• 0

Wat is de beste optie voor fileserver?

Beste HL-ers, (met name de techneuten)

 

Ik heb een ecologisch adviesbureau, momenteel zijn we met drie man. Op korte termijn komt er uitbreiding. We werken allen thuis (= weinig kosten, efficiënt werken, mooie spreiding over het land) en doen dus vrijwel alles via internet.

 

Een van de belangrijkste zaken (naast de communicatie via skype) is natuurlijk de fileserver. Momenteel werken we via WebDrive en een ftp server. Het voordeel (maar tegelijk ook weer nadeel) is dat deze bestanden cached op de lokale pc en upload wanneer er wijzigingen zijn. Ik vrees dat dit systeem minder goed werkt bij een groter aantal mensen (je ziet wijzigingen op de server niet meteen omdat deze gecached zijn).

 

Nu is mijn vraag:

- Welk systeem is hiervoor het beste?

- Weten jullie aanbieders hiervan?

 

Eisen zijn:

- Goed bereikbaar met internet (liefst ook via dommel)

- dagelijkse backup

- liefst real-time gebruik

 

En uiteraard is het zo hoe voordeliger hoe beter, maar het moet wel goed werkzaam zijn. (dus zal zeker niet voor een goedkope oplossing gaan)

 

Alvast bedankt!

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@ Eus: Dank! Die ga ik eens uitproberen. Heb jij daar ervaring mee? Ik heb het geïnstalleerd maar heb het idee dat die dan per gebruiker één webruimte maakt, terwijl wij vanuit alle gebruikers bi dezelfde ruimte willen kunnen. Daarnaast wil ik hem graag als schijf locatie laten draaien, zodat we links naar bestanden over en weer kunnen sturen.

 

@Djluc:

Die behoefte voor versiebeheer van documenten is er niet direct. We gebruiken daar nu ook vaste structuren voor en dat werkt prima.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik het zelf ook om op een eenvoudige manier met meerdere personen en meerdere macs en pc's bestanden te delen. Als iederen die het installeert hetzelfde inlog en password gebruikt heeft iederee dezelfde mappen structuur en dus ook de bestanden.

 

Je kan zelfs nog een aantal versies terug ook;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook kunnen kijken naar een terminal server oplossing. Bij een terminal server oplossing werken je werknemers via een schermovername op een server.

 

Dit voldoet aan al je eisen is makkelijk te beheren en omdat je de bestanden niet over je internetverbinding binnen hoeft te halen is het ook zeer geschikt en snel werken met een dongle.

 

Je kunt een terminal server oplossing binnen je eigen bedrijf plaatsen of op Abonnementsbasis afnemen.

 

Bij een fileserveroplossing moet je ook rekening houden met virussen en malware. Als één van de pc's van je werknemers besmet is kan dit via de fileserver snel worden verspreid naar de rest van je werknemers.

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie
  • 0

Als het puur en alleen bestands uitwisseling is zou dropbox misschien weleens iets voor je kunnen zijn.

https://www.dropbox.com/

Helemaal mee eens, ik zou deze optie kiezen, met een eventueel betaalde uitbreiding naar 50 GB of 100 GB. Daarbij, complete compatibiliteit met OSX, Linux, Windows en zelfs de iPhone!

 

Makkelijker dan dit wordt het niet!

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeker ook eens naar Google Apps kijken. E 40 per jaar per user. Geen technisch gedoe, alleen maar functionaliteit.

Gr.

Roos

Daar werken we al mee. Maar is geen mogelijkheid om als fileserver te gebruiken, toch?

(wel Google Docs uiteraard)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Tja, hier laat meneer Google toch een steekje vallen. Zoveel gigabytes en niks te fileserven. Even gegoogled op

"reviews file hosting", hele ladingen. Betrouwbaarheid is keyword denk ik.

In Nederland kwam ik

 

http://zakelijk.kpn.com/business/meer-diensten/softwareonline/alle-software-online/extra-harde-schijf-online.htm?campaignid=1572&gclid=CI7tlN7Ikp4CFdA93godik8roQ

 

tegen. Niet echt goedkoop. Er zijn ook veel free file hosting sites. Maar zodra je wat extras wilt, kost het toch weer geld.

Voor niks gaat de zon op!

 

Gr.

Roos

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar dat lijkt me niet handig.

 

Stel een medewerker stop ermee, moeten we allemaal een nieuw wachtwoord!

 

Ik denk dat DropBox wél is wat de TS zoekt.

 

Ik werk ook met DropBox, en gebruik dit om met een medewerker bestanden te delen.

De truc is om *niet* allemaal de zelfde login te gebruiken, maar allemaal een eigen account te maken.

Vervolgens maakt iemand een map aan, rechtermuisknop erop, DropBox, Share Folder. Je vult de emailadressen van je partners in, en klaar. En als iemand ermee stopt, dan verlaat die de share weer. Simpel toch?

 

Daarnaast is het ook enorm handig voor je eigen persoonlijke spullen, altijd een online backup, met versiecontrole!

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Zijn jullie ook bekend met de NAS van Qnap.com? Wij hebben er 1 staan, werkt met een RAID-systeem, staat bij ons altijd aan. We hebben login en wachtwoorden voor alle gebruikers, en je kunt onbeperkt shares aanmaken. Heel tevreden over, hoewel hij met foto's soms wat langzaam is. Wij hebben de 409Pro, die zie ik er niet meer bij. Maar deze lijkt er op.

Link naar reactie
  • 0

Zijn jullie ook bekend met de NAS van Qnap.com? Wij hebben er 1 staan, werkt met een RAID-systeem, staat bij ons altijd aan. We hebben login en wachtwoorden voor alle gebruikers, en je kunt onbeperkt shares aanmaken. Heel tevreden over, hoewel hij met foto's soms wat langzaam is. Wij hebben de 409Pro, die zie ik er niet meer bij. Maar deze lijkt er op.

 

Als je RAID1 gebruikt (dubbele opslag) kan dit handig zijn, dan kan er nog eens een schijf kapot gaan. Wil je echt voordeel hebben van RAID0, dan moet je ook een enorm snelle LAN verbinding met zo´n apparaatje hebben. Maar enough with the techtalk.

NAS is een goede keus als je veel opslag wilt. Alleen moet je waarschijnlijk zelf nog iets van versie-controle installeren.

Verder is het minder handig als je op meerdere locaties zit, want dan moet de locatie waar het apparaat staat een flinke uploadsnelheid hebben als je met een beetje grote bestanden werkt.

 

Ik zou zeggen; blijft het bij een paar GB aan data, blijf dan bij zo´n online oplossing zoals DropBox (of alternatieven). Zeker omdat TS aangeeft op meerdere locaties te werken :)

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Zijn jullie ook bekend met de NAS van Qnap.com? Wij hebben er 1 staan, werkt met een RAID-systeem, staat bij ons altijd aan. We hebben login en wachtwoorden voor alle gebruikers, en je kunt onbeperkt shares aanmaken. Heel tevreden over, hoewel hij met foto's soms wat langzaam is. Wij hebben de 409Pro, die zie ik er niet meer bij. Maar deze lijkt er op.

Uiteraard weet ik dat dit soort systemen bestaan. Echter zijn er enkele nadelen:

- Onderhoud moet je zelf uitvoeren

- Defecten moet je zelf oplossen

- Bereikbaarheid is afhankelijk van je eigen internet verbinding

- Externe back-up's zijn natuurlijk prima te regelen

 

Maar... voor mij is dit systeem dus niet echt een optie. Maar dank voor inbrengen van deze mogelijkhed!

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Een dergelijke oplossing zou je bij voorkeur in een datacentrum willen plaatsen.

Met behulp van een firewall ervoor en logins op naam kun je qua beveiliging dit goed dichttimmeren.

Het voordeel is dat dit je internetverbinding op kantoor niet belast en mensen er altijd bij kunnen.

 

Mocht er behoefte bestaan aan verdere info dan ben ik zeker bereid om daarbij te helpen of in de juiste richting te wijzen naar partijen die dit voor je kunnen doen.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

Een andere mogelijkheid van Microsoft: Business Productivity Online Suite (BPOS), nog geen tientje per gebruiker per maand en alles aanwezig: email, agenda, sharepoint (documentenbeheer) en online meetings.

Je zou ook alleen voor sharepoint online kunnen kiezen ( 22,50 p/m voor de minimaal 5 licenties). Wij hebben het getest samen met google apps en MS heeft gewonnen (wel met de al eerder genoemde bpos oplossing en voor 300 werknemers). Dit met name voor de betere ondersteuning van en integratie met de Microsoft programma's die we al in gebruik hadden.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een beetje overdone maar dit zou een optie kunnen zijn:

 

- Huur een virtuele machine met Linux.

- Installeer daar Samba op (tegenhanger van windows file sharing)

- Installeer OpenVPN met een VPN certificaat voor elke gebruiker.

 

Elke gebruiker maakt met een VPN verbinding met de server en kan daar verschillende mappen koppelen. Als een gebruiker vertrekt dan trek je het VPN certificaat in en je bent klaar.

 

Deze oplossing is compleet open source. Je kan de virtuele machine nog uitbereiden met een email server, webserver, groupware (gedeelde agenda, etc etc) tegen erg lage kosten.

Deze opzet is groei voor de toekomst mogelijk.

 

De kosten zijn in eerste instantie iets hoog omdat het systeem geinstalleerd en geconfigureerd moet worden. Daarna ben je maandelijks bijna niks kwijt om het systeem up-to-date te houden.

Misschien kan een freelancer dit voor je opzetten en onderhouden...?

 

Link naar reactie
  • 0

Microsoft had vroeger 'sharing folders' in MSN en dan werden de files automatisch gesynchroniseerd wanneer de ander online was. Dit is nu vervangen door live SkyDrive maar dat heb ik nooit zelf gebruikt. Misschien iets voor je?

 

Verder heeft microsoft een soort van dropbox variant en die noemen ze mesh. Zie ook www.mesh.com. Echter lijkt mij dit allemaal niet optimaal voor een multi user / business toepassing.

 

Mogelijk is www.wiggio.com of www.driveway.com een optie waar je online files kunt sharen en zelfs editen met versie controle. Speciaal voor het werken met teams (collaboration). Ik heb zelf geen ervaring met deze tools maar kwam ze ooit tegen en staat nog op mijn lijstje om te proberen.

Shopimport -- alle product informatie dagelijks automatisch importeren in uw webshop

Link naar reactie
  • 0

De meest goedkope oplossing die er is (gratis) is gebruik te maken van Livesync van Microsoft.

 

Installeren op iedere pc en je hebt allemaal toegang tot dezelfde bestanden.

 

Alle bestanden staan bij iedereen lokaal, wijzigingen worden direct onder de gebruikers gesynchroniseerd.

 

Nadeel is als je laptop gestolen wordt en dat eventuele ex-werknemers alles nog lokaal hebben kunnen staan.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Misschien een beetje overdone maar dit zou een optie kunnen zijn:

 

- Huur een virtuele machine met Linux.

- Installeer daar Samba op (tegenhanger van windows file sharing)

- Installeer OpenVPN met een VPN certificaat voor elke gebruiker.

 

Elke gebruiker maakt met een VPN verbinding met de server en kan daar verschillende mappen koppelen. Als een gebruiker vertrekt dan trek je het VPN certificaat in en je bent klaar.

 

Deze oplossing is compleet open source. Je kan de virtuele machine nog uitbereiden met een email server, webserver, groupware (gedeelde agenda, etc etc) tegen erg lage kosten.

Deze opzet is groei voor de toekomst mogelijk.

 

De kosten zijn in eerste instantie iets hoog omdat het systeem geinstalleerd en geconfigureerd moet worden. Daarna ben je maandelijks bijna niks kwijt om het systeem up-to-date te houden.

Misschien kan een freelancer dit voor je opzetten en onderhouden...?

 

Dit is wat ik zelf ook zou doen, gecombineerd met wat Melchior zei.

 

Je houdt zo volledige controle, je kunt iedere gebruiker apart toegang geven of juist toegang weigeren, en na de eerste investering kost het je bijna niets meer.

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank allen voor reacties!

 

Met hulp van Melchior en een zoektocht naar een fijne hoster is onze situatie nu als volgt:

 

Binnen kort gaan we allemaal op een windows server werken. Dus via remote desktop direct op de server (waar dan ook alle programma's op geïnstalleerd staan). We stappen nu een voor een daarop over.

 

Dit heeft voor ons een aantal voordelen:

- Minder dataverkeer van bestanden van en naar servers

- Beheer van programma's (updates) ed. wordt centraal uitgevoerd

- We zijn onafhankelijk van onze hardware (als ik maar een computer met internet voor mijn neus heb kan ik alles)

 

Vooral het centraal beheren van programma's vind ik een groot voordeel. Anders moet een update bv. op 5 verschillende computers uitgevoerd worden (of nog meer als je met een desktop en laptop werkt).

 

Dank voor jullie reacties!

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.