Een ondernemer heeft een EMZ en 50% van aandelen van BV A. In zijn EMZ heeft hij een auto van de zaak en alle kosten worden genomen en de bijtelling geaccepteerd. Jaarlijks belast hij de gereden kilometers door aan de BV. Nu is vraag wat te doen met de bijtelling (zowel BTW als IB). Ik zal even een klein rekenvoorbeeldje maken
Autokosten 8.000€ (ex BTW)
Forfairtaire bijtelling 25% van 30.000 € 7.500
Doorbelaste kosten 2.500€
Ik zou nu dus zeggen dat de autokosten 5.500€ zijn en dat is lager dan de 7.500€ en kan dus het lagere bedrag voor de bijtelling worden genomen in de EMZ. De BV heeft geen correctie want het zijn zakelijke kilometers geweest.
Ik vind dit vreemd, want door de doorbelasting is de bijtelling lager dan verwacht. Zie ik hier wat over het hoofd?
Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)
Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Sander DS-Finance
Sander DS-Finance
Wat te doen met de volgende situatie
Een ondernemer heeft een EMZ en 50% van aandelen van BV A. In zijn EMZ heeft hij een auto van de zaak en alle kosten worden genomen en de bijtelling geaccepteerd. Jaarlijks belast hij de gereden kilometers door aan de BV. Nu is vraag wat te doen met de bijtelling (zowel BTW als IB). Ik zal even een klein rekenvoorbeeldje maken
Autokosten 8.000€ (ex BTW)
Forfairtaire bijtelling 25% van 30.000 € 7.500
Doorbelaste kosten 2.500€
Ik zou nu dus zeggen dat de autokosten 5.500€ zijn en dat is lager dan de 7.500€ en kan dus het lagere bedrag voor de bijtelling worden genomen in de EMZ. De BV heeft geen correctie want het zijn zakelijke kilometers geweest.
Ik vind dit vreemd, want door de doorbelasting is de bijtelling lager dan verwacht. Zie ik hier wat over het hoofd?
Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)
Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen
http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag