• 0

Factuur nogmaals versturen.

Hoi,

 

ik heb een factuur gestuurt naar een klant met uiterste betaaldatum van bijv. 21 oktober. Nu is deze niet betaald en komt een collega van mij toevallig die klant tegen (op 20 Oktober). Nu zegt deze dat de factuur nooit is ontvangen.

 

Mag ik nu deze factuur nogmaals ongewijzigd verzenden?

Ondanks dat betalingstermijn verlopen is?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan. Factuurdatum en uiterste betaaldatum staan in principe los van de daadwerkelijke verzenddatum.

 

Wat je niet moet doen: Een nieuwe factuur sturen met een recentere datum. Dat stelt de uiterste betaaldatum uit, maar je komt ook in de knoei met de boekhouding, zeker als de eerste factuur in het vorige kwartaal lag. Dan moet je nl voor de belastingdienst de eerste opgeven als oninbaar etc, nodeloos gedoe.

Link naar reactie
  • 0

Een factuur is een factuur en een factuur krijgt bij aanmaak een geaddresseerde, een nummer, een datun en een bedrag. Zo gaat die factuur in je boekhouding en naar de klant. De basisgegevens in die factuur moet je niet meer veranderen. Als de klant zijn factuur kwijt is (veel gebruikte smoes) stuur je hem een "kopie" van de factuur, omdat hij het origineel al gehad heeft.

 

Wil je een klant een "nieuwe" factuur sturen, dat moet je eerst de oude factuur in je boekhouding krediteren en vervolgens een nieuwe factuur maken. Maar dat zou ik niet doen.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een veelgebruikte methode is om de orginele factuur opnieuw af te drukken (op briefpapier enzo...). Deze factuur ziet er exact zo uit als de orginele (datum en factuurnummer zijn gelijk aan de ontbrekende, oorspronkelijke factuur)...

 

Het netste is om in dit geval op de factuur te vermelden (en dat is dus wel extra) dat het een KOPIE betreft. Vaak zie je daar dan een regeltje bij staan als 'voor gelijkluidend exemplaar:' gevolgd door een met de hand gezette paraaf.

 

Zo kan je klant de factuur gewoon als orgineel gebruiken, terwijl hij er ook meteen op gewezen wordt dat er met deze factuur een risico is dat 'ie dubbel betaald wordt (als de oorspronkelijke factuur toch nog opduikt).

 

Bovendien is het naar de belastingdienst een bescherming voor jouw bedrijf. Als er twee facturen met hetzelfde nummer aangetroffen worden bij een klant, kan er twijfel ontstaan over de betrouwbaarheid van jouw administratie. Om die twijfel te voorkomen plaats je dus zo'n melding op je herprint van de factuur.

 

Ik zal niet in details treden hoe die dubbele factuur jou in de problemen kan brengen, want daarmee zou ik mensen die verkeerd willen juist weer op ideeën kunnen brengen en dat wil ik niet.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.