• 0

Relatiegeschenken aftrekbaar?

Hoi allemaal,

 

Ne enige zoekwerk heb ik toch besloten om een topic te opnemen over de aftrekbaarheid van relatiegeschenken.

 

Zie hieronder een stuk die ik op het net heb gevonden m.b.t. relatiegeschenken:

 

Relatiegeschenken zijn incidentele giften die je geeft aan je bestaande relaties. Onder relaties worden bestaande klanten of leveranciers verstaan en géén personeel. Wervende geschenken zijn geen relatiegeschenken, het betreft dan immers giften aan personen of instellingen die ‘nieuw’ zijn.

 

Niet alle voorbelasting over zakelijke kosten en inkopen is aftrekbaar. In sommige gevallen kun je geen btw aftrekken. Dit kan het geval zijn bij de btw over relatiegeschenken. Daarvoor geldt de volgende regel: Als de ontvanger het geschenk zelf zou hebben gekocht, zou hij dan recht hebben op aftrek? Als het antwoord op die vraag ‘nee’ is, dan mag je de btw niet aftrekken. Er geldt een uitzondering als de totale kosten per persoon per jaar niet meer bedragen dan € 227. In dat geval kan je de btw wel aftrekken. Betreft de ontvanger een particulier of niet btw-ondernemer, dan kun je de btw nooit aftrekken.

 

Vraag 1: Stel dat mijn relaties ondernemers zijn en ik geef een relatiegeschenk van € 200 per relatie. BTW kan ik als voorbelasting aftrekken, maar mag ik de kosten ook 100% opvoeren als lasten?

 

Vraag 2: Stel dat mijn relaties particulieren zijn en ik geef een relatiegeschenk van € 200 per relatie. Kan ik de BTW als voorbelasting aftrekken en mag ik tevens de kosten ook 100% opvoeren als lasten?

 

Vraag 3: Stel dat mijn relaties ondernemers zijn en ik geef een relatiegeschenk van € 500 per relatie. Kan ik de BTW als voorbelasting aftrekken en mag ik tevens de kosten ook 100% opvoeren als lasten?

 

 

Ik las tevens in een ander stuk het volgende:

 

Vanaf 2005 geldt voor kosten van representatie (relatiegeschenken), voedsel, drank, genotmiddelen, congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen het volgende: deze zijn aftrekbaar indien en voorzover ze samen meer bedragen dan € 4.000. Anders gezegd: van de totale kosten is € 4.000 niet aftrekbaar.

Maar u kunt er (op verzoek bij de aangifte) ook voor kiezen om in plaats van het forfait van € 4.000, 75% van de kosten af te trekken. Dat is dus pas voordeliger als de totale kosten lager zijn dan € 16.000!

Voor kleinere bedrijven is het een erg dure oplossing om alle kosten op één hoop te vegen en de fiscale aftrekbeperking "af te kopen". € 16.000 is immers een fors bedrag; veel kleinere bedrijven zullen per jaar minder uitgeven aan voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen.

In dat geval is het aan te raden om deze werkelijke kosten op een aparte grootboekrekening te boeken. Stel dat op die grootboekrekening aan het einde van het jaar een totaalbedrag van € 7.000 staat, dan is € 1.750 (25% van € 7.000) niet aftrekbaar. Het apart bijhouden van deze kosten levert dan € 2.250 méér aftrek op.

 

Vraag 4: Is wat hierboven staat weergegeven niet tegenstrijdig met de vorige omschrijven m.b.t. relatiegeschenken?

 

Groetjes,

 

Osman

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij haal je wat regels door elkaar.

 

Van alle giften kun je de btw aftrekken, behalve als het artikelen zijn die een particulier normaal gesproken ook zou kopen en kosten er voor meer dan 227 euro per jaar zijn. Koop dus niet voor een relatie 250 euro aan aardappels, koekjes of bonbons.

 

Het tweede stuk gaat volgens mij over het ontvangen van giften als particulier en/of werknemer. Zolang je niet meer dan 4000 euro aan waarde ontvangt zit je goed. Meer dan moet je een administratie bijhouden en 25% bij je inkomen optellen en daarboven is het gewoon belast. Mocht je dus een Picasso in je kerstpakket vinden... Dan zou dat wel eens als inkomen kunnen worden gezien.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je haalt 2 regelingen door elkaar: inkomstenbelasting en omzetbelasting.

 

Voor de IB: Relatiegeschenken vallen volgens de staatssecretaris onder representatiekosten zijn zijn daardoor beperkt aftrekbaar. Hetzij door een vast bedrag als niet aftrekbaar in aanmerking te nemen (in 2009: 4200 euro), hetzij door slechts 73,5% van de werkelijke kosten af te trekken.

 

Voor de btw: aan btw-aftrekgerechtigden: tot 227 p.p. is de btw daarover aftrekbaar, daarboven moet je kijken of die ondernemer, als die het geschenk zou kopen, dat als ondernemer of als particulier zou doen. Aan niet-btw-aftrekgerechtigden kun je de btw standaard niet aftrekken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nog meer duidelijkheid, zover dat mogelijk is bij dit ingewikkelde onderwerp.

 

Besef wel goed dat "kosten" iets anders zijn dan "BTW" en dat hiervoor verschillende belastingwetten bestaan.

Naast het begrip kosten met al haar regels bestaat er het begrip BTW met eigen regels.

Op kosten kan wel/geen BTW komen uitgedrukt in een percentage van de kosten.

 

Zie verder het Word-bestand (docx)

 

Groeten Arnoud

Aftrek_van_kosten.docx

Arnoud de Vries

 

06 4575 8130

info@davries.nl

www.davries.nl

Link naar reactie
  • 0

Aan niet-btw-aftrekgerechtigden kun je de btw standaard niet aftrekken.

 

Wat nu als ik als zzp'er ingehuurd ben door een bedrijf en ik wil al het personeel een relatiegeschenk geven. Het personeel is niet BTW aftrekgerechtigd. Werkt dat zo of wordt het gezien als onderneming waarvoor het personeel werkt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.