• 0

Starten met behoud van uitkering alleen voor hopeloze gevallen!

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

We hebben het in het forum wel vaker gehad over het starten met behoud van uitkering. Er zijn vragen en antwoorden over geweest. Maar ik ben nog niet iemand tegengekomen die zijn ervaring hiermee heeft gedeeld.

 

Achtergrondinfo: je wordt werkloos? Terugkeren op de arbeidsmarkt, waar op dit moment meer ontslagen vallen dan mensen aangenomen worden, is een nihille kans. Je wilt niet bij de pakken neerzitten en je bent gemotiveerd om voor jezelf te beginnen? Maar je wil in de opstart-/voorbereidingsfase wel je vaste woonlasten kunnen betalen?

Dan kun je starten met behoud van uitkering (BBz-regeling).

 

Echter, dan wordt je door het CWI eerst in fases verdeeld.

 

Fase 1: net werkloos en beschikbaar voor de arbeidsmarkt, dan kom je niet in aanmerking voor de BBz-regeling. Dat de arbeidsmarkt niet toereikend voor je is, dat beseft het CWI pas na één jaar. Je moet dus eerst een jaar een uitkering "genoten" hebben voordat je in fase 2 terecht komt en voor jezelf mag beginnen.

Dan kun je naar het volgende loket, namelijk het UWV die de BBz-regeling uitvoerd. Voor het UWV zit je dan weer in fase 1. Immers, je bent net bij hen binnen ... enneh er zijn nog tig wachtende voor u. Zolang je in de "wachtkamer" zit blijf je wel je uitkering ontvangen (mits je je netjes aan de sollicitatieplicht houdt), maar mag je niet voor jezelf beginnen.

Uiteindelijk kom je wel in fase 3 en 4 terecht ... dan ben je inmiddels een hopeloos geval die de "staatskas" leegtrekt en willen ze je "helpen" een eigen bedrijf op te zetten.

 

Ik was flabberguested toen ik dit hoorde. Wat vinden jullie hier nu van?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Okay ... maareh ... nu vertaal jij het uit de negatieve kant van het verhaal. Dus: de goede moeten onder de kwade lijden? En zijn daarom de fases ingebouwd. Ik vind dit een hele slechte zaak.

De goeden die het netjes willen doen, krijgen wat de BBz-regeling betreft niet echt een kans. Bydewee ... de slechte ook niet.

Daarnaast vind ik het (of je nu wel of niet in de voorbeelden past die jij noemt) het toch van de zotte dat je wel een jaar lang geld krijgt, terwijl je misschien in dat jaar allang een eigen bedrijf dat inkomsten genereert had kunnen starten?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je kunt best met een eigen zaak beginnen, alleen moet je je dan uitschrijven bij het CWI en ontvang je geen inkomen meer. Eigenlijk niet anders dan als je vanuit loondienst een eigen zaak begint, je verliest ook dan je inkomen.

 

Ik vind de fasen dan ook helemaal niet negatief, eerder eerlijk.

 

Daarnaast vraag ik me af of de ondernemers die voortkomen uit een werkloze situatie wel zo succesvol zijn. Zijn daar cijfers over?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het wordt er niet aantrekkelijker van om door ondernemen uit een uitkering te komen zo natuurlijk.

 

Zeker onder mensen die pas kort in de WW zitten verwacht ik wel goede (potentiele) ondernemers. Er verdwijnen door recessie natuurlijk banen op allerlei nivo, soms zelfs hele bedrijven. Tussen die mensen zitten vast veel mensen die het in zich hebben een goed zelfstandige te worden, maar die daar nu niet aan beginnen omdat het traject eindeloos is, of de onzekerheid te groot.

Link naar reactie
  • 0
Tussen die mensen zitten vast veel mensen die het in zich hebben een goed zelfstandige te worden, maar die daar nu niet aan beginnen omdat het traject eindeloos is, of de onzekerheid te groot.

 

Traject eindeloos, sinds wanneer is het eindeloos om te starten als ondernemer? En volgens mij is de onzekerheid voor iedereen even groot, of je nu je baan opzegt of je uitkering.

Ik zie het verschil niet.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Je kunt best met een eigen zaak beginnen, alleen moet je je dan uitschrijven bij het CWI en ontvang je geen inkomen meer. Eigenlijk niet anders dan als je vanuit loondienst een eigen zaak begint, je verliest ook dan je inkomen.

Dat je kan starten zonder uitkering ... daar ben ik het helemaal mee eens. Als je ondernemer wilt worden, dan wordt je dat. Als je de uitkering puur nodig hebt voor je vaste lasten ga je desnoods bij je moeder wonen.

 

Ik vind de fasen dan ook helemaal niet negatief, eerder eerlijk.

Niet mee eens!

Een ww-uitkering krijgt iedereen die werkloos wordt. Niet iedereen wil voor zichzelf beginnen. Maar mensen die zo snel mogelijk uit de bijstand willen en die gemotiveerd zijn om voor zichzelf te beginnen kunnen niet direct gebruikmaken van de BBz-regeling. Door het in fases te verdelen verplicht je (min of meer) die mensen die niet alleen van de opgaande zon kunnen leven een jaar van een uitkering te "genieten".

 

Het gaat mij er niet om of mensen die wel van de BBz-regeling succesvoller zijn. Mijn flabberguested mening in mijn eerste post gaat erom dat die mensen wellicht een jaar eerder al hadden kunnen beginnen met succesvol worden!

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Volgens mij kan dat ook wel. Er zijn alleen andere regels voor. Als ik met mijn bedrijf te weinig verdien om mezelf in leven te houden, kan ik ook in aanmerking komen voor een aanvulling tot bijstandsniveau. In dat geval heb ik dus al een eigen bedrijf.

Dat klopt dat is dezelfde BBz-regeling

 

Wat niet mag (neem ik aan) is je baan opzeggen en dan met een uitkering een eigen bedrijf beginnen. Uitgezonderd dat je je baan verliest buiten je schuld om.

Nop ... dat mag niet. Zodra je je inschrijft bij de Kvk ben je ondernemer en voor het CWI/UWV dus self supported. Je moet dus in principe toestemming hebben.

 

Waar heb je dat van die fase 3 en 4 precies vandaan?

Van iemand die is gaan informeren over de Bbz-regeling. Dit staat overigens ook in de folder van het CWI en UWV

***copy/paste

Wanneer kunt u meedoen?

U kunt aan het experiment meedoen als u een WW- of bijstandsuitkering heeft en voor 28 september 2004 start als zelfstandige. Ook moet u door het CWI zijn ingedeeld in fase 2, 3 of 4

***end copy/paste

 

Mocht je geïnteresseerd zijn: alles over de Bbz-regeling zelf kun je lezen op de site van SZW. Toch vele voordelen. Maar daar staat dan niets over de fases in ... die hoor je bij het volgende loket CWI en vervolgens bij the next stop: het UWV.

 

Ik vind het moeilijk voor te stellen dat er voor een bestaand bedrijf zoiets bestaat als aanvulling tot bijstandsniveau, terwijl je zonder bedrijf zou moeten wachten totdat je in fase 3 of 4 zit.

Nu vat je de koe bij de horens!

Dat is dus wat ik zo vreemd vind. Wil je als startende ondernemer in aanmwerking komen voor de Bbz-regeling, dan worden er hele andere voorwaarden gesteld.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Als ik met mijn bedrijf te weinig verdien om mezelf in leven te houden, kan ik ook in aanmerking komen voor een aanvulling tot bijstandsniveau. In dat geval heb ik dus al een eigen bedrijf.

 

Ook dat vind ik een rare regeling. Als de onderneming slecht loopt (ongeacht de oorzaken) dan zijn er toch andere plekken om aan geld te komen. Lukt dit niet dan is het toch gewoon "einde oefening". Waarom de ondersteuning van de staat, volgens mij staat dat nieuwe ontwikkelingen juist in de weg. Overigens ga ik me eens verdiepen in de voorwaarden want misschien kom ik wel in aanmerking voor de regeling :P

 

Tenslotte heb ik door de investeringen in ICStats dit jaar en volgend jaar een negatief inkomen...

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Overigens ga ik me eens verdiepen in de voorwaarden want misschien kom ik wel in aanmerking voor de regeling :P

Succes ! Die regeling bestaat nu eenmaal en als je ervoor in aanmerking wil én kan komen zou ik het zeker proberen.

Houd je ons op de hoogte? Ik zal dat ook doen bydewee ... want degene waar ik deze info van heb staat nog in de rij voor het loket ;)

To be continued .....

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Nou ik ben er al snel aan uit, ik kom er niet voor in aanmerking.

Voorwaarde is ook dat hulp via een bank of een borgstellingsfonds niet meer mogelijk is.

 

Ik heb een financiering bij de bank op basis van mijn ondernemingsplan (levensvatbaar zoals de SZW het noemt)

 

Toch wel jammer want de SWZ verstrekt een renteloze lening als het inkomen onvoldoende is. Dat blijf ik allemaal toch een beetje vreemd vinden. Je idee moet levensvatbaar zijn, maar de bank mag er niks in zien en er mag geen borgstelling mogelijk zijn. Wat zijn dan de criteria voor "levensvatbaar" bij het SWZ?

 

Ik zie wel dat als het mislukt ik wel kan aankloppen bij het SWZ.

Bent u genoodzaakt op korte termijn uw bedrijf of zelfstandige beroep te beëindigen? Dan kunt u maximaal twaalf maanden een aanvullende periodieke uitkering krijgen. Onder voorwaarden is een verlenging met nog eens twaalf maanden desgevraagd mogelijk. Deze uitkering is bedoeld om te voorzien in de kosten voor levensonderhoud. Voorwaarden zijn dat het bedrijf niet levensvatbaar is en daarom wordt beëindigd. Het beëindigen van het bedrijf dient binnen de betreffende periode plaats te vinden.

 

Hoe zit dat eigenlijk? Moet ik dit zien als overbrugging totdat je echt in de "normale" bijstand terecht mag komen? (als je onderneming er nog is dan krijg je geen bijstand want je hebt werk)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het blijft een rare regeling heh.

 

Met bedrijfsbeëindiging ook zo'n leuke voorwaarde.

Bovendien als je zelfstandig ondernemer bent is het sowieso uitgesloten dat je een ww-uitkering krijgt. Dan moet je namelijk de afgelopen 5 jaar in totaal 3 jaar voor een werkgever hebben gewerkt. Heb je een BV en sta je daar op de loonlijst wil het nog wel lukken, maar blijft het moeilijk. Op je cv staat "zelfstandig ondernemer".

Dus voel je beëindiging van je bedrijf er aan komen dan is je melden bij de Bbz-regeling niet zo'n gek idee.

Doe je dat niet en wil je niet bij je moeder wonen, dan krijg je bij het CWI wel een bijstandsuitkering hoor. Mits je geen partner met inkomsten hebt waar je mee samenwoont.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.