• 0

Bedrijf starten, maar welke rechtsvorm?

Ik ben bezig met een bedrijf op te starten en heb mij overal over ingelicht en alles is mij duidelijk, behalve 1 ding, de rechtsvorm. Dit komt doordat iedereen mij iets anders aanraadt, waardoor ik mij tot de experts (jullie richt), in de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen in mijn keuze.

Wat is de bedoeling:

Vanaf 1 februari 2010 ga ik 4 dagen werken in plaats van 5. Op de dag dat ik overhoudt, wil ik dedicated werken aan mijn bedrijf. Nu kan ik rond komen van mijn 4 dagen bij mijn huidige werkgever en wil ik dit dus ook graag zou houden, omdat als ik mijzelf vanuit mijn eigen bedrijf eventueel salaris zou geven, dit belastingtechnisch (heb ik vernomen) zeer ongunstig zou zijn. In eerste instantie zal ik alleen het bedrijf starten en winst is mooi meegenomen, en als het goed zou ik dan eventueel wat van de winst willen krijgen, maar weet niet of dat kan.

Ik heb een Stichting, ZZP en andere rechtsvormen nagekeken, maar door mijn enigzins afwijkende manier van opstarten, vind ik het zeer lastig om een keuze te maken, hierbij ook denkend aan de toekomst. Ik zou graag jullie advies willen hebben hierin in de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen in mijn volgende stap. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Dit is heel standaard hoor. Registreer je als eenmanszaak bij de KvK, en vraag een VAR aan (hier is zat over te vinden op dit forum). Geen moeilijke constructies, een eenmanszaak is dè vorm die je in dit geval moet kiezen.

En als je dan winst maakt, dan mag je die helemaal zelf houden (naast het deel wat de Belastingdienst graag wil hebben).

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je snelle antwoord, erg duidelijk maar hierop dan nog een paar vragen, voordat ik naar het kvk ga:

Als je een Eenmanszaak wilt beginnen, dan had ik vernomen dat dit nadelig is belasting technisch en dat je met je Hypotheek etc ook allemaal dingen moet regelen, omdat je hiermee ook prive aansprakelijk bent? Is dit correct? Of heeft dit verder niks te maken met je hypotheek en andere prive dingen?

Link naar reactie
  • 0

Als jij je hypotheek al geregeld hebt bij de bank en die netjes blijft betalen is er geen vuiltje aan de lucht. Als je nog een hypotheek wilt, dan heb je een probleem. Pas na jaren wil de bank praten over het verschaffen van een hypotheek aan een zelfstandige.

Tsjah en een EMZ is mi helemaal niet nadelig. Als je door de belastingdienst wordt aangemerkt als ondernemer dan geniet je van zelfstandige aftrek, startersaftrek en andere fiscale voordelen. Je bent wel privé aansprakelijk. Dus dek dingen goed af in AV en dingen die je daarin neit kunt afdekken met een verzekering.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor alle antwoorden en vervolgvragen en de hulp die jullie mij bieden:

Wat voor bedrijf wordt het?

Het idee is dat ik software product ontwikkel. Deze wil ik aanbieden en vervolgens mij zelf aanbieden voor consultancy op dit product en bijbehorende werkzaamheden.

Hoe veel ga je investeren?

Ik hoef niet veel te investeren, aangezien het product iets is wat ik heb ontwikkeld in mijn eigen vrije tijd en vervolgens zal aanbieden via een website, waar ik alles al voor heb geregeld. Daarnaast heb ik geen personeel of iets in die richting en kan ik vanaf huis werken. De investering die ik dus moet maken is het opzetten ervan (visitekaartjes, mobiele telefoon, briefpapier etc)

Hoe veel ga je lenen?

Geen, ik heb een product en hou de zekerheid van mijn huidige baan. Hierdoor heb ik voor mezelf, denk ik, het risico zo laag mogelijk gehouden en dat wil ik enigzins ook in de rechtsvorm van mijn bedrijf ook zo behouden.

Welke risico's qua aansprakelijkheid loop je?

Kan je deze verder motiveren? Ik heb een hypotheek en heb een samenlevingscontract waarin wij alles delen en heb inmiddels goed gespaard. Ik denk ook dat mijn risico's qua bedrijf niet zo groot zijn, aangezien als ik niks verkoop, dit geen probleem zal zijn op mijn huidige situatie. Maar als ik enigzins winst maak, dan wil ik hier natuurlijk enigzins van willen genieten. Dat maakt de keuze ook allemaal wat lastiger.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Yannick

Tsjah en een EMZ is mi helemaal niet nadelig. Als je door de belastingdienst wordt aangemerkt als ondernemer dan geniet je van zelfstandige aftrek, startersaftrek en andere fiscale voordelen.

Gezien wat Erik schrijft (4 dagen in loondienst, 1 dag in de onderneming) haalt Erik het urencriterium niet en heeft hij dus geen recht op de ondernemersfaciliteiten.

Verder is de EMZ wel degelijk een hele goede oplossing. Een BV (stichting lijkt me niet nodig omdat Erik waarschijnlijk wel winst als hoofd doelstelling heeft) is duurder en levert meer administratieve lasten op. Een VoF wordt moeilijker, want dan moet Erik ook wel een vennoot hebben.

@Erik, omdat je waarschijnlijk niet het urencriterium haalt, moet je rekening houden dat de winst die jij maakt volledig onder de belastingheffing valt. Afhankelijk van je andere inkomen (loon, hypotheek aftrek) raad ik je aan om van je winst (dus opbrengsten minus de kosten) een deel te reserveren voor de belasting. De inkomstenbelasting over je winst wordt namelijk achteraf pas geheven als bepaald is wat je werkelijk winst is geworden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

...

Welke risico's qua aansprakelijkheid loop je?

Kan je deze verder motiveren?

Kan een klant jou aansprakelijk stellen als jouw software schade aanricht?

Om die aansprakelijkheid te beperken zou je een BV kunnen overwegen. Mocht die aan een claim failliet gaan dan is dat nog geen persoonlijk faillissement (huis kwijt etc).

Goed de riciso's afwegen dus.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Kan ik dan concluderen dat een eenmanszaak de beste oplossing is mijn geval, ook met het oog op de toekomst als ik eventueel mijn huidige baan kan opzeggen en volledig mijn eigen bedrijf kan runnen.

Verder kan mijn te ontwikkelen software weinig kwaad, maar voor de zekerheid, om mijn risico's zo laag mogelijk te houden, zal ik voor het bedrijf een "Algemene Voorwaarden" voor me laten opstellen. Dit lijkt mij de beste oplossing en met goede "Algemene Voorwaarden" zet je toch een heleboel risico's buitenspel, of zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar