• 0

Uitbetalen

Misschien een hele domme vraag : maar hoe betaal ik mezelf loon uit me onderneming....

 

Situatie schets : eenmanszaak en ik ben eigenaar

 

Hoe kan ik mezelf uitbetalen en welke bedragen gaan er af van het bedrag dat ik mezelf wil overmaken...

 

Kan iemand me misschien de gehele loop uitleggen vanaf het punt dat ik een factuur geef totdat ik het geld als bedrijf heb ontvangen, juiste afdraingne heb gemaakt en mezelf heb betaald met ook daarbij de juiste afdragingen

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als zelfstandige betaal je premie WAZ ipv andere afdrachten. Deze betaal je zelf, en niet je onderneming, zoals dat in loondienst ofzo gebeurt...

 

1. je factuur gaat de deur uit

2. je geld komt binnen

3. je maakt wat geld over naar je eigen rekening

4. klaar is piet!

 

Houdt er dan rekening mee dat je 1) elk kwartaal BTW moet betalen en 2) dat je aan het eind van het jaar over het verschil van je inkomsten en je kosten inkomstenbelasting en premie WAZ moet betalen.

 

Situatie:

 

Je doet een opdracht voor een klant en dat levert je 100 euro op. 19% BTW = 19 euro. Je maakt kosten voor het doen van die opdracht (bijvoorbeeld het inkopen van een CSS-template zoals je in één van die andere draadjes kan lezen). Die kost 50 euro. 19% BTW = 9,5 euro.

 

1. Je betaalt aan het eind van het kwartaal 9,5 euro BTW aan de belastingdienst (het verschil dus).

2. Je betaalt aan het eind van het jaar over het verschil tussen je inkomsten en je kosten (50 euro dus) premie WAZ èn inkomstenbelasting. De inkomstenbelasting is hetzelfde als dat ie altijd al werkte (volgens dat schijvengedoe) en de premie WAZ, daar kun je een draadje over lezen in 'juridisch en fiscaal' ('nog geen afschaffing WAZ' geloof ik).

 

Goed, dit is allemaal wel heeeeel erg beknopt en er is heeeeeel veel weggelaten (mogelijkheden tot aftrek, afschrijvingen, premie inkomen, etcetera). Als je je daar niet in wil verdiepen, neem dan een boekhouder. Als je je er wel in wil verdiepen, de belastingdienst deelt (volgens mij gratis) een naslagwerkje uit (paginatje of 100 ofzo) met alle regelingen erin...

 

Ik weet niet hoe de rest van de eenmansmensen of voffers het hier doen, maar ik hield meestal zo ongeveer 45 tot 50% van m'n omzet (na betaling van btw) achter voor de belastingen aan het eind van het jaar...

 

enneuh, domme vragen bestaan niet

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zeker het eerste jaar moet je geld opzij zetten voor de belasting, want zodra deze dienst weet dat je geld verdient sturen ze je in een volgend jaar voorheffingen. Dat jaar betaal je dus twee keer!

 

En laat je door je boekhouder geen FOR (fiscale oudedag reserve) aanpraten... ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En laat je door je boekhouder geen FOR (fiscale oudedag reserve) aanpraten... ::)

 

Ik maak dit jaar verlies, maar heb dan wel recht op verliesverrekening met 2000 waarin ik een fors bedrag aan 50% belasting heb betaald. Kan ik dan als eenmanszaak een FOS nemen om mijn verlies te verhogen? M.i. krijg ik dan d.m.v. de verliesverrekening 50% retour betaald in het komende jaar.... ;D

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed bedrijp... moet ik na betaling btw ongeveer 50% overhouden vna het bedrag voor mijn bedrijf en daarna 50% uitkeren aanmezelf en daar dan is die 50% ook ECHT van mij... en over het verschil tussen inkomsten en uitgave... in het voorbeeld van 100 verdienen, 50 uitgeven, over 25 euro inkomsten belasting en premies betalen.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Het bedrag dat je in de praktijk moet achterhouden voor belasting verschilt natuurlijk sterk naargelang je inkomsten.

 

Als je winst 10.000 euro is, mag je bijna dat hele bedrag houden, maar als het 20.000 is ben je een stuk meer kwijt. Bovendien zit je ook nog met zaken als ziektekosten (ziekenfonds moet je achterhouden, particulier heb je al betaald aan je verzekeraar) etc.

 

Aangezien je past weet hoeveel je 'zelf mag houden' als je straks je belastingaangifte hebt uitgerekend, klinkt het precentage 40-50% me wel verstandig in de oren. Je kan het beter te ruim als te krap nemen, de belastingdienst is niet bepaald een prettige schuldeiser.

Link naar reactie
  • 0

Oke...

 

even een reken som met wat ik tot nu toe weet....

 

1000 euro inkomsten

 

500 euro kosten

 

500 euro winst.

 

ik betaal belasting over 500 euro

ik betaal ziekfonds over 1000 euro

 

belasting is minimaar over 500 euro

 

ziekfonds over 1000 euro is 84.50 euro

 

van die 500 euro kan ik een 50% overschrijven naar mijn eigen rekening... 250 euro

(hoe boek ik dat weg :S)

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Kijk, dat je die 250 euro overboekt, dat maakt allemaal niet zoveel uit. Je kunt het ook gewoon op de rekening van het bedrijf laten staan en daarvan gaan leven. Uiteraard is een scheiding wel zo slim, want dan kun je je prive dingen scheiden van je zakelijke... Maar waar het uiteindelijk allemaal op neer komt is:

 

Omzet - bedrijfskosten = inkomsten en daar betaal je inkomstenbelasting en premies over. Wat je overhoudt, zou je kunnen zien als je netto salaris. Maar hoeveel dat precies is, weet je pas achteraf...

Link naar reactie
  • 0

Precies.. om het even uber-duidelijk te stellen: Er is (bij een eenmanszaak dus) geen scheiding tussen geld van het bedrijf en geld van jezelf. Geld op je bedrijfsrekening kun je gebruiken om van te leven, geld op je prive rekening op zakelijke aankopen mee te doen, etc. etc.

 

In de praktijk zal vrijwel iedereen naast zijn prive ook een zakelijke bank- of girorekening hebben. Als je geld van de ene naar de andere verplaatst, hoef je dat nergens te administreren.

 

Omzet is de som van al je verzonden facturen, voor winst gaan daar alle ontvangen facturen vanaf. De factuurdatum is hierbij bepalend voor het tijdvak: Werk dat je in november 03 gedaan hebt, maar op 1/1/2004 factureert zijn inkomsten in 2004.

Link naar reactie
  • 0

Draai het nou eens om. Stel je kan leven van 1500 euro netto salaris per maand. Dan moet je dus een bruto inkomen zien te verdienen van 3000 euro per maand. Dat is heel grof gerekend, maar met die 1500 euro verschil kun je makkelijk je ziektekostenverzekering en andere lasten betalen. Bestaat de helft van je omzet uit inkoop, dan moet je dus maandelijks voor 6000 euro verkopen.

 

Gemiddeld... ;D

 

En BTW? Je zet 19% bovenop je omzet (1140 per maand) en je betaalt 19% bovenop je inkoop (570) dus je moet het verschil afdragen aan de belasting. Heeft geen invloed op de rest.

 

Verder niet te ingewikkeld doen. Als je een foutje maakt, corrigeert de Belastingdienst dat vanzelf. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je vraagt ook nog hoe je het weg moet boeken. Dat doe je gewoon met de post privé.

 

Op de balans staat de post Eigen vermogen. Dat bedrag beïnvloed door de omzet (opbrengst) die je maakt en de kosten die je hebt. Dat is als je prive financieel niks met je onderneming doet. Wil je "salaris" halen uit jouw onderneming (en dat is toch het doel) dan gaat dat van jouw Eigen vermogen af. Je doet dan het volgende;

 

Prive € 1.000,-

Aan Bank € 1.000,-

 

Je ontrekt dan dus geld aan jouw onderneming en het Eigen vermogen neemt daarme af.

 

Wanneer je bijvoorbeeld inkopen wilt doen maar je hebt niet meer genoeg geld op de zakelijke rekening staan dan boek je weer geld over

 

Bank € 500,-

Aan Prive € 500,-

 

Totdat je het geld weer uitgeeft is daarmee je Eigen vermogen weer opgekrikt.

 

Deze scheiding tussen prive en onderneming houdt alles heel overzichtelijk.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Antwoord van Welleke is helemaal juist!

 

De rekening Privé gebruik je voor geld dat je aan je onderneming toevoegt vanuit je privé geld, en ook voor geld dat je uit je onderneming haalt ("salaris").

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.