• 0

Ideas are a dime a dozen

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat ideeen in veel smaken komen, waarvan bepaalde aanzienlijk meer waard zijn dan genoemd bulkbedrag.

 

Je hebt:

- gouden ideeen

- goede ideeen

- matige ideeen

- slechte ideeen

 

Vooral de gouden ideeen zijn zeldzaam en waardevol, ook al zijn ze voor de bedenker niet uitvoerbaar. Je zou zelfs het idee sec kunnen verkopen aan iemand die er wel iets mee kan.

 

Goede en matige ideeen zijn er waarschijnlijk in overvloed, maar hangen 100% op de uitvoering, en daarvoor is de statement wel waar.

 

Slechte ideeen zijn er ook genoeg, maar daar kan zelfs een zeer goede uitvoering vaak weinig aan goedmaken. Als het niks is, wordt het ook niks.

 

Ik denk dat veel ondernemers zich toeleggen op het succesvol maken van goede ideeen, want we beschikken helaas niet allemaal over gouden ideeen.

 

Any ideas on this? ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het verkopen van een gouden idee nog niet eens zo makkelijk is. Hoe zou zo iets in zijn werk gaan? Hoe ga je met de verkoop van het idee om? Hoe vind je de juiste potentieele kopers? Hoe gaan de kopers met het opstart risico om? etc. etc.

 

Ik denk persoonlijk dat het ongelofelijk moeilijk is om ideeën te verkopen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Aan een idee heb je niet alleen iets door het uit te voeren. Ideëen kunnen je ook een bepaalde richting op sturen terwijl het originele idee uiteindelijk niet eens uitgevoerd wordt. (brainstormsessies bijv.) Daarom ben ik het niet met de stelling eens dat ideëen alleen waardevol zijn wanneer ze goed uitgevoerd worden.

 

Natuurlijk is de keuze makkelijk als je zou zeggen; "kies tussen de volgende opties;

 

* goed idee, slecht uitgevoerd

* goed idee, goed uitgevoerd"

 

;D

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens. Ik ken geen voorbeelden* van ideeënverkoop; alleen maar initiatieven (brainstormbedrijven, concepters) die geen lang bestaan leidden. Wanneer ze ingebed zijn in een uitvoeringsorganisatie of -netwerk, dan krijg je echter wel mooie resultaten. Daarom moet je volgens mij ook niet zuinig zijn met ideeën. Verstop ze niet maar strooi er kwistig mee rond. Geef ze weg! Dat ene ideetje telt niet zo, maar het vermogen om met ideeën te komen kan waardevol zijn.

 

* ik ken eerlijk gezegd wel een paar voorbeelden, maar dat zijn uitzonderingen die de regel bevestigen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ideeën zijn niet te waarderen denk ik.

Is een idee pas waardevol als je er geld aan kunt verdienen?

Is een idee een waardeloze grondstof waarmee een creatie vorm gegeven wordt? (Zoals marmer niet zo heel waardevol is, en van 'onschatbare waarde'wordt zodra Michaelangelo er wat stukjes vanafhaalt)

Of is het idee juist het enige dat een waardeloze grondstof (marmer/arbeid/organisatie) tot waardevol maakt? (Kunstwerk, winstgevende onderneming, broodwinning)

Is een idee een klein electromagnetisch knettertje in je hoofd, of een ander quantumfysisch mechanisme, dat bestaat uit het opvangen en rangschikken van informatie?

Of komt het bij God vandaan?

 

Ik heb zelf de keuze gemaakt om mijn brood te verdienen met mijn ideeën, maar daarnaast ken ik het vaak genoeg ook geen financiële waarde toe en geef ze aan mensen. Soms kosten ideeën geld, omdat ik er mee bezig ben en dus geen tijd besteed aan acquisitie op dat moment.

Om het ook commercieel interessant te maken, moet een idee wel in de juiste context staan, goed verpakt worden, afkomstig zijn van een betrouwbare bron, een sterk merk vertegenwoordigen, of gewoon zo overtuigend zijn dat iemand er hoe dan ook iets mee kan.

Ik heb geen idee wat ideeën nou precies zijn, ik heb ze vaak en veelvuldig, voor mezelf en anderen-- maar wat het nou is?

Is een idee een vondst? Een perceptie? Een zienswijze?

(wordt door elkaar heen gebruikt, toch?)

Op de kunstacademie wordt uitdrukkelijk over 'de idee' gesproken, als zijnde een concept, een 'dimensie'.

Er zijn mensen die legitiem in 'de idee leven' (succesvolle kunstenaars, visionairen) en mensen die de weg kwijt zijn omdat ze 'in de idee leven' ("mislukte" kunstenaars, verstrooide professoren), mensen die het lukt van hun ideeën hun succes te maken (Richard Branson) en mensen die tot eeuwige luchtfietser bestempeld worden (voorbeelden te over... ).

 

Leuk onderwerp, Zrski! ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een idee is niets waard totdat je er iets waardevols van maakt.

 

Uiteindelijk bepaald vaak de wijze waarop je van het idee naar de markt brengt de uiteindelijke waarde van het idee.

 

Een goed idee dat zichzelf heeft verkocht bestaat niet. Een slecht idee met voldoende backing en financiele middelen haalt het maar al te vaak wel.

 

Cheers,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0
Goede ideeen kun je echt wel verkopen hoor. Alleen is de commerciele potentie groter als je het ook zelf vermarkt.

 

Ben ik met je eens, echter vraagt dat ondernemerskwaliteiten die niet per definitie te vinden zijn bij mensen met ideeen.

 

Commercieel nog interessanter is om helemaal geen idee te hebben en alleen producten te verhandelen. Is geen idee daarom het beste idee?

 

De retail is gebaseerd op geen idee gewoon een bestaande formule alleen dan met een eigen invalshoek (strategie). Retail is daarmee de grootste industrie ter wereld geworden. ;)

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Wie kent nog de Rolykit? Een opbergsysteem voor kleine spullen dat oprolbaar is, wereldwijd gepatenteerd is en in 18 jaar tijd zijn er ongeveer 18 miljoen stuks verkocht?

 

Ik ken het bedrijf wat daar uit voort is gekomen en later ben ik ook in contact gekomen met de uitvinder. Deze uitvinder heeft zich met zijn zakenpartner laten uitkopen voor 1 miljoen gulden nadat zij het idee hadden uitgewerkt tot een werkend model en de patenten hadden geregistreerd. Dat was toen een heleboel geld en de uitvinder heeft daarmee een leuk huis gekocht aan "de Vegt" en een IT bedrijf opgestart. Het bedrijf daarentegen heeft jaren aan een stuk heel goed gedraait; Blokker producten volumemarkten en wereldwijde- distributie, verkoop en productie, en heeft een hele productlijn opgezet met het opberg rolpatent. Later zijn ze ook gaan uitbreiden naar CD opbergsystemen en is daar marktleider in geworden (de opbergdozen met dat roldeurtje).

 

Op het hoogtepunt van omzet, winst en een breed product pallet heeft de eigenaar het verkocht voor heel veel meer dan de afkoopsom van de uitvinder van de Rolykit.

 

Moraal van het verhaal; het is vooral de wijze waarop je het idee naar de markt brengt bepaald de waarde van je idee. Een bedrijfje is vaker meer waard dan het idee alleen.

 

Greetz,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

 

Samuel Meyering bedoel je? Daar is zelfs een boek over geschreven waarin verteld wordt hoe één vinding veel geld oplevert, terwijl de volgende gejat wordt. Had iets met hypertext en Apple te maken. Is een leuk boek voor mensen die met ideeën de markt op gaan. Ik zal eens kijken of ik de titel kan vinden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

That is de man.

 

Uitgekiende marketing (toen al) met die Rolykit. Ze kregen toen airtime bij Sonja Barend (zoiets als B&W nu) en konden het product helemaal demonstreren. Het gesprek ging met name over hoe je op je studentenkamer zit te stoeien met een idee en dat langzaam uitwerkt tot een product. De man die het overkocht was een "retired" oliehandelaar die wat te investeren had en je ziet het zijn handelsgeest heeft het groot gemaakt.

 

Ik ben benieuwd naar het boek, ken het niet.

 

Ik heb met hem gewerkt aan de opvolger van de Rolykit; de RollerCube. Ik denk dat hij niet weer dezelfde "fout" wilde maken en heeft alles in eigen beheer gedaan. Incl. verkoop en distributie, ik denk dat hij daar toch mee in de fout gaat want hij komt maar matig binnen bij zijn afzetkanalen. Je ziet dat product dus ook bijna nergens.

 

Het was mijn eerste project als zelfstandige. Veel geleerd, ook lastig werken met iemand die nog een beetje zoekende is met zijn idee. Dan liever zelf zoekende zijn met mijn eigen idee.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Uit de biotechnologie is ook wel een aardig voorbeeld te noemen.

 

De uitvinder van de PCR heeft een bonus gekregen van 10.000 dollar (25 jaar geleden) van het bedrijf waar die werkte en het bedrijf verkocht later een licentie voor 300 miljoen dollar. Nu zijn er op bijna elk medisch/biotechnologisch of zelfs milieulab één of meerdere exemplaren van te vinden. Wereldwijd! Daar gaan miljarden dollars in om.

 

Later heeft hij wel de nobelprijs gewonnen.

 

 

(PCR = een apparaatje dat opwarmt en weer afkoelt en met hitte bestendige enzymen DNA kan copieren tot enorrme hoeveelheden.)

 

Ik ben het redelijk eens met de stelling. Misschien zijn niet alle ideeen even goed, maar het gaat er vooral om wat je ermee doet.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Hallo hier ben ik weer !! :) :)

 

Wat is het nu eigenlijk, dat spreekwoordelijke gat in de markt?

Je kan eigenlijk alleen spreken van een gat in de markt als een nieuw product of idee warm verwelkomt wordt.

Maar hoe kan je zonder tijd en geld investeringen in godsnaam weten of er werkelijk behoefte is aan het artikel, product of dienst dat je in of op de markt wil zetten.

Jij kan voor jezelf je creatie wel voortreffelijk vinden, maar vooral wanneer het nieuw is krijg je meestal moeilijk aanhang.

Het gros van de nieuwe producten of diensten is een flop en de voorbeelden zijn dan ook legio.

 

Aan de ene kant moet je de tijd mee hebben.

Je kan weleens te vroeg zijn met je uitvinding of idee.

Zoals nu zit voor mijn idee en diensten de markt en de economie ontzettend tegen.

Je moet er dan ontzettend hard tegen alle tegenwinden in aan werken.

 

Soms echter komen gouden ideeen aanwaaien simpelweg omdat je het artikel zelf mist op de markt.

Stel je gaat naar Scheveningen en je wilt gaan waterskien.

Blijkt er nergens een watersportcentrum in de buurt te zitten.

Dit overkwam een kennis van mij hij vond zo , eindelijk een gat in de markt en richtte zelf zo'n centrum op.

Tot nu toe is het een groot succes !!

 

Eén ding is zeker; je moet er een neus voor hebben.

Naar een lege muur staren en de hersens pijnigen tot je iets te binnen schiet, leidt tot niets.

Het is net als met relaties als er krampachtig naar op zoek gaat, vind je ze nooit.

Ze zeggen wel eens" zoek en gij zult vinden"maar dat geld wat mij betreft alleen voor paaseieren.

 

Door ontwikkelingen in de samenleving onstaan steeds weer nieuwe mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van kant en klaarmenu's en de vele RSI prventieproducten.

En door de vergrijsing onstaat ook een gehele nieuwe markt.

Die doelgroep wordt door hun groeiende vrije tijd immers steeds groter.

 

In elk geval komt er met elke uitvinding weer een nieuwe behoefte, het creeert weer problemen waar weer oplossingen voor gevonden moeten worden.

En vaak is het zo als je het probleem signaleerd, de oplossing al voor de hand ligt.

Als je maar creatief bent.

 

Nog één ding "wie kapitaalkrachtig genoeg is, kan de markt beinvloeden".

Zo kan iemand zoals bijvoorbeeld Adam Curry (met zijn stepje) een rage te weeg brengen.

Als je maar genoeg marketingsgewel er op los laat.

Zo kan je uiteindelijk de grootste onzin aan de man brengen.

Maar omdat voor elkaar te krijgen moet je wel veel geld hebben.

 

MVG

 

Chris Geus

 

Link naar reactie
  • 0
Wat is het nu eigenlijk, dat spreekwoordelijke gat in de markt?

Je kan eigenlijk alleen spreken van een gat in de markt als een nieuw product of idee warm verwelkomt wordt.

 

Je kunt toch ook constateren dat een bepaald product er nog niet is, waarmee een groep consumenten nog niet bediend wordt, waardoor er sprake is van een 'gat in de markt'? Zonder dat je dit ook gaat leveren?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kan er een gat in de markt zijn dat je constateerd en waar je vervolgens niets mee doet.

Maar ik denk alleen niet dat het een uitgaanspunt is van een ondernemer.

Want als je het gat in de markt zelf signaleerd ben je als je creatief genoeg bent in staat om zelf de oplossing te vinden.

 

Ik moet toegeven dat het traject (van idee tot markt)dat je dan vervolgens af moet gaan veel ondernemers afschrikt.

Te veel bomen, te weinig bos en vaak te kosbaar.

 

Uiteindelijk draaid alles om de drie p's: prijs,product en promotie.

Er kan wel een behoefte zijn, maar als de prijs niet goed is dan ben je gezien.

 

MVG

 

Chris

Link naar reactie
  • 0

Grappig hoe idee opgevat wordt. Iemand die vaststelt dat er geen watersportcentrum in Scheveningen bestaat, ruikt een kans... ziet een gat in de markt... krijgt het idee om dat gat te vullen. Toch lijkt me dat een idee met een klein ietje.

 

Niks mis mee. Waarschijnlijk bestaat het grote merendeel van ondernemingen uit slim kopiëren. Je ziet iets in Appelscha en bouwt dat na in Dronte. En er valt waarschijnlijk ook veel te leren over goed kopiëren. Maar een idee met een grotere ie vergt volgens mij toch ook enige originaliteit. Niet alleen een bestaande vorm herhalen, maar daar verbetering in aanbrengen.

 

Een idee met de kapitale IE dient volslagen nieuw te zijn. De WoW! Dat zijn de leukste om over te praten, maar de lastigste om uit te voeren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Soms echter komen gouden ideeen aanwaaien simpelweg omdat je het artikel zelf mist op de markt.

Stel je gaat naar Scheveningen en je wilt gaan waterskien.

Blijkt er nergens een watersportcentrum in de buurt te zitten.

Dit overkwam een kennis van mij hij vond zo , eindelijk een gat in de markt en richtte zelf zo'n centrum op.

Tot nu toe is het een groot succes !!

Een goed voorbeeld indeed. Maar is dit nieuw of alweer achterhaald! Toch alweer een tijdjes gelee dat betreffend persoon (zelfde meneer als van ontbijt service als je die bedoeld, die ik ken) ooit het waterskiën in Scheveningen introduceerde. Anniewees, die kwam in een slecht seizoen terecht en had ook iets met vergunningen te maken en no income. En was binnen no time verdwenen. Succes?

 

Dus ... het draait wellicht in het begin op de drie p's

Je kan wel een gouden idee hebben waarmee je markt/consument wilt vullen maar je hebt ook te maken met invloeden van buitenaf. Deze zijn niet altijd te voorspellen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Edwin van der Heijde

Yep ... dé fast forward ideeënfabriek ... van kinderspeelgoed in de auto tot ontbijtje thuis. Sommige zijn top, sommige zijn flop. Maar hij laat zich nooit uit het veld slaan.

 

<>

 

on topic: precies je kun je aan de p's houden, de w's invullen maar géén o's (omstandigheden) voorspellen, wel omzeilen als het mogelijk is bij te sturen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

///of topic, goed ken ik hem niet. Ik kwam hem in mijn surfing days veelvoudig tegen bij vrolijk watersport in Scheveningen.

Waar wij ondernemers ideeen overlegde.

 

On topic// Ik denk trouwens dat het het beste is dat je een idee laat begeleiden door een niet commercieele organisatie zoals de nederlandse orde van uitvinders (www.novu.nl).

Deze organisatie kan je begeleide in het traject "van idee tot markt".

 

MVG Chris

Link naar reactie
  • 0
Een idee op zich is niets waard.

 

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn mensen (die horen vaak weer bij bedrijven) die me inhuren om mijn ideeën. En die betalen me gewoon met euro's, niet met kraaltjes ofzo.

Dus jouw stelling doet volgens mij de (handels)waarde van ideeën een beetje tekort.

Uiteraard geldt voor die mensen/bedrijven ook weer, dat het effect van een idee is wat (meer)waarde heeft en dat dat is, waar ze voor betalen -of dat nou een andere denkwijze, een andere manier van iets doen, een marketing-idee, productidee of iets anders is.

Het is dus wel degelijk mogelijk om jezelf te positioneren als ideeënvrouw en hier geld mee te verdienen; al is dat bepaald niet gemakkelijk. (Of als ideeënman natuurlijk ;D)

Ik doe daarbij ook andere dingen, die iets gemakkelijker te vermarkten en positioneren zijn- die overigens ook bijdragen aan het feit dat ik m'n ideeën kan verkopen.

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.