• 0

Nieuw domein of niet?

Alweer een internetvraag mijnerzijds...

 

Ik vraag me af of het handig is om zoveel mogelijk op 1 domein te zetten of met verschillende domeinen te werken. Nu snap ik dat meerdere domeinen meer onderhoud vraagt en ook extra kosten (bouwen v/e site) met zich meebrengt. In dat opzicht is 1 domein dus handiger. Maar hoe zit het met de zoekmachines? Volgens mij wordt de URL steeds minder belangrijk en gaat het toch vooral om de content (en alle andere zaken). Maar ja... ik ben boekhouder.

 

Verder moet het domein natuurlijk passend zijn voor het doel. Ik kan op mijn bedrijfsovernamesite geen webwinkel in sokken beginnen. Maar hoe zit dat met een blog die over het beter verkopen van bedrijven gaat? Moet ik dit dan op bedrijf-beter-verkopen.nl beginnen of gewoon als een blog op mijn huidige site? Doel is toch om de mensen naar het laatste domein te leiden en als het blog hier staat is dat alvast een hindernis minder. En wat als ik nog veel meer aanverwante dingen wil doen? Kan dat allemaal op 1 site of is het verstandiger om themawebsites te starten en exclusief door te linken? Waar ligt de grens?

 

Ik ben geneigd om alles op 1 domein te knallen, maar is dat handig? Alvast dank voor de tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Stefano,

 

Wat je mogelijk al weet: Meerdere domeinen die leiden naar dezelfde website is in ieder geval niet goed. Dit wordt door Google gezien als zogenaamde 'duplicate content' en beinvloed de resultaten over het algemeen negatief.

 

Wat je zegt over dat content steeds belangrijker wordt, klopt! Met alleen een goede URL kom je er niet; content die veel en goed wordt gelinkt is vele male waardevoller. Voor de herkenbaarheid naar je bezoekers toe, is een aansprekend en herkendbaar adres natuurlijk wel waardevol.

 

Als je van plan bent veel te gaan bloggen over dat onderwerp (of meerdere bloggers wilt faciliteren) , is een specifieke thema website een puik idee. Als het gaat om "personal branding" / in de markt zetten van je zelf en je expertise, zou ik het onder je persoonlijke blog doen!

 

Groet,

Gerben

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil wel meerdere bloggers toelaten, maar denk dat het alleen vriendjes zullen worden. In dat geval wordt het dus een bedrijfsblog en dat kan dan beter op het huidige domein.

 

Van duplicate content is geen sprake. Beide sites zouden niet dezelfde content krijgen, maar enkel naar elkaar linken. Of mag dat ook niet van Google?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil wel meerdere bloggers toelaten, maar denk dat het alleen vriendjes zullen worden. In dat geval wordt het dus een bedrijfsblog en dat kan dan beter op het huidige domein.

 

Van duplicate content is geen sprake. Beide sites zouden niet dezelfde content krijgen, maar enkel naar elkaar linken. Of mag dat ook niet van Google?

 

websites die naar elkaar linken is geen probleem. Zorg alleen wel dat de websites gerelateerd zijn aan elkaar, zodat de link ook waardevol is voor Google.

 

Een blog zou ik altijd op je belangrijkste site zetten. Zorg er wel voor dat er makkelijk naar social media gelinked kan worden. Dan kan je blog zorgen voor link baiting wat weer goed is voor je resultaten in Google.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil wel meerdere bloggers toelaten, maar denk dat het alleen vriendjes zullen worden. In dat geval wordt het dus een bedrijfsblog en dat kan dan beter op het huidige domein.

 

Van duplicate content is geen sprake. Beide sites zouden niet dezelfde content krijgen, maar enkel naar elkaar linken. Of mag dat ook niet van Google?

Dat mag. Natuurlijk is het technisch gezien wel zo dat de content value van een enkele website hoger wordt als alle content op die website staat. In de praktijk is het echter wel mogelijk zo de vindbaarheid van diverse "afdelingen" in Google te verhogen.

 

Om de boel te optimaliseren is het trouwens wel nuttig beide websites op twee totaal verschillende locaties te hosten.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Opvallend dat het belangrijkste argument nog niet genoemd is - wat zouden je bezoekers vinden? :)

 

Ik kijk slechts in een enkel geval naar het domein waar een link naar toe gaat. Eigenlijk alleen wanneer de link door bezoekers van de site is toegevoegd (commentaar op een blog, recenteis e.d.) Denk dat de bezoeker vooral gevoelig is voor twee pagina's die dezelfde 'look & feel' hebben. Een blog met ontwerp A die linkt naar een site met ontwerp B geeft me minder het gevoel dat de waarde van de blog van toepassing is op de site. Ongeacht of de blog en site nu wel of niet op hetzelfde domein staan of dezelfde eigenaar hebben.

 

Qua SEO: als blog, site en of andere sub-sites over hetzelfde gaan zou ik ze gewoon op 1 domeinnaam zetten.

Link naar reactie
  • 0

Opvallend dat het belangrijkste argument nog niet genoemd is - wat zouden je bezoekers vinden? :)

 

Ik kijk slechts in een enkel geval naar het domein waar een link naar toe gaat. Eigenlijk alleen wanneer de link door bezoekers van de site is toegevoegd (commentaar op een blog, recenteis e.d.) Denk dat de bezoeker vooral gevoelig is voor twee pagina's die dezelfde 'look & feel' hebben. Een blog met ontwerp A die linkt naar een site met ontwerp B geeft me minder het gevoel dat de waarde van de blog van toepassing is op de site. Ongeacht of de blog en site nu wel of niet op hetzelfde domein staan of dezelfde eigenaar hebben.

 

Qua SEO: als blog, site en of andere sub-sites over hetzelfde gaan zou ik ze gewoon op 1 domeinnaam zetten.

 

Ik weet niet wat de bezoekers vinden, maar tips van Willem lijken me logisch. Bezoekers spreek ik nog te weinig :(. Gaan we wel verandering in proberen te brengen. Een blog is natuurlijk een mooi middel om meer interactie te krijgen. Zal nog eens nadenken over verschil in ontwerp.

 

@ Willem, waar is Dexter gebleven? Mandark zeker weer?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil wel meerdere bloggers toelaten, maar denk dat het alleen vriendjes zullen worden. In dat geval wordt het dus een bedrijfsblog en dat kan dan beter op het huidige domein.

 

Van duplicate content is geen sprake. Beide sites zouden niet dezelfde content krijgen, maar enkel naar elkaar linken. Of mag dat ook niet van Google?

 

Dat mag. Natuurlijk is het technisch gezien wel zo dat de content value van een enkele website hoger wordt als alle content op die website staat. In de praktijk is het echter wel mogelijk zo de vindbaarheid van diverse "afdelingen" in Google te verhogen.

 

Om de boel te optimaliseren is het trouwens wel nuttig beide websites op twee totaal verschillende locaties te hosten.

 

Hosten op 2 locaties, kan dat met 1 CMS of moet ik dan op beide servers het CMS draaien? Is een .NET zelfbouwtje, dus kan gemakkelijk worden aangepast.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Stefano. Gratis traffic van Google is natuurlijk fantastisch en daarbij is originele content en een goede core business omschrijvende url van belang. Maar wat nog meer van belang is lijkt mij, is wat je buiten Google om doet om bezoekers naar je site te halen. Ik heb aardig wat websites en over de afgelopen jaren heb ik heel wat grillen van Google meegemaakt. Je bron met gratis traffic kan zomaar ineens opdrogen bij de eerste de beste algoritme update. En daar zijn er een aantal van elk jaar.

Op moment dat je buiten Google om klanten naar je site weet te halen word de domeinnaam en de zoekmachineoptimalisatie minder belangrijk. Ik zeg niet onbelangrijk, maar wel minder belangrijk en je bent niet van Google afhankelijk voor je business. Dat vind ik persoonlijk steeds belangrijker worden.

 

Groet

Eet het... en je weet het!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stefano. Gratis traffic van Google is natuurlijk fantastisch en daarbij is originele content en een goede core business omschrijvende url van belang. Maar wat nog meer van belang is lijkt mij, is wat je buiten Google om doet om bezoekers naar je site te halen. Ik heb aardig wat websites en over de afgelopen jaren heb ik heel wat grillen van Google meegemaakt. Je bron met gratis traffic kan zomaar ineens opdrogen bij de eerste de beste algoritme update. En daar zijn er een aantal van elk jaar.

Op moment dat je buiten Google om klanten naar je site weet te halen word de domeinnaam en de zoekmachineoptimalisatie minder belangrijk. Ik zeg niet onbelangrijk, maar wel minder belangrijk en je bent niet van Google afhankelijk voor je business. Dat vind ik persoonlijk steeds belangrijker worden.

 

Groet

 

Dank voor je post! Heb je ook tips om buiten de zoekmachine om klanten naar de site te halen?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil wel meerdere bloggers toelaten, maar denk dat het alleen vriendjes zullen worden. In dat geval wordt het dus een bedrijfsblog en dat kan dan beter op het huidige domein.

 

Van duplicate content is geen sprake. Beide sites zouden niet dezelfde content krijgen, maar enkel naar elkaar linken. Of mag dat ook niet van Google?

 

Dat mag. Natuurlijk is het technisch gezien wel zo dat de content value van een enkele website hoger wordt als alle content op die website staat. In de praktijk is het echter wel mogelijk zo de vindbaarheid van diverse "afdelingen" in Google te verhogen.

 

Om de boel te optimaliseren is het trouwens wel nuttig beide websites op twee totaal verschillende locaties te hosten.

 

Hosten op 2 locaties, kan dat met 1 CMS of moet ik dan op beide servers het CMS draaien? Is een .NET zelfbouwtje, dus kan gemakkelijk worden aangepast.

Je kunt de content centraal beheren, maar de kans is groot dat het goedkoper en eenvoudiger is om gewoon twee verschillende CMS-systemen te draaien. Voor Google maakt het natuurlijk niets uit.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0
Ik weet niet wat de bezoekers vinden...

 

Dat hoeft ook niet, maar je kunt je wel in ze inleven. Door bijvoorbeeld te kijken wat je zelf ergens van vindt, als gebruiker.

 

Zou je het als nietsvermoedende bezoeker van die website vreemd vinden als deze meerdere functies heeft, of sluit het bij elkaar aan? Mensen associeren een domein op een gegeven moment met de content die ze daar kunnen aantreffen. De vraag is dan dus of jouw content samenhangend genoeg is om die bezoeker een duidelijk beeld te geven.

 

Een weblog over innovatieve internetontwikkelingen in combinatie met een webshop waar je biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen verkoopt lijkt me een goed voorbeeld van een niet bij elkaar passende combinatie. ;)

 

Dus, vult het elkaar functioneel aan, dan zou ik het gewoon op hetzelfde domein houden, eventueel met subdomeinen om gemakkelijker te kunnen linken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het maar een beetje met boerenlogica benaderen:

 

Als het bijvoorbeeld een blog betreft dat gaat over je bedrijf, dan is het prima dit te plaatsen onder de bedrijfs-domeinnaam. Maar als het een blog is dat een beetje gerelateerd is aan je bedrijf, maar ook allerlei algene zaken behandeld, dan lijkt het me beter dit op een apart domein te bouwen, en waar relevant te linken aan de bedrijfssite.

 

Zie het zo: alles dat je verteld onder het domein van je bedrijf kan feitelijk gezien worden als een uiting/standpunt van je bedrijf. Een losstaand blog is meer een prive-uiting, die uiteraard best een relatie kan hebben tot je bedrijfsmatige werkzaamheden, maar ook plaats biedt aan zo nu en dan een ongerelateerd verhaal of zelfs een stukje lifelogging (blech, maar goed...).

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle tips so far. Het blog zal voornamelijk over overname gerelateerde zaken gaan en uiteraard ook over de mogelijkheden om bedrijven te verbeteren. Heel relevant voor mijn label dus.

 

Over de andere zaken wil ik nog niet teveel uitweiden, maar ook dat is relevant voor het huidige label. Denk eigenlijk dat het voor de positionering van dit label wel beter is om ook de nieuwe activiteiten er onder te scharen. Kortom: ben er uit... thx!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.