mij verging op school. Je moet op een bepaald moment π (pi) kunnen uitrekenen, maar daarna whoef weg ;)

 

Mijn conclusie was na deze zoektocht. De eerste was de beste voor mijn wensen.

 

[*]Legde deze het het beste uit. NEE

[*]Legde de andere het betere uit. NEE (vooral eigenbelang)

[*]had ik een voordeel uit mijn voorbereiding. Een beetje, maar dit had ik ook kunnen leren uit mijn verdere bezoeken

[*]Was het goed dat ik kritisch was. ZEKER WEL.

[*]Helpt het mij als mensen mijn leken taal spreken. Ach het geeft een leuk gevoel, maar als je serieus bent prik je hier doorheen.

 

Kortom het is gewoon lastig. En jij bent baas over je eigen portemonnee. Maar ik denk wel dat als jij niet serieus bent, het altijd wel gaat over serieuze bedragen (navenant natuurlijk).

 

Even gezellig ouwehoeren:

Ik heb vandaag mijn eigen yes momentje gehad, maar eigenlijk weer niet. Want het is te triest voor woorden.

 

Klant was blij met mij. Want zij had haar eigen website laten bouwen bij mij. Statisch omdat zij de initiële kosten niet kon opbrengen en het leek haar niet nodig voor een CMS website (content management = zelf bestuurbaar).

Daarna kwamen er heel veel wijzigingen en ondanks dat ik haar van te voren gewaarschuwd heb, ging ze toch in deze richting.

 

Haar bedrijf liep wel aardig, maar de kosten waren toch te hoog van alle wijzigingen qua inhoud. Alles bij elkaar, want er was wel iets per maand. Eigenlijk had ze dus gewoon een CMS nodig vanaf het begin.

 

Maar goed ik een offerte uitgebracht voor het omzetten van de website, restylen, inbrengen functionaliteit e.d. voor 3000 euro en dan was alles geregeld.

 

Nu ging ze naar een andere, want die deed het voor 1750 euro. Jammer, maar begrijpelijk. Want het prijsverschil is groot genoeg. En ik ken die andere partij niet, dus ik kan er ook niet over oordelen. Ik ben daar niet zo moeilijk in.

 

Nu krijg ik een jaar later een bericht, dat het allemaal kommer en kwel is. En dat zij in een jaar tijd, meer dan 7000 euro kwijt is. Ik heb die website bekeken en deze is niet anders dan een jaar geleden bedacht is, alleen wel slechter uitgevoerd. En ik weet zeker (omdat ik haar ook goed ken) dat het bij mij op de offerte gebleven zou zijn, en dat ik het beter had gedaan.

 

En op dit moment heb ik verschillende gevoelens.

Yes, omdat ik toch gelijk had

Verschrikkelijk, omdat ik het misschien beter had kunnen uitleggen

Het zal je maar gebeuren, omdat het mij ook had kunnen overkomen

 

Waarom vertel ik dit allemaal. Omdat ik eerlijkheidshalve het ook niet weet. Ik samen met iedereen op dit forum praat vanuit eigen beleving. Wat jij wilt, je budget en waar jouw factoren liggen kan ik alleen maar naar gissen.

 

Kortom, wees serieus en doe onderzoek. Dan zal je ook serieus genomen worden. En als de kaas altijd al van je brood gejat wordt, dan zal dit altijd gebeuren. Tenzij je er wat aan doet.

 

Micha

 

 

 

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

@ Micha, ik ben het met je eens dat als je de kennis niet gebruikt het achterhaald raakt en je het ook nog kwijt raakt. Dat mag dus niet gebeuren als je een webshop begint. De website is hier een kritieke succes factor en die moet je als ondernemer dus heel goed beheersen. Hetzij zelf, hetzij uitbesteed aan derden. Maar het blijft jouw business en dus ook jouw verantwoordelijkheid. Je moet daarom kaf van koren kunnen scheiden.

 

Verder is er inderdaad een gevaar dat je moeilijk kunt inschatten wie je moet geloven. Er lopen vele experts rond die allemaal hun eigen verhaal vertellen en een objectieve waarheid ontbreekt. Kaf en koren zijn als een eeneiige tweeling: niet van elkaar te onderscheiden. Het risico is dat je nog verder van huis raakt en steeds bewuster van je onbekwaamheid wordt.

 

Op dit punt moet je niet opgeven. Op deze fase volgt namelijk het bewust bekwame. En dat heb je juist nodig om zelf keuzes te kunnen maken of in ieder geval een betere gesprekspartner te zijn en door te kunnen vragen. Ik vraag mijn experts de oren van het hoofd (begin op mijn dochtertje te lijken ;)) en steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw en ... tot ik een goed beeld van het probleem en de oplossing denk te hebben. En dat gaat linksaf, dan weer rechtsaf, dan weer ... maar ik kom er wel en ondertussen leer ik ontzettend veel over de materie. Je hoeft het echt niet allemaal zelf te bedenken. Als je het maar kunt volgen en beoordelen. Dat kost tijd (niet recht op doel af), energie (wordt er gillend wakker van) en geld (maakt dure fouten). So be it. Als er uiteindelijk maar een goed resultaat komt.

 

TS doet er trouwens goed aan om even op HL te rade te gaan. Had ik dat toen maar gedaan...

Link naar reactie
  • 0

Hier een webwinkeleigenaar met man die alles zelf heeft gebouwd. Het is super belangrijk dat je goed weet wat je wilt en dat je ook goed kunt controleren of er gebouwd wordt wat jij wilt. Wij hebben het design uitbesteed aan een buitenlandse designer en daar zat mijn man echt bovenop om ervoor te zorgen dat alles precies werd (zowel qua html als qua looks) zoals we wilden.

 

Aan jouw topic te zien weet je er zelf weinig vanaf. Ik zou ervoor zorgen dat je óf jezelf heel goed gaat verdiepen via HL, andere sites, boeken etc óf dat je inderdaad iemand inhuurt die een paar uur met je meekijkt. Ik denk dat als je daar 8 uur voor aanhoudt dat je er al super veel aan hebt. 3 uur samen praten om te bespreken hoe je dingen wilt hebben en 5 uur om tussendoor steeds een uurtje mee te kijken nr wat de bouwer oplevert. Kost je dan misschien 8 x 80 euro ofzo maar ik zou dat zeer zeker doen. Maar goed, dat is mijn insteek. Ik heb net ook weer een concullega gezien wiens site maanden later met veel gezeur is opgeleverd omdat zij als onervaren webdame de bouwer niet goed kan aansturen.

 

Dan aanvullend maar meer off topic

Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand voor 1500 euro een website met webwinkel kan opleveren. Zelfs als er een super laag uurtarief van 50 euro wordt berekend (in een ander topic wil ik best onderbouwen waarom ik dat laag vind) dan betekent dit dat het binnen 30 uur gedaan moet worden. Dat is zo weinig tijd, echt ongelooflijk!

Link naar reactie
  • 0

Dan aanvullend maar meer off topic

Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand voor 1500 euro een website met webwinkel kan opleveren. Zelfs als er een super laag uurtarief van 50 euro wordt berekend (in een ander topic wil ik best onderbouwen waarom ik dat laag vind) dan betekent dit dat het binnen 30 uur gedaan moet worden. Dat is zo weinig tijd, echt ongelooflijk!

Dat zeg je wel op basis van je ervaring met webshops. Er zijn genoeg projecten die ik binnen 30 uur afrond. Een webshop is een ander verhaal, daar gaat doorgaans veel meer tijd in zitten dan in een "eenvoudige" website. Dan heb je het al gauw over aantallen boven de 50 uur. Daarnaast moet je je ook bedenken dat een ervaren developer niet met jou te vergelijken is. Die kan dingen in 10 minuten doen waar jij indertijd misschien wel 5 uur op hebt zitten ploeteren. Gewoon op basis van ervaring.

 

De tarieven van 50 euro per uur zijn overigens ook achterhaald. Er zijn genoeg developers die vanuit huis een eenmanszaak hebben en het voor minder kunnen doen. Dat doe ik ook en in de praktijk red ik me prima. Wel natuurlijk met de kanttekening dat je 40 uur per week betaald werk moet hebben en het onbetaalde werk (ondernemen) dus buiten die tijd moet doen. Daar heb ik vrede mee, ik ben immers ondernemer.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de mening van Manon (surprised? ;)). Het bouwen van een goede webwinkel kost veel tijd. Dat zie ik ook aan de webbouwer waar ik mee samenwerk. Bovendien is het nooit af. Hij bouwt voortdurend add ons om bijv. gepersonaliseerde aanbiedingen te genereren of andere zaken te verbeteren. Hij doet dit o.a. voor Kijkshop en het werkt goed. Hoewel er voldoende budget voor het online kanaal aanwezig is, heeft hij een niet al te hoog uurtarief. En toch gaat er een leuke hoeveelheid centjes zijn kant op. Conclusie: het neerzetten en onderhouden van een webwinkel kost dus veel tijd. Een website is ook geen activiteit maar een doorlopend proces zonder einde (hooguit een pauze).

 

Verder kan je een website indelen in een voor- en achterkant. De voorkant (front-end) is de HTML en de structuur die vooral gevonden moet worden, gebruiksvriendelijk is en voor conversie (acties van bezoekers, i.c. verkopen) moet zorgen. Dit is het zichtbare gedeelte. Een website heeft ook een achterkant (back-end). Daar zit je database met productgegevens en overige CMS, je webstats (kan ook extern), etc. Noem het de techniek / machinekamer. Dit moet voldoende flexibiliteit bieden en bij voorkeur niet te dwingend de structuur van de voorkant voorschrijven.

 

Het bouwen van een front en back zijn verschillende competenties. Er zijn mensen die beiden goed kunnen, maar veel vaker is dat niet het geval. Meestal blinkt men uit op één van de gebieden (of helemaal niet, zoals het reclamebureau dat ik eerder had ingeschakeld :-\). Mijn webbouwer is vooral heel goed in de back-end en niet slecht in de front. Daarom haak ik ook 2 personen aan die vooral heel goed in de front zijn (en ook iets van de back-end weten) en veel verstand van online marketing hebben. Nu maar duimen dat het gaat werken ;).

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de mening van Manon (surprised? ;)). Het bouwen van een goede webwinkel kost veel tijd. Dat zie ik ook aan de webbouwer waar ik mee samenwerk. Bovendien is het nooit af. Hij bouwt voortdurend add ons om bijv. gepersonaliseerde aanbiedingen te genereren of andere zaken te verbeteren. Hij doet dit o.a. voor Kijkshop en het werkt goed. Hoewel er voldoende budget voor het online kanaal aanwezig is, heeft hij een niet al te hoog uurtarief. En toch gaat er een leuke hoeveelheid centjes zijn kant op. Conclusie: het neerzetten en onderhouden van een webwinkel kost dus veel tijd. Een website is ook geen activiteit maar een doorlopend proces zonder einde (hooguit een pauze).

Absoluut. Vooral dat laatste. Toch kun je met een ervaren developer vooraf goede prijsafspraken maken zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ik ontken niet dat een webwinkel veel tijd kost. Zelfs al zou je kiezen voor Magento of een dergelijk pakket, dan nog gaat er enorm veel tijd in zitten. Maar websites komen er in veel vormen en maten. Ik heb complete websites gebouwd voor minder dan 300 euro (bijzondere gevallen, dat wel). Voor een webshop zal de realiteit echter wat anders liggen.

 

Het bouwen van een front en back zijn verschillende competenties. Er zijn mensen die beiden goed kunnen, maar veel vaker is dat niet het geval. Meestal blinkt men uit op één van de gebieden (of helemaal niet, zoals het reclamebureau dat ik eerder had ingeschakeld :-\). Mijn webbouwer is vooral heel goed in de back-end en niet slecht in de front. Daarom haak ik ook 2 personen aan die vooral heel goed in de front zijn (en ook iets van de back-end weten) en veel verstand van online marketing hebben. Nu maar duimen dat het gaat werken ;).

Daar haal je toch dingen door elkaar. Het onderscheid zit hem absoluut niet in front- en backend zoals jij het omschrijft. Het verschil zit hem meer in de technische realisatie en de grafische interface. Daar heb je, als je verstandig te werk gaat, twee mensen voor in dienst. Een developer die gespecialiseerd is in een programmeertaal en/of framework en een designer. Het ligt er een beetje aan wat je als backend ziet. In jouw omschrijving kan ik wel meegaan: alles wat achter de schermen gebeurt (databeheer, statistieken e.d.) noem je backend en alles wat de eindgebruiker/bezoeker voor zijn kiezen krijgt is frontend. Frontend en backend hebben echter beiden een stuk technische realisatie en grafische interface. De developer zal zich met zowel die frontend als backend bezig moeten houden. De designer wellicht wat minder, maar dat is ook afhankelijk van de situatie.

 

Ik ken niet zo heel erg veel grafisch sterke developers. Of de regel "de beste developers zijn slechte ontwerpers" opgaat weet ik niet. In ieder geval ben ik ook een verschrikkelijk slechte ontwerper. Dat is ook de reden dat je, bij een groot webproject vrijwel altijd met twee mensen te maken krijgt. De designer bewaakt de interface en de "look&feel" van de website waar de developer bepaalt wat de mogelijkheden van een website worden.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

@ Jaap, je zal wel gelijk hebben. Is tenslotte jouw vak. Ik heb meer verstand van finance en laat een site bouwen. Hierbij laat ik me van diverse kanten adviseren omdat iedere expert zijn eigen visie heeft en mij als leek vanalles wijs kan maken (net zoals ik de leken vanalles wijs maak als het om finance gaat ;D). Daar ben ik al eens glansrijk in getuind en dat wil ik nu voorkomen.

 

Toch is mijn mening omtrent het topic niet anders. Iedereen praat toch vanuit zijn eigen visie en heeft zo zijn eigen voorkeuren. Ook hier bepaalt de manier van kijken wat je ziet. Wij denken vanuit onze aardse waarneming dat de zon opkomt en weer onder gaat. Een mooie gedachte, maar wij zijn het die een rondje draaien. Daar kom je pas achter als je het vanuit een ander perspectief gaat bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Is er niet een algemeen invulformulier (met verklarende bijlage!) te maken die je als begin-specificatie kunt gebruiken?

Dat heeft twee kanten. Het oogt aan de kant van de klant misschien eenvoudiger, maar je oversimplificeert de boel vaak behoorlijk

 

Een goed gesprek met een klant waarin je de klant laat omschrijven wat hij met zijn website wil doen, hoe hij dat wil bereiken en waarom hij bepaalde dingen wil is een aardig begin. Dan ga je als developer aan het schetsen, je doet wat voorstellen om bepaalde zaken op te lossen en legt de klant eenvoudige dilemma's voor aan de hand waarvan je een richting bepaalt. Vaak kun je dan als consultant of zelfs developer een dagje later een zeer uitgebreid en nauwkeurig requirements document aan de klant voorleggen (waar nodig in Jip&Janneke taal: "gebruiker klikt op voeg toe en een product wordt toegevoegd in de winkelwagen"). De klant kan dat op z'n gemak doorlezen, vragen stellen en wijzigingen doorvoeren, tot het goed is. Daar gaat dan een handtekening onder en zo ontstaan er richting de oplevering over een paar weken zo min mogelijk misverstanden.

 

Bij zo'n webformulier ben je toch ook afhankelijk van wat een klant er nou eigenlijk van begrijpt. Ik heb met de wat meer onervaren klant veel liever een gesprek zoals ik omschreven heb.

 

Precies de manier waarop wij ook werken.

 

We hebben het een tijdje geprobeerd met een wensen formulier maar de klant wil dan altijd alles en ziet door de bomen van opties het bos niet meer. Een persoonlijk gesprek, telefonisch of face to face brengt zo veel meer duidelijkheid voor de klant en ons als bob de webshop bouwers.

 

 

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou nou, het is een behoorlijke discussie geworden en we hebben de TS niet meer terug gezien. Ben bang dat ze inmiddels nog meer in verwarring is, dan voordat ze haar vraag hier kwam stellen.

 

De grootste verschillen in de meningen over kosten ontstaan volgens mij doordat een aantal reageerders uitgaat van het bouwen van een site "from scratch" (dus alle code en het ontwerp zelf bouwen/maken) en anderen gebruik maken van beschikbare code (meestal in de vorm van Content Management Systemen) en aangepaste templates (beschikbare ontwerpen) om een webwinkel te realiseren. Dat laatste is uiteraard sneller en goedkoper en daardoor krijg je enorme (discussies over) verschillen in prijs.

 

Uiteindelijk moet de webwinkel vooral rendabel zijn en de kosten van de bouw moeten in relatie staan tot je geschatte opbrengsten. Ook komen er na verloop van tijd steeds meer mogelijkheden en ideeën van jezelf en wil je ook de look van je site weer eens moderniseren, dus heb je te maken met voor een deel structurele kosten.

 

Dit moet je in je ondernemingsplan proberen inzichtelijk te maken en ik begrijp maar al te goed dat dat lastig is.

 

Tot slot: Probeer zo goed mogelijk te definiëren wat je wilt en vraag dan een stuk of 5 offertes aan en dan heb je een idee wat een realistisch bedrag is voor je ondernemingsplan. Beslis uiteindelijk vooral op je gevoel :)

Link naar reactie
  • 0
Tot slot: Probeer zo goed mogelijk te definiëren wat je wilt en vraag dan een stuk of 5 offertes aan en dan heb je een idee wat een realistisch bedrag is voor je ondernemingsplan.

 

Ik wil daarbij opmerken dat het opstellen van een offerte op projectbasis / vaste prijs redelijk kostbaar is. Al naar gelang de grootte en complexiteit van het product ben ik één of zelfs meerdere dagen bezig. Als ik een serieuze kans heb een opdracht te krijgen doe ik dat ook met alle plezier vaak zonder daarvoor kosten te rekenen wanneer ik de opdracht niet krijg. Komt iemand 'even' vragen om een offerte om te vergelijken met de concurrent dan is die tijd voor mij niet zinvol besteed.

 

Offertes voor standaard producten zijn vrij eenvoudig dus vraag er vooral een aantal om te kunnen vergelijken.

 

Wil je maatwerk doe dan eerst een schifting om tot een beperkt aantal serieuze partijen te komen. Vijf is dan echt teveel. Zorg inderdaad voor een heldere omschrijving (dat maakt het opstellen van een offerte een stuk eenvoudiger / minder kostbaar) En ben bereidt om kosten voor het opstellen van de offerte te betalen. Dat is namelijk niet alleen een lijstje met kosten maar ook het resultaat van een denkproces wat informatie oplevert voor het realiseren van je site. Uiteraard wil je wel, naast het lijstje met kosten, ook het resultaat van dat denkproces.

Link naar reactie
  • 0

@ Jaap, je zal wel gelijk hebben. Is tenslotte jouw vak. Ik heb meer verstand van finance en laat een site bouwen. Hierbij laat ik me van diverse kanten adviseren omdat iedere expert zijn eigen visie heeft en mij als leek vanalles wijs kan maken (net zoals ik de leken vanalles wijs maak als het om finance gaat ;D). Daar ben ik al eens glansrijk in getuind en dat wil ik nu voorkomen.

En gelijk heb je. Het is fijn om te weten waar de persoon aan de andere kant van de tafel het over heeft, ook al is het maar in grote lijnen. Ik doe dat ook. Laatst moest ik nog mijn auto naar de garage brengen, dan zoek ik ook eerst uit wat het is en als het verhaal van de garagehouder daarmee overeenkomt of als hij goed kan onderbouwen waarom zijn (andere) diagnose de juiste is heb ik er pas vertrouwen in. Hij is de expert, maar ik weet graag waar ik voor betaal.

 

Waar het mij echter om gaat is dat een gesprek aan een tafel met daar een laptop bij om wat dingen te verduidelijken vaak wonderen doet. Begrijp je elkaar niet, dan kun je daar direct op een juiste manier op inhaken. En begrijp je tijdens het hele gesprek niets van de persoon aan de andere kant van de tafel, dan komt er waarschijnlijk geen samenwerking.

 

@Cath: Een offerte opvragen is prima, maar zolang er geen duidelijk requirements document bestaat kan ik die gewoon niet maken. En het maken van zo'n requirements document is, zoals Willem terecht aangeeft, soms een flink karwei dat simpelweg niet voor niets gedaan kan worden. Daarvoor zijn websites veel en veel te verschillend. Ik kan aangeven wat een gemiddelde website kost, maar daar kan in diverse situaties best met 200% van afgeweken worden.

 

Een gesprek is natuurlijk bij de meeste "websitebouwers" gratis en vind ik ook een veel fijnere manier om klanten te overtuigen van de kracht van mijn diensten. Zo'n offerte maakt toch altijd kans onderop de stapel terecht te komen zonder goed bekeken te zijn. Daar ga ik meestal geen uren in steken.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Cynthia,

 

zoals je gemerkt hebt wordt openlijke acquisitie niet gewaardeerd hier, deel je kennis liever online

 

Wat schetst mijn verbazing, ik krijg (zelfs 2) kneuzen omdat ik iemand probeer te helpen in het communicatieproces met een website-bouwer?

Wat ik probeerde te zeggen is, als je vragen hebt betreffende termen of communicatie met een website bouwer, neem dan even contact op want dan kan ik je misschien helpen.

Daarbij is het al helemaal geen acquisitie, want ik zit niet eens in deze branche.

 

Leuk... HL

Link naar reactie
  • 0

Frank, het is wel logisch dat dit gebeurt, want feitelijk doe je het nu weer: op een forum is het niet gebruikelijk mensen voor meer info contact met je op te laten nemen. Dat soort teasers horen niet op een forum waarop kennis gedeeld wordt, immers als iedereen dat zou doen dan was het snel een kale boel hier.

 

Daarom dus ook bij de moderator-ingreep het verzoek je kennis online met ons allen te delen. Daar wordt iedereen beter van, vandaar dat je die kneuzen gehad zult hebben. je zult merken dat als je inhoudelijk kennis gaat delen net als de rest hier, die kneuzen razendsnel door reuzen vervangen zullen zijn :)

Link naar reactie
  • 1

Ik snap dat kennis delen gewaardeerd wordt, maar op het moment van reageren moest ik eigenlijk snel weg en ik ken mezelf, als ik niet had gereageerd had ik het topic vergeten. Vandaar dat ik meende er goed aan te doen even snel een reactie te plaatsen met het verzoek even contact op te nemen. Zoals je ziet, ik ben hier nog niet zo lang, dus meende als enthousiaste nieuweling slechts goed te doen.

 

Maar goed, we zien het maar als een nieuw streefpunt ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.