• 0

ICT per maand concept.

Mijne dames en heren,

 

Voor een klant van mij ben ik een gratis seminar aan het organiseren rond het thema "ICT per maand". Het richt zich specifiek op niet al te grote bedrijven en organisaties die een makkelijker oplossing willen voor de dagelijkse ICT.

 

Het haakt in op de trend van Saas en Cloud Computing: overal waar je internet hebt kun je je bestanden inzien, je mail gebruiken, Office gebruiken en samenwerken met collegae op andere locaties. Voor een vast laag bedrag per maand.

 

Nu zijn er op deze site veel ondernemers dus is mijn vraag om eens na te denken of en wanneer zo'n concept interessant voor je zou zijn. Ik ben zelf zzp-er dus voor mij is het eigenlijk wat minder relevant, ik vraag me wel af als je met 5, 10 of 20 mensen bent of dit dan een interessant concept voor iemand is.

 

Ik hoor het graag.

 

Mvg

Gerard

PS Als je nog op het seminar wilt komen dan kan dat nog, je moet je wel voor a.s. donderdag 26-11 hebben aangemeld.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

John,

 

Dit kan gaan van een paar euro per maand per werkplek voor alleen een mailbox tot een paar honderd euro per maand

inclusief telefonie, helpdesk support, office omgeving, backup etc. per werkplek per maand.

 

Elke situatie van een bedrijf is uniek, de prijs wordt per geval bepaald naar behoefte.

 

Als ik je een wedervraag mag stellen: ::)

Hoe kijk je zelf tegen zo'n concept aan?

* Zou je met name kosten willen besparen?

* Beter inzicht krijgen in de kosten van ICT, inclusief verborgen kosten?

* Meer gemak bij het dagelijkse ICT gebruik?

* Meer zekerheid bij het dagelijkse ICT gebruik?

 

Of nog andere zaken? :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gerard,

 

Ik val in de categorie EMZ, dus in principe buiten jouw doelgroep.

 

Kosten zijn een belangrijk aspect, maar ik denk dat daarnaast vertrouwen een grote rol speelt. Je maakt jezelf wat ICT betreft sterk afhankelijk van een ander. Wat als ik niet tevreden ben? Ben ik dan met handen en voeten gebonden of kan ik eenvoudig en zonder grote kosten overstappen naar een andere aanbieder? En wat als die aanbieder besluit deze dienst te stoppen of failliet gaat?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit in de markt geprobeerd te zetten een 2 jaar geleden. Ik geloof er nog steeds in maar we kwamen dermate veel haken en ogen tegen waardoor het niet snel en goed uit te rollen viel in ons geval. Het kan zeker maar bestaande bedrijven laten overstappen kan wat lastig liggen dus. Bereken goed de kosten om over te stappen, dat is de eerste en meest belangrijke factor.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@djluc:

Ja de transitie is lastig. Het idee is hier om te werken met een TCO (total cost of ownership) waarbij de eenmalige transitie kosten worden uitgesmeerd over 3 tot 5 jaar.

 

Daarnaast is het zo dat er het overstappen op Windows 7, aanschaf nieuwe PC server e.d., uitbreiding van de werkplekken logische momenten zijn om aan een overstap te denken. Maar dat kan ook door irritatie over niet goed werkende ICT of te veel gedoe.

 

@John:

Zaken die je noemt kunnen contractueel worden afgesproken en vastgelegd. Dit gebeurt in ICT land wel vaker, denk bijvoorbeeld aan ESCROW voor broncode afspraken.

 

Link naar reactie
  • 0

Kosten zijn een belangrijk aspect, maar ik denk dat daarnaast vertrouwen een grote rol speelt. Je maakt jezelf wat ICT betreft sterk afhankelijk van een ander. Wat als ik niet tevreden ben? Ben ik dan met handen en voeten gebonden of kan ik eenvoudig en zonder grote kosten overstappen naar een andere aanbieder? En wat als die aanbieder besluit deze dienst te stoppen of failliet gaat?

 

Vertrouwen en continuiteit zijn de 2 grootste obstakels die cloudcomputing (nog) te nemen heeft. In technische termen is dat te vertalen naar portabiliteit van data en applicaties. Techneuten hebben dan al snel de neiging om opensource en openstandaarden te gaan promoten, maar voor de eindgebruiker is dit allemaal akakadabra.

 

Die wil vandaag via VodaFone, morgen via KPN en als die het ook niet doet daarna direct kunnen overschakelen naar T-Mobile Maar zelfs voor een relatief "simpele" actie als het migreren van een mobiele telefoon aansluiting moeten een groot aantal hindernissen genomen worden en zijn de commerciële belangen nog te groot om de klant via een simpele selfservice webpagina de overstap binnen enkele minuten te laten maken. En dat terwijl mobiele telefonie nu toch al zo'n 25 jaar beschikbaar is. Er is wel progressie maar die wordt vooral via wetgeving afgedwongen. Bij de electriciteitsvoorziening is het overigens wel gelukt om bedrijven te laten overstappen van een eigen voorzieining naar een centrale voorziening.

 

Bij Cloud Computing zullen we vermoedelijk het zelfde proces moeten doormaken . De google's, microsoft's en ibm's van deze wereld zijn allemaal bezig om hun eigen "cloudstandaard" te pushen .Uiteindelijk zullen ze bij elkaar om de tafel gaan zitten om na vele jaren tot een gezamelijke standaard te komen.

 

Hier liggen mijn inziens ook de kansen voor entrepeneurs om de gevestigde orde aan te vallen. Creëer een portabele applicatie- en datainfrastructuur in de cloud die de huidige vertrouwens- en continuiteitsproblemen opheffen en richt daar ook je marketinginspanningen op. Succes verzekerd!

 

Niek

 

 

 

P.S. Opmerkelijk is dat bedrijven zoals salesforce.com kennelijk maar weinig last hebben van dit gemis aan vertrouwen en zelfs de grootste bedrijven tot hun klantenkring mogen rekenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijne dames en heren,

 

Voor een klant van mij ben ik een gratis seminar aan het organiseren rond het thema "ICT per maand". Het richt zich specifiek op niet al te grote bedrijven en organisaties die een makkelijker oplossing willen voor de dagelijkse ICT.

 

In het grootbedrijf is uitbesteding van basis-beheer al gemeengoed. De ervaringen zijn wisselend en regelmatig hoor je ook over insourcing door mislukte projecten. Het probleem bij de groot-bedrijven is dat de "standaard" werkplek niet bestaat. De meerkosten die gemaakt moeten worden en de bijbehorende instabiliteit door de implementatie van niet standaard hard- en software componenten, zorgen ervoor dat de verwachte besparingen vaak als sneeuw voor de zon verdwijnen. Door het grote verloop van (onderbetaalde) medewerkers is ook het verlies aan kennis buitensporig groot.

 

Als je e.e.a doortrekt naar het mkb dan wordt de problematiek nog veel groter. Volledige overname van het beheer lijkt mij dan ook een risicovolle investering. Gedeeltelijk outsourcing zoals email en beveiliging is wel succesvol gebleken maarin dit segment is de concurrentie ook bijzonder groot.

 

 

Het haakt in op de trend van Saas en Cloud Computing: overal waar je internet hebt kun je je bestanden inzien, je mail gebruiken, Office gebruiken en samenwerken met collegae op andere locaties. Voor een vast laag bedrag per maand.

 

Veel aanbieders beseffen nog steeds niet dat de gemiddelde ict-infrastructuur bij een klant meer omvat dan email en office. Als het zo eenvoudig is had Google met haar Apps allang een veel groter marktaandeel gehad.

 

Nu zijn er op deze site veel ondernemers dus is mijn vraag om eens na te denken of en wanneer zo'n concept interessant voor je zou zijn. Ik ben zelf zzp-er dus voor mij is het eigenlijk wat minder relevant, ik vraag me wel af als je met 5, 10 of 20 mensen bent of dit dan een interessant concept voor iemand is.

 

Een organisatie die uitsluitend gebruik maakt van eenvoudige kantoorautomatisering zou ik een gratis alternatief aanraden zoals Google Apps of Zoho. Zorg er dan wel voor een onlnie databackup bij een andere leverancier. Om verschoond te blijven van reclame kan eventueel een betaalde versie worden overwogen. Helaas leiden ook deze oplossingen tot een vendor-lockin.

 

Link naar reactie
  • 0

@djluc:

Ja de transitie is lastig. Het idee is hier om te werken met een TCO (total cost of ownership) waarbij de eenmalige transitie kosten worden uitgesmeerd over 3 tot 5 jaar.

 

Het mkb wil een simple contract met een prijs per maand waarvoor ze verwachten dat je voor elke scheet die ze laten direct een oplossing heb. Hun geoutsourcde it-mannetje deed dat immers ook.

 

Daarnaast is het zo dat er het overstappen op Windows 7, aanschaf nieuwe PC server e.d., uitbreiding van de werkplekken logische momenten zijn om aan een overstap te denken. Maar dat kan ook door irritatie over niet goed werkende ICT of te veel gedoe.

 

Ik ben het met je eens dat de genoemde overstapmomenten goed zijn voor new business. Maar neem dan ook volledig webbased werken in de overweging mee. De bestaande aanwezige hardware kan dan immers nog jaren mee.

 

@John:

Zaken die je noemt kunnen contractueel worden afgesproken en vastgelegd. Dit gebeurt in ICT land wel vaker, denk bijvoorbeeld aan ESCROW voor broncode afspraken.

 

Ik dacht dat je het eenvoudiger wilde maken voor de mkb'r. Wat heeft die aan een ESCROW overeenkomst (als al wordt begrepen wat dit betekend) ?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben het met je eens dat de genoemde overstapmomenten goed zijn voor new business. Maar neem dan ook volledig webbased werken in de overweging mee. De bestaande aanwezige hardware kan dan immers nog jaren mee.

==> Deze momenten zijn vaak momenten dat je ook HW wil vervangen. Bestaande HW kan aan de gebruikers kant meestal gewoon door "pruttelen" ;D

 

Ik dacht dat je het eenvoudiger wilde maken voor de mkb'r. Wat heeft die aan een ESCROW overeenkomst (als al wordt begrepen wat dit betekend) ?

==> Als mensen extra zekerhedi willen (zoals John) kun je deze zaken nader vastleggen. Dat hoeft natuurlijk niet.

 

Als je interesse hebt ben je welkom op het seminar ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat je het eenvoudiger wilde maken voor de mkb'r. Wat heeft die aan een ESCROW overeenkomst (als al wordt begrepen wat dit betekent) ?

==> Als mensen extra zekerheid willen (zoals John) kun je deze zaken nader vastleggen. Dat hoeft natuurlijk niet.

Ik ben bekend met het begrip Escrow. Ik begrijp echter niet wat zo'n overeenkomst mij in dit geval voor extra zekerheid biedt. Welke broncode ga jij onder deze overeenkomst laten vallen? Een aantal scripts? Welke aanbieder gaat mij met open armen ontvangen omdat ik een aantal scripts van een concurrent meebreng? Ik denk eerlijk gezegd dat ik dan een forse rekening kan verwachten voor het bestuderen en implementeren van die scripts (als men daartoe al bereid is).

 

En al die tijd zit ik zonder ICT ...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben IT-er, dus zou voornamelijk vakgebieden belicht willen zien waar ik weinig van weet. Zo weet ik dat Cloud Computing erg veel juridische kwesties onopgelost achter zich laat.

 

Ook vind ik de eerder genoemde twijfels zeker iets om rekening mee te houden. Als ik mijn IT overlaat aan jullie, geef ik jullie wel heel veel macht. Daar zullen maar weinig ondernemers zin in hebben, en terecht.

 

Ik kan het niet onderbouwen maar ik krijg erg het gevoel dat ik (stel dat ik zou gaan) een verkooppraatje te horen krijg. Als dat gevoel bevestigd zou worden dan bedank ik.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wouter Gelderblom

Link naar reactie
  • 0

Wat mij hier opvalt is dat 1 heel belangrijk onderwerp niet terug zie.

Veiligheid....

 

Hoe zit het met aansprakelijkheid als er een veiligheidslek op de server zit?

Stel, ik ben bezig met een project waar strikte geheimhouding op zit en de concurrentie heel geïnteresseerd is. Door een veiligheidslek komen mijn gegevens bij de concurrenten terecht en loop ik een hoop inkomsten mis. Waar ligt dan de verantwoordelijkheid?

 

Nu zou je kunnen zeggen van, had je gegevens maar niet op internet moeten zetten. Maar aan de andere kant geven jij en je opdrachtgever ongetwijfeld garanties af dat alles 100% veilig is.

 

Voorop gesteld ik denk dat Cloud Computing een grote toekomst heeft. Sterker nog, ik maak er zelf ook gebruik van.

Maar wel via mij eigen server en open source software. Als het verkeerd gaat kan ik alleen de schuld bij mezelf leggen.

BTW de data op de server staat is encrypted met truecrypt en een random password van 12 willekeurig letters, getallen en tekens. Mocht iemand naar binnen komen, dan hebben ze er nog niet veel aan.

 

Misschien een beetje paranoia. Better safe then sorry.....

 

Link naar reactie
  • 1

Wat mij hier opvalt is dat 1 heel belangrijk onderwerp niet terug zie.

Veiligheid....

 

Bij hoeveel mkb-bedrijven denk jij dat veiligheid intern beter geregeld is dan bij een professioneel ingericht datacenter ?

Het mkb heeft noch de kennis, noch de mankracht noch het budget beschikbaar om de beveiliging op het zelfde niveau te krijgen.

 

Hoe zit het met aansprakelijkheid als er een veiligheidslek op de server zit?

 

Eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid ligt altijd bij de afnemer van de Cloud dienst. Simpelweg omdat een leverancier geen 100% veiligheidsgarantie kan bieden. Maar het veiligheidsniveau van de Clouddienst zal in 99% van de gevallen het niveau van beveiliging van de lokale installatie ruimschoots overtreffen.

 

Van de leverancier kan wel verwacht worden dat alle reguliere veiligheidsmaatregelen getroffen worden. Inmiddels zie je ook te eerste initiatieven om een soort onafhankelijke certificerende instantie op te richten. Zeg maar een keurmerk voor Clouddiensten. Deze PDF is een mooi voorbeeld van de ontwikkelingen op het gebied van cloud-security.

 

Stel, ik ben bezig met een project waar strikte geheimhouding op zit en de concurrentie heel geïnteresseerd is. Door een veiligheidslek komen mijn gegevens bij de concurrenten terecht en loop ik een hoop inkomsten mis. Waar ligt dan de verantwoordelijkheid?

 

Bewijs jij maar dat een medewerker zijn login-gegevens niet voor veel geld aan de concurrent heeft verkocht...M.a.w. zelfs indien 100% technische beveiliging mogelijk zou zijn dan nog blijft de menselijke factor aandacht vragen. En de verantwoordelijkheid hiervoor kan niet op de levearncier van de cloud-dienst worden afgewenteld.

 

Nu zou je kunnen zeggen van, had je gegevens maar niet op internet moeten zetten. Maar aan de andere kant geven jij en je opdrachtgever ongetwijfeld garanties af dat alles 100% veilig is.

 

Een leverancier die 100% garantie geeft zou ik niet vertrouwen. Maar ben je als MKB bedrijf zelf wel in staat om deze 100% te realiseren ? Tegen welke kosten ?

 

Voorop gesteld ik denk dat Cloud Computing een grote toekomst heeft. Sterker nog, ik maak er zelf ook gebruik van.

Maar wel via mij eigen server en open source software.

 

Een hybride omgeving waarbij de cloud-applicaties en de lokale applicaties eenvoudig met elkaar geïntegreerd kunnen worden is wat mij betreft de toekomst. Alleen al om die reden zijn opensource en vooral ook de toepassing van open standaarden van belang.

 

Als het verkeerd gaat kan ik alleen de schuld bij mezelf leggen.

 

"Managers" in het bedrijfsleven denken daar heel anders over ;)

 

BTW de data op de server staat is encrypted met truecrypt en een random password van 12 willekeurig letters, getallen en tekens. Mocht iemand naar binnen komen, dan hebben ze er nog niet veel aan.

 

In de cloud kun je toch van de zelfde technieken gebruik maken om je data te beveiligen ?

 

Misschien een beetje paranoia. Better safe then sorry.....

 

Niets verkeerds mee. Juist door de aandacht op zaken ls cloud-security te vestigen dwing je de leveranciers om hier veel aandacht aan te besteden. Alleen de redernatie dat de beveiliging beter is geregeld omdat de server onder je bureau staat i.p.v. in een goed beveiligd datacenter kan ik niet volgen. Tenzij die server in een kluis staat en geen enkele verbinding naar buiten heeft...

Link naar reactie
  • 0

@Cloud "Ik ben bang dat jouw opdrachtgever mijn kritische houding niet zal kunnen waarderen... ;D"

Niek, er is aan het einde van het seminar een panel discussie, hier kan iedereeen vragen aan stellen. In dit panel zitten twee specialisten van dit bedrijf , twee partners waar dit concept mee is opgezet en een klant die dit al een tijdje gebruikt. Kritische vragen worden juist op prijs gesteld dat maakt het concept alleen maar duidelijker en maakt dat het zich verder kan ontwikkelen.

 

@John"Ik ben bekend met het begrip Escrow. Ik begrijp echter niet wat zo'n overeenkomst mij in dit geval voor extra zekerheid biedt."

Ik noemde Escrow als voorbeeld omdat de angst voor faillissement van ICT bedrijven die software ontwikkelden en beheerden voor een eindklant hiermee ook werd weggenomen, nu al weer jaren terug. In dit geval kunnen diverse zaken contractueel worden vastgelegd. Dat er bijvoorbeeld back-ups elke week in een kluis gelegd worden onafhankelijk van dit bedrijf of partners.

 

@Wouter""Ook vind ik de eerder genoemde twijfels zeker iets om rekening mee te houden. Als ik mijn IT overlaat aan jullie, geef ik jullie wel heel veel macht. Daar zullen maar weinig ondernemers zin in hebben, en terecht.

Ik kan het niet onderbouwen maar ik krijg erg het gevoel dat ik (stel dat ik zou gaan) een verkooppraatje te horen krijg. Als dat gevoel bevestigd zou worden dan bedank ik."

Tja Wouter geheel zonder verkooppraat loos zal dit seminar niet zijn :) Er wordt wel ingestoken op de inhoud. Er is een klant die eerlijk vertelt over zijn situatie en waarom hij er nu tevreden met dit concept is. Er zal een korte demo plaatsvinden van een selectie van functionaliteit. Daarnaast is er een spreker die zijn visie over Saas en Cloud zal geven. Het geheel wordt afgerond met een netwerkborrel. Dus .. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

reusje voor jou,

 

Je zal er nog verbaast van zijn hoeveel grote bedrijven pochen dat hun servers niet te kraken zijn :-\

 

Nee, ik kan geen 100 procent veiligheid garanderen, maar dat is dan ook niet mijn vakgebied.

Misschien dat ik door hobby en interesse meer kennis heb dan de gemiddelde MKBer.

 

Het idee dat ik een eigen server veiliger vind is daar ook op gebaseerd. In de logfiles kan ik exact zien wat er gaande is.

 

Ik heb laatst op mijn foto album een brute force 'aanvalletje' gehad.

in totaal zijn er een kleine 40.000 login pogingen geweest. Waarom? geen idee, zoveel bijzonders staat er niet op.

Wel reden om het eea aan te passen dat bij 3 mislukte logins de boel blokkeert en ik per mail op de hoogte word gebracht.

 

I know, ik had dit soort dingen van het begin af aan moeten instellen.

 

Dan komt ook meteen de vraag naar boven, wanneer er een poging tot inbraak word gedaan.

Wordt de klant dan ook direct op de hoogte gesteld?

Worden de logfiles vrijgegeven, zodat de klant het eea kan verifiëren?.

Zijn er ook mogelijkheden om bv de login mbv van een token te realiseren?

 

Op zich vind ik dit wel een leuk seminar en heb ik ook oprechte interesse in het product.

Ik werk veel op locatie en zoek constant oplossingen om alle data goed en veilig op te slaan.

 

Ik wil dan wel een vriend meenemen, die op gebied van beveiliging een expert is.

Hij doet audits bij bedrijven en onderzoekt de ict beveiliging van zowel extern als intern.

 

Ik heb geen idee of hij tijd heeft zal hem meteen even mailen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.