• 0

Eenmanszaak in NL, wonen in BE. Belastingen en zorgverzekering.

Hallo iedereen,

 

Ik ben een (deeltijd) student en woon bij mijn ouders in België. Naast 2 dagen in de week studeren in Nederland ben ik 4 dagen per week (inclusief de zaterdag) bezig met mijn Nederlandse eenmanszaak.

 

Ik heb mijn eensmanzaak in NL opgericht omdat:

- ik alleen Nederlandse klanten heb.

- ik zelf ook een Nederlander ben.

- ik weinig verstand heb van de Belgische regelgeving.

- ik van plan ben binnen een termijn van maximaal 2-3 jaar terug naar Nederland te verhuizen (huren).

- ik nagenoeg al mijn werkzaamheden uitvoer in Nederland op lokatie, en daarnaast heeft mijn eensmanszaak een Nederlands vestigingsadres.

 

Wat betreft belasting betalen verwacht ik nu dat het als volgt gaat:

- ik geef in Nederland aan dat ik als binnenlands belastingplichtige behandeld wil worden.

- hierdoor betaal ik omzetbelasting en inkomstenbelasting over de winst in Nederland.

 

Nu de grote vraag blijft: welke belastingen kan ik nog van de Belgische belastingdienst verwachten?

 

Mijn tweede vraag is of er nog aanvullende eisen zijn aan mijn zorgverzekering. Voor heen ben ik in loondienst in Nederland geweest en toen werkte het als volgt:

- je sluit een normale zorgverzekering in Nederland af zoals iedere andere Nederlander.

- je sluit daarnaast een "hospitalisatie" verzekering af in België, van circa 60 euro per jaar.

 

Verandert dit omdat ik nu in plaats van in loondienst ben een eenmanszaak heb? Moet daarnaast de normale zorgverzekering in Nederland nog aan speciale vereisten voldoen?

 

Daarnaast begrijp ik dat ik naast de zorgverzekering nog wel 4.8% over de inkomsten die belast worden in box 1 moet afstaan. Ik zie dit als een extra vorm van belasting over mijn winst.

 

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen (deels) beantwoorden!

 

Groeten,

Peter

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Peter,

 

Hier het antwoord van een mede Nederbelg.

 

Al je inkomsten genereer je vanuit Nederland, dus je betaalt in België in principe geen belastingen. Je moet wel in België aangifte doen, zodat ook de Belgische fiscus kan vaststellen dat je inkomsten in Nederland belast zijn.

 

Je hoeft niet persé te opteren voor binnenlandse belastingplicht. Je inkomsten uit een Nederlandse eenmanszaak zijn ook zonder binnenlandse belastingplicht aan Nederland toegewezen.

 

Voor de ziektekosten ben je zowel verzekerd in Nederland als in België. In Nederland sluit je een zorgverzekering af en in België sluit je je aan bij een mutualiteit. Als ondernemer kun je wel een aanslag inkomensafhankelijke premie Zorgverzekeringswet verwachten. Bij mensen in loondienst wordt deze premie door de werkgever ingehouden.

 

De hospitalisatieverzekering in België is niet verplicht en eigenlijk niet nodig als je ook in Nederland verzekerd bent. Tenzij je liever in een Belgisch dan Nederlands ziekenhuis ligt :). Anderzijds is een aanvullende verzekering in Nederland ook niet persé nodig, omdat een aantal zaken waarvoor je je in Nederland aanvullend moet verzekeren in België via de mutualiteit verzekerd zijn.

 

Denk erom dat je door de emigratie vanuit België naar Nederland een aantal jaren AOW-opbouw hebt gemist, dus je zit al meteen met een pensioengat :)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de duidelijke en heldere reactie :).

 

De inkomstenbelasting is mij nu duidelijk, maar hoe zit het met eventuele rentes op Nederlandse spaarrekeningen? Kan ik die ook gewoon in Nederland aangeven?

 

Ik hoor op dit moment namelijk verhalen om mij heen dat rentes in Nederland worden aangegeven, daar belast worden (hetzij met 0 euro vanwege de 20.315 euro grens) en vervolgens de Belgische fiscus stelt dat daar in Belgie nog belasting over verschuldigd is.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla:

Dat heb ik inderdaad ook eerder gehoord, al is die 10% wel per gemeente verschillend (van 0 tot 10% uit mijn hoofd). In mijn gemeente is het in ieder geval 7% gemeentebelasting.

 

In de praktijk betekend dit dus als ik voor minder dan 7% van mijn netto winst een studentenkamer in Nederland kan huren en mijzelf daar inschrijf, dat ik dan goedkoper uit ben?

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
  • 0

De inkomstenbelasting is mij nu duidelijk, maar hoe zit het met eventuele rentes op Nederlandse spaarrekeningen? Kan ik die ook gewoon in Nederland aangeven?

 

Ik hoor op dit moment namelijk verhalen om mij heen dat rentes in Nederland worden aangegeven, daar belast worden (hetzij met 0 euro vanwege de 20.315 euro grens) en vervolgens de Belgische fiscus stelt dat daar in Belgie nog belasting over verschuldigd is.

 

 

In NL geef je geen rente aan maar alleen vermogen. Als inwoner van België is de opbrengst over je vermogen belast in België. Je kunt kiezen voor behandeling als binnenlands belastingplichtige in NL en krijgt dan een vrijstelling van box 3 heffing. In België betaal je IB over de ontvangen rente op je vermogen, dit wordt door de banken vaak al als bronbelasting ingehouden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Zolang je in België woont, is de heffing over de rente toegewezen aan België en dus in Nederland vrijgesteld. Dit geldt ook indien je spaargeld op een Nederlandse bank staat. Dit heeft niets te maken met al dan niet opteren voor binnenlandse belastingplicht, maar wordt bepaald door het Belastingverdrag tussen Nederland en België. Zodra je naar Nederland verhuist, is de heffing aan Nederland toegewezen.

 

De onroerende voorheffing is voor jou niet van toepassing, zolang je bij je ouders blijft wonen :)

Link naar reactie
  • 0

 

De onroerende voorheffing (wat in België feitelijk een eindheffing is) is een gemeentelijke belastingheffing op onroerend goed. De belasting wordt betaald door eigenaren van onroerend goed. Aangezien jij geen onroerend goed bezit in België, ben je m.i. geen onroerende voorheffing verschuldigd.

 

In Nederland betalen inwonende kinderen ook geen belasting over onroerend goed.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dat antwoord begrijp ik nog niet helemaal. Dat ik geen onroerend goed belasting moet betalen is logisch aangezien ik zelf geen onroerend goed heb.

 

Maar is dat dezelfde belasting als de gemeente belasting op zoals bijv. vermeld op http://www.woneninbrussel.be/v2/belastingen/gemeentebelasting.asp.

 

Gemeenten mogen een aanvullende belasting heffen op de personenbelasting. Deze is verschuldigd door alle natuurlijke personen die op 1 januari van het dienstjaar hun domicilie hebben in de gemeente.

 

Als ik het goed begrijp is personenbelasting de Belgische variant van inkomstenbelasting. Ik betaal in Nederland inkomstenbelasting, maar kan de Belgische fiscus dan alsnog een aanvullende belasting heffen omdat ik in de gemeente woon?

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
  • 0

De gemeentebelasting is een belasting die iedere inwoner van België betaalt. Deze wordt als voorheffing (indien in België werkzaam) of op aanslag (IB) betaald en betreft inderdaad een aanvulling op de personenbelasting. Dit heeft niets te maken met eigendom van onroerend goed. Als eigenaar van onroerend goed betaal je kadastrale rechten (een beeje vergelijkbaar met het eigenwoningforfait in NL), hier wordt apart een aanslag voor opgelegd. Leuker kunnen ze het niet maken...

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat Marjan gelijk heeft. Ik dacht dat gemeentebelasting en onroerende voorheffing één en dezelfde belasting waren. Niet dus. Woon trouwens zelf al meer dan een jaar in België en heb nog geen aanslag gemeentebelasting ontvangen. Die kan ik dus nog verwachten, als ik het goed begrijp.

 

Link naar reactie
  • 0

Vrees het ook voor je Odeon, ik kreeg indertijd mijn eerste aanslag toen ik al drie jaar in België woonde, was echter in de tijd dat men besloot dat ook buitenlanders met inkomen uit een ander land gemeentebelasting moesten gaan betalen :(.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Heb nog wat nagezocht op Internet. Als ik het goed begrijp wordt de belasting berekend als percentage van de belasting, die je verschuldigd zou zijn, als je volledige inkomen in België belast zou zijn en dus niet als percentage van je inkomen. Dus stel inkomen 100 personenbelasting 50, dan bedraagt de gemeentebelasting (bij een percentage van 7%) 3,5. Begrijp ik het zo goed?

Link naar reactie
  • 0

Oké, als ik het nu dus samenvat heb je als Nederlander, zonder eigen huis in België, met eenmanszaak in Nederland te maken met de volgende belastingen en verzekeringen:

 

Nederland:

- omzetbelasting.

- inkomstenbelasting.

- 4.8% over de inkomsten die belast worden in box 1 voor de zorg.

- standaard zorgverzekering.

 

België:

- gemeente belasting.

- mutualiteit.

- eventuele belastingen op spaarrentes ect.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.