• 0

Auto aankoop adviseur

Hallo,

 

Ik heb vorige maand een nieuwe auto aangekocht, een VW Golf. Ik heb 5 verschillende VW garage's bezocht en heb telkens de goedkoopste offerte laten zien en dan gingen zij daar nog onder, dus ik heb mijn auto aan een sterk verminderd tarief kunnen aankopen.

 

Kan ik geen service aanbieden aan de mensen die een nieuwe auto willen aankopen, waarbij zij bv 1 garage bezoeken, daar een offerte laten maken van de auto die ze willen, daarna die offerte aan mij geven. En ik ga dan met die offerte naar tientalle garage's om er nog een flink % af te krijgen?

 

En ik houd dan van die prijs nog een percentage af voor mij dan.

 

Wat vinden jullie van dit idee?

 

Grtz

 

Kevin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Kevin,

 

Je gaat dus shoppen voor de wat luiere autokoper. Dat geeft 1 probleem als de koper iets in wilt ruilen. Jij krijgt zijn auto echt niet mee en de dealer wil die auto toch zien voordat er een inruilprijs vastgesteld wordt. Dat beperkt jouw markt tot kopers zonder inruil en dat scheelt al aanzienlijk aan klandizie.

 

Dan vallen de mensen af die de moeite wel zelf nemen en de mensen die jouw idee lezen en besluiten het zelf te gaan doen zonder jou ervoor te betalen.

 

Kortom: wat is jouw toegevoegde waarde naast dat je het mensen makkelijker maakt?

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost. Er zijn genoeg mensen die niet durven te pingelen en dat best aan een ander over zouden willen laten. Dan moeten ze al wel hun zinnen op een bepaald karretje hebben gezet natuurlijk.

Dit is overigens een zinniger service dan dat SMSen van een kenteken waar ook scheppen geld mee wordt afgetroggeld... ;)

Link naar reactie
  • 0

@Joost. Er zijn genoeg mensen die niet durven te pingelen en dat best aan een ander over zouden willen laten. Dan moeten ze al wel hun zinnen op een bepaald karretje hebben gezet natuurlijk.

Dit is overigens een zinniger service dan dat SMSen van een kenteken waar ook scheppen geld mee wordt afgetroggeld... ;)

 

 

Pingelen bij 1 vestiging is 1 ding. De regio doorlopen met als gevolg "daar heb je hem weer" is iets heel anders.

 

Enne, kenteken sms-en? Als dat geld oplevert dan vraag ik me toch echt af wie er dommer zijn? De bedenkers ervan of de sms-ers? (juist!)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De prijs! Ik zou mijn netwerk willen uitbreiden tot ik bijna elke verkoper van elke afzonderlijke garage ken.

 

Ik zou dus bv elke VW garage aanspreken om een betere offerte te krijgen. Indien een particulier toch de moeite doet om enkele garage's te bezoeken en te gaan informeren voor een betere prijs, doe ik bijna elke garage in Nederland, dus normaal gezien nog een veel scherpere prijs.

 

Inderdaad, als het oud voertuig moet betrokken worden in de deal, wordt het moeilijker. Ik kan misschien wel met de specificaties en enkele foto's van het oude voertuig naar de dealer trekken. Ze kunnen dan allesinds daar op afgaan en misschien een offerte maken. Indien de staat van het voertuig toch nog veel slechter is dan ze konden zien op de foto's kan de prijs veranderen. Dan zal ik deel van mijn commissie inleveren.

Link naar reactie
  • 0

Maar het kan veel breder getrokken worden natuurlijk. Je kunt ook klussers uitmelken en schilders en bouwbedrijven. Het is overigens altijd raadzaam om onderhandelingen voor een bouw door je beste vriend te laten doen. Daarnaast maak je hem ook nog eens opzichter tijdens de bouw en het mes snijdt aan twee kanten. Jij bent van de sores af en kunt gewoon doorwerken en je vriend kan afstandelijk blijven en waar veel zakelijker blijven handelen.

Link naar reactie
  • 0

@Joost. Er zijn genoeg mensen die niet durven te pingelen en dat best aan een ander over zouden willen laten. Dan moeten ze al wel hun zinnen op een bepaald karretje hebben gezet natuurlijk.

Dit is overigens een zinniger service dan dat SMSen van een kenteken waar ook scheppen geld mee wordt afgetroggeld... ;)

 

 

Pingelen bij 1 vestiging is 1 ding. De regio doorlopen met als gevolg "daar heb je hem weer" is iets heel anders.

 

Enne, kenteken sms-en? Als dat geld oplevert dan vraag ik me toch echt af wie er dommer zijn? De bedenkers ervan of de sms-ers? (juist!)

 

Nou Joost. Ik wetet toevallig wie er miljonair van is geworden. Heeft hier ook wel eens gepost en is onlangs op TV geweest. Gast is amper 20......

Link naar reactie
  • 0

De prijs! Ik zou mijn netwerk willen uitbreiden tot ik bijna elke verkoper van elke afzonderlijke garage ken.

 

 

 

Dat zal niet lang een toegevoegde waarde zijn. Als mensen het zelf gaan doen of als de handelaren jou zat zijn omdat je op zoek bent naar 100 of 200 euro, dan zijn ze er snel klaar mee....

 

Daarbij gaat iemand voor 200 euro echt niet heel NL oversteken om daar een auto te kopen die in de regio maar 200 duurder is...

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik snap langst de ene kant wel dat de verkopers me misschien niet graag meer zullen zien langskomen, maar het blijft toch wel een opportuniteit voor hun om een auto te verkopen. Dat lijkt me een niet te verwaarlozen feit allesinds.

 

Na verloop van tijd kan ik eventueel de garage's gewoon per mail of per fax aanspreken voor betere offertes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De prijs! Ik zou mijn netwerk willen uitbreiden tot ik bijna elke verkoper van elke afzonderlijke garage ken.

 

 

 

Dat zal niet lang een toegevoegde waarde zijn. Als mensen het zelf gaan doen of als de handelaren jou zat zijn omdat je op zoek bent naar 100 of 200 euro, dan zijn ze er snel klaar mee....

 

Daarbij gaat iemand voor 200 euro echt niet heel NL oversteken om daar een auto te kopen die in de regio maar 200 duurder is...

 

 

 

Ik heb mijn VW Golf 1250 € goedkoper kunnen kopen dan bij de eerste garage waar ik ben gaan aankloppen. Er zijn wel degelijke groten prijsverschillen, dit heb ik aan de levende lijve mogen ondervinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap langst de ene kant wel dat de verkopers me misschien niet graag meer zullen zien langskomen, maar het blijft toch wel een opportuniteit voor hun om een auto te verkopen. Dat lijkt me een niet te verwaarlozen feit allesinds.

 

Na verloop van tijd kan ik eventueel de garage's gewoon per mail of per fax aanspreken voor betere offertes.

 

 

 

 

Ga maar eens op onderzoek uit of dat ook zo zal blijken te zijn. Je maakt nu die aanname en de ellende met aannames is dat ze vaak tot problemen leiden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de auto verkopers je tegen die tijd een barrel aansmeren van een oud vrouwtje, wat altijd binnen gestaan heeft. En dan ? Jij hebt de laagste prijs, je klant gelukkig (qua prijs) en binnen 3 weken flikkert het ding van ellende uit elkaar.... wie is er dan verantwoordelijk ?

Ben benieuwd hoe je je gaat indekken...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap langst de ene kant wel dat de verkopers me misschien niet graag meer zullen zien langskomen, maar het blijft toch wel een opportuniteit voor hun om een auto te verkopen. Dat lijkt me een niet te verwaarlozen feit allesinds.

 

Na verloop van tijd kan ik eventueel de garage's gewoon per mail of per fax aanspreken voor betere offertes.

 

 

 

 

Ga maar eens op onderzoek uit of dat ook zo zal blijken te zijn. Je maakt nu die aanname en de ellende met aannames is dat ze vaak tot problemen leiden.

 

Inderdaad, goeie opmerking. Maar dit kan ik natuurlijk ook al doende leren. Indien het toch zo blijkt te zijn kan ik gemakkelijk stoppen met mijn idee/service.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de auto verkopers je tegen die tijd een barrel aansmeren van een oud vrouwtje, wat altijd binnen gestaan heeft. En dan ? Jij hebt de laagste prijs, je klant gelukkig (qua prijs) en binnen 3 weken flikkert het ding van ellende uit elkaar.... wie is er dan verantwoordelijk ?

Ben benieuwd hoe je je gaat indekken...

 

 

Bedankt voor de reactie. Mijn idee gaat wel uit van nieuwe wagens, geen 2de handse omwille van de problemen die je noemt.

Link naar reactie
  • 0

Je zou het wel om kunnen draaien en daarmee een gat in de markt aanboren. Je wordt de "vliegende" vertegenwoordiger van de plaatselijke autobedrijven. Over het algemeen breken autobedrijven zich het hoofd om klanten in hun showroom te krijgen. Jij kunt als "vliegende" buitenwacht die klanten binnenhalen met slimme aanprijzingen en inspelingen op de smaak van de mensen. Er zijn staan genoeg auto's te koop in de straten emt een bordje erop. Veel van die mensen denken particulier veel meer terug te krijgen voor hun brak dan bij inruil. Ga daar actief aan de slag en laat de autobedrijven een mooie commissie betalen.

Link naar reactie
  • 1

Handel op gang brengen dus..... Je mag niet hetzelfde gekleed zijn als die gladde showroomboys. Maar gewoon "casual" om geen afstand met de man op straat te krijgen. In Oosterse landen zie je zo gasten bezoekers binnenhalen voor restaurants. Ze spreken een paar woorden Engels en prijzen een bepaald restaurant aan om die toeristen daar binnen te krijgen. Ik meen zelfs dat dat ook in Italië nog steeds speelt en dat die gasten dan gratis maaltijden krijgen en een zakcentje voor de bioscoop. Hier haalt men voor zoiets de neus op, maar het is wel de beste leerschool voor ondernemerschap. Je kunt er al je talenten in kwijt en je leert met de dag uit de praktijk. De taal van de straat is geld en die leer je snel spreken.......

Link naar reactie
  • 0

Handel op gang brengen dus.....

Helemaal gelijk, ik denk ook zeker dat het een leerzame ervaring kan zijn!

 

Ik zou wel even nazoeken hoe groot je markt is. (nieuwe auto's zonder inruil)

Je gaf aan dat je nieuwe auto's wilde gaan verkopen. Tegenwoordig staan offertes centraal geregistreerd bij sommige dealers. Loop je een dorp verderop de dealer binnen wordt je vriendelijk verzocht te vertrekken en krijg je geen nieuwe offerte. Het tegen elkaar uitspelen van dealers lukt dus niet altijd.

Hoe borg je dat jij betaald wordt voor je diensten? Stel je stuurt mij een offerte voor een VW Golf met 5% korting 3 dorpen verderop. Als ik jou afbel en er zelf langs ga verdien ik ook nog even jouw fee. Hoef ik niet moeilijk te pingelen, alleen jou af te schepen. En ik ga jou echt niet €500 betalen als je maar een marginale korting hebt geregeld.

En als ik een hekel heb aan de dealer bij mij om de hoek wil ik daar geen zaken meedoen, hoe verwerk je dat soort dingen?

Jij geeft wel een advies, hoe sta je juridisch als dat bedrijf failliet gaat? Uiteindelijk sluit de klant zelf de koop, maar jij adviseert wel. Dus voor de koop ben je niet aansprakelijk, dus bij gebreken sta jij daar buiten, maar voor de keuze voor de garage wel.

 

Echter zou je wel leuke dingen kunnen doen. Normaal gaat de klant voor de proefrit naar de garage, jij kunt de klant gewoon even ophalen en nog wat extra advies geven. Eventueel merk onafhankelijk. Sterke en zwakke punten van verschillende merken.

 

Ik zou zeggen, werk het nog even een stapje verder uit, dan wordt de levensvatbaarheid denk ik iets helderder.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik bevooroordeeld omdat het over mijn meest favoriete gebruiksvoorwerp gaat...

 

Maar ik wil op auto gebied helemaal niet voor een dubbeltje op de 1e rij zitten... Qua auto zijn we een paar jaar terug 'vreemd' gegaan met een merk dat verkocht werd een paar dorpen verderop. We vinden het nu een drama... Als 't ding een beurt moet hebben, dan kost dat zo enorm veel moeite... Auto wegbrengen. Iemand mee met een 2e auto, of wachten tot ie weer klaar is. Kost je zo maar een halve dag! (ok, iets overdreven). De beurten worden dan ook vaak makkelijk een paar maanden uitgesteld omdat we 'geen zin' hebben in al het gedoe. Gelukkig is de auto in kwestie drie jaar oud en valt ie niet meer onder de garantie, kunnen we weer naar onze plaatselijke garage.

 

Dan de lokale garages: die komen de auto halen, of je zet 'm bij een medewerker voor de deur die een paar straten verder woont, en 's-avonds wordt ie weer thuis gebracht.

 

Dat heet SERVICE. En daar betaal ik gerust E 1250,- extra voor eens in de vier jaar.

 

Alhoewel ik denk dat dit meer speelt bij kleinere dorpjes/garages dan bij een Autostrada in een grote stad.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.