• 0

Hypotheek aflossen en financieren uit bv

LS,

Ik ben DGA (100%) van een holding, welke 100% eigenaar is van een werkmaatschappij. Privé heb ik de onderstaande hypotheek.

1. aflossingsvrij: 100.000 (4,10%)

2. annuïteit: 60.000 (4,25%)

3. aflossingsvrij: 10.000 (5,15%)

4. annuïteit: 9.000 (5,15%)

Van delen 3 en 4 is de rente niet aftrekbaar in box 1 omdat deze een consumptief doel hebben.

Nog dit jaar wil ik gebruik maken van mijn 10% boetevrije aflossing (geldt per leningdeel) en delen 3 en 4 voor een groot deel aflossen. Als ik meer aflos geldt boeterente bij een verschil tussen dagrente en leningrente (resulteert momenteel bij delen 3 en 4 in een paar honderd euro boete).

Mijn belangrijkste reden om dit te doen is overigens de verhouding woningwaarde/lening verbeteren. Daarnaast natuurlijk per saldo gewoon minder rente betalen.

Ik denk aan de volgende constructie:

a. deel 3 geheel aflossen met 10.000

b. deel 4 met 5.000

c. financieren via RC/DGA (onder de 15.500, waardoor ik geen rente betaal c.q. vanuit de bv in rekening hoef te brengen)

d. aflossen via vereffening RC/DGA (privé loop ik dan wat rendement mis, maar dat is maar een paar procent).

Ik heb de volgende vragen:

- is dit fiscaal correct?

- is dit fiscaal optimaal?

- nog opmerkingen / suggesties? (in de nabije toekomst wil ik privé lenen van de bv en verder aflossen)

Bij voorbaat dank!

Stier

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Je leent € 15k van de BV en lost daarmee (gedeeltelijk) het box 3 gedeelte van de hypotheekschuld af. De schuld aan je BV komt nu terecht in box 3.

De BV heeft een vordering waarover je geen rente berekend. Dit mag als de gemiddelde stand lager is dan € 17.500.

Conclusie:

Fiscaal correct: Ja

Fiscaal optimaal: Lijkt me wel (ik ken jouw geheel financieel plaatje nl .niet)

Opmerkingen/suggesties: Laat ik graag aan anderen over

Link naar reactie
  • 0

@ StefanO

Ik kan je even niet volgen.

We hebben het hier over een vordering van € 15k. Dus BV derft rente van stel 5% is € 750 per jaar. Na aftrek van vpb en ab (stel samen 40%) wordt de BV benadeeld met € 450 per jaar. Maar de geldlener heeft jaarlijks een voordeel van € 750. Rente die hij niet in aftrek kan brengen in box 3. De constructie levert TS dus in bovengenoemd voorbeeld een voordeel op

van € 300,

Voor alle duidelijkheid, we hebben het hier over box 3-rente en niet over box 1.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar