• 0

Bijstorten op basis van achtergestelde lening zonder uitgifte extra aandelen?

Investeerders zijn ingestapt op basis van aandelen nominaal + achtergestelde lening. Tegen nominale inbreng hebben zij hun percentage aandelen gekocht en het benodigde bedrag dus als achtergestelde lening aan de BV verstrekt.

 

Nu is er weer geld nodig (totaal zo'n 50K) en wil ik graag zelf bijstorten en hen voor een gelijk deel ook laten bijstorten. (50/50). Alleen aandeelverhouding is niet 50/50 aangezien ik groter belang in bedrijf heb. Kan ik hen (zijn met z'n 3-en) op deze wijze interesseren voor een bijstorting zonder dat ik weer aandelen moet afstaan/verkopen? te? DUs puur alleen als bijstorting op basis van een (achtergestelde) lening aan de BV? Of moet ik op basis van mijn aandelenpercentage de storting doen en zij op basis van hun % belang? (dus niet 50/50 maar bijv 70/30?).

 

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

 

Groet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus toch een beetje terugkoppeling? ;)

 

De term bijstorten vind ik verwarrend. Doet me denken aan extra aandelenkapitaal en dat bedoel je vast niet. Een achtergestelde lening hoeft niet pro rato te worden verstrekt. Iedereen kan dit vermogen verschaffen. Ook heeft het al dan niet verstrekken van deze lening geen gevolgen voor de zeggenschap. Dat is immers enkel aan aandelen verbonden. Daarmee zijn alle varianten dus mogelijk.

 

In de praktijk is het wel gebruikelijk dat niet 1 aandeelhouder de achtergestelde lening verstrekt, maar dat ook de anderen het risico nemen. Ik zou me overigens wel voor kunnen stellen dat de investeerders enigszins verbaasd zijn dat er na zo'n korte periode weer geld bij moet. Wellicht dat ze deze bal daarom volledig bij jou zullen neerleggen.

Link naar reactie
  • 0

Investeerders weten dat er geld bij moet. Ik wil dat op mij nemen, alleen leek mij het handig om direct mijn deel storting als onderhandeling te gebruiken dat zij ook nog een gelijk deel meedoen zodat er weer een groter potje is. Heeft te maken dat er nu minder geld in bedrijf is gegaan dan in 1e instantie bedoeling was...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.