• 0

Hoe om te gaan met exit uit gezamenlijke BV?

Beste forumleden,

 

Op dit moment zit ik even in een lastige situatie en ik hoop dat jullie mij misschien een beetje op weg kunnen helpen.

 

Het volgende is gaande:

 

Een kennis van mij heeft samen met een compagnon een BV,in deze BV zit ook nog een andere onderneming.

De taken tussen hun waren zo verdeeld dat de compagnon de hoofd BV voor zijn rekening nam en mijn kennis de andere onderneming binnen de BV.

Nu zijn ze uiteraard beide net zo verantwoordelijk,maar het volgende is gebeurd.

Zijn compagnon heeft de BV verlaten en een eenmanszaak opgericht,maar hij zit ook nog steeds binnen de BV,maar daar wil hij niets meer mee te maken hebben en eruit stappen.

Mijn kennis is hiermee akkoord en probeert geld te vergaren om het stukje krediet van de compagnon weg te vegen en alleen verder te gaan.

Maar nu wil mijn kennis graag verder op een andere manier en meer online gaan doen en zich gaan richten op online verkopen middels een webshop.

Ik heb hem aangeraden om dit buiten de BV om te gaan doen zolang zijn compagnon nog steeds op papier betrokken is bij de BV.

Nu zijn we druk bezig om te kijken of er een mogelijkheid is dat ik samen met mijn kennis verder ga.

Ik stelde hem voor dat ik een eenmanszaak begin en alvast het nieuwe concept ga opstarten,zodra mijn kennis en zijn compagnon alles hebben afgesloten met de BV en de compagnon helemaal weg is willen we kijken of we mijn eenmanszaak niet in de BV kunnen stoppen.

Of indien mogelijk dat ik samen met mijn kennis een v.o.f. opstart,maar weet niet of dit mogelijk is en wijsheid is omdat mijn kennis al in de BV zit.

Misschien komt het allemaal wat onprofessioneel over wat ik nu allemaal vertel,maar ben namelijk niet helemaal op de hoogte van de rechten en plichten van een BV.

Kunnen jullie mij misschien wat advies geven,wij willen namelijk niet teveel praten met anderen omdat we niet willen dat mensen op de hoogte zijn van deze situatie.

Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking.

 

 

 

mod edit: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

In 1 bericht geef je zelf al vele mogelijke oplossingen.

 

Je hebt in de basis gelijk dat je zegt dat je kennis voorzichtig moet zijn met het starten van nieuwe activiteiten in de BV. ZOals jij het uitlegt waren er echter 2 producten of soorten activiteiten in de BV. Zoals je aangeeft wil de compagnon ermee stoppen of zoals jij het zegt er niets meer mee te maken hebben. Dat kan hij ook vrij eenvoudig op papier zetten. Alleen de overdracht van aandelen zal wat langer duren maar je kunt wel de volgende zaken regelen. (korte indicatie)

 

1. De compagnon die vertrekt laat zich uitschrijven als bestuurder bij de kamer van Koophandel (aannemende dat hij dat nu is) Bestuurder zijn staat los van aandeelhouder

2. Je laat tussentijdse cijfers maken tot het moment dat hij is gestopt, desnoods laat je de accountant die goedkeuren maar je kunt.

3. Vervolgens stel je een verklaring op dat de compagnon geen recht meer heeft op een aandeel in de winst na het moment van stoppen. zijn activiteit is eruit, die van je vriend blijft in de BV dus feitelijk is er geen verwevenheid meer anders dan dat hij aandeelhouder is. mogelijk moet je nog wel een vergoeding afspreken omdat hij als aandeelhouder natuurlijk ook zijn geld in het bedrijf heeft zitten (dus dividend uitkering ofzo)

 

Dit is om je een idee te geven wat je kunt doen. Ik zou zeker even met een expert gaan praten, begin gewoon bij de accountant. Die is zeker thuis in dit soort zaken.

 

De optie die jij noemt dat jij alvast een eenmanszaak begint dat kan, je kan ook al een vof oprichten met je kennis, hij mag gewoon meerdere bedrijven hebben. Belangrijk is om te bekijken of het handig is de activiteiten los op te starten en later in de BV in te brengen. Dit heeft natuurlijk fiscale consequenties. Misschien is het gewoon veel handiger om even een paar maandjes te wachten totdat de aandelen overdracht is geregeld of totdat er de verklaring is getekend die hier boven staat.

hoe dan ook zou ik zeker advies in winnen van een expert. zeker als de bedragen wat groter worden kunnen snelle keuzes dure keuzes worden..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.