• 0

schuldsanering???

N.a.v. een vorig bericht hierbij een andere vraag.

 

Zoals het nu lijkt gaat mijn winkel per 01-02-2010 op slot ( of wordt overgenomen) door een beroepsziekte.

 

Er is voor mij in deze winkel geen toekomst meer, want de ziekte die ik heb heeft met deze winkel te maken.

 

De kans is heel groot dat ik met een restschuld zal blijven zitten bij de bank dat ligt tussen de 40000 en 90000 euro.

 

Omdat ik dit niet kan afbetalen door mijn ziekte zal ik een beroep moeten doen op de wspn. Anders kan ik deze schild nooit meer afbetalen lijkt me.

 

De bank is mijn enigste schuldeiser!!!!

 

Kan ik in dit geval zelf de wspn aanvragen of hoe gaat dat??

 

Of moet je meerdere schuldeisers hebben die dan voor mij het gaan aanvragen??

 

Hoe zit dit nu precies, want ik krijg van alle kanten informatie en dat spreekt elkaar allemaal tegen.

 

De een zegt dat dit geen probleem is en de ander zegt weer dat de bank hier nooit mee akkoord gaat.

 

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

 

Groeten, Harry

 

P.s. Het gaat om een eenmanszaak!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Betreffende die 50,00 p/week, praten we hier dan niet over een WSNP in combinatie met budgetbeheer?

 

De bewindvoerder wil altijd graag dat je een budgetbeheer traject erbij doet, meestal via een dochteronderneming van de bewindvoerder, maar dat is een vrije keuze die je weigeren mag.

Normaal gesproken zot je op 90% van bijstandsviveau en hoe je die uitgeeft ben je totaal vrij in.

 

Betreffende de zg. schone lei; dat is zoals Ruben al schreef de grootste onzin die er is, de schulden zijn wel weg maar verders heb je overal een grote rode aantekening achter je naam staan.

 

Nog even over dat de WSNP de hel op aarde is; dat klopt maar dat is met een faillisement ook het geval en nu mag je de boedel nog behouden.

Link naar reactie
  • 0

Betreffende die 50,00 p/week, praten we hier dan niet over een WSNP in combinatie met budgetbeheer?

 

Wat mag ik houden van mijn inkomsten tijdens de Wsnp?

 

Wettelijk is vastgesteld dat u minimaal 90% van de voor u geldende bijstandsnorm mag behouden. Dit wordt de beslagvrije voet genoemd (artikel 475 lid d van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering).

 

Tijdens de Wsnp wordt er echter een zogeheten vrij te laten bedrag berekend; het bedrag waarvan u maandelijks moet rondkomen. Dit is de beslagvrije voet plus een reserveringstoeslag van 5%. Gedurende uw schuldsanering behoudt u dus 95% van de bijstandsnorm die op u van toepassing is. Werkt u minimaal 18 uur per week dan wordt uw vrij te laten bedrag nog verhoogd met 5% extra. In dat geval ontvangt u dus 100% van de bijstandsnorm. In geval van overwerk mag u van de netto opbrengst daarvan in principe 50% behouden. Hierover dient wel overleg plaats te vinden met de bewindvoerder.

 

Soms valt het vrij te laten bedrag hoger uit dan uw daadwerkelijke inkomen. Dan mag u 90% van het daadwerkelijke inkomen behouden. U heeft daarnaast recht op 5% reserveringstoeslag.

In dat geval ontvangt u niet meer dan het daadwerkelijke inkomen. In de laatste twee gevallen dient u na te gaan of u wel gebruik maakt van alle voorliggende voorzieningen, zoals bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag of uitbetaling van de heffingskorting. De huurtoeslag en zorgtoeslag worden niet tot het inkomen gerekend.

 

Het is mogelijk dat de rechter-commissaris beslist dat u maandelijks een bedrag ter hoogte van het bewindvoerdersalaris aan de boedel dient af te dragen, ongeacht of uw vrij te laten bedrag minimaal 95% van de bijstandsnorm bedraagt.

 

En dit berekenen gebeurd toch echt in alle gevallen door de bewindvoerder, zie het ReCoFa document 2009:

 

Vrij te laten bedrag

a. Het vrij te laten bedrag wordt berekend aan de hand van de meest recente versie van het Rapport van de werkgroep rekenmethode Vtlb van Recofa. Deze berekening wordt uitgevoerd door middel van de zogeheten vrij te laten bedrag-calculator. De meest actuele versie van dit rapport en van deze calculator – met de (doorgaans) per 1 januari en 1 juli aangepaste bijstandsnormen – zijn op de site www.wsnp.rvr.org beschikbaar {hyperlink calculator}.

b. De bewindvoerder maakt bij of zo spoedig mogelijk na het huisbezoek de berekening van het vrij te laten bedrag en verstrekt dit aan de schuldenaar.

c. Indien normbedragen wijzigen als gevolg van indexering, stuurt de bewindvoerder de schuldenaar zo spoedig mogelijk een aangepaste berekening van het vrij te laten bedrag toe.

 

En bij die laatste quote vraag ik meteen even aandacht voor punt b: Bij dat bezoek dat daar genoemd wordt zal de bewindvoerder ook beoordelen hoe het met de boedel gesteld is. Als de bewindvoerder voet bij stuk houdt en de boedel boventallig vindt, dan kan dit echt gevolgen hebben.

Er is dus GEEN garantie dat je inboedel intact blijft, de bewindvoerder zal dit zelf beoordelen. Dit bezoek behoort in de regel binnen 2 weken na de toelating door de rechter-commissaris tot de WSNP plaats horen te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Betreffende de zg. schone lei; dat is zoals Ruben al schreef de grootste onzin die er is, de schulden zijn wel weg maar verders heb je overal een grote rode aantekening achter je naam staan.

 

De schone lei betekend dat de schulden die je nog over hebben je wordt kwijt gescholden. Dat is volgens mij een stuk beter dan dat je de schulden de rest van je leven blijft houden.

 

De grootste onzin die er is vind ik dan behoorlijk overdreven, collega ondernemers zien het geld waar ze zelf ook hard voor hebben gewerkt ook zomaar verdwijnen. Dat is wel de andere kant van het verhaal, schuldeisers hebben er niet voor gekozen om schuldeiser te worden.

Link naar reactie
  • 0

Martin,

 

Ik weet niet wat je hiermee zeggen wil, iets opzoeken op internet (theorie) of er mee te maken hebben (praktijk) zijn 2 verschillende zaken.

 

Hoe je je inkomen op maakt is en blijft je eigen zaak, alleen zoals eerder aangegeven mag je geen goederen boven je stand hebben.

Een tv, laptop, gamecomputer etc. blijven ze vanaf.

 

Link naar reactie
  • 0
Werkt u minimaal 18 uur per week dan wordt uw vrij te laten bedrag nog verhoogd met 5% extra. In dat geval ontvangt u dus 100% van de bijstandsnorm. In geval van overwerk mag u van de netto opbrengst daarvan in principe 50% behouden. Hierover dient wel overleg plaats te vinden met de bewindvoerder.

 

Oftewel: zoek een baan voor 19 uur per week en werk daarnaast nog 19 uur per week over en je hebt nog wat geld om van te leven ;)

Maar om dat tegen te gaan zal het laatste stukje van overleg met de bewindvoerder wel weer zijn...

Link naar reactie
  • 0

Martin,

 

Ik weet niet wat je hiermee zeggen wil, iets opzoeken op internet (theorie) of er mee te maken hebben (praktijk) zijn 2 verschillende zaken.

 

Hoe je je inkomen op maakt is en blijft je eigen zaak, alleen zoals eerder aangegeven mag je geen goederen boven je stand hebben.

Een tv, laptop, gamecomputer etc. blijven ze vanaf.

 

 

Dat zijn altijd gevaarlijke aannames die je nu doet. Ik kan je namelijk met de hand op het hart vertellen dat mijn reacties op ervaring gestoeld zijn en niet op theorie. Laten we het daar maar op houden ;)

 

En ook ik heb gemeld dat het om boventallige inboedel gaat, maar aangezien jij en ik beiden niet bij de TS naar binnen kunnen kijken, heb ik gemeend de TS te moeten waarschuwen dat het uiteindelijk de bewindvoerder is die dat beslist. Jij stelt, naar mijn mening iets te gemakkelijk, dat men zijn boedel niet aanraakt. Ik nuanceer dat door te melden dat de bewindvoerder dat beoordeelt.

Link naar reactie
  • 1

Soms snap ik dingen niet, maar dat kan aan mij liggen.

 

Een bedrijf is door omstandigheden niet te continueren, Er is sprake van één schuldeiser en er zijn op dit of dat moment geen middelen voor handen om de verplichtingen aan die schuldeiser te voldoen>

 

Onmiddelijk wordt er gegrepen naar het zwaarste middel om tot een oplossing te komen.

 

WSNP en/of faillissementen.

 

Er is of wordt een station vergeten vooraleer deze mogelijkheden in stelling te brengen.

 

Communicatie met die ene schuldeiser.

 

Ik zeg niet dat het direct dé oplossing is, maar de schuldeiser als partij wordt gewoon overgeslagen!

 

Beste Harrieschenkel,

ga praten met jouw bank, leg de situatie uit, geef aan wat jouw maximale mogelijkheden zijn om die bancaire verplichting in te lossen, geef ook aan wat de onmogelijkheden daarbij zijn en probeer een deal te sluiten die voor beide partijen acceptabel is.

 

Als die bank daar niet mee accoord gaat of andere plannen heeft om hun vordering te incasseren, dan weet je wat die andere plannen zijn en kan je daarop anticiperen.

Mocht dat WSNP of faillissement zijn, dan ga je je daarop gaan richten.

 

Nogmaals ga praten en laat ons het resultaat weten.

Link naar reactie
  • 0

Soms snap ik dingen niet, maar dat kan aan mij liggen.

 

Een bedrijf is door omstandigheden niet te continueren, Er is sprake van één schuldeiser en er zijn op dit of dat moment geen middelen voor handen om de verplichtingen aan die schuldeiser te voldoen>

 

Onmiddelijk wordt er gegrepen naar het zwaarste middel om tot een oplossing te komen.

 

WSNP en/of faillissementen.

 

Er is of wordt een station vergeten vooraleer deze mogelijkheden in stelling te brengen.

 

Communicatie met die ene schuldeiser.

 

Ik zeg niet dat het direct dé oplossing is, maar de schuldeiser als partij wordt gewoon overgeslagen!

 

Beste Harrieschenkel,

ga praten met jouw bank, leg de situatie uit, geef aan wat jouw maximale mogelijkheden zijn om die bancaire verplichting in te lossen, geef ook aan wat de onmogelijkheden daarbij zijn en probeer een deal te sluiten die voor beide partijen acceptabel is.

 

Als die bank daar niet mee accoord gaat of andere plannen heeft om hun vordering te incasseren, dan weet je wat die andere plannen zijn en kan je daarop anticiperen.

Mocht dat WSNP of faillissement zijn, dan ga je je daarop gaan richten.

 

Nogmaals ga praten en laat ons het resultaat weten.

 

Inderdaad, je hebt een goed punt. Ik kan uit mijn ervaring spreken, dat het wel werkt. Men heeft vaak meer begrip voor de zaken, dan je zal vermoeden. Ook al, gaan ze niet akkoord, je hebt wel een punt kunnen maken en je bent aantoonbaar bezig om je schulden te verminderen. Dit kan dan onmogelijk tegen je werken. Ok, de stap is erg lastig, dat kan ik begrijpen.. Ook uit eigen ervaringen, je loopt niet een bank gebouw binnen en je roept aan de balie.: "Ik heb een grote schuld en welke ik wil oplossen en daar wil ik nu over praten..", nee in mijn vrienden kring, ken ik niemand die dit zal doen. Maar ach, dat zijn ook mensen die in de stress schieten,bij het woord aanmaning....

Maar goed, ik denk dat Marco de beste tip heeft.. Eerst een gesprek met de bank, en leg het verhaal uit. En dan stap 2.

Want, wat hebben zij er aan, als je in de WSNP terecht komt en er wordt maar een deel van het bedrag terug betaald.. Of in het ergste geval bijna niets...

Link naar reactie
  • 0

Soms snap ik dingen niet, maar dat kan aan mij liggen.

 

Een bedrijf is door omstandigheden niet te continueren, Er is sprake van één schuldeiser en er zijn op dit of dat moment geen middelen voor handen om de verplichtingen aan die schuldeiser te voldoen>

 

Onmiddelijk wordt er gegrepen naar het zwaarste middel om tot een oplossing te komen.

 

WSNP en/of faillissementen.

 

Er is of wordt een station vergeten vooraleer deze mogelijkheden in stelling te brengen.

 

Communicatie met die ene schuldeiser.

 

Ik zeg niet dat het direct dé oplossing is, maar de schuldeiser als partij wordt gewoon overgeslagen!

 

Beste Harrieschenkel,

ga praten met jouw bank, leg de situatie uit, geef aan wat jouw maximale mogelijkheden zijn om die bancaire verplichting in te lossen, geef ook aan wat de onmogelijkheden daarbij zijn en probeer een deal te sluiten die voor beide partijen acceptabel is.

 

Als die bank daar niet mee accoord gaat of andere plannen heeft om hun vordering te incasseren, dan weet je wat die andere plannen zijn en kan je daarop anticiperen.

Mocht dat WSNP of faillissement zijn, dan ga je je daarop gaan richten.

 

Nogmaals ga praten en laat ons het resultaat weten.

 

Beste mensen hier,

 

Na het lezen van jullie reacties kom ik tot het volgende:

 

In Januari ga ik actief op zoek naar een koper / overname kandidaat voor mijn winkel.

 

Mocht ik daar goed mee weg komen ( dus een goede overnameprijs ontvangen) en er blijft een niet al te grote schuld over dan zal ik met de bank gaan praten met een adviseur en kijken wat de mogelijkheden zijn. Als het goed is krijg ik uit de AOV een uitkering en daar kan ik dan een gedeelte mee af betalen. Via een kennis zal ik iets van 10000 euro kunnen lenen en dan kan dan ook naar de bank. Het is te hopen dat we het dan zo kunnen oplossen!! Allebei water bij de wijn doen en rente vrije lening of zo, want tot op heden heb ik genoeg rente betaald en daar heeft de bank genoeg aan verdient!

 

Mocht het echter zo zijn dat er geen koper wordt gevonden dan zal ik per februari de zaak zelf moeten sluiten, want qua gezondheid is dit de enigste optie.

 

In dat geval blijf ik met een schuld zitten van 90.000 en daar zie ik dan geen oplossing voor. Dat is gewoonweg niet af te betalen voor mij. Dan zal het toch 36 maanden schuldsanering worden om een schone lei te verkrijgen.

 

Harrie

Link naar reactie
  • 0
In Januari ga ik actief op zoek naar een koper / overname kandidaat voor mijn winkel

 

Zou ik maar niet tot januari mee wachten maar beter vandaag nog mee starten.

Voordat je eventueel iemand egvonden hebt en goede overeenkomsten heb gesloten ben je ook weer even verder.

 

Niet wachten tot het laatste moment dus.

 

Overigens: zijn een hoop bedrijfs verkoop sites op internet dus zeker daar plaatsen.

Maar denk ook aan vraag en aanbod op deze site (hoewel ze hier natuurlijk al weten dat er druk achter zit en het wegmoet en daardoor weten dat ze niet teveel hoeven betalen)

Link naar reactie
  • 0

 

Beste mensen hier,

In Januari ga ik actief op zoek naar een koper / overname kandidaat voor mijn winkel.

 

Mocht ik daar goed mee weg komen ( dus een goede overnameprijs ontvangen) en er blijft een niet al te grote schuld over dan zal ik met de bank gaan praten met een adviseur en kijken wat de mogelijkheden zijn. Als het goed is krijg ik uit de AOV een uitkering en daar kan ik dan een gedeelte mee af betalen. Via een kennis zal ik iets van 10000 euro kunnen lenen en dan kan dan ook naar de bank. Het is te hopen dat we het dan zo kunnen oplossen!! Allebei water bij de wijn doen en rente vrije lening of zo, want tot op heden heb ik genoeg rente betaald en daar heeft de bank genoeg aan verdient!

 

Best Harry,

 

Er is niets zo vervelend voor een financier om voor voldongen feiten gesteld te worden bij door jou geschetste problematieken.

 

Waarom betrekt je de bank als direct betrokkene niet meteen bij jouw plannen. Wellicht kunnen ze je daarmee helpen en zijn ze bereid jou meer tijd te gunnen voor het vinden van een koper. En ga direct aan de slag met het vinden van een overname kandidaat.

 

Mijn ervaring is, dat indien je de financier volledig openheid van zaken geeft en in een vroeg stadium bij je liquidatieplannen betrekt in een later stadium makkelijker deals kunt afsluiten.

(Tip: houdt bij onderhandelingen bij de bank de mogelijkheid van geld opnemen bij een kennnis zo lang als mogelijk achter de hand! m.a.w. geef deze mogelijkeid niet te snel weg)

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom betrekt je de bank als direct betrokkene niet meteen bij jouw plannen. Wellicht kunnen ze je daarmee helpen en zijn ze bereid jou meer tijd te gunnen voor het vinden van een koper. En ga direct aan de slag met het vinden van een overname kandidaat.

 

Mijn ervaring is, dat indien je de financier volledig openheid van zaken geeft en in een vroeg stadium bij je liquidatieplannen betrekt in een later stadium makkelijker deals kunt afsluiten.

(Tip: houdt bij onderhandelingen bij de bank de mogelijkheid van geld opnemen bij een kennnis zo lang als mogelijk achter de hand! m.a.w. geef deze mogelijkeid niet te snel weg)

 

Op dit moment is er financieel nog niets aan de hand!! Kan bij de bank wel slapende honden wakker gaan maken, maar dat lijkt me niet verstandig!!

 

Van de bank hoef ik geen uitstel. Het gaat om mijn gezondheid. Daardoor moet ik er z.s.m. mee stoppen.

 

Voor mijn handel is de maand december erg druk en belangrijk en dan kan ik deze overname er niet bij hebben.

 

Daarom gaat dit per Januari gebeuren.

 

Alleen qua gezondheid is er dus druk in dit geval.

 

Maar als er een koper komt en het loopt allemaal iets uit met de tijdsplanning dan is er nog niet zoveel aan de hand. Dan maar even tijdelijk wat meer medicijnen gebruiken om op de been te blijven en dit goed af te ronden.

Link naar reactie
  • 1

 

Op dit moment is er financieel nog niets aan de hand!! Kan bij de bank wel slapende honden wakker gaan maken, maar dat lijkt me niet verstandig!!

 

 

Nee.... NIET vertellen is lekker slim. Ik begin die banken steeds beter te begrijpen waarom ze soms met al het venijn in hun vezel ondernemers volledig strippen. Hoe zou jij je voelen als je iemand tien ruggen hebt geleend, en die persoon ziet maanden van te voren een probleem aankomen, maar dat niet even met je deelt?

 

Of één van je personeelsleden rijdt in jouw vakantie de bedrijfswagen aan gort, maar vertelt je dat niet omdat die auto misschien wel uitgedeukt en gespoten is voor je terug komt?

 

Dan zou jij je toch ook in je z*k gen**it voelen?

 

Als ik jou was zou ik hier nog maar eens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed over nadenken.

 

 

 

 

#mijntweecentendieweleensveelmeerwaardkunnenblijkentezijn

Link naar reactie
  • 0

Wat is dit nu weer voor reactie dan??

 

De bank kan hier ook niets mee doen hoor.

 

Ik probeer er gewoon nog zoveel mogelijk voor hun uit te halen en dan ga ik in overleg.

 

Ik betaal netjes mijn rente en kosten en dus hebben ze niets te klagen!!!

 

Kredietruimte heb ik ook nog voldoende, maar het gaat nu dus om gezondheidsredenen!!!

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal netjes mijn rente en kosten en dus hebben ze niets te klagen!!!

 

Dit is natuurlijke grote onzin. Je betaalt gewoon rente en kosten over een produkt wat je van ze afneemt, in dit geval geld. Niet meer en niet minder en heeft dan ook niets met je vraagstelling van doen.

 

Kredietruimte heb ik ook nog voldoende, maar het gaat nu dus om gezondheidsredenen!!!

 

Ook of je nog wel of geen krediet ruimte hebt, doet niet ter zake, of je moet het willens en wetens nog gaan gebruiken. Het is erg jammer voor je, dat je om gezondheidsredenen je zaak moet stoppen, maar eerlijk gezegd, zal dat de bank worst wezen.

 

En geloof me, wanneer de bank erachter komt, dat je voortijdig al wist er niet goed uit te zullen komen (zelfs met je AOV en die lening) denk ik niet dat ze nog graag met je om tafel gaan zitten !

 

Zeker niet wanneer je dan gaat dreigen met bijv WSNP, dan zetten ook zij de hakken in het zand.... (en begrijpelijk, lijkt me)

 

Succes met je beslissing.

 

Marcel

 

Trouwens, door op tijd in overleg te gaan met mijn bank, en continu open kaart gespeeld te hebben, heb ik wel om de tafel mogen zitten, en is het mij in ieder geval gelukt om schuldvrij bij de bank weg te komen.... en ook dat ging niet om enkele tientjes.... :-\

Link naar reactie
  • 0

@ Steven : Voor mijn beeldvorming : Failliet kan dus enkel en alleen maar bij meerdere schuldeisers en steunvordering ,en zonder dat schuldenaar daadwerkelijk betaald.

En wat als je maar 10 euro p. maand / week blijft betalen, zonder betalingsafspraak van beider zijde ?

 

(ik hoef geen half wetboek hoor, jippie's taal vind ik prima ;D)

 

 

Marcel

(2 vragen dus eigenlijk...)

Link naar reactie
  • 0

Nog even een algemen vraag van deze kant;

 

Hoe groot is de kans dat de bank het geld van de verkoop aanneemt en alsnog voor het resterende een faillisement aanvraagt?

 

Neemt de bank het geld niet aan dan zal de bewindvoerder/curator het bedrag van de verkoop altijd vinden dus de bank krijgt dat zo ie zo wel te pakken.

Link naar reactie
  • 1

@ Steven : Voor mijn beeldvorming : Failliet kan dus enkel en alleen maar bij meerdere schuldeisers en steunvordering ,en zonder dat schuldenaar daadwerkelijk betaald.

En wat als je maar 10 euro p. maand / week blijft betalen, zonder betalingsafspraak van beider zijde ?

 

(ik hoef geen half wetboek hoor, jippie's taal vind ik prima ;D)

 

 

Marcel

(2 vragen dus eigenlijk...)

 

Voor een faillietverklaring is nodig: 1) Meerdere onbetaalde schulden, bij 2) meer dan één schuldeiser, waarvan 3) minimaal één onbetaalde schuld direct opeisbaar is.

 

Opmerking bij 1)

Schulden zijn alle financiële verplichtingen die tegenover een ander hebt. Dus: rekeningen van leveranciers, kredieten bij de bank, belastingaanslagen etc.

 

Opmerking bij 2)

Er hoeft niet heel erg hard bewezen te worden dat er meer dan één schuldeiser is. De zogenaamde steunvordering is alleen van belang als de 'gerekesteerde' (ofwel degene die het faillissementsrekest ontvangt, ofwel degene voor wie het faillissement wordt aangevraagd) ontkent dat er meerdere schuldeisers zijn. Een brief of email die gestuurd wordt naar de schuldeisers waarin staat dat "we er alles aan doen om onze leveranciers schadeloos te stellen" (of iets dergelijks) is al voldoende om summierlijk aan te tonen dat er sprake is van "pluraliteit" - ofwel dat er meer op hun centen zitten te wachten.

 

Opmerking bij 3)

Een schuld is direct opeisbaar zodra de betalingstermijn verstreken is. Een betalingsregeling, al dan niet met wederzijds goedvinden tot stand gekomen, doet niets af van het feit dat de schuld direct opeisbaar is. Dus: Als de betalingstermijn 15 dagen is, dan is de vordering per direct opeisbaar op dag 16.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is dit nu weer voor reactie dan??

 

Dit is een heel serieuze, goed bedoelde reactie van Ruben, die je nog maar eens goed moet doorlezen én tot je door laten dringen.

 

Je vraagt hier toch adviezen?

Als die dan komen, ook al zijn ze niet welgevallig, moet je ze ook serieus nemen, anders gewoon je eigen plan trekken en wellicht achteraf ook nog de moeite nemen om de resultaten te melden zodat wij er ook nog iets van kunnen leren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Is het gevaar van deze situatie melden bij de bank niet dat ze per direct het krediet intrekken en rekeningen blokkeren?

 

Hierdoor zou de TS namelijk nog verder van huis zijn, hij kan dan de goede maand december niet nog meepakken en het verkopen van het bedrijf wordt dan ook veel lastiger omdat er geen geld meer is om het te laten draaien en daarmee verkoop in de praktijk lastig(er) wordt en een faillisement dichterbij komt.

 

Lees je vaker: bedrijf heeft wat problemen en zoeken een oplossing.

Melden dit bij de bank, bank trekt alle kredieten in en maakt het daarmee de ondernemer onmogelijk nog een oplossing te zoeken waardoor enkel nog faillisement aangevraard kan worden.

 

Overleggen met de bank zou zeker zinvol zijn als je daarvan kon verwachten dat ze met je meedenken om de boel voor jou EN voor hun tot de best mogelijke oplossing te brengen.

Tegenwoordig lijkt het erop dat banken bij zoiets direct in een soort van paniek aanval alle geldkranen dichtdraaien en proberen iets van geld binnen te halen.

En vaak zal dat veel minder zijn op die manier als dat ze de ondernemer verder helpen maar dat nemen ze kennelijk voor lief.

 

De tijd dat banken er waren om je te helpen en met je mee te denken is al lang voorbij.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@ Steven : Voor mijn beeldvorming : Failliet kan dus enkel en alleen maar bij meerdere schuldeisers en steunvordering ,en zonder dat schuldenaar daadwerkelijk betaald.

En wat als je maar 10 euro p. maand / week blijft betalen, zonder betalingsafspraak van beider zijde ?

Het gaat niet om de vraag of er nog betaald wordt, het gaat om de vraag of meer dan één opeisbare vordering niet betaald wordt. Een lopende afbetaling zonder afspraak biedt dus geen redding.

Link naar reactie
  • 0

Is het gevaar van deze situatie melden bij de bank niet dat ze per direct het krediet intrekken en rekeningen blokkeren?

 

Hierdoor zou de TS namelijk nog verder van huis zijn, hij kan dan de goede maand december niet nog meepakken en het verkopen van het bedrijf wordt dan ook veel lastiger omdat er geen geld meer is om het te laten draaien en daarmee verkoop in de praktijk lastig(er) wordt en een faillisement dichterbij komt.

 

Lees je vaker: bedrijf heeft wat problemen en zoeken een oplossing.

Melden dit bij de bank, bank trekt alle kredieten in en maakt het daarmee de ondernemer onmogelijk nog een oplossing te zoeken waardoor enkel nog faillisement aangevraard kan worden.

 

Overleggen met de bank zou zeker zinvol zijn als je daarvan kon verwachten dat ze met je meedenken om de boel voor jou EN voor hun tot de best mogelijke oplossing te brengen.

Tegenwoordig lijkt het erop dat banken bij zoiets direct in een soort van paniek aanval alle geldkranen dichtdraaien en proberen iets van geld binnen te halen.

En vaak zal dat veel minder zijn op die manier als dat ze de ondernemer verder helpen maar dat nemen ze kennelijk voor lief.

 

De tijd dat banken er waren om je te helpen en met je mee te denken is al lang voorbij.

 

Kijk eens aan!!

 

Daar ben ik nu juist ook bang voor.

 

Vossie heeft precies mijn angst omschreven!!

Link naar reactie
  • 1

Heb je al enige vorm van professionele bijstand ingeroepen? Die angst of het risico m.b.t. de bank mag misschien wel reëel zijn, maar dan is het aan jou om aan te geven dat er na december meer resteert. Je verkoopkansen en mogelijkheden om zaken te regelen dalen als je er minder tijd voor neemt en kennelijk wil je zelf nog maanden met deze spanning blijven rondlopen. Straks gaat niet opeens iedereen hard voor je lopen, als je dat denkt. Ik vrees hier naast de experts die al gereageerd hebben dat je jezelf uiteindelijk tekort doet met deze handelswijze.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zoals gemeld is December qua omzet is een belangrijke maand.

 

Januari is voor mij het juiste moment om de verkoop te starten.

 

Mocht er een serieuze koper zijn dan is de mogelijkheid aanwezig om nog even door te doen om het allemaal goed af te ronden.

 

Wat betreft die spanning: Die is niet echt en daarom heb ik ook besloten om me in December volledig op de winkel te richten met de verkoop aan de klanten en nog zoveel mogelijk omzet te maken en dus minder schuld te hebben bij de bank.

 

Dan kom ik in Janauri al met een ander plaatje aan bij de bank wat betreft de schuld.

 

Want die kan maar zo met 10000 euro of zo afnemen als het een goede decembermaand wordt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.