• 0

Eenmanszaak, freelance/zzp

Durf het bijna niet te vragen, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is (is er een verschil) tussen een eenmanszaak en werken als freelancer/zzp-er. Ik heb hier en daar rondgekeken en gelezen op verschillende sites maar ik kom er niet uit. Beide termen worden gebruikt naast elkaar/door elkaar. Is er verschil juridisch gezien of op andere vlakken?

 

Helemaal nieuw hier.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi zeeuwsgroentje,

 

Ik verwijs je ook graag naar een post die ik in een ander topic heb gemaakt over de term freelance

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=27974;start=msg255170#msg255170

 

Een zzp-er heeft zoals de term al zegt geen personeel in dienst maar is wel ondernemer.

 

Een zzp-er die van uit bv werkt is niet echt een zuivere ssp-er. Hij is namelijk fictief werknemer van de BV (DGA) en hij en de BV zijn fiscaal en juridisch gezien niet dezelfde.

 

Zoals Fred aangeeft, kan een EMZ ook personeel hebben. De term EMZ slaat op dat eigenaar en de leiding dezelfde persoon zijn.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het nog wel een beetje onduidelijk (groentje ;))

 

Als ik het goed begrijp werkt het gros van de freelancers/zzp-ers via een eenmanszaak. Waarom wordt de term freelance/zzp-er überhaupt gebruikt? Voor Kvk en Belastingdienst bestaan ze niet. Als het geen NV, BV of Vof is, rest toch alleen de optie eenmanszaak (als je alleen werkt)?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel meer termen die gebruikt worden die geen juridische of fiscale status hebben ;).

 

Freelancer komt uit het Engels. ZZPer wordt gebruikt om een 'zich zelf verhuurder' aan te geven. Huurling had ook gekund maar klinkt niet zo positief ;D. Deze termen duiden geen rechtsvorm aan.

 

Het zou misschien wel handig zijn als een ZZPer een fiscale status had, maar de politiek wil daar niet aan.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

ZZP-er is ook een term waar talloze instanties hopeloos veel geld aan proberen te verdienen (kijkt met een schuin oog naar de verzekeraars...) Uit marketing technisch oogpunt dus een schitterend modewoord.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.