• 0

Gratis verzendkosten voor de koper, wel BTW afdragen als ondernemer?

Hallo iedereen,

Wij zijn pas begonnen met onze webshop (wij verkopen vrouwenkleding) en het loopt al aardig. Omdat wij net live zijn bieden wij als (marketing)actie tijdelijk geen verzendkosten aan. Nu zijn wij toch aan het twijfelen of we een verzendbedrag gaan inzetten, als wij dit gaan doen dan zullen wij een vast bedrag hanteren van E3,95.

Nu is het voor mij logisch om over de verzendkosten 19% af te dragen aan de Belastingdienst omdat je dit doorberekent aan de klant. Maar hoe zit het als je als ondernemer gratis verzendkosten aanbiedt?

Moet je dan je administratie goed bijhouden en over alle bestellingen + gemaakte verzendkosten 19% afdragen?

Of draag je als je geen verzendkosten berekent geen 19% BTW af over de verzendkosten?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, de KvK verwees mij door naar de Belastingdienst en deze krijg ik helaas al de hele week niet te pakken.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Heel simpel. Je rekent 19% btw over de totale prijs, inclusief alle 'kosten' die je in rekening brengt.

Dus als je 95 euro vraagt en ook nog 5 euro verzendkosten rekent (beide excl. btw), dan wordt het totaal inclusief btw op de factuur 119 euro.

Reken je 95 excl btw en geef je 100% korting op de verzendkosten, dan reken je dus 19% over 95 en staat er in totaal 113,05 op de factuur.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Kleine nuance, was het niet zo dat als het merendeel van je producten onder de 6% BTW vervallen, je verzendkosten ook met 6% moest berekenen ? :) Geldt in deze casus misschien niet... Maar voor andere misschien wel.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho

Bedankt voor je antwoord.

Als we geen verzendkosten berekenen aan de koper staat dit dus ook niet op de factuur, duidelijk. Moet ik als ondernemer dan wel alsnog de gemaakte verzendkosten aangeven bij de Belastingdienst? Of hoeft dit niet omdat ik de verzendkosten niet in rekening breng aan de koper?

Alvast bedankt, ik wil een duidelijk overzicht hebben (wil geen aanslag krijgen of iets in die zin ;)

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk is dat je als startende ondernemer nog nooit een formulier BTW ingevuld.

Even afgezien van allerlei uitzonderingsmogelijkheden vul je voor de af te dragen BTW de omzet in; de bijbehorende BTW wordt dan automatisch uitgerekend.

De te verrekenen (of zo je wilt "te vorderen") BTW vul je zelf direct in zonder dat daartegenover andere bedragen noodzakelijk zijn.

Nu toegepast op de verzendkosten.

Enerzijds betaal je verzendkosten; de daarvoor betaalde BTW kan je optellen bij de overige Te verrekenen BTW

Anderzijds kan je eventueel een bijdrage in de verzendkosten in rekening brengen. Voorzover dit gebeuren zal wordt de BTW ook gewoon over die verzendkosten berekend en afgedragen als onderdeel van de omzet. Indien je geen verzendkosten in rekening brengt behoef verder niets te doen daarmee op het aangifteformulier.

Wellicht is het wel handig om de afnemer te melden dat je de verzendkosten voor eigen rekening hebt genomen; maar dit staat verder geheel buiten de BTW en de afrekening naar de Belastingdienst.

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Als we geen verzendkosten berekenen aan de koper staat dit dus ook niet op de factuur, duidelijk. Moet ik als ondernemer dan wel alsnog de gemaakte verzendkosten aangeven bij de Belastingdienst? Of hoeft dit niet omdat ik de verzendkosten niet in rekening breng aan de koper?

Je haalt e.e.a. door elkaar. Gemaakte kosten en inkopen zijn BTW vrij of daar heb je de BTW over betaald aan je leverancier(s). Deze vraag je dan terug bij je BTW aangifte.

Wat je in rekening brengt draag je BTW over af.

Dus BTW die in rekening gebracht hebt gekregen vraag je terug (dit staat op je facturen) BTW die je in rekening hebt gebracht draag je af. En dat allemaal via dezelfde BTW aangifte.

Je laat je denk ik in de war brengen door het feit dat bij TNT veel postzendingen en standaardpakketten BTW vrij zijn. Wellicht verstuur je nu via een postagentschap, die weten vaak niet eens hoe ze een factuur moeten afdrukken. Als ze al een factuur kunnen afdrukken staat daar vaak de BTW niet op.

Je kan beter naar een businesspoint, daar krijg je altijd netjes een bonnetje mee waar de eventuele BTW op vermeld staat.

Doe jezelf een lol en doe al deze uitgaven pinnen van je zakelijke rekening, wel zo overzichtelijk voor je boekhouding.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar