• 0

overname lunchroom

Op dit moment ben ik mij aan het orrienteren om een lunchroom te gaan overnemen. Een eigen horeca gelegenheid is altijd al een droom en na het afronden van de hotelschool ben ik nu al een jaar bezig om bedrijf te vinden waar ik potentie in zie. Omdat het allemaal nieuw is wil ik zo weinig mogelijk risico lopen, daarom ben ik terecht gekomen bij een lunchroom waar je geen personeel nodig hebt.

 

Het gaat om een crossanterie in een zijstraat van het centrum van een middelgrote stad. De winkel heeft binnen plaats voor 20 couverts en buiten nogmaals 20. Het wordt op dit moment gedraaid doo 2 eigenaren waarbij per 1 januari het huurcontract afloopt. Ze hebben er 11 jaar gewerkt.

 

Na een gesprek heb ik per email wat cijfers gekregen over de omzet, 2006 en 2007 waren vergelijkbare jaren, daarom zet ik even wat cijfers van 2007 hier neer en hopelijk kan iemand bevestigen waar ik al bang voor was:

 

netto omzet: 70.000

kostprijsomzet: 16.000

 

 

personeelskosten: 1500

afschijving: 900

huisvesting: 32000

kantoor: 800

autokosten: 900

verkoopkosten: 900

algemene kosten: 7000

 

bedrijfsresultaat: 10 000

 

 

Mijn grote vraag is dan ook, hoe kan 1 persoon rondkomen met deze winst? laat staan 2?

 

MOD-edit: typo in titel aangepast

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Mijn grote vraag is dan ook, hoe kan 1 persoon rondkomen met deze winst? laat staan 2?

 

Ben bang dat dit niet gaat of je moet je omzet fors kunnen verhogen. wat mij ook opvalt is dat je hele lage afschrijving en autokosten hebt. 900 euro als autokosten lijkt mij niet reéel.

 

heeft de lunchroom ook een counterfunctie voor passanten ?

Link naar reactie
  • 0

Dat is een vraag die je de huidige eigenaren moet stellen.

 

Wat een belangrijkere vraag is, wat wordt jouw verwachte exploitatie.

Er zal een overnameprijs betaald moeten worden, waardoor de exploitatie voor jou negatief zou uitkomen (hogere afschrijvingen). Financiering zal lastig worden.

Daarnaast is het de vraag of je dat in je eentje kan handelen, dus wellicht hogere personeelskosten.

De kostprijs van de omzet lijkt me enigszins laag.

 

Op het eerste gezicht, lijkt het me een lastig verhaal.

Met meer gegevens is het makkelijker uit te werken echter.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik helemaal met je eens.

 

Daarnaast vond ik de inslag F&B al behoorlijk laag..

 

Ik moet wel zeggen, ben er nu een aantal maal geweest maar er kan nog veel positief veranderen, bediening is slecht en het ziet er allemaal rommelig uit.

 

Daarnaast is er inderdaad een counter. Het plan is dan ook om extra omzet te generen door naamsbekenheid te crieeren met "lunchpakketjes". in de omgeving zitten namelijk behoorlijk wat bedrijven.

 

De bedoeling van het lunchpakketje is dat dat klanten kunnen kiezen uit 2 drankjes wit/bruin broodje van de dag, eitje en stuk fruit.

 

Om aan het einde van de dag nog een inkomsten boost te krijgen wil ik avond maaltijden verkopen. Elke ochtend gaat er een mail uit naar het klantenbestand met het gerecht van de dag, ingredienten, foto van het gerecht opgemaakt op bord. Tussen 4 en 6 kan het opgehaald worden.

Link naar reactie
  • 1

Beste forzaarnhem,

 

waarom heb je geen recentere cijfers? 2008 en 2009 tot en met kwartaal 3? Met de zoekfunctie kun je een aantal vergelijkbare topics over overname- of startplannen voor lunchrooms of broodjeszaken vinden. Succes!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Ik moet wel zeggen, ben er nu een aantal maal geweest maar er kan nog veel positief veranderen, bediening is slecht en het ziet er allemaal rommelig uit.

 

buiten de overnamekosten zal je dan waarschijnlijk ook nog eens fors moeten investeren om het up to date te krijgen. en dan wordt het plaatje met 70k omzet weer heel anders.

 

Ik heb zelf geen kaas gegeten van horeca, het enige wat ik je kan adviseren is maak een plan denk er over na en laat je adviseren door iemand met kennis van zaken.

 

Is de locatie de huurprijs waard. ook al in verhouding met de m2 die beschikbaar zijn ?

Link naar reactie
  • 0

@Highio

 

bedankt voor de tip, ik ben inderdaad al een tijdje "stil" actief op het forum, het is erg leerzaam wat hier allemaal wordt geschreven.

 

Dit zijn op dit moment de cijfers die ik heb gekregen. Hoogstwaarschijnlijk zal 2008 niet veel beter geweest zijn.

 

@Herafin

 

De bedoeling is dat ik het bedrijf sowieso het eerste jaar helemaal zelf draai. het overnamebedrag is 49.000, Zelf wil ik niet verder gaan dan 20.000 en met mijn eigen vermogen ga ik er vanuit dat ik de financiering dan wel rond krijg.

Link naar reactie
  • 0

tussen 20k en 49k zit nog al een verschil. Goodwill lijkt mij met dergelijke omzetten niet aan de orde. Wat is de inventaris werkelijk waard? kan deze nog een tijd mee of moet die op korte termijn vervangen worden. En nogmaals een hoop bedrijfskosten uit jouw staatje komen mij onwaarschijnlijk laag voor.

Link naar reactie
  • 0

€ 20.000 lijkt me zelfs nog aan de hoge kant.

De reden van mijn vraag was puur en alleen gebaseerd op het feit dat het ZEER LASTIG is om een financiering te krijgen bij een bank voor een horecabedrijf. Heb je dat niet zelf beschikbaar of via vrienden en familie, dan kun je het hele verhaal zeer waarschijnlijk uit je hoofd zetten.

 

Dat staat los van de vraag of het verstandig is om er in te stappen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
Extra afschrijving +/- 8.000 (afhankelijk van goodwill
)

 

In de overname neem je ook de inventaris over, dus zo hoge stijging van de afschrijving in verband met de goodwill, vind ik wel erg aan de hoge kant.

 

Extra financieringslasten 5.000

Forzaanhem geeft aan dat hij ook zelf vermogen heeft en hoeft dus niet het gehele bedrag te belenen. Daardoor kunnen deze kosten ook misschien lager uitvallen.

 

Ik ben wel van mening dat het resultaat zoals gepresenteerd niet echt hoopgevend zijn. Van dat bedrag is niet te leven. De overnameprijs moet dus voor het meerendeel uit overname van de activa zijn, tenzij de naamsbekendheid eerg groot is, maar dat verwacht ik niet gezien het lage rendement.

 

Om dus een betere prijs te bepalen is het noodzakelijk om ook de balans van 2008 te hebben en het liefst ook een balans per 30-9-09 om na te gaan wat de activa waard zijn.

 

@Forzaamhem: Wat denk je aan investeringen te moeten gaan doen om de zaak op te knappen om de omzetverhoging te maken?

 

Ook is de hoge bruto marge wel iets om nadere te onderzoeken. Grofweg kan je aannemen dat een broodje 3 keer over de kop gaat, dus met met een verkoop van 70K, verwacht ik 17,5K aan inkoop. Zoals ook andere melden, is de autokosten laag maar misschien wel goed mogelijk. Als de eigenaren bijvoorbeeld alleen maar de kilometers van woon-werk declareren en niet al te ver wonen, heeft elke eigenaar 200 kilometer per maand voor de zaak gemaakt. Daarnaast zie ik ook een post personeel staan. Wat is dit? Als er personeel in de zaak zit, ben je verplicht dit mee over te nemen.

 

Wat zijn de algemene kosten geweest? 7K is 10% van de omzet!

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Heb je mij toevallig gisteravond gebeld met deze vraag of verwar ik je nu met iemand anders?

 

Anyway, cijfers 2007 is wel erg verouderde info. Zijn het trouwens jaarcijfers? Er blijft wel erg weinig over. Bovendien zou je de salariskosten er nog van af moeten trekken (normaliseren). En dan blijft er minder dan niets over. O.b.v. deze cijfers vind ik de goodwill van het bedrijf niets waard. Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat een bank dit gaat financieren. Misschien dat je de activa kunt waarderen en hier een lief prijsje voor kunt bieden (scheelt je weer shoppen).

 

Maar het do it yourself alternatief dat geopperd wordt zou ik ook eens nakijken. Sorry voor negatieve verhaal, maar kan er niets leukers van maken. Wel gaaf dat je wilt gaan ondernemen trouwens!

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste f,

 

“Een eigen horecagelegenheid is een droom” is een veelgehoorde uitspraak, maar voor de meerderheid van deze mensen loopt dit helaas uit op een nachtmerrie. Jouw hotelschoolopleiding en -ervaring geeft je daarbij een betere uitgangspositie. Maar een goede voorbereiding blijft noodzakelijk. Daar geef je nu nog geen blijk van. Een serieuze zoekronde op dit forum op onderwerpen zoals “overname horeca”, “financiering horeca”, “lunchroom”, “broodjeszaak” enz. levert je al veel nuttige informatie op over het belang van marktonderzoek, concurrentieanalyse, onderscheidend vermogen, financieringsbehoefte en -kansen e.d. Ook informatie over wat er bij een bedrijfsovername komt kijken kun je vinden, zoals het analyseren van recente jaarcijfers, het inventariseren van verplichtingen t.a.v. huur, leveranciers, personeel, e.d. en het onderzoeken van risico’s op gebied van HACCP, milieu, brandveiligheid, enz. Even googelen en je komt op sites zoals horecastartersloket.nl en kenniscentrumhoreca.nl met veel nuttige info.

 

Heb je behalve de overnamesom ook rekening gehouden met investeringen/kosten voor huur(borg), verbouwing/aanpassing, vergunningen, nieuwe belettering/huisstijl, beginvoorraad, aanloopreservering en voorfinanciering van de omzetbelasting?

 

Als dit de structurele cijfers zijn t.a.v. omzet, kosten en winst van de twee huidige ondernemers is maar één conclusie mogelijk: dit horecabedrijf is niet levensvatbaar. Daarbij vallen in de kostenstructuur de enorme huisvestingslasten op, deze bedragen nu bijna 50 % van de netto omzet! Deze zouden volgens branchecijfers in totaal maximaal 15/20 % moeten zijn, daarvoor heb je een omzet nodig richting twee ton. Je zult dan met een aanzienlijke investeringssom en dito financieringsbehoefte te maken krijgen. De winst moet verveelvoudigen om daarvan prive te kunnen leven en daarnaast belasting te betalen en af te lossen. Met alle respect voor jouw enthousiasme denk ik dat veranderingen ten aanzien van de “slechte bediening” en de “rommelig aanblik” volstrekt onvoldoende zijn om het bedrijf te kunnen laten renderen. Ook de standaard lunchpakketjes of het zelf op kleine schaal produceren en verkopen van avondmaaltijden zullen daar weinig aan veranderen.

 

Benut de info op dit forum en bijvoorbeeld op de genoemde sites. Mijn advies is om eens te praten met andere horecaondernemers, deskundigen, brancheorganisaties, accountants, enz. Maak een goed uitgewerkt ondernemingsplan voor een nieuw bedrijf of een overname, met een onderscheidend horecaconcept en een realistische rendementsprognose. Als je de hoofdlijnen daarvan op dit forum post krijg je daarop zeker serieuze en nuttige feedback.

Succes! Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

@StefanO

 

Ik heb jou hier niet over gebeld, maar inderdaad mijn conclusie was ook al dat de cijfers erg slecht zijn en dat de goodwill/inventaris veel te hoog is namelijk 49.000. Heb de cijfers van 2009 aangevraagd, wanneer ik dat weet zal ik het ook even online zetten.

 

Het plan om zelf iets te beginnen vind ik zelf te riskant, ik ben nieuw in het ondernemen en betaal dan liever iets meer voor een bedrijf waar de cijfers winstgevend voor zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste F.,

 

Het plan om zelf iets te beginnen vind ik zelf te riskant, ik ben nieuw in het ondernemen en betaal dan liever iets meer voor een bedrijf waar de cijfers winstgevend voor zijn.

 

Waarom denk je dat iets overnemen minder riskant is? Sterker nog, ooit gehoord van lijken in de kast?? Als jij de zaak overneemt met al zijn verplichtingen uit het verleden is er een risico dat er een verplichting te voorschijn komt, die je bij de aankoop niet hebt gezien of net goed hebt ingeschat. Indien je iets van begin af aan opstart, weet je soms beter wat al je verplichtingen zijn.

 

En iets meer betalen, kan soms goed werken, maar gezien de cijfers die je noemt, lijkt me dat een niet haalbare kaart.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

...

Het plan om zelf iets te beginnen vind ik zelf te riskant, ik ben nieuw in het ondernemen en betaal dan liever iets meer voor een bedrijf waar de cijfers winstgevend voor zijn.

 

Op zich niet verkeerd, maar die winst moet ook wel hoog genoeg zijn om je gewenste levensstandaard van te bekostigen. Onderschat dat niet. Maak anders een ondernemingsplan inclusief alle financiele ins en outs, dat geeft jou ook inzicht in wat voor jou wel of niet haalbaar is.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Even preekje voor eigen parochie.... voordeel van overname is de rijdende trein. Is gemakkelijker dan zelf een spoorlijn aanleggen. De bestaande infrastructuur geeft je snelheid. Kostbare tijd die aanloopverliezen kan vermijden.

 

Lijken kunnen uit het kastje komen. Maar valt in de praktijk nogal mee. Met de meeste bedrijven is weinig aan de hand. Verder kwestie van goed onderzoek doen en garanties en vrijwaringen opnemen in contract. Koper heeft hiermee aan de onderzoeksplicht voldaan. M.b.t. bekende lijken heeft de verkoper een meldingsplicht. Op gemelde gebreken geldt doorgaans geen aansprakelijkheid voor de verkoper. Dus als je goed je werk doet en weet waar je mee bezig bent, valt het allemaal best wel mee. Maar je moet natuurlijk wel even bij de les blijven.

Link naar reactie
  • 0

Even preekje voor eigen parochie.... voordeel van overname is de rijdende trein. Is gemakkelijker dan zelf een spoorlijn aanleggen. De bestaande infrastructuur geeft je snelheid. Kostbare tijd die aanloopverliezen kan vermijden.

stukje input uit eigen ervaring: ik ben het gedeeltelijk eens met Stafan,

ik zit zelf in een branche waar je en vertrouwensrelatie moet opbouwen met je klanten,

de ervaring leert ons dat de start van een geheel nieuwe vestiging gepaard gaat met behoorlijke aanloopverliezen.

 

Ik heb zelf een (matig) draaiend bedrijf overgenomen en mede door verse input maak ik nu na in het 1e jaar al winst.

iteraard heb ik ook lijken gevonden, maar de meeste had ik vooraf al gezien door onderzoek en verwerkt in de overname.

 

Ik ben niet thuis in de horeca behalve mijn ervaring als consument, maar de klantcontacten zijn wel een stuk vluchtiger en wellicht is er vrij snel een redelijke klantenkring op te bouwen?

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Maar is het niet zo, dat je in een dergelijke branche met goede prijs kwaliteit verhouding toch een klanten kring kan opbouwen?

Ik zie het hier in Lelystad. Sommige zaken zien er op het eerste gezicht niet echt uitnodigend uit, maar het is daar altijd druk.

De zaken lopen goed en waarom.... ze hebben kwaliteit producten en je wordt er goed geholpen. En de prijzen zijn redelijk.

 

Ik kan mij een tent herinneren, waar ik altijd twijfels bij had. Eens iets smerigs mee gemaakt (donkere zwarte haar in mijn kroket, ranzig...). Deze tent kwam toevallig in de smaak politie terecht en werd met de grond gelijk gemaakt. Hups... zaak over de rand van de afgrond en nu een doorstart met nieuwe eigenaren.

 

Wat ik wil zeggen is, het zal wel een zaak met een enigszins lange adem worden, maar wees innovatief. Niet dat je opeens met allerhande vernieuwende broodjes komt ed, want wat een boer niet kent, dat eet hij niet.

Maar de lunchboxen kunnen een leuk idee zijn, alleen is er veel kleinere MKB om je heen? Dan kan het echt een aanvulling zijn.

Verder zijn de bezoeken aan het bedrijf natuurlijk vluchtig, maar goede mond op mond reclame is goud waard. Dat zie je hier ook. lelystad is een nogal moeilijke horeca gebied, en een aantal zaken draaien goed, maar je ziet amper reclame. Eens een keer een advertentie in het lokale suffertje. Meer niet. Ze hebben goede en niet echt afwijkende producten, tegen een goede prijs met een correcte service. En dat pikken de mensen hier echt wel op..

 

Link naar reactie
  • 0
Maar is het niet zo, dat je in een dergelijke branche met goede prijs kwaliteit verhouding toch een klanten kring kan opbouwen?

Ik zie het hier in Lelystad. Sommige zaken zien er op het eerste gezicht niet echt uitnodigend uit, maar het is daar altijd druk.

De zaken lopen goed en waarom.... ze hebben kwaliteit producten en je wordt er goed geholpen. En de prijzen zijn redelijk.

 

 

Dat heeft alles met jouw locatie te maken. Veel hongerige mensen die langs jouw toko lopen om even snel een broodje te eten. Personeel van bedrijven op loopafstand die tussen de middag bij jou even binnen kunnen lopen. Winkelend publiek wat 1x per week gaat shoppen in het centrum en die jou ontdekken voor een lekkere bak koffie met wat erbij.

 

Jouw vraag of de lunchroom die je overnemen wilt een inkomen kan genereren met de bekende cijfers is duidelijk nee.

 

Met een goed doortimmerd plan, de juiste marketing en veel geld kan je er misschien iets van maken maar het risico blijft.

 

Tussen een goed plan en de realisering daarvan zit altijd wel een verschil.

 

[Het gaat om een crossanterie in een zijstraat van het centrum van een middelgrote stad./quote]

 

 

Ga eens een dag daar zitten of rondlopen en tel een de aantal passanten en de mensen die daadwerkelijk naar binnen gaan.

Link naar reactie
  • 0

Heb niet echt verstand van horeca ondernemingen maar wat mij altijd opvalt is dat als iets eenmaal slecht loopt het ook bij een nieuwe eigenaar slacht loopt....TENZIJ het helemaal verbouwd wordt en niet meer te herkennen is.

 

Vaak heb je van die verdoempanden, mensen uit de buurt kennen de tent en komen er niet, om die er weer in te krijgen moet je meer veranderen dan alleen de persoon die de broodjes maakt vrees ik.

 

 

veel succes

Link naar reactie
  • 0

Je wilt de sprong wagen, maar is een hink-stap-sprong misschien niet veel interessanter? ;)

 

Uit je verhaal maak ik nu even op dat je nog geen concrete ervaring hebt met het runnen van zo'n toko en dat jouw skills om een slecht lopende toko om te zetten in een winstmachine ook nog vrij groen zijn?

Dat zijn wel 2 risicofactoren waar je vrij lastig iets aan kunt doen en die ook vrij snel het einde van je ondernemerschap kunnen betekenen, terwijl je nu net zo lekker enthousiast bent. Elke week zweten of je de facturen wel betaald krijgt eist op een gegeven moment ook z'n tol. Ik zie toch regelmatige hele hippe broodjeszaken met hele treurige mensen erin, die 3 maanden later alweer dicht zijn.

 

Stel dat je een wat oudere ondernemer met een lopende broodjeszaak vindt die jullie samen nieuw leven in gaan blazen (jij als bedrijfsleider) met de intentie van jou om daar een steeds grotere rol in te gaan spelen. Met een leuke deal (alle goodwill die je creëert hoef je bv niet te betalen) kun jij over 1 a 2 jaar een goed lopende broodjeszaak overnemen, die gerund wordt door jezelf en waarbij je nog eens 2 jaar (of zelfs langer) een coach hebt. (vrij gebruikelijke constructie trouwens in de horeca volgens mij)

Daarnaast heb je dan de mogelijkheid een zaak over te nemen die misschien wel een maatje groter is dan nu en MET personeel. Want de ideeën die je hebt geopperd zijn volgens mij niet in je eentje uit te voeren. Een avondmaaltijd gaan bereiden als je elke 5 minuten een broodje moet verkopen? Of het bedrijf om de hoek vraagt of je de broodjes "even" langs kunt brengen, gooi je dan om 11:30 de zaak voor 10 minuten dicht? Personeel is soms best handig ;)

 

Misschien kun je in jouw regio wel een groep klanten creëren die loyaal zijn aan JOU i.p.v. aan de broodjeszaak. Stel dat je dan na 1 of 2 jaar een zaak aan de andere kant van de stad begint heb je wel al een goede naam. "Is dat die broodjeszaak die niet loopt? Nee joh, daar staat nu die in...., die maakt echt goede broodjes...."

 

Toevoeging:

De cijfers zijn diep triest, maar dat had je zelf ook al gezien, maar er zijn wel mogelijkheden als je het toch wil doen:

Uiteindelijk is alles vraag & aanbod, dus doe een bod op de winkel & de huur.

Vraag bijvoorbeeld de eerste 6 of 12 maanden gratis, of overleg de jaarcijfers van de oude ondernemer en beargumenteer dat je niet meer dan 20% huur wil betalen van je omzet met een max. van de huidige 32K. De verhuurder heeft nu ook moeite om een nieuwe huurder te vinden en een leegstaand pand brengt hem en de oud huurders helemaal niks meer op. De verhuurder kan er zelfs gezever met de gemeente mee krijgen. Een horeca vergunning verlengen is weer iets anders dan het ding opnieuw moeten aanvragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.