Jump to content
Ronald Kleverlaan
Verberg

Europees Parlement stemt voor opt-in voor e-mail en SMS !!!!!!

vraag

Emerce meldt het volgende bericht (http://emerce.nl/archives/nieuws/Regelgeving/13972.html):

 

Het Europees Parlement heeft, zoals verwacht, donderdag gestemd voor een opt-in regeling voor commerciële e-mail. De bepaling maakt deel uit van een aantal regels die de privacy van de consument bij elektronische communicatie moeten waarborgen. De Raad van Ministers neigde ten aanzien van e-mail al eens naar 'zachte opt-in': dat wil zeggen dat bedrijven alleen e-mailreclame mogen versturen aan hun vaste klanten of aan klanten die daarvoor nadrukkelijk toestemming hebben gegeven. Europese bedrijven mogen in elk geval niet langer willekeurige burgers bestoken met ongevraagde e-mail.

 

De opt-in regeling zal ook van kracht worden voor SMS. Verder krijgen consumenten het recht om zelf te bepalen of hun telefoonnummer en e-mail adressen worden opgenomen in openbare naslagwerken. Cookies zijn alleen toegestaan als de gebruiker duidelijk wordt geïnformeerd over het doel ervan.

Het besluit van de Europese Commissie is een flinke tegenslag voor de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (DMSA), die zich steeds heeft verzet tegen opt-in. In Nederland gold ten aanzien van e-mailreclame al een zogenoemde opt-out regeling, waarbij gebruikers zich konden afmelden voor ongevraagd e-mailreclame. Ook de SER (Sociaal Economische Raad) meende unaniem dat bedrijven die deelnemen aan zelfregulering (en bijvoorbeeld antwoordnummerbestanden raadplegen) ongevraagde reclame via e-mail mogen verzenden totdat de ontvanger aangeeft dat hij dat niet langer op prijs stelt. Een verbod op e-mailreclame kan volgens de DMSA vooral kleinere bedrijven schaden omdat die niet via reguliere manieren (grootscheepse advertenties of banners) de aandacht op hun producten en diensten kunnen vestigen.

 

Welke straffen komen te staan op het ongevraagd versturen van e-mailreclame is nog onduidelijk. Zeker is wel dat spam er niet mee gestopt zal worden. Spammers kunnen altijd nog uitwijken naar het buitenland en van daaruit Nederlandse internetgebruikers met ongevraagde e-mail bestoken. De Consumentenbond is echter blij met het besluit van het Europese Parlement. "Ongevraagde reclame per e-mail en SMS is grotendeels verleden tijd", laat de Bond weten.


Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Een verbod op e-mailreclame kan volgens de DMSA vooral kleinere bedrijven schaden omdat die niet via reguliere manieren (grootscheepse advertenties of banners) de aandacht op hun producten en diensten kunnen vestigen.

 

 

Even over die opmerking van de DMSA:

[move]!! :zuur: BULLSH!T :zuur: !![/move]

 

 

Die mafketels van de DMSA denken dat ze mensen helpen!? Kneusjes! Als je denkt dat je alleen via spam je bedrijf aan de man kan helpen, dan moet je gewoon je spullen pakken en een andere baan gaan zoeken!

 

GRRRRR!!! >:(

 

Ik vind dit een erg goed besluit (ook over de cookies) ik ben alleen benieuwd hoe ze het gaan naleven, maar dat zien we dan wel weer.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hi,

 

Het is een goede zaak dat er duidelijke regels opgesteld

worden voor email marketing. Mijn klanten krijgen

steevast het advies opt in strategie te realiseren.

 

Spam is uit den boze, je komt als bedrijf niet professioneel over als je nog spamt.

 

De andere kant van de medaille is dat een opt in lijst bouwen tijd kost, realiseer je dat goed. Ik ken bijvoorbeeld een lezer van mijn wekelijkse marketingtip die met het spammen nu een landelijk bekendheid geniet met zijn banensite.

 

Ik ben er persoonlijk pertinent tegen, maar in dit geval is het weer zo als altijd, de goede moeten onder de kwade lijden.

 

Duidelijke opt in regels geven de professionele marketeer wat zij nodig hebben, geen last meer van 'parasieten' die voor klote prijzen de markt verzieken op het gebied van email marketing.

 

Er komt dus weer extra brood op de plank voor mensen die zich normale manier met email marketing bezig houden.

 

 

Nils Luyt

 

P.S. een goed initiatief voor consumenten is bijvoorbeeld www.reclamemail.nl

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Met betrekking tot die opt-in. Verschillende spam blacklists (bijvoorbeeld: http://www.spamcop.net) schrijven voor dat je een dubbele opt-in moet hebben. Iemand lid laten worden van je nieuwsbrief door alleen het email adres in te laten vullen is (vaak) niet genoeg.

 

Een dubbele opt-in houdt in dat je nadat je lid bent geworden een emailtje ontvangt in welke je een activatie actie uit moet halen, zoals bijvoorbeeld een reply of het klikken van een link.

 

Ik denk dat dit sowieso wel handig is als je niet om wilt komen in mailer-daemons.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 170 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept