• 0

Ministerie stimuleert bedrijfsovername

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 

Minister Van der Hoeven: 'Door overname van bestaande bedrijven te bevorderen, voorkom je kapitaalvernietiging en blijven arbeidsplaatsen behouden. Voor de startende ondernemer biedt het de kans om in een rijdende trein te stappen en de voordelen te plukken van de reeds opgedane kennis en klantenkring. Economische Zaken zorgt ervoor dat ook nieuwe ondernemers steeds meer ruimte krijgen om te ondernemen en te vernieuwen. Zo is het ook bij een bedrijfsovername mogelijk om gebruik te maken van bijvoorbeeld de Borgstellingsregeling voor het MKB en microfinanciering.'

 

Zie verdere info >>>

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

En het levert het de overheid ook nog inkomsten op:

 

Als u (een deel van) uw onderneming staakt, moet u de stakingswinst berekenen. Stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde van uw onderneming en de werkelijke waarde op het moment van overdracht of bedrijfsbeëindiging. De stakingswinst maakt deel uit van uw inkomen in het jaar van staking. Over de stakingswinst moet u inkomstenbelasting betalen. De stakingswinst kan nog verhoogd worden met de zogenoemde desinvesteringsbijtelling.

 

Bron: Belastingdienst

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich geen nieuw nieuws, alleen zijn de regelingen bij het grote publiek nog onbekend en vergt het gebruik er van enig geduld van de aanvrager (vaak de bank). Ook zijn er nog andere regelingen, bijv. subsidie op de kosten van overnamebegeleiding (incl. strategische verkenning) indien het een overname in Noord-Nederland betreft. Maar voor al deze regelingen geldt dat ze te weinig worden gebruikt. Vandaar nu de PR-talk van de minister.

 

Ik ben het met de minister eens dat de werkgelegenheid gevaar loopt wanneer bedrijven niet worden overgedragen en de ondernemer toch wil stoppen. MKB is toch de grootste werkgever in het land en er zijn relatief veel ondernemers die tegen hun pensioen aan schurken. De hausse (of tsunami aan bedrijven) die enkele jaren geleden reeds voorspeld werd, is tot op heden uitgebleven. Terwijl het nu toch echt tijd wordt om de boel in gang te zetten. Wat dat betreft doet de overheid er verstandig aan om juist nu te promoten.

 

Persoonlijk denk ik echter dat veel bedrijven er niet al te lekker voor staan. Dat was voor de crisis al het geval, maar nu is het nog minder. Dat wordt leuren, sleuren, trekken, duwen, likken, krabben, bijten en afprijzen om het verkocht te krijgen. Een heel vervelend spel met enkel verliezers :'(. Als overnameadviseur verkoop ik liever bedrijven die een beetje lekker draaien (toegegeven: ik ben lui ;D). En als dat niet zo is, dan regelen we dat wel. Kopers hebben namelijk meer interesse en de deal komt sneller en beter rond. Ook beter te financieren. En dan heb je de genoemde regelingen helemaal niet nodig ;).

Link naar reactie
  • 0

Weer even nieuw leven inblazen en op het topic voortborduren met een vraag:

 

Stel ik ben een bedrijfsleider in een zaak, waarbij ik feitelijk de onderneming van a-z voer, omdat de huidige dga het wel gezien heeft. Conform afspraak neem ik -na jaren geleden dit te hebben afgesproken- de onderneming over via een activa/passiva transactie en continueer deze in mijn eenmanszaak. Dan ben ik feitelijk toch starter en kan ik ook gebruik maken van de starters bsk? Als ook van de startersfaciliteiten van de fiscus gebruik maken?

 

Hoe letterlijk moet ik dus de definitie van agentschapnl nemen "in stand houden onderneming"?

 

Groet

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.