• 0

belevingsrapporten van primaire goederen.

Omschrijving van je concept:

Tot mijn verbazing kwam ik in het begin van mij afstuderen er al snel achter dat er vele vergelijksites zijn van secundaire en tertiaire goederen maar dat vooral de primaire goederen niet aan bod komen. Ook was er geen 1 website te vinden waar klanten konden reageren op een desbetreffend primair goed. Waar kunnen we bijvoorbeeld terugvinden wat klanten vinden van de nieuwe aardbeienjam van Hero? Dure onderzoeken zijn er voor nodig om dergelijke vraagstukken duidelijk te maken.

 

Vanuit dit issue ontstond mijn idee om een website te ontwikkelen waar mensen kunnen reageren op primaire goederen. Zoals shampoo, jam, pindakaas, energydrink, pizza's etc. Een sterrenmeter van 1 t/m 5 sterren en verder de mogelijkheid vrij te kunnen reageren over de producten. Op deze website verder; de mogelijkheid om zelf een top 10 van producten samen te stellen. Verder zijn er top 50''s samengesteld die per productcategorie zijn samengesteld. Niks meer en niks minder; less is more!

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

8 november 2009 studeerde ik af aan de Hogeschool van Amsterdam. Mijn afstuderen vond plaats bij Unilever waar ik een klanttevredenheidsonderzoek hield gericht op de gehele collectie van Andrelon Shampoo. Ik slaagde met een mooie 9. Nu ben ik al ruim 4 maanden bezig met het uitschrijven van mijn businessplan maar loop ik stuk op enkele nader te noemen vragen.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Met dit concept wil ik maandelijks diverse bedrijven BELEVINGSRAPPORTEN aanbieden waarin geen ingewikkelde en paginadikke materie staat. Ik wil samenvatten wat bezoekers schreven over de producten? Denk hierbij de 5 P's!

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Dit concept valt niet te vergelijken met vergelijk.nl of dergelijke websites.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Graag hoop ik een reactie te krijgen op;

 

- Is het een goede zet om direct met Unilever om de tafel te gaan zitten?

- Ik wil de site transparant houden maar zijn er nog interesssante tips dan hoor ik die graag?

- Voor zover ik onderzocht heb is het volledig toegestaan om producten op websites te plaatsen en daarbij reacties te mogen plaatsen van bezoekers, om het geheel grafisch mooier te maken wil ik plaatjes van de producten plaatsen op de website, is hiervoor toestemming nodig?

- Ik geloof heilig in dit concept maar wat vinden jullie ervan? (TOPIC)

 

Groeten Floris!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Erg interessant dat je een website als deze direct koppelt aan het direct zijn van een soort onderzoeksbureau. Ik denk dat merken hier altijd positief tegenover staan. Ook als het gaat om negatieve berichtgeving van de producten. Wat betreft plaatsjes mag het ook wel; als het maar klein is denk ik

 

Je zou bij 10 supermarkten kunnen flyeren en daardoor direct een goede start maken. Waarom zou je met Unilever wat van doen moeten hebben? Ga van start en zorg dat je rapporten interessant zijn en je vangt vanzelf de duiten.

 

Ik geloof wel in je concept maar boekmeter en moviemeter.nl daar zitten echte liefhebbers, jij wilt tal van producten plaatsen en daardoor heb je niet echt liefhebbers. Het grootste gevaar is dat mensen op je site komen om klachten in te brengen. Maar ja ook dat kan zorgen voor een goed rapport. Ben benieuwd wat de andere HLers ervan gaan vinden. :)

Link naar reactie
  • 0

De reacties vallen een beetje tegen he ;) Misschien nemen ze je niet helemaal serieus ;D Ik heb nog flink rondgekeken maar ik kan geen enkele soortgelijke site vinden, maar dat had je natuurlijk al ruim onderzocht. Ik zou niet weten hoe je zoveel leden naar je website gaat krijgen. Hoop voor je dat er nog mensen gaan reageren voor je! 8)

Link naar reactie
  • 1

Jeroen raakt precies het punt, waarom zouden bezoekers terugkeren?

 

ik zou het net even anders doen:

 

In heel veel winkels zie je testers liggen, kleinverpakkingen als reclame.

 

Waarom benader je fabrikanten niet in het productontwikkelingsstadium en laat ze monsters maken van de 3 of 5 varianten van een nieuw product waar ze zelf het meeste vertrouwen in hebben. Geen merknaam erop of iets anders, maar gewoon in blanco verpakking met de letters A,B en C.

 

Die verstuur je gratis naar mensen die een dergelijk pakket aanvragen, en aanvullend de vraag of ze hun favoriete product willen kiezen op de site.

Voorwaarde is wel dat men zich registreert, want dan kun je gerichter doelgroepen aanschrijven, en controleren of persoon in kwestie al een review heeft geschreven voor de volgende testeraanvraag.

 

Voorbeeld:

 

Calvé ontwikkelt een nieuwe pindakaas, macademiakaas of zo, en maakt drie kleine blanco testpotjes A,B,C

 

Ik schrijf me in op www.1001testers.nl ofzo (is nog vrij trouwens) en ontvang de pindakaas.

Thuis aan de keukentafel met mijn 2 dochters testen we de lekkerste pindakaas en ik log in en stem op A vanwege de smeuiigheid.

Indien Calvé besluit om A in productie te nemen ontvang ik, omdat ik daarop gestemd heb, een paar potten van dat product.

 

Na sluiting maak je tevens nog het tot dan toe onbekende merk bekend, waardoor het merk tevens weer goodwill kweekt door te laten zien naar de consument te luisteren.

 

Verdienen doe je door de fabrikant alle kosten voor productie en verzending te laten betalen plus een toeslag aan jou om het beleg (macademiakaas) op je boterham te verdienen.

 

Waarom zet jij iets dergelijks op en niet de fabrikant zelf?

Omdat jij

-a- Aan de consument duidelijk kunt maken dat je onafhankelijk bent

-b- Producttesters van alle leveranciers aanbiedt en dus niet alleen van Unilever.

-c- Hierdoor meer variatie en keuze aan de tester biedt waardoor je site interessanter is en meer leden trekt

-d- Door je onafhankelijkheid geen gegevens doorspeelt aan de fabrikant maar wel vóór de fabrikant heel specifiek je testpubliek kunt benaderen

 

Volgens mij heeft op deze manier iedereen een incentive om eraan deel te nemen.

 

Succes

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

wow, Frans bedankt voor je buitengewoon interessante antwoord! Vooral doordat ik een onafhankelijk onderzoek doe is dit erg interessant voor de fabrikant! Je hebt mij echt enorme inspiratie gegeven! Dit wordt nachtwerk vandaag!

 

Maar staat de markt wat betreft productontwikkelingsfase niet op een te laag pitje om constant testpakketten de deur uit te doen en dus een aardig verdienmodel hieraan over te houden..........................

???

 

Bestaan er niet al van dergelijke onderzoeksmethodes of bureaus ???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan toch al honderden bureaus die testpaketten naar mensen versturen en daar dan een beloning tegenover stellen. ???

 

De kracht van mijn concept is dat het huidige product in de schap naar aanleiding van de reacties op mijn site eventuele veranderingen krijgt.

 

Is het niet interessanter dat de eerste 100 reageerders de (eventueel nieuwe) pot calve pindakaas krijgen, of iets dergelijks?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet natuurlijk je eigen idee vormen en niet klakkeloos overstappen op het mijne of een andere, maar...

 

Bekijk al die sites eens zoals proefmonsters.nl , proefpakketjes.nl en gratiswereled enzo. Wat is dan de grootste bottleneck?

 

Iedere 'aanbieding' opnieuw registreren op de site van de leverancier van de spullen, geen feedback van klant naar leverancier. Gewoon een soort marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen, maar geen plek waar ik heen zou gaan.

 

Ik zou me wel registreren als ik kon kiezen uit 20 of 30 verschillende producten en die op mijn gemak kon testen zonder in een reclameomgeving terecht te komen.

 

Ofwel: Positioneer je als serieus onafhankelijk internetonderzoeksbureau voor 'supermakrtproducten' en ik denk dat het kans van slagen heeft.

 

Nogmaals de vraag aan jou: Waarom zal de consument in jouw plan

-a- op jouw site komen en

-b-zijn review achterlaten

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat als ik een bepaalde groep (200 personen) laat testen ik geen duidelijk en vooral waarheidsgetrouw beeld krijg van een bepaald product. In Nederland hebben we een steeds grotere groep die het interessant vindt om ergens op te reageren. Dit gebeurt tegenwoordig voor 80% via het Internet. 5 miljoen pindakaasliefhebbers dan moeten er toch ook genoeg mensen zijn die het leuk vinden te reageren ??? Of kijk ik nu teveel naar mijzelf :P

 

Nogmaals de vraag aan jou: Waarom zal de consument in jouw plan

-a- op jouw site komen en

-b-zijn review achterlaten

 

Misschien is het een extra motivatie als ik een 1001testers.nl logo plaats op een product of een soort van testschap zodat men weet dat je hier op kan reageren bij mijn website. Maar ook dat deze producten gratis zijn en dat degene met de meest relevante review een nader aantal te noemen calve pindakaaspotten krijg opgestuurd? Maar dat ik tegelijkertijd ook andere testers laat reviewen die tevens kans maken op die beloning? Enig nadeel is dat je dan geen korte reacties krijgt maar lange reviews >:(

 

Ben ik dan nog een onafhankelijk internetonderzoeksbureau?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een extra motivatie als ik een 1001testers.nl logo plaats op een product of een soort van testschap zodat men weet dat je hier op kan reageren bij mijn website.

 

Kun je ook weer omdraaien ;)

 

De fabrikant krijgt het voorrecht jouw logo op zijn pot calvé te plaatsen als soort van 'keurmerk'

 

"Dit product is tot stand gekomen in samenwerking met 1001testers'

 

Zorg dat je het onafhankelijke consumentenkeurmerk voor levensmiddelen wordt.

 

(aangezien je hem nu zelf ook al schrijft: Als je het wat vind, registreer hem dan snel, er zijn er meer die meelezen)

 

Leuke denkpuzzels he? Zoeken naar je optimale model. Succes met piekeren :)

 

Frans

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Toch blijf ik erbij dat het een te ingewikkeld model wordt als ik mensen laat testen door ze een testpakket op te sturen. Wij (frans en ik) vinden dit misschien leuk om te doen maar ik denk dat een grote groep hier niet op zit te wachten; en daarbij kan het flink in de kosten gaan voor de fabrikanten. vorkje.nl, moviemeter.nl, boekmeter.nl allemaal een succes :)

 

Less is more heb ik hier al een paar keer gelezen!;

 

A) koop een potje calve met 1001 testlogo (win-win situatie want de klant ziet dat men flink wat aftest).

B) HOE MAAK IK ZE WARM ZODAT ZE EEN REVIEW SCHRIJVEN en NAAR MIJN WEBSITE GAAN ???

 

C) Maandelijk opstellen van rapporten afkomstig van reviews voor diverse fabrikanten.

 

Misschien dat we gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen om binnen mijn huidige concept mensen graag een review te laten schrijven. Er moet een oplossing zijn lijkt mij! :)

Link naar reactie
  • 0

Een businessmodelletje met samples is wellicht interessant, maar je hebt veel grotere uitdagingen.

 

Er bestaat één centraal registratiesysteem van primaire goederen oftewel consumer packaged goods, en dat is de barcode oftewel EAN danwel UPC. De Nederlandse registratie wordt bijgehouden door GS1 (voorheen EAN Nederland). De GS1 Datapool bevat codes van alle levensmiddelen. Ergens is vast wel te vinden om hoeveel miljoenen producten het gaat. En misschien bestaat er al een centrale database met productfoto's.

 

Er zijn (in het buitenland) al vergelijkbare reviewsites die productdata, foto's en omschrijvingen koppelen aan reviews en prijsinfo (da's een probleem, want waar haal je actuele prijsdata vandaan van X miljoen artikelen in Y outlets die soms aan prijsdifferentiatie op lokaal niveau doen), zoals Ciao, Twenga en Shopzilla. Misschien gebruiken ze Google Merchant Center of anders eigen API's (die ook actieve deelname van retailers vergen).

 

Ciao is ook in Nederland actief. Deze Duitse dochteronderneming van Microsoft gaat zijn product-search capaciteit integrereren in de nieuwe Bing zoekmachine. De databases van Ciao bevatten reviews van zes miljoen producten. Ter vergelijking: ShopSavvy werkt met data van twintig miljoen verschillende producten.

 

Er zijn talloze businessmodellen te distilleren uit zulke vergelijkingssites, waarvan het merendeel reeds elders beproefd is of wordt. Huiswerk te doen!

 

Een leuk Nederlands voorbeeld is te vinden bij C1000 dat klanten vraagt producten uit de winkel te beoordelen, maar ik kan zo snel de bewuste pagina's niet binden. Ook Wehkamp werkt met reviews, wat tot meerverkoop van wel 115% leidt.

 

Leuke tijd gehad bij Unilever? ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedoelde het ook niet negatief hoor

 

Maar Ciao kende ik wel en die andere sites ook maar dan komen we weer terug dat dit secundaire en tert. goederen zijn en geen primaire goederen.

 

Die laatste site van C1000 en Wehkamp komt wel heel dicht in de buurt Kan hem alleen ook niet vinden.

 

Unilever was een mooie tijd maar wel erg zelfstandig allemaal, niet erg overigens.

 

Ik snap en zie alleen die grotere uitdaging niet helemaal

Link naar reactie
  • 0

Ideeendoder momentje ;)

 

Er lijkt dus geen markt open te liggen voor mijn idee vind jij? :-\

 

 

Als je genoeg geld hebt om met Microsoft te concurreren misschien wel. Maar ik vrees dat je het probleem een beetje onderschat. ::)

 

Kijk maar eens bij CIAO in het buitenland. Volop tandpasta en shampo.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Na goed verder CIAO te hebben onderzocht moet ik helaas tot de conclusie komen dat ik net niet genoeg geld heb om met microsoft te concurreren. Even dacht ik nog mij volledig op de Nederlandse markt te kunnen richten, maar die zijn allemaal weer aangesloten bij multinationals. Betekent helaas dat ik dit idee moet staken, hoe jammer ik dat ook vindt. Of toch niet??????

 

CIAO heeft namelijk een hele andere manier van reviews geven, de testers krijgen namelijk het daadwerkelijke zichtbare product in handen. 60 reviews van 60 testers die wisten met welk product ze te maken hadden. Als ik mijn testpakket zou opsturen met 5 onbekende pindakaaspotten met wit etiket dan weet niemand dat het hier calve of jippiejappie pindakaas betreft.

 

Maar ja stel dat ik dit doe en CIAO ziet hier een extra mogelijkheid dan is het een kwestie van tijd tot alles en iedereen weer naar CIAO stapt.

 

Dillemma om door te gaan of te stoppen. ???

Link naar reactie
  • 0

 

Je reageert nu vooral op de suggestie om je reviewsite te vullen met beoordelingen vanuit een panel dat voorzien wordt van samples. Daarvoor heb je echter helemaal geen reviewsite nodig. Alle grote marktonderzoeksbureaus hebben zulke panels; alleen is uiteraard onzichtbaar waarvoor die ingezet worden.

 

Ga terug naar het originele idee. Maak een reviewsite waar alle levensmiddelen (of een selectie daarvan) door alle consumenten beoordeeld kunnen worden. Bouw je businessmodel op management-rapportages aan retailers en leveranciers, en/of whitelabel inzet door retailers/webshops. Vul aan met cpm/cpc/cpa.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Je zal je huiswerk zelf moeten doen. Kijk in Amerika, Engeland, Duitsland of Frankrijk en je vindt vergelijkingssites die levensmiddelen opnemen. Online panels bestaan al jaren. Dat is bij Unilever natuurlijk bekend; alleen misschien niet op het niveau waar jij stage hebt gelopen. Kans gemist, want je had veel marktkennis kunnen opdoen bij Unilever.

 

Nou huiswerk zelf goed doen, en dan doordacht idee weer toetsen op dit forum. Aan studentenkletspraat heeft niemand iets.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Oke ik ben absoluut van mening dat je terug moet naar de basis van je idee. Misschien ben je even wat minder positief geweest over jouw eigen idee.

Van het samplen moet je helemaal afwijken.

Er is een enorme groep die het nog altijd leuk vind om online op dingen te reageren; dumpert.nl, moviemeter.nl, musicmeter.nl.

Vanuit deze "reaguurders" filosofie is ook jouw originele idee ontstaan. En laat je gewoon los gaan met jouw site en interessante rapporten aanleveren.

 

Vraag blijft wel; hoe maak je een goede start om een vaste groep reaguurders te krijgen! ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.