• 0

Partime ondernemen: vergunning douane

Ik heb een vraag over partime ondernemen.

Ik wil partime eenmansbedrijf een distilleerderij starten omdat ik anders geen vergunning van de douane krijg.

Nu wil ik het zo minimaal doen b.v 1 uur per week en weinig kosten omdat ik het eigenlijk voor hobby wou doen.

Mijn werk blijf ik fulltime doen en de distilleerderij als "hobby" mee doorgaan.

 

Wordt ik bij de belastingdienst dan als ondernemer beschouwd?

Heeft dit negatieve invloed op het fulltime werk (loon enz)?

Moet ik me dan extra verzekeren? b.v aansprakelijkheidverzekering

 

Groetjes John

 

<>

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Johnny,

 

als je op deze manier je bedrijf wilt starten, dan zul je je in ieder geval bij de kvk in moeten schrijven en een btw-nummer aan moeten vragen bij de belastingdienst.

 

Verder zal je door de belastingdienst niet als ondernemer worden beschouwd, omdat je niet aan het uren criterium zal voldoen. (1235 uur per jaar).

 

Als je dus volgend jaar je inkomstenbelasting aangeeft dien je de opbrengsten van je bedrijf bij overige werkzaamheden te vermelden.

 

Ik hoop dat dit je op weg kan helpen.

 

Succes!

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Beste Johnny,

 

Om te beoordelen of je een "bedrijf" bent, is het niet zo belangrijk want je doet, maar wat je (wilt) verdienen. Ga je de drank verkopen of met je vrienden opdrinken ;D

 

In dat eerste geval moet je je inschrijven, want dan ben je een bedrijf. In dat tweede geval hoeft dat niet, dan voer je gewoon een hobby uit.

 

Als het een (hobby) bedrijf wordt, wat zijn dan globaal de kosten/opbrengsten?

 

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

als je op deze manier je bedrijf wilt starten, dan zul je je in ieder geval bij de kvk in moeten schrijven en een btw-nummer aan moeten vragen bij de belastingdienst.

 

Verder zal je door de belastingdienst niet als ondernemer worden beschouwd, omdat je niet aan het uren criterium zal voldoen. (1235 uur per jaar).

 

Helaas kan ik 't niet met volle overtuiging zeggen, maar volgens mij krijg je van de belastingdienst juist alleen een btw-nummer als je als ondernemener wordt beschouwd (kennelijk 1235 uur per jaar).

 

Dus als je een btw-nummer nodig hebt - voor de duane papieren - moet je toch per week voor 24 uur aan de slag.

 

Maar als je geen winst wilt gaan draaien, althans niet op grote schaal, waarom richt je dan geen Stichting op (tot behoud van het lokale distilleerderij ambacht)??

 

Maar mag een Stichting exporteren, anyone?

Link naar reactie
  • 0

Beste Johnny5,

 

De antwoorden op jouw vragen zijn bijzonder simpel.

 

Er is een wettelijke eis om als ondernemer te kunnen worden beschouwd. De Belastingdienst is degene die met de uitvoer van deze wettelijk regel is belast.

In ieder geval moet je per jaar minimaal 1225 uur in je bedrijf werken om volgens de inkomstenbelasting als ondernemer te worden aangemerkt.

Voor de Omzetbelasting (BTW) is het voldoende als je omzet maakt. Die omzet moet je periodiek, maandelijks of per kwartaal, opgeven middels een aangifte omzetbelasting.

 

Ieder jaar krijg je van de Belastingdienst een aangifte Inkomstenbelasting, warop je alle inkomsten van het desbetreffende belastingjaar moet opgeven. Dus ook de inkomsten uit nevenactiviteiten.

 

Overigens ben ik van mening dat een parttime ondernemer GEEN ondernemer is, maar een werknemer die naast zijn werk nevenactiviteiten ontplooit.

 

Groet,

 

Michael Klijn

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt allemaal,

 

Het is alleen de bedoeling om een vergunning te verkrijgen bij de douane.

Het foute van dit alles is dat ik me had aangemeld bij de douane. Na de 1ste deel (vervaardiging ketel) kreeg ik de aanmeldingsformulieren en tijdens het opsturen kreeg ik de melding dat commissie accijns in het wetboek had staan dat alleen bedrijven in bedrijfsruimte mag distilleren.

 

Mijn bedoeling is om een kvk nummer te verkrijgen en bij de belastingsdienst geen status ondernemer te verkrijgen. Ik wil het hobby matig houden.

 

Groetjes John

Link naar reactie
  • 0

Johnny,

 

om mijn verhaal nog even te verduidelijken:

De belastingdienst maakt onderschiedt tussen een BTW-ondernemer en een IB-ondernemer.

Een BTW-ondernemer houdt in dat je over je verkopen BTW moet rekenen en dat je over je kosten BTW in aftrek kan nemen. Hiervoor dien je dus een BTW-nummer aan te vragen.

 

Als je BTW-ondernemer bent, ben je niet automatisch ondernemer voor de IB. Daarvoor moet je eerst aan een aantal voorwaarden voldoen.

Aangezien jij je bedrijfje alleen hobbymatig wilt opzetten zul je dus geen IB-ondernemer worden.

 

Als je ook niet van plan bent om je producten te verkopen is een BTW-nummer ook niet nooodzakelijk.

 

Verder kan je dus gewoon blijven werken bij je werkgever zonder dat je bedrijfje voor problemen zorgt.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.