• 0

Chinese producent levert niet, ik heb wel betaald. Wat nu?

Beste mensen,

 

Ik importeer regelmatig producten. Tot nu toe is altijd alles prima gegaan en netjes afgehandeld. Afgelopen maart heb ik een aantal sample producten laten maken in China voor een op handen staande zomer collectie. Ik heb deze netjes na ontvangst factuur betaald voordat ze zouden worden verzonden. Ondanks meerdere bevestigingen dat een en ander is verzonden blijkt dit echter niet het geval te zijn geweest (er werd continue ronduit gelogen). Tot op heden heb ik nog geen product ontvangen en op mijn e-mails wordt niet of nauwelijks gereageerd. In mijn laatste e-mail heb ik geëist dat mijn betaling werd retour gezonden, echter zonder enig resultaat. Kortom ik kom geen stap verder. Het betreft slechts 1200 euro, maar ik heb een hekel aan oneerlijk zakendoen. Iemand een idee hoe ik dit bedrijf alsnog op andere gedachten kan brengen zonder hoge kosten? Ik hoor graag suggesties.

 

met groet, richard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou kunnen proberen hen uit de tent te lokken. Meldt dat je bij diverse leveranciers een vergelijkbare sample order hebt besteld en dat je over anderhalve maand bij de beste aanbieder een order van enkele tonnen gaat plaatsen. Misschien dat ze zich dan bedenken en alsnog tot levering overgaan.

 

groet herman

Link naar reactie
  • 0

Och, ik heb mijn wonden al gelikt, maar het druist een beetje tegen mijn gevoel in om een bedrijf hier totaal ongestraft mee weg te laten komen. Het is ook geen klein particulier bedrijf, maar een fikse toko. Als ze dit soort praktijken bij mij uithalen dan doen ze dit misschien ook met anderen. Ik zit ook niet meer op de samples te wachten. Het waren seizoens- en modegevoelige producten, dus de waarde nu is feitelijk niets meer. Overigens is dit mijn 1e slechte ervaring met een groot bedrijf in China.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dear Partner,

 

I am sorry to have to inform you that I am very unhappy with the current state of our affairs.

If this situation is not quickly resolved I'll have to recommended your company to be blacklisted in Europe.

I hope this bad practice was an incident and we can solve it, otherwise I have to make sure

no other company will get into the same trouble.

 

Kind regards,

 

Beetje bluf moet kunnen op z'n tijd :) Daarnaast kun je even kijken of je dit ook een beetje hard kunt maken.

Uiteindelijk is het ook belangrijk dat niemand anders zaken met hun doet. Misschien het consulaat of andere bemiddelende partij inlichten. Jouw 1200 euro zijn misschien al afgeschreven, maar het is toch vervelend als de volgende weer voor zo'n bedrag het schip in gaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Dear Partner,

 

I am sorry to have to inform you that I am very unhappy with the current state of our affairs.

If this situation is not quickly resolved I'll have to recommended your company to be blacklisted in Europe.

I hope this bad practice was an incident and we can solve it, otherwise I have to make sure

no other company will get into the same trouble.

 

Kind regards,

 

Beetje bluf moet kunnen op z'n tijd :) Daarnaast kun je even kijken of je dit ook een beetje hard kunt maken.

Uiteindelijk is het ook belangrijk dat niemand anders zaken met hun doet. Misschien het consulaat of andere bemiddelende partij inlichten. Jouw 1200 euro zijn misschien al afgeschreven, maar het is toch vervelend als de volgende weer voor zo'n bedrag het schip in gaat.

 

 

Dat laatste bedoelde ik dus!

Link naar reactie
  • 0

Ergens zou je een soort van "Shop review", zoals tweakers.net die heeft, willen en dan het liefst internationaal (via LinkedIn oid).

 

Dit is overigens ook meteen de reden dat veel oplichters niet om de hoek wonen. Hoeveel mensen stappen in de auto/het vliegtuig om naar Polen, Roemenië of zelfs china te gaan. Alleen om je "gelijk" te halen.

 

Hoe zit het eigenlijk met incassobureau's? Als je getekende contracten hebt kun je misschien een lokale partij daarmee op pad sturen. Dan sta je alvast wel aan hun voordeur te kloppen ipv via de mail.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel aangegeven dat wanneer wij niet tot een oplossing komen ik bij de bekendere B2B websites, zoals alibab.com, diytrade,com, china.com enz. zal raporteren dat deze firma haar leveringen niet nakomt en feitelijk frauduleuse handelingen verricht. Chinese incasso bureaus spreken alleen.... chinees ;D Mijn chinees is beperkt tot nr. 23 met sambal :P

 

Laat ik nogmaals benadrukken dat ik over het algemeen prima zaken doe met Chinese bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik nogmaals benadrukken dat ik over het algemeen prima zaken doe met Chinese bedrijven.

Ik snap je dilemma, want het afschieten van alle Chinese bedrijven is ook niet zinnig, er zijn er ook bij die prima werken.

 

Als je nu iemand in de hand neemt die jouw incasso vraagstuk kan vertalen naar het chinees en dat inschiet bij een paar incasso bureau's? Misschien dat de ambassade daar wel in wil assisteren om juist de goede bedrijven van slechte te scheiden?

 

O ja, bel je weleens met hun, of is het puur email? Ik zie dat met Skype Out je voor 2 cent per minuut kunt bellen naar China, dus ook vanuit Nederland is bijvoorbeeld met een Chinese exchange student oid prima richting die kant te communiceren. En misschien dat je dan nog een keer een nieuw nr. leert voor bij de lokale chinees ;).

Link naar reactie
  • 0

Laat ik nogmaals benadrukken dat ik over het algemeen prima zaken doe met Chinese bedrijven.

Ik snap je dilemma, want het afschieten van alle Chinese bedrijven is ook niet zinnig, er zijn er ook bij die prima werken.

 

Als je nu iemand in de hand neemt die jouw incasso vraagstuk kan vertalen naar het chinees en dat inschiet bij een paar incasso bureau's? Misschien dat de ambassade daar wel in wil assisteren om juist de goede bedrijven van slechte te scheiden?

 

O ja, bel je weleens met hun, of is het puur email? Ik zie dat met Skype Out je voor 2 cent per minuut kunt bellen naar China, dus ook vanuit Nederland is bijvoorbeeld met een Chinese exchange student oid prima richting die kant te communiceren. En misschien dat je dan nog een keer een nieuw nr. leert voor bij de lokale chinees ;).

 

 

Bedankt voor het meedenken. Inderdaad heb ik wel eens die kant uit 'geskypt'. Ze begrijpen er geen '***' van bij deze fabriek. (of willen het niet begrijpen). Yes en No lukt nog net....

Ik heb rondom nog al wat succesvolle chinese ondernemers als buren en wel eens en pasant dit ter sprake gebracht. Echter blijkt chinees nogal wat dialecten te hebben. En dan bedoel ik niet zoals bij ons rotterdams en haags... Dit om het makkelijker te maken ??? Ik ga zo eens de EVD bellen, wie weet...

Link naar reactie
  • 0

China is druk bezig om hun handel te promoten en investeerders naar dat land te halen. Wat let je om eens naar de Chinese ambassade te gaan, ik denk dat men daar zeer gevoelig is voor negatieve publiciteit. Overigens de beschreven praktijken gebeuren niet alleen in het buitenland. Ook onze medelanders kunnen er wat van.

IndoNed voor verantwoord ondernemen in Indonesië

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees toch dat alle akties richting de Chinese leverancier gedoemd zijn te mislukken. De ambbssade of het consulaat zal hier niet in kunnen en willen bemiddelen. Zij waarschuwen tegen dit soort praktijken. Het is absoluuut niet de eerste keer dat een bedrag voor samples of produkten vooruit worden betaald en er vervolgens niet geleverd wordt. In principe nooit het volle bedrag vooruit betalen. Gebruikelijk is 30 procent vooraf en 70 procent bij levering. Maar....hoe controleer je dat er geleverd wordt. Ook ik ben zakelijk aktief in China, maar zal nooit iets vooruitbetalen zonder controle ter plekke. En ik benin staat om - via mijn vrouw die Chinese is - zonder problemen in het Kantonees en Mandarijn te kunnen communiceren. Zelfs zij wordt af en toe moe van de zakelijke benadering van Chinese bedrijven. Afspraken niet nakomen, verkeerde informatie geven etc. Wie zegt trouwens dat het bedrijf waar je zaken mee gedaan hebt een groot bedrijf is? Een foto van een grote fabriek op de website en een mooi verhaal? Of ben je e rzelf geweest? Dit soort problemen, maar ook kwaliteitsproblemen zijn er de oorzaak van dat veel bedrijven die regelmatig zaken doen met China en importeren vanuit China al dan niet fulltime een Chinese partner die men vertrouwt aan de slag heeft om dit soort problemen te voorkomen en hun belangen te behartigen. Voor 1200 euro één en ander naar het Chinees laten vertalenen en dan proberen via een Chineeds incassobureau ( ;D) achteraan te gaan verspilt zijn geld en tijd. Dit bedrag afschrijven en je bezinnen hoe je een volgende transactie met een Chinees bedrijf kunt doen is het beste

 

Succes

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Beste JRS,

 

Ik vrees dat in vele gevallen het consulaat of andere overheids instanties niet veel voor U kunnen doen. Maar melding maken kan zeker geen kwaad.

 

Moeilijk in te schatten wat het probleem bij de producent echt is.. er is meestal wel een reden (uitsluitend direkte oplichting) waarom een Chinees zich ineens heel stil houdt en onzin loopt te verkopen. Dit kan zo zijn wanneer de samples mislukt zijn, er te snel JA is gezegt, miscommunicatie in het bedrijf, foutjes van kantoor personeel etc etc.

 

Wanneer een Chinees zich ineens stil houd, of met rare verhalen komt moet je METEEN met de vuist op tafel slaan en een oplossing eisen/forceren bij een sterk gevoel dat men anders gaat reageren! Probleem is echter dat wanneer U in Nederland zit, het slechts om 1200 euro gaat en dus het risico voor de fabriek zich te verstoppen en er mee weg te komen klein is, dit een realistische overweging is van bijna ALLE chinese fabrieken.

 

Het is jammer maar wel de waarheid, je moet er direkt, als het even kan, persoonlijk naar toe. Dit ervaar ik dagelijks maar dat hoort ook bij het ondernemen.

 

Het ligt ook aan de produkt groep, maar in algemeenheid is het bij een "nieuw" te maken produkt een gevaarlijker traject als dat je bijvoorbeeld USB sticks koopt. Bij speciale produktie, samples etc etc zijn er veel zaken die fout kunnen gaan en nog meer mogelijkheden waarbij misverstanden en problemen kunnen ontstaan. Hierdoor is een zeer intensieve samenwerking in deze gevallen zeer belangrijk zodat men de hete adem voelt en weet dat wij binnen 2 uur komen om problemen op te lossen voor het echte problemen worden. Meestal is dit voldoende om te voorkomen dat je onderaan de prioriteits lijst komt te staan.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Zo zie ik het ook; melding maken kan nooit kwaad. Inderdaad zit hier ook weer een verhaal aan vast. Eerdere samples zijn prima afgeleverd en ik ben regelmatig op de hoogte gehouden door toemailen van foto's over de ontwikkelingen van deze samples (over en weer). Het is hier mijn inziens verkeerd gegeaan doordat mijn contactpersoon deze firma heeft verlaten en de zaakjes niet naar behoren heeft overgedragen.

 

Ik ben geen type die meteen met zijn vuist op tafel zal slaan, doch ook niet iemand die het hier verder maar bij laat zitten. Het gaat weliswaar niet om veel geld, maar ik heb het momenteel niet in mijn kontzak....

 

Persoonlijk naar China, of even om als je er toch bent, voor een dergelijk laag bedrag is natuurlijk geen optie. Ietwat druk blijven uitoefenen en proberen naar oplossingen te komen misschien ook niet, maar niet geschoten...

 

Inmiddels wacht ik nog even op bericht van enkele instanties en heeft iemand van dit forum aangeboden om er een (chinees) belletje tegenaan te gooien. Wie weet.

 

Laat ik nogmaals benadrukken dat ik eerder met Chinese bedrijven uitstekend zaken heb gedaan, waarbij zeer goed door de betrokken partij meegedacht werd en oplossingen bij problemen werden aangedragen. Ook deze positieve ervaringen wil ik hier graag op dit forum benadrukken, zonder enig persoonlijk of zakelijk belang.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste JRS,

 

Ik vrees dat in vele gevallen het consulaat of andere overheids instanties niet veel voor U kunnen doen. Maar melding maken kan zeker geen kwaad.

 

Moeilijk in te schatten wat het probleem bij de producent echt is.. er is meestal wel een reden (uitsluitend direkte oplichting) waarom een Chinees zich ineens heel stil houdt en onzin loopt te verkopen. Dit kan zo zijn wanneer de samples mislukt zijn, er te snel JA is gezegt, miscommunicatie in het bedrijf, foutjes van kantoor personeel etc etc.

 

Wanneer een Chinees zich ineens stil houd, of met rare verhalen komt moet je METEEN met de vuist op tafel slaan en een oplossing eisen/forceren bij een sterk gevoel dat men anders gaat reageren! Probleem is echter dat wanneer U in Nederland zit, het slechts om 1200 euro gaat en dus het risico voor de fabriek zich te verstoppen en er mee weg te komen klein is, dit een realistische overweging is van bijna ALLE chinese fabrieken.

 

Het is jammer maar wel de waarheid, je moet er direkt, als het even kan, persoonlijk naar toe. Dit ervaar ik dagelijks maar dat hoort ook bij het ondernemen.

 

Het ligt ook aan de produkt groep, maar in algemeenheid is het bij een "nieuw" te maken produkt een gevaarlijker traject als dat je bijvoorbeeld USB sticks koopt. Bij speciale produktie, samples etc etc zijn er veel zaken die fout kunnen gaan en nog meer mogelijkheden waarbij misverstanden en problemen kunnen ontstaan. Hierdoor is een zeer intensieve samenwerking in deze gevallen zeer belangrijk zodat men de hete adem voelt en weet dat wij binnen 2 uur komen om problemen op te lossen voor het echte problemen worden. Meestal is dit voldoende om te voorkomen dat je onderaan de prioriteits lijst komt te staan.

 

 

Beste Paul, wat schrijf je me daar nu op? "Met de vuist op tafel slaan in China"? Ze kelen je, als je dat binnenshuis doet ergens in een bergdorpje...... ;)

 

Maar je hebt gelijk over dat bazelen. Als het fout zit, komen er allerlei onzinverhalen en leugens. Het lullige is dat dit soms om een habbekrats gaat en zeker vanuit onze westerse ogen gezien. Ik heb al duizendmaal aangegeven dat het heel slecht is om a) geen volledige bestellingen of b) geen slechte producten, af te zenden en dat ze bij twijfel altijd even bij mij moeten informeren. Dat doen ze gewoon niet. En achteraf krijg je altijd de melding dat ze dachten dat het wel gebruikt kon worden. Van mij gaat geen enkele zending meer rechtstreeks, maar komt eerst naar mijn werkplaats voor inspectie.

 

Bij mijn laatste zending duurde het tot de laatste dag dat ik de B/L ontving. Allerlei smoesjes en noem maar op, maar het bleek dus dat ze gewoon niet op tijd aan de vervoerder hadden betaald. Dat gaat dan om een omgerekend bedrag van 35 dollar..... Dus achter de schermen los ik zoiets zelf wel op, maar echt elk onzinnig aspect, kan negatieve invloed hebben.

Link naar reactie
  • 0

Even een updateje. Middels kosteloos aangeboden bemiddeling van iemand van dit forum (vanuit China) is er toch nog enige beweging in gekomen. Ik ontving vandaag alsnog iets van dit bedrijf. Helaas niet de gehele order, maar ongeveer de helft. Het was bij mij al afgeschreven, maar absoluut welkom.

Link naar reactie
  • 0

Goed dat er beweging in gekomen is, maar hoop wel dat je ervan geleerd hebt om niet zomaar vooruit te betalen zonder dat je garanties over de levering van de order (in goede kwaliteit) hebt. Ik zou dat overigens ook in andere landen niet doen. Als het de enige manier is om zaken te doen, moet je er inderdaad rekening mee houden dat je e.e.a. af en toe zal moeten afschrijven. Als het om meer substantiële business gaat, zul je toch ter plekke voor goede QC moeten zorgen en pas betalen als je de order in goede orde hebt ontvangen. Vooruit betalen is vragen om moeilijkheden, zeker als je de leverancier niet kent.

 

Link naar reactie
  • 0

Yep, van geleerd ja. Als dingen normaal altijd prima gaan, dan wordt je misschien te makkelijk. Het ging hier echter om een aantal door ons ontworpen samples, die inmiddels al een keer heen en weer waren gezonden voor beoordeling en aanpassingen. Misschien iets te veel vertrouwen gehad. Het bedrag was ook niet wereldschokkend. Stink ik dus niet meer in..!

Link naar reactie
  • -1

beste jrs,

 

het spijt me om te horen wat je overkomen is, ik ben zelf Chinees, spreek vloeiend Nederlands, Chinees(Mandarijns) en Kantonees, indien je hulp nodig hebt bij een Chinees-belletje, dan wil ik je graag kosteloos helpen hoor, misschien wel vergoeding van de telefoonkosten eventueel. veel sterkte en succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 324 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.