• 0

Aantonen dat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting

Goedendag,

 

Van de Belastingdienst heb ik een brief ontvangen, waarin mij wordt verzocht aanvullende informatie te verstrekken, om mijn aangifte IB 2007 te kunnen beoordelen (of ik als ondernemer voor de inkomstenbelasting kan worden aangemerkt).

 

Graag wil ik de vragen van de Belastingdienst goed en grondig beantwoorden, echter ben ik niet zeker waar de gevraagde (onderstaand genoemde) punten precies voor staan. Graag vraag ik jullie hulp in deze zaak, gezien het feit dat dit mij een brief lijkt die de Belastingdienst vaker naar ondernemers stuurt en op Higher Level wel bekend zal zijn.

 

Onderstaand loop ik puntsgewijs de punten af, met mijn commentaar bij ieder punt:

 

- een omschrijving van de activiteiten van uw onderneming

Globaal genomen, zijn dit de diensten en producten die mijn onderneming levert?

 

- een omschrijving van de mate van zelfstandigheid van uw onderneming

Wordt hier gevraagd in hoeverre ik afhankelijk ben van derden? Gaat het dan om bedrijven en/of personen? Of wordt hier iets anders mee bedoeld

 

- een opgave van het aantal uren dat u per week in uw onderneming steekt

In 2007 heb ik mijn werkuren niet geregistreerd, maar in principe ben ik wel alle vrije tijd die ik heb bezig in of met mijn onderneming. Moet ik deze uren verantwoorden met een urenregistratie, of mag ik mijn gewerkte aantal uren opgeven?

 

- een omschrijving van de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden

Deze vraag vind ik lastig te interpreteren. Wordt hier bedoeld de omzet die ik maak? En in hoeverre verschilt de omvang in tijd van mijn werkzaamheden met de vraag hoeveel uur ik per week in mijn onderneming steek? Het lijkt mij niet dat de Belastingdienst twee keer om dezelfde informatie vraagt in een brief

 

- een opgave van het aantal klanten van uw onderneming

Geldt deze vraag voor 2007 of voor het moment van schrijven? Zie ook *

 

- een beschrijving van de manier waarop uw onderneming zich presenteert

De feitelijke werkzaamheden van de onderneming zijn het onderhouden van een website en het verhuren van advertentieruimte e.d. Voldoet het omschrijven van de presentatie de structuur van het bedrijf en de hierbij behorende website?/i]

 

- de stukken waaruit blijkt dat de onderneming voor uw rekening wordt gedreven

Is dit het uitreksel uit het handelsregister van mijn onderneming?

 

- de stukken waaruit blijkt dat u rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen van de onderneming

Is dit ook het uitreksel uit het handelsregister van mijn onderneming?

 

*Daarnaast een globale vraag betreffende bovenstaande punten, moet ik deze vragen beantwoorden uitgaande van de situatie in 2007, of op basis van de huidige stand van zaken? Het lijkt mij voor 2007, omdat de brief naar aanleiding van de aangifte inkomstenbelasting 2007 is verstuurd, maar zeker weten doe ik dit niet.

 

Bij voorbaat dank voor alle hulp!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 2

Goedendag,

 

Van de Belastingdienst heb ik een brief ontvangen, waarin mij wordt verzocht aanvullende informatie te verstrekken, om mijn aangifte IB 2007 te kunnen beoordelen (of ik als ondernemer voor de inkomstenbelasting kan worden aangemerkt).

 

Graag wil ik de vragen van de Belastingdienst goed en grondig beantwoorden, echter ben ik niet zeker waar de gevraagde (onderstaand genoemde) punten precies voor staan. Graag vraag ik jullie hulp in deze zaak, gezien het feit dat dit mij een brief lijkt die de Belastingdienst vaker naar ondernemers stuurt en op Higher Level wel bekend zal zijn.

 

Onderstaand loop ik puntsgewijs de punten af, met mijn commentaar bij ieder punt:

 

Zonder te pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben wil ik je wel op weg helpen.

 

- een omschrijving van de activiteiten van uw onderneming

Globaal genomen, zijn dit de diensten en producten die mijn onderneming levert?

 

Ja, in feite wordt gevraagd wat er in jouw onderneming gebeurt, c.q. wat je doet.

 

- een omschrijving van de mate van zelfstandigheid van uw onderneming

Wordt hier gevraagd in hoeverre ik afhankelijk ben van derden? Gaat het dan om bedrijven en/of personen? Of wordt hier iets anders mee bedoeld

De Belastingdienst wil graag weten in hoeverre jij zelf verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor de activiteiten van je onderneming. Ga je bijvoorbeeld rechtstreeks contracten aan met leveranciers en klanten. bepaal je zelf je tarieven, kun je bestaan zonder inmenging van anderen etc.

 

- een opgave van het aantal uren dat u per week in uw onderneming steekt

In 2007 heb ik mijn werkuren niet geregistreerd, maar in principe ben ik wel alle vrije tijd die ik heb bezig in of met mijn onderneming. Moet ik deze uren verantwoorden met een urenregistratie, of mag ik mijn gewerkte aantal uren opgeven?

Als je aanspraak hebt gemaakt op de zelfstandigenaftrek geldt dat je minimaal 1225 uur op jaarbasis in je onderneming moet hebben gewerkt. Dit moet je aannemelijk kunnen maken met een sluitende urenregistratie. Alleen het aantal uren roepen dat je voor je onderneming hebt gewerkt is niet voldoende. Bij voorkeur heb je een urenadministratie per dag/week bijgehouden met een korte vermelding van wat je in die uren hebt gedaan.

 

- een omschrijving van de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden

Deze vraag vind ik lastig te interpreteren. Wordt hier bedoeld de omzet die ik maak? En in hoeverre verschilt de omvang in tijd van mijn werkzaamheden met de vraag hoeveel uur ik per week in mijn onderneming steek? Het lijkt mij niet dat de Belastingdienst twee keer om dezelfde informatie vraagt in een brief

De Belastingdienst wil weten of de onderneming een hobbymatig karakter heeft of dat je hiermee daadwerkelijk in je broodwinning kunt voorzien. Dit is vooral een vraag die gesteld wordt wanneer iemand naast zijn onderneming ook nog een loondienstverband heeft. Heb je bijvoorbeeld een modaal inkomen uit loondienst en slechts een minimale opbrengst in de eigen onderneming dan kan het zijn dat de fiscus oordeelt dat je voor de IB geen ondernemer bent. Ook kijken zij naar het aantal uren dat je er, volgens je urenregistratie insteekt en de opbrengsten die je hiermee genereert en of dit in redelijke verhouding staat.

 

- een opgave van het aantal klanten van uw onderneming

Geldt deze vraag voor 2007 of voor het moment van schrijven? Zie ook *

Deze vraag geldt voor 2007, echter er is niets op tegen om ook aan te geven hoeveel klanten je in 2008 hebt gehad + de verwachting voor 2009. Ben je pas in 2007 gestart dan kan het best zijn dat je weinig klanten had omdat je nog in de beginfase zat. Heb je in de jaren erna significant meer klanten gekregen dan zou ik dat er gewoon bij vermelden.

 

 

- een beschrijving van de manier waarop uw onderneming zich presenteert

De feitelijke werkzaamheden van de onderneming zijn het onderhouden van een website en het verhuren van advertentieruimte e.d. Voldoet het omschrijven van de presentatie de structuur van het bedrijf en de hierbij behorende website?/i]

Met de manier waarop je onderneming zich presenteert vraagt de Belastingdienst eigenlijk wat je doet om klanten te werven en je naar buiten toe als bedrijf te presenteren. Deel je bijvoorbeeld visitekaartjes uit, adverteer je, bezoek je netwerkbijeenkomsten, kortom, hoe vinden potentiële klanten jouw bedrijf?

 

- de stukken waaruit blijkt dat de onderneming voor uw rekening wordt gedreven

Is dit het uitreksel uit het handelsregister van mijn onderneming?

De KvK kunnen zij zelf online raadplegen dus zal niet voldoende zijn verwacht ik. Je kunt bijvoorbeeld denken aan contracten met leveranciers, klanten, bewijsstukken van investeringen die je hebt gedaan, verplichtingen aan de bank, leasecontracten etc.

 

- de stukken waaruit blijkt dat u rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen van de onderneming

Is dit ook het uitreksel uit het handelsregister van mijn onderneming?

Tsja, lijkt me een beetje een dubbele vrag gezien het voorgaande. Ook hier weer stukken van je onderneming waarin jij als ondertekenaar staat genoemd.

 

*Daarnaast een globale vraag betreffende bovenstaande punten, moet ik deze vragen beantwoorden uitgaande van de situatie in 2007, of op basis van de huidige stand van zaken? Het lijkt mij voor 2007, omdat de brief naar aanleiding van de aangifte inkomstenbelasting 2007 is verstuurd, maar zeker weten doe ik dit niet.

Zie het antwoord op punt 5.

 

Bij voorbaat dank voor alle hulp!

 

 

Succes!

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de (uitgebreide!) reactie.

 

Als je aanspraak hebt gemaakt op de zelfstandigenaftrek geldt dat je minimaal 1225 uur op jaarbasis in je onderneming moet hebben gewerkt. Dit moet je aannemelijk kunnen maken met een sluitende urenregistratie. Alleen het aantal uren roepen dat je voor je onderneming hebt gewerkt is niet voldoende. Bij voorkeur heb je een urenadministratie per dag/week bijgehouden met een korte vermelding van wat je in die uren hebt gedaan.

Ben ik mij bewust van, heb er daarom niet voor gekozen van de zelfstandigenaftrek gebruik te maken in dat jaar :)

 

De KvK kunnen zij zelf online raadplegen dus zal niet voldoende zijn verwacht ik. Je kunt bijvoorbeeld denken aan contracten met leveranciers, klanten, bewijsstukken van investeringen die je hebt gedaan, verplichtingen aan de bank, leasecontracten etc.

In beginsel zijn van dergelijke contracten geen sprake, en als met bewijsstukken van investeringen geen facturen worden bedoeld moet ik daar ook op afhaken. Wel betrekken wij inmiddels een kantoorpand, dit schaar ik hier dan maar onder.

 

Nogmaals, bedankt voor de hulp! Dat helpt me een eind op weg in het schrijven van de brief naar de Belastingdienst toe.

Link naar reactie
  • 0

Omdat in iedere situatie andere bewijsmiddelen voorhanden zijn, kan het handig zijn om even met de belastingdienst te overleggen wat ze precies willen weten/welke stukken ze willen hebben. Meestal staat er wel een doorkiesnummer op de brief (rechtsboven), dan kun je even bellen.

 

Verder sluit ik me aan bij Marjan. Een uittreksel KvK kan wel nuttig zijn, omdat de belastingdienst die niet vaak uit zichzelf bij de KvK opvraagt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar heb je in je aangifte wel aangegeven dat je een ondernemer bent. Daarom wilt de BD gewoon meer van je weten om te bepalen of er een bron van inkomsten is (of gaat komen) of dat het een hobby is. Ik zou zeker in je antwoorden onderstaande situatie melden omdat voor een kantoorpand er toch wel aardig wat omzet moet worden gemaakt en je spreekt ook over wij waar ik uit opmaak dat je niet in je eentje werkzaam bent.

 

Wel betrekken wij inmiddels een kantoorpand, dit schaar ik hier dan maar onder.

 

Lever je vrijgestelde prestatie voor BTW? Je kan namelijk anders ook dan gebruik maken van het feit dat je in 2008 en 2009 meer omzet hebt aangegeven op je BTW aangifte.

 

Wat was overigens de situatie in 2007 van jou? Loondienst en startende onderneming?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Omdat in iedere situatie andere bewijsmiddelen voorhanden zijn, kan het handig zijn om even met de belastingdienst te overleggen wat ze precies willen weten/welke stukken ze willen hebben. Meestal staat er wel een doorkiesnummer op de brief (rechtsboven), dan kun je even bellen.

Klopt! Schier overheen gelezen, dacht zelf dat dit het standaard Belastingdienst Telefoon-nummer was. Bedankt, ga ze bellen vandaag.

 

Blijkbaar heb je in je aangifte wel aangegeven dat je een ondernemer bent. Daarom wilt de BD gewoon meer van je weten om te bepalen of er een bron van inkomsten is (of gaat komen) of dat het een hobby is. Ik zou zeker in je antwoorden onderstaande situatie melden omdat voor een kantoorpand er toch wel aardig wat omzet moet worden gemaakt en je spreekt ook over wij waar ik uit opmaak dat je niet in je eentje werkzaam bent.

Ik ben wel in mijn eentje werkzaam, de rest van het team bestaat uit vrijwilligers. Vandaar dat ik de wij-vorm aannam.

 

Lever je vrijgestelde prestatie voor BTW? Je kan namelijk anders ook dan gebruik maken van het feit dat je in 2008 en 2009 meer omzet hebt aangegeven op je BTW aangifte.

Al mijn diensten zijn 19% belast, niet vrijgesteld dus.

 

Wat was overigens de situatie in 2007 van jou? Loondienst en startende onderneming?

Onderneming is eind 2005 gestart, in 2007 was ik niet in loondienst (student).

 

Bedankt allemaal! We kunnen weer even uit de voeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.