• 0

productverkoop naast de behandeling; maakt niet uit of noodzaak?

Goedenavond allemaal, ik ben sinds kort regelmatig op dit forum te vinden en vind het geweldig wat er allemaal te lezen is. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en ben ook veel wijzer geworden (ik heb het een en ander ook opgeslagen :)). Ik ben een voltijd student en daarnaast heb ik een schoonheidssalon thuis waar ik ongeveer 12 uur per week werk. Ik wil vanaf januari (nu nog goed sparen) meer gaan doen aan reclame/promotie en hoop ook meer klanten te krijgen, op dit moment ben ik bezig met een ondernemingsplan en hoop dat het me allemaal gaat lukken. Dit ter informatie en dan nu mijn vraag, ik stel deze vraag hier en niet aan mensen die in de schoonheidsbranche werken omdat ze er volgens mij anders tegen aan kijken.

Ik werk op dit moment met een bepaalde lijn cremes, reinigingsproducten, ed, daar ben ik wel tevreden mee, maar het past niet goed bij mijn omgeving, dus ik blijf uitkijken naar een ander merk. Het merk waar ik helemaal gek op ben is op dit moment nog niet haalbaar (verplicht 1e order van rond de EUR 5000,- vandaar :().

vraag: leveranciers/groothandels van huidverzorgingsproducten vertellen mij altijd dat een schoonheidssalon het niet redt met alleen haar behandelingen en dat ze het ook moet hebben van haar verkoop. Mijn vraag aan jullie is, is dat nou ook daadwerkelijk zo of vertellen ze dat alleen maar omdat zij hun producten natuurlijk ook moeten verkopen. Ik vind verkopen overigens heel moeilijk en ben eigenlijk helemaal niet commercieel ingesteld, dus ik doe eigenlijk alleen behandelingen en verkoop is minimaal.

Mijn behandelingen kosten rond de 45 euro en daar ben ik wel 1,5 uur mee bezig. Ik reken zelf altijd de helft want de andere helft gaat op aan de belastingdienst, productkosten, etc. Op een dag zou ik wel 5 behandelingen kunnen uitvoeren.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is je eigen berekening natuurlijk. Als jij zegt van 45 euro ongeveer 22,50 netto over te houden en elke week 25 behandelingen kunt doen houd je 562,50 per week over. Dat -lijkt- me gezien je situatie voldoende en dan is de verkoop van producten geen noodzaak. Of je ook daadwerkelijk 25 behandelingen per week kunt doen en of je het zelf voldoende vindt kan ik natuurlijk niet inschatten. Een echte schoonheidssalon maakt natuurlijk veel meer kosten dan een schoonheidssalon aan huis. Als je concurrenten dezelfde bedragen vragen als jij kan ik me goed voorstellen dat productverkoop daar wel noodzaak is.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0
Ik werk op dit moment met een bepaalde lijn cremes, reinigingsproducten, ed, daar ben ik wel tevreden mee, maar het past niet goed bij mijn omgeving, dus ik blijf uitkijken naar een ander merk. Het merk waar ik helemaal gek op ben is op dit moment nog niet haalbaar (verplicht 1e order van rond de EUR 5000,- vandaar ).

vraag: leveranciers/groothandels van huidverzorgingsproducten vertellen mij altijd dat een schoonheidssalon het niet redt met alleen haar behandelingen en dat ze het ook moet hebben van haar verkoop. Mijn vraag aan jullie is, is dat nou ook daadwerkelijk zo of vertellen ze dat alleen maar omdat zij hun producten natuurlijk ook moeten verkopen. Ik vind verkopen overigens heel moeilijk en ben eigenlijk helemaal niet commercieel ingesteld, dus ik doe eigenlijk alleen behandelingen en verkoop is minimaal.

5000 euro voor een 1ste order is nog al wat. Ik weet niet hoe het in de schoonheidsbranche is maar zijn er geen groothandels die dit merk leveren? Is het misschien haalbaar dat je het met een paar collega's inkoopt. wellicht kan je met elkaar een soort kleine inkoopcombinatie vormen.

Alles wat je naast je behandelingen kan verkopen is meegenomen. Zeker als er een goede marge op zit. En waarschijnlijk gebruik je deze producten toch ook voor je behandelingen.

Maak een goede afweging hoe groot je voorraad moet zijn, zeker als producten aan een houdbaarheidsdatum zitten.

Link naar reactie
  • 0

Haha, ik ben ook een 'echte' schoonheidssalon, maar ik snap wel wat je bedoeld. Voor mij persoonlijk is de verkoop van producten dus niet noodzakelijk maar voor een schoonheidssalon in een pand dus wel. Ik vroeg me dat af omdat ik er echt mee doodgegooid wordt door de leveranciers.

De bedragen van sommige startorders zijn erg hoog en dan zit er vaak ook nog een minimum jaarlijkse afname aan vast, wat natuurlijk ook wel druk achter je verkoop zet, maar werkt voor mij niet echt prettig. Voorlopig blijf ik ook met mijn werk werken, deze leverancier doet gelukkig niet zo moeilijk en ik heb zelf maar max 2 stuks per product op voorraad ivm houdbaarheid.

Van elke salonmerk is er altijd maar 1 leverancier en samen inkopen gaat helaas niet, daar zijn ze erg streng in. :( Ik heb vandaag toch wat producten naast mijn behandelingen verkocht en dat is toch wel fijn. :)

Link naar reactie
  • 0

Hou er ook rekening mee dat het verkopen van producten je niet alleen maar ten goede komt. Je houdt een bepaalde marge over per verkoop, maar bepaalde producten kunnen er ook voor zorgen dat mensen juist minder frequent naar een schoonheidssalon zullen gaan. Alhoewel ik zelf totaal geen ervaring in deze branche heb, lijkt het me zeer aannemelijk dat groothandels en leveranciers je dergelijke berichten vooral toesturen om verkoop te maximaliseren.

Als je aparte producten gaat toevoegen - wat nu nog niet eens nodig lijkt te zijn als ik het zo lees - zou ik de producten zorgvuldig kiezen. Kies producten die jouw werk complementeren, niet jouw werk vervangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar